Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kvifor ikkje vindgenerator og solceller?

Startet av P85D+, fredag 29. november 2013, klokken 13:52

« forrige - neste »

P85D+

Forslag til at vi lager en ønskeliste på styring av strømmen på bilen og fungsjoner på Appen

Strømstyring
Når det er under 5 C+ bør man kunne velge når bilen skal være ferdigladet, dato og klokkeslett
Her bør f. Eks. det være slik at bilen lader Max opp til Ca 80% av ønsket nivå frem til ferdig ladet nivå deretter minimum Amp frem til 90% deretter Max frem til 100% frem til ferdig i hht. Klokkeslett. Da er batteriet varmt når man henter bilen. Bør også forvarme batteriet som valg.

App
Kunne velge dato klokkeslett for ferdig ladet bil m. Varme

Varme
Kunne velge at varme er på i bilen når den forlates (begrenset til x timer)
Kjekt når man er på handlerunde
P85D og 85D

Havebigfun

Batterivarme bør kunne styres avhengig av kupeen. De som har hytte på fjellet og trenger regen fra første meter trenger ikke nødvendigvis at kupeen er varm i lengre tid før avgang. Da får man optimal rekkevidde.

trygvelo

Enig unntatt siste punkt, unødvendig å fyre for kråka mens man er inne og handler, i hvert fall over lengre tid enn 10min+

Og så må vi få adapterne, ellers spiser man jo opp 10 km rekkevidde bare på å forvarme bilen fordi UMC'en ikke klarer å levere nok strøm til både batteri- og kupevarmer.

I tillegg burde den slå på frontrutevarmeren og speil + bakrutevarmer noen minutter før avgang (antall minutter avhengig av temperatur ute)

jkirkebo

Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 09:45
I tillegg burde den slå på frontrutevarmeren og speil + bakrutevarmer noen minutter før avgang (antall minutter avhengig av temperatur ute)

Ja, helt klart burde disse gå på. I går var jeg forøvrig glad for vinterpakka. Viskerne ville ikke virke når jeg skulle spyle, de hadde fryst fast. Noen minutter med frontrutevarmen på så løsnet de uten at jeg måtte stoppe og fikse det manuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2013, klokken 10:36
Ja, helt klart burde disse gå på. I går var jeg forøvrig glad for vinterpakka. Viskerne ville ikke virke når jeg skulle spyle, de hadde fryst fast. Noen minutter med frontrutevarmen på så løsnet de uten at jeg måtte stoppe og fikse det manuelt.
Endelig et godt og konstruktivt argument for vinterpakken. Er så lei av å lese de totalt oppkonstruerte og syltynne begrunnelser som folk trekker opp av hatten at jeg blir helt matt. Men her har du et konkret eksempel. Viskerne er frosset fast, og du forsøker å bruke dem i fart. Istedenfor å stoppe og skrape så kan du klare å få løsnet dem med avrimeren.

I går kveld kjente jeg på frontruten før jeg skulle ut og kjøre. Etter forvarming er ruten faktisk ganske varm der luftdysene treffer, og den kjentes ut som ruten hadde blitt varmet noe opp helt ned til viskerne kun av defrost-dysene (ruten var ikke varm der, men den var ikke iskald). Hvordan er din erfaring med vindusviskere og forvarming? Opplever du at frosten blir liggende ved viskerne, eller forsvinner den når du har forvarmet en stund?

Har forresten et frostlag på panseret, som vel ikke forsvinner før det blir varmere i været  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Chlangum

Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 09:45
Enig unntatt siste punkt, unødvendig å fyre for kråka mens man er inne og handler, i hvert fall over lengre tid enn 10min+

Vet ikke helt om jeg er enig der.
Hvor mye fyfer man for kråka når bilen står og varmer med dørene igjen i forhold til å slå av varmen for så og varme opp bilen igjen når du kommer tilbake?

Dessuten hadde den funksjonen vært gull på varme sommerdager også. I hvertfall jeg som har hund som er med meg uansett hvor jeg drar. Alltid masse stress å finne skygge å parkere i. Også med alle vinduene åpne i tillegg.

Fikk en gang kjæft av en bekymret mor som trodde hunden ville bite hvis barna stakk fingrene inn i vinduet. Kjente jeg ble litt irritert men klarte heldigvis å beherske meg og benyttet helle anledningen til å fortelle barna hennes hvor viktig det er å ikke gå mot en ukjent hund uten eiers tilstedeværelse. Lærte den leksa "the hard way" selv for veldig mange år siden.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

sindrej

Changlum; Mulighet for å styre og overvåke temp i bilen var også en stor sak for meg når jeg valgte Tesla.  Jeg har (nesten) alltid med bikkja, og har alltid parkert i skygge så sant det er mulig.  Nå har riktignok alle mine besøk vært korte, og hvis jeg mot formodning skulle ha lengre ærend så får bikkja bare være igjen hjemme.  Med TMS har en mer trygghet for at ting er på stell i bilen når man forlater den.  Jeg er imidlertid usikker på hvordan AC fungerer via app.  For varmen virker som den skrur seg av når det når rett temp.

P85D+

Sitat fra: trygvelo på fredag 22. november 2013, klokken 09:45
Enig unntatt siste punkt, unødvendig å fyre for kråka mens man er inne og handler, i hvert fall over lengre tid enn 10min+

Tidligere diesel bil med varmer var alltid på ved -10 og ut og inn av butikker ol.. Strømforbruket på en slik handletur ol. spiller vel ingen rolle når man plugger den inn så snart man kommer hjem

Og så må vi få adapterne, ellers spiser man jo opp 10 km rekkevidde bare på å forvarme bilen fordi UMC'en ikke klarer å levere nok strøm til både batteri- og kupevarmer.

I tillegg burde den slå på frontrutevarmeren og speil + bakrutevarmer noen minutter før avgang (antall minutter avhengig av temperatur ute)
P85D og 85D

P85D+

Push melding fra App med forskjellige valg for meldinger.
Melding hvis lading stopper
Lav 12V !
Ferdig ladet



Bør vel også kunne se 12V status fra app
Justere Amp lading fra App
P85D og 85D

Chlangum

Sindrej. Ja samme her.
Han er så tidig når jeg forlater huset og sier til ham at "Nei, du må være her"
Da lusker han seg tilbake til sofaen mens ørene ligger helt flatt på hodet og demonstrerer tydlig at han ikke vil være venner med meg lengre. Blir fort tilgitt da heldigvis c",)

Har ikke fått bilen min ennå. Skal bli kjekt å eksperimentere med dette når jeg får den.
Og det skal vel bare en programmering til for at dette skal være mulig? Så lenge man har batteri, mener jeg.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

cra

<OT>
Hvis bikkje biter fingrene av en unge som stikker dem inn vinduet til bikkja så er det ungen sin feil, ikke bikkjas! Jeg kunne nok funnet på å "klippe" noen fingre sjøl, hvis jeg satt i bilen og en ukjent kom og stakk fingrene inn.

(Nei, jeg er på ingen måte en hundeperson.)
</OT>

Disse varmerne på viskerne; er det noen som har fått prøvd dem under forhold der uvarmede viskere "klabber"? Det er i grunn det største problemet jeg har hatt med viskere (på generelt grunnlag); at under rtikgige (eller rettere sagt spesielt ugunstige) forhold så smelter snø/sludd på ruta og fryser igjen når viskeren tar i det. Til slutt må jeg ut av bilen og knakke vekk is. Heldigvis ikke så ofte det skjer, men noen ganger skjer det altså.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chlangum

cra. Desverre ser ikke rettvesenet det på den måten. Kan fort risikere henretting hvis noe slikt skjer i dag. Det hadde vært pakke Tesla og hund og rømt landet situasjon for meg.

(Ja, jeg er på alle måter en hundeperson c",)

Obs, jeg beklager. Skal holde meg on topic fra nå av
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

P85D+

Tanken med denne tråden er å komme med en prioritert ønskeliste. Nå er det vel mye of topic?
8)
P85D og 85D

eledille

Helt enig i OP's forslag.

Det å la varmen stå på mens man er inne og handler kaster ikke bort mye energi. Når du stopper er bilen varm, og du mister nesten like mye varme enten varmen er på eller av, fordi bilen må varmes opp igjen når du kommer tilbake. Hvis stoppen ikke er veldig lang tror jeg ikke forskjellen blir særlig stor.

Dette skulle jeg gjerne hatt en funksjon for på displayet også, men man bør nok måtte trykke på den hver gang, ellers er det lett å glemme.

Det som derimot virkelig vil dra mye strøm er å varme bilen eller batteriet hele natta for å slippe kald bil om morgenen i mangel av gode funksjoner for forvarming.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA