Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi vinterdekkene våre?

Startet av Drsbkk, fredag 29. november 2013, klokken 06:59

« forrige - neste »

Drsbkk

Har en 2012 modell Nissan Leaf som nylig har vært på service også. Satte på carwings kupevarmer og 10 min senere gikk jeg i bilen og trykket på starte knappen, fikk da opp det grønne bil symbolet men så lyste alle de andre gule lampene opp, samt gul lampe med utropstegn i bil. Tillegg fikk jeg opp rød batteri lampe. Betyr dette da at 12 volts batteriet har gått flatt? Snakket med en Nissan forhandler, han mente at det ikke kunne være tilfellet, for da vil ikke dørene låse seg opp og lysene på bilen ville heller ikke lyse opp. Vet noen om når man slår på carwings uten at bilen har startet opp, om dette går på 12 volts batteriet og ikke hoved batteriet? Mulig jeg har brukt for mye av forvarming av bilen og kjørt ellers kun småturer i byen. Takknemlig for hjelp.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
S85 svart, 21", lys, lyd, luft, skinn, pano, park, vinter. Hentet 10.03.14
Bil 2. Nissan Leaf, 2013 mod.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Tviler litt på at dette skyldes en ett år gammel software-feil.
Bilene oppgraderes fortløpende når de er på service, så hvis dette er den refererte feilen er det flere som ikke har gjort jobben sin...


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

thoru

Så det er firmware som fikset problemet eller holder det med bytte av splitter ny dc/dc + varmeapperat?

Drsbkk

Har lest linken som er beskrevet over, passer veldig bra med slik jeg opplever i det jeg prøver å starte opp bilen. Bilen står fortsatt på jobb, så får gjøre ett par forsøk til imorgen før jeg evnt ringer Nissan veihjelp..lest ett par som har forsøkt opptil 50 trykk på start knappen før de har klart å få bilen i kjøremodus.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
S85 svart, 21", lys, lyd, luft, skinn, pano, park, vinter. Hentet 10.03.14
Bil 2. Nissan Leaf, 2013 mod.

RuneW

Sitat fra: thoru på torsdag 21. november 2013, klokken 20:41
Så det er firmware som fikset problemet eller holder det med bytte av splitter ny dc/dc + varmeapperat?

Min erfaring er at software bare delvis fikser problemet. Jeg hadde bilen inne spesielt for dette problemet og fikk software oppgradert. Men fortsatt gjør bilen seg vrang om jeg formvarmer på batteri og jeg det holder ikke med et enkelt bremsepedal-startknapp-trykk for å få liv i bilen, men må gjøre et ekstra trykk på startknappen for at den skal starte.

Men jeg opplever ikke lenger at det ikke går an å få liv i bilen - det skal Nissan ha...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Daeedor

Sitat fra: Drsbkk på torsdag 21. november 2013, klokken 20:48
Har lest linken som er beskrevet over, passer veldig bra med slik jeg opplever i det jeg prøver å starte opp bilen. Bilen står fortsatt på jobb, så får gjøre ett par forsøk til imorgen før jeg evnt ringer Nissan veihjelp..lest ett par som har forsøkt opptil 50 trykk på start knappen før de har klart å få bilen i kjøremodus.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det kan være at 12V spenning blir for lav akkurat når du skal starte opp.
Du kan prøve følgende : koble fra 12V batteriet i bilen , sett på startkabler,(pass på at hjelpebilen er avskrudd - dvs at tenning på denne er av !) og koble batteriet til igjen ( så det er godt med spenning når du tilkobler.) Prøv ny oppstart på leaf.

Thore1940

Hei.

Har nettopp meldt meg inn på dette forum driver et lite firma som Rådgiver i Lithiumteknikk vi har under test et back up system for hybridbil biler  vi kopler et Lithium kondensatorbatteri til bestående styrestrøms batteri med dette hever vi hvilespenningen på batteriet med ca 1 volt dette kan enkelt koples til bestående teknologi man kan også ta dette back up batteriet med seg inn i romtemperatur for oppladning.
vekt ca 3,5 kg.   Lithium er råsterk teknologi med linjer spenning.
Med Hilsen
Thore Løvlie
Rådgivende Ingeniør

BE

Sitat fra: Thore1940 på fredag 22. november 2013, klokken 10:08
Hei.

Har nettopp meldt meg inn på dette forum driver et lite firma som Rådgiver i Lithiumteknikk vi har under test et back up system for hybridbil biler  vi kopler et Lithium kondensatorbatteri til bestående styrestrøms batteri med dette hever vi hvilespenningen på batteriet med ca 1 volt dette kan enkelt koples til bestående teknologi man kan også ta dette back up batteriet med seg inn i romtemperatur for oppladning.
vekt ca 3,5 kg.   Lithium er råsterk teknologi med linjer spenning.
Med Hilsen
Thore Løvlie
Rådgivende Ingeniør
Spam? Hva i all verden har dette her å gjøre?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: BE på fredag 22. november 2013, klokken 10:10
Spam? Hva i all verden har dette her å gjøre?

Leaf har et blybatteri som mister spenning når det er kaldt. Nissan nekter selvfølgelig for at det er en feil med bilene, men alle ting tyder på at det stakkars 12v batteriet ikke har høy nok spenning når det blir kaldt, og dermed får det følger for 12v utstyret osv.

I stedet for å gjøre noe med selve problemet, har Nissan kommet med en fiks til løsning, uten at selve problemet er løst.

En fiks som Thore1940 kommer med kan sees på som et forslag til løsning. Jeg synes ikke vi bør dømme dette som spam, da det kan være relevant for å få opp spenningen. Konstruktive bidrag, også fra folk som kan temaet bør vi ta imot med stående ovasjoner, ikke slå ned på.

Og så kan vi heller ta diskusjonen om dette er en mulig løsning, evt. komme med andre forslag eller videre forbedringer.

Det har vi med stort hell fått til både i Think og Buddy delen av forumet.

Hadde Thore1940 startet diskusjonen hadde det selvfølgelig ikke vært på sin plass, i Nissan forumet.

Lars
Forum Admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Daeedor

Sitat fra: Thore1940 på fredag 22. november 2013, klokken 10:08
Hei.

Har nettopp meldt meg inn på dette forum driver et lite firma som Rådgiver i Lithiumteknikk vi har under test et back up system for hybridbil biler  vi kopler et Lithium kondensatorbatteri til bestående styrestrøms batteri med dette hever vi hvilespenningen på batteriet med ca 1 volt dette kan enkelt koples til bestående teknologi man kan også ta dette back up batteriet med seg inn i romtemperatur for oppladning.
vekt ca 3,5 kg.   Lithium er råsterk teknologi med linjer spenning.
Med Hilsen
Thore Løvlie
Rådgivende Ingeniør

Dette er ingen dårlig løsning !  :)

Lynet

Løsningen for å få et bra 12V batteri er mye enklere for Nissan:
Sørg for at ladespenningen ALLTID ligger over 14V. Nå går den ned til 13,0V noen minutter etter start eller ladestart.
Dette funker sikkert bra i California, men ikke i Norge.

Og en liten kommentar til denne sivingen: Lithiumbatteriet har ikke linjer spenning, den er tilnærmet lineær.
Og hva i all verden er et lithium kondensatorbatteri? Enten har du ett lithiumbatteri eller kondensatorbatteri bestående av nettopp kondensatorer og ikke et kjemisk batteri.
Bilstereobyggere bruker ofte en stor kondensator for å holde spenningen oppe når bassen drar til og trekker mye effekt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

thoru

#12
Sitat fra: RuneW på fredag 22. november 2013, klokken 09:46
Sitat fra: thoru på torsdag 21. november 2013, klokken 20:41
Så det er firmware som fikset problemet eller holder det med bytte av splitter ny dc/dc + varmeapperat?

Min erfaring er at software bare delvis fikser problemet. Jeg hadde bilen inne spesielt for dette problemet og fikk software oppgradert. Men fortsatt gjør bilen seg vrang om jeg formvarmer på batteri og jeg det holder ikke med et enkelt bremsepedal-startknapp-trykk for å få liv i bilen, men må gjøre et ekstra trykk på startknappen for at den skal starte.

Men jeg opplever ikke lenger at det ikke går an å få liv i bilen - det skal Nissan ha...
Ah. Nå har ikke jeg oppgradert firmware for min leaf. skulle kanskje sjekket versjonen jeg har. Men har i allefall fått skiftet dc/dc og ptc heater. Har ikke brukt forvarmings funksjonen. La merke til at leaf appen rapporterer litt lav spenning. 12.7 volt står det i appen, har ikke målt med multimeter. en annen leaf jeg kjørte appen på rapporterte 13.9v. Hva slags spenning har dere via leaf appen? spesielt dere som har hatt problemer.

Høres ut som ganske dårlig design en plass om lav spenning på 12volts batteriet skal få ting til å gå sund.

JBS

Sitat fra: Thore1940 på fredag 22. november 2013, klokken 10:08
Hei.

Har nettopp meldt meg inn på dette forum driver et lite firma som Rådgiver i Lithiumteknikk vi har under test et back up system for hybridbil biler  vi kopler et Lithium kondensatorbatteri til bestående styrestrøms batteri med dette hever vi hvilespenningen på batteriet med ca 1 volt dette kan enkelt koples til bestående teknologi man kan også ta dette back up batteriet med seg inn i romtemperatur for oppladning.
vekt ca 3,5 kg.   Lithium er råsterk teknologi med linjer spenning.
Med Hilsen
Thore Løvlie
Rådgivende Ingeniør

Ja, eller man kan købe et lipo 12v 20Ah på evpower.eu til 120$..
Bare et forslag :-)

Mvh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Drsbkk

Forsøkte å starte opp bilen idag morges uten hell, trykket bortimot 30 ganger og ventet hver gang til displayet ble blank..virket ikke.
Kontaktet Nissan veihjelp, forklarte mulige årsaken til at bilen ikke ville startet, de gikk med på dette og sendte viking for å transportere bilen til en Nissan forhandler. Ringte de utover dagen, de hadde ikke forklaring på hvorfor bilen ikke ville starte, forklarte det jeg hadde lest her. Han sa iallfall at dette gikk på garantien..og at mulige deler måtte fraktes fra Nederland da de hadde et lager der. I beste fall blir bilen fikset til onsdagen..håper på det beste.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
S85 svart, 21", lys, lyd, luft, skinn, pano, park, vinter. Hentet 10.03.14
Bil 2. Nissan Leaf, 2013 mod.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA