Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av Bjoris, torsdag 28. november 2013, klokken 23:23

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg trodde jeg hadde kontroll på dette, men nå kommer elektrikkeren og han vil sette opp ett fordelerskap i garasjen. Jeg forstår ikke vitsen når behov/forutsetninger er som følger:

1. garasjen har strøm til lys i dg fra før.
2. ny 10 kvadrat 3 fast kabel på 42 meter er lagt fra sikringskapet i huset og inn i garasjen. Fyflate for en jobb å grave den ned:)
3. mål nr 1: kunne lade både Leafen og Teslaen på 16 amp hver samtidig på èn fase. Har snart 16 a ladekladd til Leafen.
4. mål nr 2: ha mulighet til å lade Teslaen på 32 a en fase, det er avklart at det går fint hos oss ifht nettleverandør og godkjennelse!
5. vi trenger ett uttak, to steder i garasjen for at bilene skal kunne stå på de aktuelle plassene å lade, overfor, framfor, nedenfor og inne i garasjen.

Slik jeg forstår det vil et slik skap gjøre at vi må trekke en masse kabler ekstra for å få dette til. Hva er egentlig visten? Kunne jeg ikke bare fått et 32 a støpsel to steder i garasjen og så brukt adaptere til å komme ned til schuko på Leafen? og dette "kommer om 14 dg" adaptere til Tesalen?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sindrej

For å svare på ditt siste spørsmål; Jo.  Med 2 stk 32a enfas uttak (gjerne på forskjellige faser) så vil du kunne lade enten teslaen på 32A, eller teslaen på 16A (med å justere ned til 16A i bilen) samtidig som du også lader Leafen på 16A (du må sikkert lage deg en 32A til 16A overgang siden jeg vil tro Leafkladden har 16A plugg).

Det går IKKE å sette opp en 32A enfase kontakt og så dra ledningene videre og koble de til en 16A plugg som vil passe rett på Leafkladden.  Det er pga det han elektrikeren vil inn med skap ?  En må ha 16A sikring på en slik plugg, ergo trengs et fordelerskap.


OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på torsdag 21. november 2013, klokken 14:58
Jeg trodde jeg hadde kontroll på dette, men nå kommer elektrikkeren og han vil sette opp ett fordelerskap i garasjen. Jeg forstår ikke vitsen når behov/forutsetninger er som følger:

1. garasjen har strøm til lys i dg fra før.
2. ny 10 kvadrat 3 fast kabel på 42 meter er lagt fra sikringskapet i huset og inn i garasjen. Fyflate for en jobb å grave den ned:)
3. mål nr 1: kunne lade både Leafen og Teslaen på 16 amp hver samtidig på èn fase. Har snart 16 a ladekladd til Leafen.
4. mål nr 2: ha mulighet til å lade Teslaen på 32 a en fase, det er avklart at det går fint hos oss ifht nettleverandør og godkjennelse!
5. vi trenger ett uttak, to steder i garasjen for at bilene skal kunne stå på de aktuelle plassene å lade, overfor, framfor, nedenfor og inne i garasjen.

Slik jeg forstår det vil et slik skap gjøre at vi må trekke en masse kabler ekstra for å få dette til. Hva er egentlig visten? Kunne jeg ikke bare fått et 32 a støpsel to steder i garasjen og så brukt adaptere til å komme ned til schuko på Leafen? og dette "kommer om 14 dg" adaptere til Tesalen?

Nei, det er ikke lov å bruke en adapter fra 32A til shuko da schuko-pluggen i så fall vil være sikret med det dobbelte av det den er godkjent for.

Den lovlige muligheten her er å sette opp et underskap i garasjen. Det trenger ikke være store skapet, et lite 6 modulers påvegg holder. Du trenger heller ikke jordfeilautomater, vanlige sikringer holder så lenge skapet er matet fra en jordfeilautomat i hovedskapet.

Du legger da opp en 32A kurs til Teslaen og en 16A til Leafen (med schuko veggkontakt).

10mm2 kabel er normalt godkjent for minst 40A så du kan sikre underskapet med det om du har stort nok inntak ellers. Da kan du lade f.eks Teslaen med 32A og Leafen med 13A samtidig (forutsatt forskjellige faser til de to kursene).

Avhengig av forlegningsmåte kan også 3x50A være mulig på 10mm2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

scoot

#5
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2013, klokken 19:44
Sitat fra: bjoris på torsdag 21. november 2013, klokken 14:58
Jeg trodde jeg hadde kontroll på dette, men nå kommer elektrikkeren og han vil sette opp ett fordelerskap i garasjen. Jeg forstår ikke vitsen når behov/forutsetninger er som følger:

1. garasjen har strøm til lys i dg fra før.
2. ny 10 kvadrat 3 fast kabel på 42 meter er lagt fra sikringskapet i huset og inn i garasjen. Fyflate for en jobb å grave den ned:)
3. mål nr 1: kunne lade både Leafen og Teslaen på 16 amp hver samtidig på èn fase. Har snart 16 a ladekladd til Leafen.
4. mål nr 2: ha mulighet til å lade Teslaen på 32 a en fase, det er avklart at det går fint hos oss ifht nettleverandør og godkjennelse!
5. vi trenger ett uttak, to steder i garasjen for at bilene skal kunne stå på de aktuelle plassene å lade, overfor, framfor, nedenfor og inne i garasjen.

Slik jeg forstår det vil et slik skap gjøre at vi må trekke en masse kabler ekstra for å få dette til. Hva er egentlig visten? Kunne jeg ikke bare fått et 32 a støpsel to steder i garasjen og så brukt adaptere til å komme ned til schuko på Leafen? og dette "kommer om 14 dg" adaptere til Tesalen?

Nei, det er ikke lov å bruke en adapter fra 32A til shuko da schuko-pluggen i så fall vil være sikret med det dobbelte av det den er godkjent for.

Den lovlige muligheten her er å sette opp et underskap i garasjen. Det trenger ikke være store skapet, et lite 6 modulers påvegg holder. Du trenger heller ikke jordfeilautomater, vanlige sikringer holder så lenge skapet er matet fra en jordfeilautomat i hovedskapet.

Du legger da opp en 32A kurs til Teslaen og en 16A til Leafen (med schuko veggkontakt).

10mm2 kabel er normalt godkjent for minst 40A så du kan sikre underskapet med det om du har stort nok inntak ellers. Da kan du lade f.eks Teslaen med 32A og Leafen med 13A samtidig (forutsatt forskjellige faser til de to kursene).

Avhengig av forlegningsmåte kan også 3x50A være mulig på 10mm2 kabel.

Hvorfor i all huleste verden skulle du ikke ønske jordfeilbrytere? Vennligst forklar.
Hvis du kjører en jordfeilbryter på kursen før skapet vil du jo ha større risiko for at bryteren slår ut ( denne må da være på 30mA. ). Hvis denne kursen på la oss si 40A har 30mA jordfeilvern, og du kjører 2-3 kurser ut fra skapet. Så vil det i praksis si at du har 30mA beskyttelse på de 3 kursene. Da vil du ha større sjangs for at den ene jordfeilbryteren slår ut - enn kontra å ha jordfeilautomat per kurs.


Hvorfor vil du gjøre det slik? Det er hverken en bra løsning - eller en billigere løsning? Det begynner å bli noen år siden det var noen god besparelse ved bruk av felles jordfeilbryter.

Forlegningsmåte vil her være kabel gravd ned i jord - eller kabel i rør gravd ned i jord. Vanlig praksis er å sette 40A på 10kvadrat med den forlegningen.

Og for å forklare deg grunnen til at dette er andbefalt:

I praksis trenger du nå 3 kurser i garasjen.
- En til lys og stikk
- En til Leafen
- En til Teslaen

Det vil bli en langt dyrere prosess å legge ut to nye kurser fra hovedskapet, enn å legge ut én kabel og sette opp et skap.
2009 Revai

sindrej

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2013, klokken 19:44
Nei, det er ikke lov å bruke en adapter fra 32A til shuko da schuko-pluggen i så fall vil være sikret med det dobbelte av det den er godkjent for.
Det er schuko på 16A Leafkladd da ?  Jeg tenkte at han kan lage en overgang fra 32A pluggen til det som jeg vil anta er en blå 16A som matcher leafkladden.  Nei, det er ikke lovlig, men så lenge det ikke fastmonteres og brukes kun til å lade leafen så er det jo ikke noe problem egentlig.  Klart, det beste (og riktige) er jo skap og alt fastmontert.

scoot

Sitat fra: sindrej på fredag 22. november 2013, klokken 10:54
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2013, klokken 19:44
Nei, det er ikke lov å bruke en adapter fra 32A til shuko da schuko-pluggen i så fall vil være sikret med det dobbelte av det den er godkjent for.
Det er schuko på 16A Leafkladd da ?  Jeg tenkte at han kan lage en overgang fra 32A pluggen til det som jeg vil anta er en blå 16A som matcher leafkladden.  Nei, det er ikke lovlig, men så lenge det ikke fastmonteres og brukes kun til å lade leafen så er det jo ikke noe problem egentlig.  Klart, det beste (og riktige) er jo skap og alt fastmontert.

For å lage en lovlig løsning av ditt forslag så lager du ikke en overgang, men du bytter ut schukoen på ladeledningen til leafen til en 32A plugg. Leafen regnes som "fast last", og sikringen på 32A vil da fungere som kortslutningsvern i stedet for overbelastningsvern.

Jeg derimot holder på mitt, få opp et lite skap og få det skikkelig.
2009 Revai

Bjoris

Takk for tips, det blir skap da

Bra, da vet de hva de driver med likevel da. Erfaringen med eletrikkere er at det blir sykt dyrt så jeg er av dårlig erfaring skeptisk...

Denne 10 kvadrat 3 fas kabelen er gravd ned ca 30 cm og lagt i sand før jeg har lagt grus, jord og plen oppå. Der det var ned på fjellet har jeg skåret i fjellet med vinkelsliper for å slippe å grave meg rundt, ett hekkans opplegg å få dette på plass altså, men nå er det bare 2 meter igjen og der er det ikke fjell:)

Denne Leaf-laderen er jeg usikker på, jeg skal til å sende inn en 120 volt som skal oppgraderes... Uansett er det jo ok at denne er schuko siden den nå skal følge med i bilen, det er den "nye" på 10 amp jeg monterer i garasjen fast, den andre blir mye mer anvendlig nå. Kan jo lade på 10 amp uttak også når den kan skrus ned til 6 amp og opp til 16 med 1 amps intervall, dette blir saker... Postlegges i dag...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA