Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Thor2014, torsdag 28. november 2013, klokken 19:04

« forrige - neste »

Sisyfos

Sitat fra: teslapower på mandag 02. desember 2013, klokken 14:29
Fra en eier av både Model S og Roadster i Canada, som har mange gode tips om lading og kjøring i vinterkulda. Har prøvd ut en del av hans erfaringer og det funker...les artikkelen her: http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping

Bra blogg!
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

teslaman

#106
Bra blogg fra erfaren Canadisk teslaeier. I går fikk jeg ny feilmelding. Eller kanskje bare opplysning. Regen disable. Var ute en kort tur til en kompis og utetemperaturen viste -11. Tok derfor en omvei hjem da dette varselet fortsatt ble stående på displayet. Etter en god stund  ble det borte men det tok veldig mye lenger tid før stiplet strek kom fram. Dvs. ny erfaring etter dette nå var at man alltid må forvarme bilen slik at regen kommer raskere. På korte turer vil man altså ikke ha regen men måtte være avhengig av bremser som etter mitt syn ikke fungerer optimalt. Veldig uvant og litt småskummelt ettersom man har vent seg til regen. Videre erfaring er at ved korte turer i kald temperatur  Dvs. Heathing batteri fortsatt lyser og bilen blir parkert, er den veldig veldig lite lysten på å motta lading. Ut og inn med ladekabel, trykking på brems. Ingen respons. Ble så nødt til å starte forvarmingen på app å la den stå i 10 min. Først da tok den i mot lading.  Burde jo absolutt ikke være sånn! Irritasjon! Må man være avhengig å kjøre omveier hjem for å få varmet opp bilen eller være avhengig av app til forvarming for at bilen vil lade etter korte turer i vårt strenge, kalde vinterland?
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

Orcuz

Les brukermanualen ;) Når du kobler inn laddekabel på kaldt batteri vil den varme batteriet før den begynner å lade. Om du bare setter i kabelen og venter skal den begynne å lade etterhvert :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


teslaman

Sitat fra: Orcuz på søndag 08. desember 2013, klokken 14:14
Les brukermanualen ;) Når du kobler inn laddekabel på kaldt batteri vil den varme batteriet før den begynner å lade. Om du bare setter i kabelen og venter skal den begynne å lade etterhvert :)
Jo jeg har da skummet gjennom manualen men hvis det denne problemstillingen står der, noe jeg tviler på den gjør skal jeg lese grundigere. Hvis ikke manualen er endret med de siste lade problemstillingene da.

Jeg har selvfølgelig skjønt at den skal varme eller kjøle batteriet. Men i mitt tilfelle lyser bare blått lys ved ladeporten. Og det blå lyset fortsetter og går ikke over på grønt. Samt. amp rer og km/t teller ikke. Da går ikke jeg fra bilen før kabelen er ute for å si det sånn :( Har hatt bilen siden 13 sept. og kjørt nesten 6000 km men først nå i kaldvær og ved kaldt batteri laderen er vrang. Det burde overhodet ikke skje. Frustrerende! Man burde bare sette inn kabelen uten å tenke på hvor langt eller kort kaldt eller varmt og det bare fungerer uten feilmeldinger. Man har blitt oppfordret til å sette bilen til lading etter hver tur. Man skal ikke være nødt til å lese brukermanualen for å lade denne bilen for å si det sånn.  Ladekabelen og ladingen er nå blitt et irritasjonsmoment på en ellers topp bil.
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

EveryhingIsNotKnirkefritt

Sitat fra: Orcuz på søndag 08. desember 2013, klokken 14:14
Les brukermanualen ;) Når du kobler inn laddekabel på kaldt batteri vil den varme batteriet før den begynner å lade. Om du bare setter i kabelen og venter skal den begynne å lade etterhvert :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Hjertelig takk for at du oppklarte noe som ga meg hodebry i dag tidlig. Skjønner nå at tiden fortsatt er moden for å ta vare på alle mulige brukermanualer :)

MR Tesla

Flatt 12V etter en time snøkjøring

JohanH

Det fortsatt åpne spørsmålet her er jo om bilen faktiskt virker slik design er beskrevet, dvs først varme opp batteri så lade. Det er nemlig nok av folk på begge sider Atlanten som opplevd det som jkirkebo beskriver: bilen hverker lader eller varmer batteriet, uavhengig av hvor lenge man lar den stå plugget inn. En kjøretur eller forvarming via app får batteritemp opp slik at den tar lading. Jeg tror dette er en bug. Uklart om det kan ha med samme bug som gjør at Teslas UMC med 13A Scuhko adapter ikke kan bruke "Scheduled charging" samt at lading ikke kan stoppes og startes manuelt via appen.

Muffinman

#112
Jeg ville vært ytterst forsiktig med å forlate bilen i tro på at en varmer batteriet og at ladingen starter. Mange, inkludert meg, som har opplevd at den blir stående med "charging will start momentarily" og at ladingen aldri starter, til tross for grønt lys ved porten.

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på søndag 08. desember 2013, klokken 18:09
Det fortsatt åpne spørsmålet her er jo om bilen faktiskt virker slik design er beskrevet, dvs først varme opp batteri så lade. Det er nemlig nok av folk på begge sider Atlanten som opplevd det som jkirkebo beskriver: bilen hverker lader eller varmer batteriet, uavhengig av hvor lenge man lar den stå plugget inn. En kjøretur eller forvarming via app får batteritemp opp slik at den tar lading. Jeg tror dette er en bug. Uklart om det kan ha med samme bug som gjør at Teslas UMC med 13A Scuhko adapter ikke kan bruke "Scheduled charging" samt at lading ikke kan stoppes og startes manuelt via appen.

Det skal jeg teste i romjula, på hytta. Har jo nå med meg min egenkomponerte ladekabel og på hytteveggen er det montert blått stikk som kan levere 24A (maks kontinuerlig effekt fra aggregatet). Så får vi se om det utgjør noen forskjell i forhold til UMC på 13A...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. desember 2013, klokken 18:50
Jeg ville vært ytterst forsiktig med å forlate bilen i tro på at en varmer batteriet og at ladingen starter. Mange, inkludert meg, som har opplevd at den blir stående med "charging will start momentarily" og at ladingen aldri starter, til tross for grønt lys ved porten.

Ja, det er viktig å se at antall ampere teller oppover, og også at det stopper på riktig nivå i tilfelle man bruker overganger der man må huske på å begrense ladestrømmen manuelt. Da først får man også opp gjenstående ladetid. Kommer man så langt har jeg aldri opplevd problemer senere i prosessen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

teslaman

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 19:45
Sitat fra: Muffinman på søndag 08. desember 2013, klokken 18:50
Jeg ville vært ytterst forsiktig med å forlate bilen i tro på at en varmer batteriet og at ladingen starter. Mange, inkludert meg, som har opplevd at den blir stående med "charging will start momentarily" og at ladingen aldri starter, til tross for grønt lys ved porten.

Ja, det er viktig å se at antall ampere teller oppover, og også at det stopper på riktig nivå i tilfelle man bruker overganger der man må huske på å begrense ladestrømmen manuelt. Da først får man også opp gjenstående ladetid. Kommer man så langt har jeg aldri opplevd problemer senere i prosessen.

Dette skal legges på minnet til enhver tid men burde absolutt vært unødvendig! Mange som sliter med dette nå ser det ut til. Og kulda gjør tydeligvis ikke problemet mindre!
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

jkirkebo

Sitat fra: teslaman på søndag 08. desember 2013, klokken 19:56
Dette skal legges på minnet til enhver tid men burde absolutt vært unødvendig! Mange som sliter med dette nå ser det ut til. Og kulda gjør tydeligvis ikke problemet mindre!

Nei, det kan du jo si men vi er jo de første som tester ut EU-modellen vinterstid da. Den har et helt annet ladesystem enn US-modellen. Så å forvente helt feilfritt system i år er nok litt vel optimistisk. Da burde man evt. ventet til bilen har gått et års tid her i landet.

Jeg blir ikke overrasket om den endelige fixen er nye UMCer til alle...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

teslaman

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 20:12
Sitat fra: teslaman på søndag 08. desember 2013, klokken 19:56
Dette skal legges på minnet til enhver tid men burde absolutt vært unødvendig! Mange som sliter med dette nå ser det ut til. Og kulda gjør tydeligvis ikke problemet mindre!

Nei, det kan du jo si men vi er jo de første som tester ut EU-modellen vinterstid da. Den har et helt annet ladesystem enn US-modellen. Så å forvente helt feilfritt system i år er nok litt vel optimistisk. Da burde man evt. ventet til bilen har gått et års tid her i landet.

Jeg blir ikke overrasket om den endelige fixen er nye UMCer til alle...

Ja det blir jo spennende å se. Bare så dritsynd at disse uforutsigbare ladeproblemene overskygger litt av gleden ved alt det andre fantastiske rundt denne bilen :-[ >:(
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

P85_Norway

#118
Jeg våknet til -20 Gr.C på Golsfjellet i går. Plugget inn UMC, grønt ladelys kom tvert.
Den telte opp til 13A lading, mens Charge Rate ble stående på 0 Km/hr.
Der stod den en god stund før Charge Rate sakte gikk oppover.
Ingen problemer med lading  :)
Trengte egentlig ikke flere km på batteriet, da jeg hadde fyllt opp på Gol Supercharger på fredag. (280A, 420 Km/hr)
Jeg måtte bare teste det ut  :D

Tesla M3 Performance

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 20:12
Sitat fra: teslaman på søndag 08. desember 2013, klokken 19:56
Dette skal legges på minnet til enhver tid men burde absolutt vært unødvendig! Mange som sliter med dette nå ser det ut til. Og kulda gjør tydeligvis ikke problemet mindre!

Nei, det kan du jo si men vi er jo de første som tester ut EU-modellen vinterstid da. Den har et helt annet ladesystem enn US-modellen. Så å forvente helt feilfritt system i år er nok litt vel optimistisk. Da burde man evt. ventet til bilen har gått et års tid her i landet.

Jeg blir ikke overrasket om den endelige fixen er nye UMCer til alle...

Ettersom andre løsninger lader uten problemer tyder alt på at feilen ligger i UMC'en ja. Forøvrig er det mulig blått og rødt adapter løser problemet og at problemet dermed er rent schuko relatert.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA