Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 Ønskeliste

Startet av Bjoris, torsdag 28. november 2013, klokken 14:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: pottle på tirsdag 03. desember 2013, klokken 08:32
Så lenge som det ikke ettertrykkelig står 10A på et tydelig skilt over kontakten, så må en gå ut i fra at det er en 16A-lader. Tror aldri at jeg har sett det og håper at jeg aldri møter på en offentlig 10A. 16A bør være et minimum på offenlige ladeplasser eller private plasser åpen for besøkende.

Det må være parkeringsplassen sin eier som er ansvarlig for at både et forsvarlig stikk og pålitelig strøm er på plass. Hvis eier av eiendommen ikke liker ansvaret dette medfører så bør eier i steden ta bort tilbudet - ingenting er værre enn å møte på ødelagte ladere og stikk.

Det bør heller ikke være noe problem å lade 16A kontinuerlig (hver dag) fra et stikk, selv om noen på forumet hevder dette. 16A er likt trygt og sikkert som 10A, så lenge du har et normalt fungerende utstyr og infrastruktur.

Det er ganske stor sjanse for at de nye ladestolpene i Oslo (og andre steder) blir begrenset til 10 A, nettopp fordi Schuko i praksis ikke er egnet til å levere 16 A over lang tid, spesielt utendørs (hvor kontaktene oksiderer mer).

Grunnen til at så mange Schuko-kontakter er ødelagt er jo nettopp fordi folk lader med 16 A fra dem, at man henger ladekladden fra kontakten (kun lov med 500 gram vekt), eller trekker ut mens det er strøm på.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 17:06
Det er ganske stor sjanse for at de nye ladestolpene i Oslo (og andre steder) blir begrenset til 10 A, nettopp fordi Schuko i praksis ikke er egnet til å levere 16 A over lang tid, spesielt utendørs (hvor kontaktene oksiderer mer).

Og det er jo helt uproblematisk, så lenge det finnes Type 2 uttak på de som levere minimum 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pottle

Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 17:06
Det er ganske stor sjanse for at de nye ladestolpene i Oslo (og andre steder) blir begrenset til 10 A, nettopp fordi Schuko i praksis ikke er egnet til å levere 16 A over lang tid, spesielt utendørs (hvor kontaktene oksiderer mer).

Tror dessverre at det kommer til å smelte mange sølvtråder framover hvis de nye ladestolpene begrenser seg til 10A. Jeg ser at alle her på forumet er oppegående nok til å skjønne forskjellen på 10A og 16A, men hva med alle de andre 1500 nye sjåførene som kommer til hver måned. Tror ikke alle er like nerdete som oss. For ikke snakke om alle tantene som skal låne bilen og knapt nok husker på at bilen trenger strøm (beklager noe stereotypisk framtoning).

Det er i dag helt greit å bruke en flyttbar 16A-ladekabel og det er lov å levere 16A strøm når som helst og hvor som helst (så lenge reglene er fulgt). Det er mange fordeler å ha en ekstra 16A-kabel som ligger i bilen hele tiden, så jeg kommer til å fortsette med det.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

jkirkebo

Sitat fra: pottle på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:20
Tror dessverre at det kommer til å smelte mange sølvtråder framover hvis de nye ladestolpene begrenser seg til 10A. Jeg ser at alle her på forumet er oppegående nok til å skjønne forskjellen på 10A og 16A, men hva med alle de andre 1500 nye sjåførene som kommer til hver måned. Tror ikke alle er like nerdete som oss. For ikke snakke om alle tantene som skal låne bilen og knapt nok husker på at bilen trenger strøm (beklager noe stereotypisk framtoning).

Det er i dag helt greit å bruke en flyttbar 16A-ladekabel og det er lov å levere 16A strøm når som helst og hvor som helst (så lenge reglene er fulgt). Det er mange fordeler å ha en ekstra 16A-kabel som ligger i bilen hele tiden, så jeg kommer til å fortsette med det.

Sølvtråder? De setter da garantert inn automatsikringer ;)

Dessuten, bilene blir levert med 10A ladekabler. De som kjøper 16A vet nok stort sett hva de gjør. Kjøper du en 16A kabel til 5000 kroner kan du vel koste på deg en Type 2-Type 1 kabel til 1990,- også så du får 16A på slike stolper?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. desember 2013, klokken 20:45
Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 17:06
Det er ganske stor sjanse for at de nye ladestolpene i Oslo (og andre steder) blir begrenset til 10 A, nettopp fordi Schuko i praksis ikke er egnet til å levere 16 A over lang tid, spesielt utendørs (hvor kontaktene oksiderer mer).

Og det er jo helt uproblematisk, så lenge det finnes Type 2 uttak på de som levere minimum 16A.

Det er relativt problematisk for de eldre elbilene som fremdeles har 16 A Schuko.

Det sagt, jeg forstår ikke problemet med å bruke 16 A CEE som standard, slik de gjør i utlandet (for eksempel, Portugal). De er fysisk sterke, og håndterer glatt 16 A. Og de er meget billige.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:28
Det er relativt problematisk for de eldre elbilene som fremdeles har 16 A Schuko.

De det gjelder må evt. ut med 1500,- for en slik Type 2 til schuko overgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA