Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 Ønskeliste

Startet av Bjoris, torsdag 28. november 2013, klokken 14:14

« forrige - neste »

JBS

Nej, du skal nok ikke forvente at kunne finde nogle der kan lave en opgradering i europa.
Ville nok gå efter at ha den som "back up" og købe en ny.
Har kikket på en 6 10 16A fra Ratio som Elbilhjelpen har, den ser fin ud og virker også solid       

Det er dog endt med en fra OPEN-evse, som er DIY , men den kræver at du kender en Tekniker som kan bygge den.

Der er en eller to her på dette forum der kender den.

Til dem som har 6,6Kw lader kan den med op til 30A    ::)

Husk nu, det er på eget ansvar-!!
Mvh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

pottle

Jeg tror vi må langt over 5000 kroner for å få tak i en 16A kabel i Norge. Dette er vel vanlig pris. Eller hva tror dere?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

bjorn_2390

På denne, fra Elbilhjelpen:

Kan jeg bytte ut CEE-støpslet med et shuko ?

Har ikke bruk for CEE-støpsel i noe henseende til mitt behov. Ønsker bare en """rimelig""" kabel hvor jeg kan velge mellom 10A og 16A.

Så: Kan jeg?
Blå Euro-Leaf (2012)

jkirkebo

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 24. november 2013, klokken 12:55

Har ikke bruk for CEE-støpsel i noe henseende til mitt behov. Ønsker bare en """rimelig""" kabel hvor jeg kan velge mellom 10A og 16A.

Jada, ikke noe problem. Bare pass på å bruke et IP44 gummistøpsel av god kvalitet, ikke noe fra Europris...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ctr46

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. november 2013, klokken 15:46

Jada, ikke noe problem. Bare pass på å bruke et IP44 gummistøpsel av god kvalitet, ikke noe fra Europris...

Vil det være noe vits i å beholde den CEE pluggen og heller gå for en overgang? Er det dumt/ulovlig?

Vil CEE plugg bli noe som er standard senere? Ser jo at de fleste steder har gjerne en 16a shuko uttak.

Takk for svar!
85D

bjorn_2390

Sitat fra: ctr46 på søndag 24. november 2013, klokken 20:21
Vil det være noe vits i å beholde den CEE pluggen og heller gå for en overgang? Er det dumt/ulovlig?

Vil CEE plugg bli noe som er standard senere? Ser jo at de fleste steder har gjerne en 16a shuko uttak.

Takk for svar!
Elbilhjelpen selger en overgang til kr. 150,-.
Er vel rett og slett opp til en hvers eget behov.
(En får også kjøpt overganger andre steder. For min egen del, er det et poeng å ikke ha et juletre hengende på veggen. Men det er i forhold til MITT behov  :)  Det er derfor jeg ønsker å bytte ut, slik at jeg slipper et ekstra ledd i form av overgangen.)
Blå Euro-Leaf (2012)

ctr46

Det er kanskje mulig å få overgang fra shuko til CEE på et senere tidspunkt om behovet skulle melde seg?:)

Sent from my iPhone using Tapatalk
85D

bjorn_2390

Jeg trengte en for noen år siden, og fikk tak i i en butikk som selger utstyr til camping.
I dag finnes sikkert flere muligheter. Event. kan man vel kjøpe i løs vekt.
Blå Euro-Leaf (2012)

elektrolux

Ønsker bare en """rimelig""" kabel hvor jeg kan velge mellom 10A og 16A.

Det billigste vi klarer her er denne: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#portabel med bryter for 10/16A på toppen og til kostpris 4000 kr. Kan da montere på et Shuko støpsel slik at det ikke blir et stort juletre som du sier. Da krever den tilkobling til stikk som er sikret med jordfeilbryter. Originalt kommer denne nemlig med firkantet styreboks, ledningsmontert jordfeilbryter, og CEE kontakt.

Er en super ladekabel, men vi ønsker å satse på 31313 versjonen og selger derfor disse ut til nettopp kostpris.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bjorn_2390

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. november 2013, klokken 06:08
Ønsker bare en """rimelig""" kabel hvor jeg kan velge mellom 10A og 16A.

Det billigste vi klarer her er denne: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#portabel med bryter for 10/16A på toppen og til kostpris 4000 kr. Kan da montere på et Shuko støpsel slik at det ikke blir et stort juletre som du sier. Da krever den tilkobling til stikk som er sikret med jordfeilbryter. Originalt kommer denne nemlig med firkantet styreboks, ledningsmontert jordfeilbryter, og CEE kontakt.

Er en super ladekabel, men vi ønsker å satse på 31313 versjonen og selger derfor disse ut til nettopp kostpris.

Duu.. så: Så denne har en mulighet i seg til å velge mellom 10A og 16A, alt etter hva man har tilgjengelig av uttak? Jeg kikker på nettsidene deres, men ser ikke helt at det ser sånn ut der? Der står det oppført 10A på begge. Gir du meg en bekreftelse på det? I så fall er det jo akkurat det jeg er ute etter, noe som ville være supert!  :)
Blå Euro-Leaf (2012)

Bjoris

Ser jo at det var større forskjell før å oppgradere gml kladd vs å kjøpe ny, mener det var 6000 for disse kablene du kunne justere i april når jeg kjøpte Leafen.

Eneste pluss med denne oppgraderingen er at du kan gå fra 6 til 16 amp i 1 amps trinn. Jeg tror nok det er tøft å lade med 16 amp på 16 amp sikring så fint å kunne sette denne litt ned så en sikrer at ikke sikringen ryker... til f.eks 13-15 amp. Det er jo også mulig å lade på 10 amp sikring om en setter den til 8 amp f.eks...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

BE

Det går aldeles utmerket å lade med 10A på en 10A sikring, og 16A på 16A sikring. Det er mange rare meninger på dette forumet, men sikringene tåler selvsagt lasten de er dimensjonert for.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elektrolux

Sitat fra: bjorn_2390 på tirsdag 26. november 2013, klokken 20:31
Duu.. så: Så denne har en mulighet i seg til å velge mellom 10A og 16A, alt etter hva man har tilgjengelig av uttak? Jeg kikker på nettsidene deres, men ser ikke helt at det ser sånn ut der? Der står det oppført 10A på begge. Gir du meg en bekreftelse på det? I så fall er det jo akkurat det jeg er ute etter, noe som ville være supert!  :)

Bekrefter at 10A kladden du ser på hjemmesiden min også kommer som en 10/16A kladd, da med bryter på toppen. Har slike på lager. Er du interessert send en mail til robortk(at]hotmail.com
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bjoris

Går det fint å sette en 16 amp lader i offentlig uttak? Jeg parkerte i Bygarasjen i Bergen på søndag og så at det var rimelig slarkne kontakter der som jeg koblet i. Tenker jeg hadde satt den på litt lavere enn 16 amp om jeg hadde mulighet for å være sikker på at sikringen ikke røyk. Uansett, hadde bare 10 ampen, men det ble nok til å komme oss hjem det også, såvidt, men vi kjører forbi to hurtigladere på vei hjem så ingen stor risiko...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

pottle

Så lenge som det ikke ettertrykkelig står 10A på et tydelig skilt over kontakten, så må en gå ut i fra at det er en 16A-lader. Tror aldri at jeg har sett det og håper at jeg aldri møter på en offentlig 10A. 16A bør være et minimum på offenlige ladeplasser eller private plasser åpen for besøkende.

Det må være parkeringsplassen sin eier som er ansvarlig for at både et forsvarlig stikk og pålitelig strøm er på plass. Hvis eier av eiendommen ikke liker ansvaret dette medfører så bør eier i steden ta bort tilbudet - ingenting er værre enn å møte på ødelagte ladere og stikk.

Det bør heller ikke være noe problem å lade 16A kontinuerlig (hver dag) fra et stikk, selv om noen på forumet hevder dette. 16A er likt trygt og sikkert som 10A, så lenge du har et normalt fungerende utstyr og infrastruktur.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA