Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 Ønskeliste

Startet av Bjoris, torsdag 28. november 2013, klokken 14:14

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg fikk min US Leaf i april, da fulgte gratis med den gml 120 v ladekladden. SørImport leverte ny 240 volt ladekladde. Målet mitt var å sende inn denne 120 volten til oppgradering, 16 amp 240 volt. Jeg ser nå at oppgraderingene nå blir av typen trinnløst amp velger mellom 6 og 16 amp så jeg er glad jeg ikke fikk fingeren ut å sendt før:)

Men bare før jeg bestiller (koster ca 1.750 pluss frakt så jeg antar det blir ca 2.500 totalt). Dette er fortsatt å anbefale? Noen andre som har erfaring med den nye typen lader, siste jeg sjekket så var det bare 16 amp og ingen reguleringsmulighet. Ser nå at prisene har gått noe ned på disse, 4.500 kan jeg få en ny tilsvarende levert for i Norge så det er jo ikke allverden å spare, men 2000 er nå 2000, disse kladden skal være lite trøbbel med så jeg tror jeg tar sjansen om ikke noen fraråder etter dårlig erfaring her...:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Oddvar

Jeg bruker en justerbar kabel kjøpt på Elbilhjelpen . Funker utmerket . Den kostet ca kr 4800 med overgang og frakt .
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Bjoris

Jeg så den, men tenkte det gikk ann å spare disse 2 høvdingene, tror jeg tar sjansen. Har tidligere lest at dette er seriøse greier så satser på at det er slik enda:)

nofuelno

Sitat fra: bjoris på onsdag 20. november 2013, klokken 21:52
Jeg fikk min US Leaf i april, da fulgte gratis med den gml 120 v ladekladden. SørImport leverte ny 240 volt ladekladde. Målet mitt var å sende inn denne 120 volten til oppgradering, 16 amp 240 volt. Jeg ser nå at oppgraderingene nå blir av typen trinnløst amp velger mellom 6 og 16 amp så jeg er glad jeg ikke fikk fingeren ut å sendt før:)

Men bare før jeg bestiller (koster ca 1.750 pluss frakt så jeg antar det blir ca 2.500 totalt). Dette er fortsatt å anbefale? Noen andre som har erfaring med den nye typen lader, siste jeg sjekket så var det bare 16 amp og ingen reguleringsmulighet. Ser nå at prisene har gått noe ned på disse, 4.500 kan jeg få en ny tilsvarende levert for i Norge så det er jo ikke allverden å spare, men 2000 er nå 2000, disse kladden skal være lite trøbbel med så jeg tror jeg tar sjansen om ikke noen fraråder etter dårlig erfaring her...:)
Alternativt kan du sende inn begge ladekablene til oss, betale 1.950,- + frakt 120,- i mellom og få en justerbar ladekabel uten kladd i retur som kan justeres til 6 -10-16A ladefart.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Bjoris

Ok, men jeg trenger begge to. Det viktigste poenget er ikke å få den til 16 amp selv om det blir kjekt å ha av og til, men å ha en fastmontert i garasjen. Den "nye" skal jeg ha i bilen slik at jeg kan lade raskere og saktere der det bare er 10 amp sikring:)

Ser nå at ved bruk av forvarming og 80% lading må jeg lade både på jobb og hjemme. Alternativ kan jeg lade til 100%, men jeg forstår det slik at "grunne" ladinger er beste for batteriet samtidig er det kjekt å kunne lade hjemme uten å ta ut den hersens kladden hver gang:)

Knotten

Sitat fra: bjoris på torsdag 21. november 2013, klokken 00:17
Ok, men jeg trenger begge to. Det viktigste poenget er ikke å få den til 16 amp selv om det blir kjekt å ha av og til, men å ha en fastmontert i garasjen. Den "nye" skal jeg ha i bilen slik at jeg kan lade raskere og saktere der det bare er 10 amp sikring:)

Ser nå at ved bruk av forvarming og 80% lading må jeg lade både på jobb og hjemme. Alternativ kan jeg lade til 100%, men jeg forstår det slik at "grunne" ladinger er beste for batteriet samtidig er det kjekt å kunne lade hjemme uten å ta ut den hersens kladden hver gang:)

Jeg lader vanligvis til 100% og kun på jobb. Da får jeg halvparten så mange ladesykluser, det har nok en god del å si det og..?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Bjoris

Sitat fra: Knotten på torsdag 21. november 2013, klokken 08:17
Sitat fra: bjoris på torsdag 21. november 2013, klokken 00:17

Jeg lader vanligvis til 100% og kun på jobb. Da får jeg halvparten så mange ladesykluser, det har nok en god del å si det og..?

Det begynner å bli mange tråder om dette med 80 vs 100% samtidig nå, men la gå.

Jeg skal ikke gi meg ut for å være ekspert, men jeg tror du misforstår dette når du lader til 100% for å få halvparten så mange ladinger!

Min oppfatning (arrester meg gjerne om jeg tar feil) er at en full ladesyklus er 0-100% så når det snakkes om antall ganger batterien kan lades typisk 1000-1500 ganger så er det ikke antall ganger, men sykluser det snakkes om. Dvs at det er antall kilometer som avgjør levetiden på batterie, ikke hvor mange ganger du plugger inn kabelen.

I tillegg til dette advares det mot å lade til 100% fordi trykket i cellene blir å stort at de begynner å "lekke", spesielt uheldig om bilen blir stående med 100% over tid. Det samme er også i andre enden dvs under 20%, det sliter mer. Dvs antas det at du får flest sykluser om du holder deg mellom 20-80% på batteriet. La oss si du kjører 80 km på dette intervallet som jeg ser er ganske typisk nå på vinteren så skal det altså ikke bety noe som helst om du lader opp to ganger eller en gang. Om det betyr noe så skal det være bedre å lade to ganger.

F.eks hadde jeg i dg ladet til 80%, med forvarming, bilen er da nede i 76% når jeg starter, kjører så litt over 3 mil og det var 52% igjen. Satte ladingen på og forvarming til kl. 1600. Alternativet var at jeg droppet denne ladingen og kom ned mot 20% når jeg kom hjem, jeg tror det da er bedre å lade opp igjen til 80% så er en sikker, da kan jeg også droppe rekkeviddeangst om det blir stopp i trafikken, jeg må en ekstra tur eller noe!

Oddvar

Mange tråder her nå med 80 % eller 100 % lading . Om 5 år koster muligens et nytt batteri så lite at det kan skiftes ut :-) . Ellers så lader jeg også til 80% og kjører småturer mellom 10 - 15 om dagen . Setter alltid bilen til lading med timeren innstilt fra kl 0.00 til 0.00 80% da starter ladingen mellom turene uten at jeg må tenke ,eller programere timeren ...Bruker forvarme og er superfornød ,samt Lader med 16A for da tappes ikke batteriet når bilen forvarmes ..  Lykke til med valg av ladekabel :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Mvh Oddvar

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på torsdag 21. november 2013, klokken 08:50
Dvs at det er antall kilometer som avgjør levetiden på batterie, ikke hvor mange ganger du plugger inn kabelen.
I følge Battery university spiller dybden på utladning en rolle ift. slitasje. Og med det som grunnlag spiller det absolutt en rolle hvor mange ganger du plugger i kabelen.

Teorien (antar den understøttes av målinger) er at 5 utladinger på 10% er mye bedre enn en utlading på 50%. Snakker om mangedobling av antallet ladesykluser ved å holde utladingene grunne! Skal se om jeg finner kilden.

EDIT: Se tabell 2 her:
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. november 2013, klokken 10:15
Sitat fra: bjoris på torsdag 21. november 2013, klokken 08:50
Dvs at det er antall kilometer som avgjør levetiden på batterie, ikke hvor mange ganger du plugger inn kabelen.
I følge Battery university spiller dybden på utladning en rolle ift. slitasje. Og med det som grunnlag spiller det absolutt en rolle hvor mange ganger du plugger i kabelen.

Teorien (antar den understøttes av målinger) er at 5 utladinger på 10% er mye bedre enn en utlading på 50%. Snakker om mangedobling av antallet ladesykluser ved å holde utladingene grunne! Skal se om jeg finner kilden.

EDIT: Se tabell 2 her:
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Det var også mitt poeng, men fremstod ikke slik når du sakset ut dette avsnittet:) Initielt kan en si at batteriet skal tåle 1000-1500 syklinger som da blir ca 100.000-150.000 km så kan en gjennom hard bruk redusere dette betydelig og du kan antakelig gjennom å holde deg til grunne syklinger forlenge det betydelig. Ingen vet helt hvor stor forskjellen blir.

Ang dette at batteriene blir så billige med tiden at det ikke er noe poeng å spare på det er jeg litt skeptisk til. Noen som vet hvor mye arbeidstimer som går med til ett batteribytte på Leaf? Samt hvor stor del av kostnaden på batteribakken som er celler? Jeg har tenkt slik på Teslaen, men forstår det slik at mye av kostnaden på batteripakken er overvåkning, kjøling, brannkammer og chassis... Nå er vel dette betydelig forenklet på Leafen, men jeg tror rett og slett at det å bytte batteri på en Leaf når den er 5-7 år tror jeg fortsatt blir kostbart, men bilen skal selvsagt brukes så de som må lade til 100% for å komme frem til jobb f.eks må jo det.

Jeg lader til 100% når jeg skal til Bergen og Haugesund eller når jeg ser at jeg skal direkte videre etter jobb, da lader jeg til 100% ved starten på turen, jeg mener altså at jeg gjør det som går ann for å spare batteriet, HELT uten at bruken av bilen lider...

bjorn_2390

Sitat fra: Oddvar på torsdag 21. november 2013, klokken 09:36
Mange tråder her nå med 80 % eller 100 % lading . Om 5 år koster muligens et nytt batteri så lite at det kan skiftes ut :-) . Ellers så lader jeg også til 80% og kjører småturer mellom 10 - 15 om dagen . Setter alltid bilen til lading med timeren innstilt fra kl 0.00 til 0.00 80% da starter ladingen mellom turene uten at jeg må tenke ,eller programere timeren ...Bruker forvarme og er superfornød ,samt Lader med 16A for da tappes ikke batteriet når bilen forvarmes ..  Lykke til med valg av ladekabel :-)
Er du grei og forklarer hva du mener her? "Setter alltid bilen til lading med timeren innstilt fra kl 0.00 til 0.00 80%. What??  ;)
Blå Euro-Leaf (2012)

Oddvar

Sitat fra: bjorn_2390 på fredag 22. november 2013, klokken 19:22
Sitat fra: Oddvar på torsdag 21. november 2013, klokken 09:36
Er du grei og forklarer hva du mener her? "Setter alltid bilen til lading med timeren innstilt fra kl 0.00 til 0.00 80%. What??  ;)
Om man setter timeren til å starte kl 0.00 og stoppe samme tid ,samt velger 80 % ved innstilling av timer 1 ,eller eventuelt timer 2 . Da begynner bilen å lade med det samme en setter inn ladekabelen og ladingen stopper ved 80% oppladet batteri . jeg kjører 15 små turer fra 10 tom 30 km og setter alltid bilen i laderen slik at batteriet kan komme opp til Max 80 %  før eventuelt neste lille tur . .Tilsammen kjører jeg nok 15 /20 mil enkelte dager med full varme og alltid mellom 80 og 20 % batterikappasitet .. Håper dette var bedre forklart :)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Mvh Oddvar

knnygar

I timerinnstillingane på min bil står det "80% (langdistansemodus)"
Tolkar dette slik at ein kan spare ladetid (80-100% tek litt lenger tid) når ein er ute på lenger turar.
Ellers ser eg ingen grunn til å ikkje lade 100% til vanleg.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

ctr46

Nå ble jeg litt nyskjerrig. Jeg har kjøpt ny Leaf for ca 6 uker siden og går i tanker om å skaffe en 16a ladekabel. Jeg har ikke lyst til å bruke nesten 5000 på ny kabel og hvis det er mulig å oppgradere den jeg har originalt fra Nissan fra 10a til 16a er jeg interessert i det.

Er det noe dere kan gjøre og koster ca 2000?

Takk for svar!

Sitat fra: nofuelno på onsdag 20. november 2013, klokken 23:55

Alternativt kan du sende inn begge ladekablene til oss, betale 1.950,- + frakt 120,- i mellom og få en justerbar ladekabel uten kladd i retur som kan justeres til 6 -10-16A ladefart.
85D

JBS

Sitat fra: ctr46 på fredag 22. november 2013, klokken 23:38
Nå ble jeg litt nyskjerrig. Jeg har kjøpt ny Leaf for ca 6 uker siden og går i tanker om å skaffe en 16a ladekabel. Jeg har ikke lyst til å bruke nesten 5000 på ny kabel og hvis det er mulig å oppgradere den jeg har originalt fra Nissan fra 10a til 16a er jeg interessert i det.

Er det noe dere kan gjøre og koster ca 2000?

Takk for svar!

Nej, du skal nok ikke forvente at kunne finde nogle der kan lave en opgradering i europa.
Ville nok gå efter at ha den som "back up" og købe en ny.
Har kikket på en 6 10 16A fra Ratio som Elbilhjelpen har, den ser fin ud og virker også solid       

Det er dog endt med en fra OPEN-evse, som er DIY , men den kræver at du kender en Tekniker som kan bygge den.

Der er en eller to her på dette forum der kender den.
Mvh Johnny
Sitat fra: nofuelno på onsdag 20. november 2013, klokken 23:55

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA