Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dombås - Molde - Trondheim uten lading?

Startet av rojohan, torsdag 28. november 2013, klokken 14:03

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Ok, jeg var sikkert litt uklar. Jeg mente den medfølgende "mennekes-kabelen". Den inneholder vel elektronikk? (Ble litt usikker, har egentlig aldri kikket på den...)

jkirkebo

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:11
Ok, jeg var sikkert litt uklar. Jeg mente den medfølgende "mennekes-kabelen". Den inneholder vel elektronikk? (Ble litt usikker, har egentlig aldri kikket på den...)

Følger det med Type 2 kabel med bilen? De fleste bilene leveres kun med en såkalt "nødladekabel" med vanlig schuko-stikk i enden. Denne lader normalt bare på 10A og har all elektronikk innebygd (den såkalte "kladden").

En Type 2 til Type 2 kabel har ingen elektronikk innebygd da dette er innebygget i ladestolpene/ladeboksene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MikkeBoomBoom

Jepp, det er standard. Sakset fra pressemeldingen:

"Den er klar for hurtiglading og to ladekabler medfølger, både til Schuko og til Mode 3"

Og fra brosjyren om hva som følger med: "Ladekabel CCS Mode 3 Type 2 (16 A)"

Griffel

#18
Sitat fra: Mikalv på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:14
Det kan godt være det er noe mer som ligger "bak veggen" men hvorfor skal det være det? Er det fordi det er en Type 2 kontakt? Det er jo ikke noe mer fixfax med en vanlig schuko. Kontrollboksen ligger jo uansett i medfølgende Type 2 kabel.

Tore Wold la ut et bilde av innmaten i BMW veggboks (som noen feilaktig kaller lader). Som det går fram av bildet er det noe mer fixfax bak en type 2 kontakt enn det som er vanlig bak en Schuko. (Nå har nok denne noen fler funksjoner enn det som er vanlig i Type 2 veggbokse for privat bruk)


Hentet fra:http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=17743

"hvorfor skal det være det?"
Blant annet for at det bare skal være og koble seg til uten å behøve å vite om denne er sikret med 16A, 32A eller noe annet eller om det er 230V eller 400V, og at den sjekker at jordledningen er hel og iorden, at bilen gir et fornuftig svar på at den er tilkoblet før det settes spenning på kablen, at stikkontakten er spenningsløs så lenge det ikke er tilkoblet en bil osv. Her er det plug and play. Du behøver ikke tenke på strømmer og spenninger systemet ordner opp.

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:12
"Den er klar for hurtiglading og to ladekabler medfølger, både til Schuko og til Mode 3"
Og fra brosjyren om hva som følger med: "Ladekabel CCS Mode 3 Type 2 (16 A)"
Dersom en bestiller opsjonen med kraftigere lader håper jeg (og går ut fra) at de leverer en 32A kabel
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hyperstress

Jeg mener bestemt at det ikke var en opsjon med kraftigere lader til e-up. Da hadde jeg i så fall kjøpt det.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

MikkeBoomBoom

Jeg er med på alt det du sier ift. "vegglader", men dette er da en hannplugg som du putter inn i hunnpluggen på bilen. Men om du har en hunnplugg i veggen og bruker medfølgende mennekeskabel med klump ligger elektronikken i pluggen ergo trenger du ikke elektronikk i veggen.

Ang. ladefart så har jeg vært i snakk med en på Møller i Oslo som har fått beskjed fra VW om at ladefarten mest sannsynlig kommer til å bli oppgradert til 32A. Om dette var en HW eller SW oppdatering visste han ikke, heller ikke om det er på "neste" modell av e-up, men han skulle sjekke om han fikk noen svar fra fabrikken på nyåret (i år)

Griffel

#21
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:34
Jeg mener bestemt at det ikke var en opsjon med kraftigere lader til e-up. Da hadde jeg i så fall kjøpt det.
Det er sikkert riktig. Da trenger e-up selvfølgelig ikke noe annet enn en 16A kabel.
Stadig plug and play, kablen er også kodet så vær ikke redd for å koble den til et 32A ladepunkt. (eller omvendt koble en 32A kabel til et 16A ladepunkt).

Verre er det med kabel med kladd her bør en vite om hva kursen er sikret med, og om en deler kursen med andre laster.

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:40
Jeg er med på alt det du sier ift. "vegglader", men dette er da en hannplugg som du putter inn i hunnpluggen på bilen. Men om du har en hunnplugg i veggen og bruker medfølgende mennekeskabel med klump ligger elektronikken i pluggen ergo trenger du ikke elektronikk i veggen.
Type 2 kontakter brukes ikke sammen med kabel med kladd.
Her brukes  "Ladekabel CCS Mode 3 Type 2 (16 A)" eller en fastmontert type 2 kable.

Litt om lade modus:
Mode 1 Vanlig stikkontakt, kable uten kladd opp til 16A (Ulovlig i USA, ikke aktuelt for nye biler)
Mode 2 Lading fra "vanlig" stikkontakt med kabel og kladd (ICCB In Cable Control Box) opp til 32A
Mode 3 Lading fra veggmontert kontrolboks (EVSE) som enten kan ha fastmontert kabel med plugg eller en Type 2 kontakt.
Mode 1-3 (AC) er for vekselstrøm og bruker bilen innbygde lader.

Mode 4 DC lading fra en ekstern lader. Det er feil å bruke begrepet lader for ladepunktene Mode 1-3, mens Mode 4 altså er en lader.

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:40
Ang. ladefart så har jeg vært i snakk med en på Møller i Oslo som har fått beskjed fra VW om at ladefarten mest sannsynlig kommer til å bli oppgradert til 32A. Om dette var en HW eller SW oppdatering visste han ikke, heller ikke om det er på "neste" modell av e-up, men han skulle sjekke om han fikk noen svar fra fabrikken på nyåret (i år)
Du kan trygt gå ut fra at dette ikke er SW oppdatering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stikkkontakt

Min "danske" e-up! kom med disse to kablene:
1. Den med Schuko og styreboks på. Kabelen merket med 8A.
2. Den andre er merket med 16A
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 07. januar 2014, klokken 16:56
Min "danske" e-up! kom med disse to kablene:
1. Den med Schuko og styreboks på. Kabelen merket med 8A.
2. Den andre er merket med 16A

Fornuftig at en "dansk" utgave kommer med god lengde på ledning fra kladd til schuko. Trodde det var en tysk spesialitet, men det kan tyde på at dette brer seg om innen EU?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:06
Fornuftig at en "dansk" utgave kommer med god lengde på ledning fra kladd til schuko. Trodde det var en tysk spesialitet, men det kan tyde på at dette brer seg om innen EU?
Eller at Tyskere som lager VW ikke er er klar over at dette er en Tysk spesialitet.
Ellers er jeg enig i at 30cm reglen ikke nødvendigvis er fornuftig.
8A begrensning i kladd tyder derimot på overdrevet forsiktighet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Spesielt med tanke på at der er termoføler i Shuko støpselet. Ellers mener jeg den Norske kabelen er 10A.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hyperstress


Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:06
Fornuftig at en "dansk" utgave kommer med god lengde på ledning fra kladd til schuko. Trodde det var en tysk spesialitet, men det kan tyde på at dette brer seg om innen EU?
Eller at Tyskere som lager VW ikke er er klar over at dette er en Tysk spesialitet.
Ellers er jeg enig i at 30cm reglen ikke nødvendigvis er fornuftig.
8A begrensning i kladd tyder derimot på overdrevet forsiktighet.

Den norske kabelen er 1,5m mellom kladd og støpsel. Og så er den heldigvis 10A i alle fall. Synes det også er vel forsiktig..
Tipper at de ikke bare tenker brannsikkerhet, men også tar høyde for at min mor skal kunne lade bilen, uten å oppleve at sikringen går, selv om det er 10A kurs eller at det er andre ting som trekker strøm fra samme kurs.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TB

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 07. januar 2014, klokken 16:56
Min "danske" e-up! kom med disse to kablene:
1. Den med Schuko og styreboks på. Kabelen merket med 8A.
2. Den andre er merket med 16A

Den Norske e-up! som eg testa i jola hadde desse kabler med:
1. Schuko og styreboks på, kan justere frå 6 til 10 A direkte på boksen, der boksen lagrer forrige nivå.
    Det var lang kabel mellom Schuko og styreboks (EVSE) - ikkje 30 cm som på Leaf og trilling.
2. Den andre kabel, Type 2 merka med 16A
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

odahle

Har planer om å sette opp en ladestasjon i carporten. Men nå vet jeg ikke hvilke retningslinjer mitt sikringsskap og rekkehus gjør for denne muligheten. Jeg lurer også på hva som eventuelt er forskjellen på den ladestasjonen fra Bosch som VW tilbyr, samt feks. Salto sine stasjoner som formidles av elektrikere her i området rundt Stavanger. Noen som har undersøkt dette?
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Hyperstress

Sitat fra: odahle på fredag 10. januar 2014, klokken 09:30
Har planer om å sette opp en ladestasjon i carporten. Men nå vet jeg ikke hvilke retningslinjer mitt sikringsskap og rekkehus gjør for denne muligheten. Jeg lurer også på hva som eventuelt er forskjellen på den ladestasjonen fra Bosch som VW tilbyr, samt feks. Salto sine stasjoner som formidles av elektrikere her i området rundt Stavanger. Noen som har undersøkt dette?

De gjør nok samme nytte. Tror faktisk noen av produktene er identiske.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA