Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dombås - Molde - Trondheim uten lading?

Startet av rojohan, torsdag 28. november 2013, klokken 14:03

« forrige - neste »

rojohan

Selger sa til meg at ved lading i vanlig stikkontakt, så ville bilen lade heile tiden. Mens med vegglader, går den over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt. Er denne boksen noko som med bør ha heime?? Kan batteriet ta skade av at den ikke går over til vedlikholdslading når det er fullt??

Det er jo ganske stiv pris på veggladeren, fra 7500,- og oppover til 12-13 tusen, alt etter kva om må gjøres av arbeid på den enkeltes eiendom.

pottle

#1
Dette hørtes veldig rart ut. Kan det være at VW selgerne er ny i elbil-faget og tuller rundt i ørska nå i starten ved lansering...

Hvis vi har en 16a vegglader/hjemmelader så er dette akkurat det samme som en 10a "kabel"-lader, bare med en forskjell på ampere dvs ladehastigheten.

En "vanlig" lader kan umulig lade mer enn fullt batteri. Alle el-biler vil slutte og lade når batteriet er fullt. Batteriet tar "like lite" skade uansett type ladekabel.

Hjemmelader har en stiv pris og jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe det med en gang. Du vil mest sannsynlig finne ut at lader som kommer med bilen er nok. Etter et par uker vet du litt mer om laderytmen din slik at du kan bestemme deg.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

rojohan

#2
Eg hadde uansett tenkt å legge opp eigen 16a kurs i garasjen, vil det sei da at eg kan lade like raskt som med veggladeren?

Sitat fra linken under
SitatFor kunder som ønsker et raskere og tryggere ladealternativ enn stikkontakt hjemme kan man velge å kjøpe en egen vegglader som installeres der bilen skal stå parkert.

Denne veggladeren for hjemmebruk lader opp din e-up! på ca 6-8 timer ved 3,6 kW - dette er betydelig raskere enn lading fra en standard stikkontakt. Veggladeren kommuniserer også med bilen via det intelligente Combo 2 systemet. Dette betyr at veggladeren leser informasjon fra bilen som for eksempel at batteriet er fullt.

Her står jo egentlig det som selgeren sa til meg, at veggladeren veit når batteriet er fullt ( og da går over til vedlikelading ifølge selger). Det står også "ønsker du ein tryggere lading".....

Eg spurte selger kva som kunne skje viss me ladet med vanlig stikkontakt som ikke gjekk til vedlikeholdslading. I værste tilfelle kunne det ryke ein sikring eller skade komponenter..... Syns det hørtes rart ut, men eg sa ingenting.

Men kva meir finner veggladeren ut av i kommunikasjonen? Må me ha veggladeren for å få alt ut av app'en som følger med bilen?

http://www.volkswagen.no/no.s7_layer_print.suffix.html/features~2Fholzauto_highlights~2Fup_~2Fe-up-~2Fwallbox-lader.html


PS! Og til slutt, app'en virker kun på IPhone mobiler, det var skuffende å høyre siden eg er anti Apple gutt..... Men android app kommer snart ifølge selgeren.....

03sib113

Skrekk og gru.. Har jeg kjøpt bil som fordrer iphone? Greit nok at jeg får det med bilen,  men må jeg bruke den også... Hrmpf. ..
Tungsten E-Up!

Elmo

#4
Sitat fra: rojohan på onsdag 20. november 2013, klokken 23:19
SitatFor kunder som ønsker et raskere og tryggere ladealternativ enn stikkontakt hjemme kan man velge å kjøpe en egen vegglader som installeres der bilen skal stå parkert.
Denne veggladeren for hjemmebruk lader opp din e-up! på ca 6-8 timer ved 3,6 kW - dette er betydelig raskere enn lading fra en standard stikkontakt. Veggladeren kommuniserer også med bilen via det intelligente Combo 2 systemet. Dette betyr at veggladeren leser informasjon fra bilen som for eksempel at batteriet er fullt.

Her står jo egentlig det som selgeren sa til meg, at veggladeren veit når batteriet er fullt ( og da går over til vedlikelading ifølge selger). Det står også "ønsker du ein tryggere lading".....
Eg spurte selger kva som kunne skje viss me ladet med vanlig stikkontakt som ikke gjekk til vedlikeholdslading. I værste tilfelle kunne det ryke ein sikring eller skade komponenter..... Syns det hørtes rart ut, men eg sa ingenting.

Det står jo ikke noe om at den medfølgende 10A ladeledningen ikke har funksjonen som leser informasjon fra bilen at batteriet er fullt.  Dette er funksjnalitet som ligger innebygget i ALLE ladeløsninger.

Når det står "tryggere ladealternativ enn stikkontakt", så går det på at et dårlig shuko-støpsel KAN være brannfarlig ved lading av elbil pga relativt stor strøm over relativt lang tid.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

pottle

#5
Veggfestet "lader" på 16A gjør akkurat sammen nytten som en flyttbar kabel på 16A. En flyttbar er til og med bedre, fordi den kan du ta med om nødvendig.

Er enig i at en salto lader eller en pod point lader tar seg bedre ut, men det må være opp til eier å finne ut om det er verdt å betale 5000 kroner for litt mer fancy design.

Noen agenter som selger den fastmonterte sorten, forsøker å skremme brukere fra å benytte flyttbar kabel. De bruker gjerne "slitt schuko"-argumentet. Brannfaren er bare en hypotetisk teori hvis du behandler utstyret normalt.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

elektrolux

Sitat fra: rojohan på onsdag 20. november 2013, klokken 23:19
Veggladeren kommuniserer også med bilen via det intelligente Combo 2 systemet. Dette betyr at veggladeren leser informasjon fra bilen som for eksempel at batteriet er fullt.
[/quote]

Det er kun type 4 eller DC lading som kommuniserer med bilens batteri. Dette forde den må det for å kunne lade batteriene på en trygg måte.

En vanlig vegglader, eller en ladeledning med kladd kommuniserer kun med bilens innebygde lader og leverer strøm i.h.h.t denne sine behov. Enten kan laderen kjøres fullt ut eller så kan veggboksen/ladekladden styre bilens lader ned i effekt. Selve kommunikasjonen med batteriet står da laderen i bilen for, og vil uansett tilførsel lade og ballansere batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#7
Nok et eksempel på hva den tøvete og feilaktige betegnelsen hjemlader, reislader ol. på disse produktene fører til  av missforståelser.
Jeg håper at i et hvertfall Bosch ikke kaller dette for en hjemmelader.

Kladden er en sikkerhetsmekanisme, og et fastmontert ladepunkt er en stikkontakt med en sikkerhets mekanisme.

Så lenge det er snakk om vekselstrøm sitter lader i bilen.

Kladd eller fastmontert ladepunkt overvåker jordledning, jordfeil og maksimalt strømtrekk, men har ingen ladefunksjon.

Noen forkortelser som er i bruk :
EVSE EV Supply Equipment
HPWC High Power Wall Conector
ICCB In Cable Control Box
CCID in Cable Current Interup Devise
Altså ingen har tullet inn begrept lader i noen av forkortelsene ennå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

dorten75

Kontrollspørsmål for å forsøke å forstå helt da :)

1. Kan jeg reise på ferie i 14 dager og la bilen stå i garasjen tilkoblet veggkontakt med vanlig medfølgende ladder?
2. Hvis ja, vil "strømregninga" øke hele perioden for laddingen?

Forsøkte meg på noen banale spørsmål, så svarene kan bli enkle :)

Griffel

#9
Sitat fra: dorten75 på mandag 06. januar 2014, klokken 23:22
Kontrollspørsmål for å forsøke å forstå helt da :)

1. Kan jeg reise på ferie i 14 dager og la bilen stå i garasjen tilkoblet veggkontakt med vanlig medfølgende ladder?
2. Hvis ja, vil "strømregninga" øke hele perioden for laddingen?

Forsøkte meg på noen banale spørsmål, så svarene kan bli enkle :)
1. Ja
2. Veldig lite
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hyperstress

Sitat fra: dorten75 på mandag 06. januar 2014, klokken 23:22
Kontrollspørsmål for å forsøke å forstå helt da :)

1. Kan jeg reise på ferie i 14 dager og la bilen stå i garasjen tilkoblet veggkontakt med vanlig medfølgende ladder?
2. Hvis ja, vil "strømregninga" øke hele perioden for laddingen?

Forsøkte meg på noen banale spørsmål, så svarene kan bli enkle :)

Det står vel i håndboka at bilen ikke skal stå fulladet over flere døgn, så om du har den plugget i så bør du sette opp scheduleren slik at den bare lader den til feks 70%.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

MikkeBoomBoom

Det jeg ikke evner å forstå er hva denne "veggladeren" egentlig gjør. Jeg så et klipp på youtube hvor en kar hadde felt inn en helt enkel mennekes type 2 kontakt i veggen på garasjen uten noe mer. Brukte medfølgende lader, så elegant ut og kan da vitterlig ikke koste mange kronene å koble en hun-plugg på strømnettet? Man bør dog kanskje ha egen kurs med sikring.

jkirkebo

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:51
Det jeg ikke evner å forstå er hva denne "veggladeren" egentlig gjør. Jeg så et klipp på youtube hvor en kar hadde felt inn en helt enkel mennekes type 2 kontakt i veggen på garasjen uten noe mer. Brukte medfølgende lader, så elegant ut og kan da vitterlig ikke koste mange kronene å koble en hun-plugg på strømnettet? Man bør dog kanskje ha egen kurs med sikring.

?

Om det var en Type 2 kontakt som ble felt inn var det nok noe mer elektronikk involvert. Men denne kan godt monteres i sikringsskapet isteden, slik jeg har gjort. Der sitter både kontroller og kontaktor i skapet. Jeg har dog fast kabel ut fra skapet, ikke Type 2 kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MikkeBoomBoom

Det kan godt være det er noe mer som ligger "bak veggen" men hvorfor skal det være det? Er det fordi det er en Type 2 kontakt? Det er jo ikke noe mer fixfax med en vanlig schuko. Kontrollboksen ligger jo uansett i medfølgende Type 2 kabel.

elektrolux

Type 2 kabler er uten kontrollelektronikk. Denne kan som Jkirkebo sier ligge i sikringsboksen eller bak veggstikket et sted.

Uten denne kontrollelektronikken vil ikke bilens lader starte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA