Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Leif Leaf, onsdag 27. november 2013, klokken 23:17

« forrige - neste »

Leif Leaf

Er det noen som kan definere hvordan man regner en "discharge cycle" (ladesyklus) for meg?

Betyr det å ha levert all lagret enegri (100% DoD) én gang? Eller må man under en viss restandel av batteriet før syklusen teller?

Eller er jeg helt på jorde'...
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

tomrh

#1
http://batteryuniversity.com/learn/article/discharge_methods
Se også tabell 2 her. Med DoD på bare 50% så tåler batteriet 4 ganger flere sykluser enn ved 100% DoD. Klattlading er tingen!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Leif Leaf

Jeg burde vært litt klarere i spørsmålet - vet noen hva Nissan regner som én ladesyklus?

Jeg er kjent med linken over, men den sier ikke stort annet enn at produsenter definerer dette forskjellig.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Lynet

Hos Nissan er nok en ladesyklus at ladekabel er plugget inn og lading startet, da telles den opp. Men sorteres i hurtiglading og L1/L2 lading
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Sitat fra: Lynet på onsdag 20. november 2013, klokken 12:30
Hos Nissan er nok en ladesyklus at ladekabel er plugget inn og lading startet, da telles den opp. Men sorteres i hurtiglading og L1/L2 lading

Min erfaring med lading + leafspy skulle tilsi at L1/L2 øker for hver gang EVSE kobles til og bilen starter lading mens hurtiglading øker med en for hver 100%. Så to hurtigladinger fra 30% til 80% SOC skulle tilsi en økning på 1 i antall QC

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA