Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvem har bestilt e-UP?

Startet av lillemarius, onsdag 27. november 2013, klokken 22:59

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: Espetor på fredag 23. oktober 2015, klokken 18:43
Ut fra det som står her så hører dere forskjell på rippet CD til et lossless format og en fil fra hdtracks.


* Hører dere greit forskjell på hdtracks og iTunes(Mastered for iTunes)? Et album i Flac fra hdtracks koster 19.98$ mens samme album Mastered for iTunes koster 95 NOK. (Muse - Drones)


* Hva slags harddisk anbefales å ha i bilen?
Det er riktig at jo høyere kvalitet man har på musikk-formatet, jo høyere kvalitet får man i avspillingen. Det er vel ikke mer oppsiktsvekkende enn at stort sett alle som nyter musikk, fortsatt sverger til LP/vinyl når det virkelig skal høres på musikk - rett og slett fordi 16 bit / 44,1 kHz sampling (CD) blir for dårlig i forhold. Ekte studio masters i 24 bit og 2-4 ganger høyere sampling-frekvens (88-192) er nettopp løsningen på dette, og det høres.

Mastered for iTunes tar kildematerialet mer på alvor (noen ganger 24-bit), noe som resulterer i best mulig tilpasning til digital distribusjon, men man sitter fortsatt igjen med en komprimert sluttresultat i form av Apples .m4a (som i praksis er det samme som mp3 - begge er altså "lossy formats" hvor mye informasjon går tapt). Apple har et lossless format som heter ALAC, men de selger ikke musikk i dette formatet fra iTunes (ihvertfall ikke enda).

Man kan bruke stort sett alt av USB-disker i bilen, så lenge de ikke krever mer power enn det de får fra USB-kontakten. Det beste er jo importere musikken til "Music Collection", som er et område på bilens egen harddisk (minst 20 Gb, men ofte opp mot 30 Gb), som er inkludert i Navi Pro (609) - på den måten frigjør man USB-porten slik at man også kan bruke BMW Connected (mobil/iPod), når man spiller musikk ;)

Olemann


Interessant emnefelt her, "Harman Kardon lyd".   Det var mye derfor jeg valgte standard anlegget, jeg ønsket bare "radio" eller "musikk" ikke noe "Harman Kardon lyd".    Rett nok opplevde jeg sistnevnte lyd som mye mer effektfull  og ikke minst mer bass-trykk og en type surround-effekt, men dette er ikke hva jeg opplever som god lyd. 
Vil ha lyden fra noe som minner om en scene og det er 2 kanals forfra.  Og vil ikke ha bass som setter materiale i bevegelse, derfor er sub ikke ønsket. PA hører jeg ofte nok ellers.

Når det gjelder format diskusjonen over så tror jeg mange glemmer at svært mye LP/Vinyl (bortsett fra gamle innspillinger) har digital master og at denne ikke overlever overgangen til "analog" pressing (med bibehold av båndbredde og S/N forhold) like bra som en standard Redbook CD pressing basert på samme master.
Videre; Om man i en liten bilkabin hører forskjell på HiRez og Redbook innspillinger så har man i alle fall sjeldent gode ører....det er gjort endel blindtester av slikt (og da i stille stuer) og det mye innbilling ute å går her.

Min erfaring er at forskjellen på gode og dårlige innspillinger, og ikke minst studio/konsert-akustikk, betyr vesentlig mer enn bitdybde over 16 eller sampling over 44 kHz. 



Når det sagt; lyd er for de fleste en subjektiv opplevelses sak, og da bryr man seg mindre om fysiske forhold og vitenskap - føler man at man hører noe, så er man jo ofte villig til å åpne lommeboken også.  Hver sin smak, og det er helt greit.   

bromm

Sitat fra: Olemann på lørdag 24. oktober 2015, klokken 17:19
Interessant emnefelt her, "Harman Kardon lyd".   Det var mye derfor jeg valgte standard anlegget, jeg ønsket bare "radio" eller "musikk" ikke noe "Harman Kardon lyd".    Rett nok opplevde jeg sistnevnte lyd som mye mer effektfull  og ikke minst mer bass-trykk og en type surround-effekt, men dette er ikke hva jeg opplever som god lyd. 
Vil ha lyden fra noe som minner om en scene og det er 2 kanals forfra.  Og vil ikke ha bass som setter materiale i bevegelse, derfor er sub ikke ønsket. PA hører jeg ofte nok ellers.
Når det gjelder format diskusjonen over så tror jeg mange glemmer at svært mye LP/Vinyl (bortsett fra gamle innspillinger) har digital master og at denne ikke overlever overgangen til "analog" pressing (med bibehold av båndbredde og S/N forhold) like bra som en standard Redbook CD pressing basert på samme master.
Videre; Om man i en liten bilkabin hører forskjell på HiRez og Redbook innspillinger så har man i alle fall sjeldent gode ører....det er gjort endel blindtester av slikt (og da i stille stuer) og det mye innbilling ute å går her.
Min erfaring er at forskjellen på gode og dårlige innspillinger, og ikke minst studio/konsert-akustikk, betyr vesentlig mer enn bitdybde over 16 eller sampling over 44 kHz. 
Når det sagt; lyd er for de fleste en subjektiv opplevelses sak, og da bryr man seg mindre om fysiske forhold og vitenskap - føler man at man hører noe, så er man jo ofte villig til å åpne lommeboken også.  Hver sin smak, og det er helt greit.   
Interessante innspill, Olemann - før jeg fortsetter litt mer om dette emnet så ville det vært interessant å vite om du faktisk har spilt 24-bits FLAC på HK-anlegget, eller om du bare testet FM/DAB/MP3 ? Det er nemlig umulig for noen som helst å ha ytringer om dette før man faktisk har hørt det anlegget med skikkelig kildemateriale. De som har hørt en del HiFi (jeg kjenner noen av dem), nikker gjenkjennende til fenomenet som oppstår i i3, ved avspilling av høyoppløst lyd - man kan nemlig føre en samtale med sidemannen under tildels voldsomme lydstyrker. Dette er noe av det mest "iøyenfallende" fenomenet som man bare opplever når man spiller skikkelig HiFi på skikkelig utstyr. Og bare for å få ryddet noen myter av veien: det finnes ingen Subwoofer i i3, bare forsterkede bass/mellomtone-element i fotbrønnene, med noe så eksklusivt som karbonfiber som "kasse-materiale". Dette gir en svært presis bassgjengivelse, som gir et herlig akustisk bunnfeste (uten å være subwoofer-grøtete). At anlegget håndterer flerkanals surroundformat har ingen betydning på ekte stereo materiale - det blir ikke laget noe slags "sound-field" som billige surroundforsterkere gjør for å "imponere" den gjerrige lytteren ;) Dette er HiFi, og når jeg som musikk-elsker foretrekker i3'en fremfor f.eks Stax elektrostat-hodetelefoner, så er det nok en grunn til nettopp det ;)

Olemann


Jeg engasjerte meg litt her nå fordi jeg ønsket kommentere noen påstander om bitdybde, samplingsfrekvens og analog vs digitals betydning for lyden, og da uttrykt som sannhet/objektiv virkelighet, som jeg ikke er enige i, og som mange med meg også finner for skjematisk/enkelt. På dette nivå (over 16 bit og over 44 kHz) kan man ikke snakke om opplevd kvalitet på lyd relatert til disse parametre uten å også trekke inn innspillingskvalitet, akustikk, avspillingsrom (en trang bil) etc.   Det finnes f.eks. eksempler på at HiRez gjengivelse av dårlige innspillinger låter helt pyton på et bra anlegg, men på et anlegg med omvendt hengekøya karakteristikk (filter både i bunn og topp) låter det greit nok.
Men jeg skjønner jo at HK og andre som selger oppgraderte anlegg i biler må argumentere med hva anlegget faktisk inneholder, rent teknisk, så det er greit nok. 
Selv lytter jeg ikke (lenger) til antall bit eller sampling, men til musikk og tale.  Det morsomme er at utstyr som måler dårlig nå gir meg de største musikk-opplevelser. (Rør basert utstyr med rør fra etterkrigstiden)  Sammenligningsgrunnlaget er selvsagt subjektivt, og her er det stort sett akustiske konsertsaler i Vest Europa som er mine referanser.  Jeg er altså meget dårlig og uerfaren på type Valle Hovin PA konserter, i alle fall uten ørebeskyttelse. Uten referanser blir det vanskelig å snakke om god/dårlig lyd slik den oppleves.  Måling drev jeg med før, det har jeg forlatt.  Andre må gjerne gjøre det.

Når det er sagt så er mitt valg av standard anlegget i min i3 basert på en personlig vurdering, der min smak verken er mer eller mindre "sann" enn andres.
Jeg har hørt anlegget demonstrert med musikk fra HD, men det er lenge siden så jeg vet ikke bitdybde eller samplingsrate. Jeg bare husker at min opplevelse av disse anleggene sammenlignet ikke ga meg noe "må ha" feeling. Både på musikk og radio, DAB og FM.  Dermed kan jeg selvsagt ikke uttale meg spesifikt om Hirez vs Redbook på dette KH anlegget, men jeg har i så mange år hatt HiFi som hobby på anlegg i helt andre prisklasser at jeg vet noe om hvordan dette generelt arter seg og tenkte derfor det var OK med en kritisk input til dette med Hirez, Redbook, analog/digital.
Men som i andre tråder er det betydelig verre å argumentere mot utstyr enn for, i sær om trådstarter ønsker å bygge opp til hvorfor må jeg ha dette, eller like vanlig; etter at det er betalt trenger man bekrefte at man ikke betalte for noe unødig.  Og jeg sier ikke at HK anlegget er dårlig, det passet bare ikke meg, ikke vil jeg betale for det heller og jeg syntes det var morsomt at tråden heter "Harman Kardon lyd", for det var slik jeg også opplevde det.  Jeg opplevde standardanlegget friere for egensignatur. Selvsagt gitt bilen akustiske begrensninger og mitt typiske bruk av radio og musikk.

Gjentar for å være helt sikker, vil ikke starte noen disputt om dette, ville bare gi input til de som tror de må ha Hirez i bilen for å få bra musikk.  Ikke vanskelig å bygge seg et hjemme-anlegg uten Hirez til langt mer enn det en i3 koster, og det låter også bra.

Espetor

Takk for svar, teoretiske svar, men dog. I teorien er det flere argumenter mot at musikk skal kunne låte bra i en bil, mens smarte løsninger gjør at opplevelsen likevel kan bli god, eller i det minste bedre med relativt enkle midler, ift det helt enkle, dvs et originalt anlegg. Valg av hifi utstyr er både i teori og praksis kompromissets kunst. Å ikke kompromisse vil koste mer enn hele bilen. Jeg var ikke i tvil om at 5500kr for hk anlegg var noe jeg ville ha, og jeg forstår at andre velger annerledes.Det er samme aura av usikkerhet rundt teorien om kildematerialet, kan du høre forskjell på 24 og 16 bit i en bil? Lossless<>komprimert? Det er allerede uttrykt her på dette forum at noen hører stor forskjell på en låt fra hdtracks og en fra en cd som er rippet. Derfor mitt spørsmål om noen hører forskjell på forskjellige digitale filer. I teorien høres det ut som at noe som er komprimert selvsagt ikke kan lyde like bra som noe som er høyoppløst. Men kanskje er kompromissene så fordelaktige at ulempene ligger i det området vi ikke oppfatter så godt.En digresjon:Selv i miljøer der bootleg opptak av konserter spres, der lydkvaliteten i utgangspunktet ikke er optimal, så er mp3 mislikt. Man regner det som forsøpling. Folk som sprer opptak av en konsert i mp3, selv om den er gjort med en enkel mikrofon av noen i publikum, blir regnet som useriøse. Det er lossless som gjelder, der FLAC er foretrukket.Jeg får vel laste ned begge deler og høre selv. Å laste ned opptil 20GB vil utgjøre ganske stor forskjell i kost. Forsøket koster ikke mer enn ca 260kr.Harddisk legger jeg på is.
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

Taffelman

Her kommer et litt mindre teknisk spørsmål :)

Har HiFi option i F10'n og den spiller "stort" med til tider imponerende punch. Er HK anlegget i i3'en i samme klasse?
X75D
TM3 LR AWD

LMOR

Jeg har begge, så det kan jeg svare på. Dirac anlegget i F10 er klasse over, både i punch, dynamikk og pris  ;)

Men i3 anlegget er verd pengene. Ift pris, er det bedre enn på F10.

Men ellers har Olemann rett i at innspillingen betyr mest. Jo bedre anlegg du har, jo flere innspillinger faller gjennom og det høres godt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ifarta

Er det noen som har prøvd TIDAL APPEN med FLAC format i i3'en?
Venter på BMW i3 i hvit med loft interiør.

bromm

Sitat fra: ifarta på søndag 25. oktober 2015, klokken 08:48
Er det noen som har prøvd TIDAL APPEN med FLAC format i i3'en?
Å bruke en mobiltelefon som lydkilde og tilkobling over blåtann eller minijack (huff) vil nok aldri bli like bra som direkte avspilling av høyoppløst FLAC på HK-anlegget. De tilkoblingene er jo ikke mye å skryte av i seg selv, men det er jo likevel DA-konverterne i mobiltelefonene som vil ha en nesten umulig oppgave med å få det like bra. En HD-spiller fra Sony's nye Walkman-serie kunne kanskje vært interessant å prøve: http://www.sony.com/electronics/walkman-digital-music-players/t/walkman?type=premium-sound Sony er jo faktisk en av veldig få som tar HD-musikk alvorlig (i disse dager hvor den oppvoksende generasjonen bare har hørt mp3-møl i ørene sine). Men å bruke en slik spiller er jo helt unødvendig, da - de samme filene kan jo spilles av direkte fra anlegget bilen ;)

bromm

De som har lyst til å oppleve hva HK-anlegget virkelig har å by på, kan laste ned en kopi av "Money for nothing" her:

http://tempsend.com/C1FF160F15

Dette er en Vinyl-rip (Beolab1700) med ekte 24bit/96kHz, og den avslører virkelig hvilken dynamikk og kvalitet som finnes i anlegget. Den kan spilles på max volum hele veien, og man får nok noen indikasjoner på at 5.500kr ikke er "Money for nothing" underveis  ;D

Ferry

Takk for linken, bromm! Det låter voldsomt bra. Max volum blir dog litt i overkant i min bil. I hvert fall er det i overkant for øra mine. Utstyret tåler det fint.

bromm

#86
Sitat fra: Ferry på mandag 26. oktober 2015, klokken 17:54
Takk for linken, bromm! Det låter voldsomt bra. Max volum blir dog litt i overkant i min bil. I hvert fall er det i overkant for øra mine. Utstyret tåler det fint.
Ja det låter voldsomt, og oppbyggingen av dynamikk i akkurat det Money for nothing-eksemplet er helt enorm. Det at "utstyret tåler det" er bare en bekreftelse på at man har med høyoppløst lyd og gjøre - finn gjerne en vanlig mp3-utgave av samme låt, så skal du fort se at mer enn 75% er temmelig uaktuelt. Og som sagt tidligere så er det faktisk mulig å føre en samtale med sidemannen, selv om det står på med nesten full lydstyrke ;)

Det finnes mange enkelteksempler på musikk som fungerer virkelig bra på anlegget. Dette er jo selvfølgelig avhengig av smak, men hvis man virkelig vil "blåse på" litt så er "Psycho" på Muse - Drones, en låt med skikkelig trøkk i: http://www.hdtracks.com/drones-240385 På HD-tracks finnes det massevis med utgivelser i 24-bit, ikke minst klassisk musikk. Man får ofte tilbud på -15% hvis man er registrert som bruker. NB! Husk å velge FLAC som format, så det ikke blir kjøpt AIFF som er "standard"...

Geir Bergmann

Spørsmål fra en uerfaren hifi-bruker.
Kom i prat med en på jobben om bilen jeg skulle kjøpe og da at jeg skulle få et bra annlegg i bilen.
Han sa da at jeg må passe på og ikke spille så veldig høyt i starten? At høyttalerne må "kjøres inn"?
Er det noe i det? At de kan bli ødelagt hvis man kjører på høyt med en gang?
BMW i3 fra 23.12.2015

bromm

Ja, alle høyttalere bør "kjøres inn". Men dette er først og fremst et problem der hvor forsterkereffekt er potensielt større enn det høyttalerne tåler. På i3 har HK levert hele pakken, så her er komponentene tilpasset hverandre - ergo er ikke dette et så stort problem (og særlig ikke hvis du spiller HD-materiale som inneholder lite forvrengning)...

LMOR

Lyden blir bedre etter innkjøring, men som bromm sier blir ikke høyttalerne på i3 ødelagt. I så fall får du nye  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA