Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla vs den tyske arven

Startet av fonberg, onsdag 27. november 2013, klokken 20:30

« forrige - neste »

fonberg

Hei, i går kom vinteren her i Trondheim, og kombinasjonen gradvis kaldere vær og nedbør, samt klart kaldvær i natt og i morges gjorde at ladeporten ikke klarte å åpne seg i morres. (Bilen har stått ute og ladeporten har ikke vært åpnet det siste døgnet.)

Jeg fikk lirka den opp ved å først fjerne isen mellom luke og karosseri, og deretter hjelpe til samtidig som jeg trykka på UMC-åpneren.

Spørsmål: Hvordan kan man forhindre at ladeporten fryser fast når bilen står ute med lukket port?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

#1
Hmm...legge til avisingsspray i ladekittet tenker jeg. EDIT: eller hårføner. Varmepistol blir vel litt vel risikabelt.

cra

Det er vel samme løsning som på dører generelt: silikonstift på gummilista.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Problemet er vel ofte at det legger seg is i sprekken mellom porten og tilstøtende karosserideler og til dels utenpå. Dette skjedde i går hos meg da det var skikkelig slapsevær hvorpå det bikket over til frost. Uten de få plussgradene som kom i dag tidliger ville jeg ikke fått opp porten uten ishakke eller varme, og silikonstift ville nok ikke hjulpet nevneverdig. Porten var på en måte "fastmurt" av is.

Men om selve kontaktflaten fryser vil nok silikon hjelpe bra.

jorkus

Opplevde det motsatte i dag tidlig, fikk ikke lukket ladeporten, måtte forsøke endel ganger før bilen registrerte den som lukket.. Annen observasjon: panser og frontlys tiner ikke ved kjøring eller forvarming.. Kanskje vi må installere en mini avisingstasjon ala Gardermoen..  :)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Emilsen

Om noe er fastfryst finner jeg fram en brødpose med varmt vann og legger inntil i noen sekunder. Ekstremt effektivt på små områder. :)
Hadeland
P3454 Fakturanr 667
Reservert April, finalize Mai, Utlevert 21. November
Standard 85kWh, hvit, alt utstyr minus sikkerhetspakke

fonberg

Sitat fra: Emilsen på onsdag 20. november 2013, klokken 10:14
Om noe er fastfryst finner jeg fram en brødpose med varmt vann og legger inntil i noen sekunder. Ekstremt effektivt på små områder. :)

Jepp den er effektiv i stiuasjoner hvor man har tilgang på varmtvann og pose :)
Neon som vet om det finnes batteridreven hårføner? Evt. føner som kan drives med sigarettuttak? Lurer på om det hadde vært greit å ha noe sånt liggende i bilen sammen med UMC-en.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

stor66

Jeg var også ute for den i dag da jeg parkerte på jobben. Høyt klikk fra ladeporten når jeg trykket på kontakten, men den spratt ikke ut. Bilen gikk i lademodus. Jeg trykket ladeporten litt inn (kanskje 2-3 mm - det var litt slakk der), trykket knappen på kontakten, så åpnet den seg.

Silikonstift er notert til innkjøp...
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

elnino

Har du behov for UMC så har du vel strøm tilgjengelig?  :P

mrm

Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

fonberg

Sitat fra: elnino på onsdag 20. november 2013, klokken 10:26
Har du behov for UMC så har du vel strøm tilgjengelig?  :P

Så klart, men det blir litt kronglete i situasjoner hvor man bare har tilgang på en kontakt, siden der har man jo allerede plugget i UMC-en.

Jeg har derfor mer trua på en varmekilde som går for egen maskin eller kan plugges i sigarettenneren.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cra

Sitat fra: mrm på onsdag 20. november 2013, klokken 10:30
Hva med kjemiske varmeposer ala disse?
http://www.clasohlson.com/no/no/Varmeputer/Pr349275000?kb=1&gclid=CIPWl7uG87oCFUhb3godkTwAOw

<OT>
Ha ha ha! Implantater med innebygd varme? Genialt! Ser for meg at jeg "kommer til å være mye kald på hendene" i vinter! ;)  ;D
</OT>

Vil tro de burde fungere brukbart? Kunne kanskje med fordel vært varmere, men med bare litt mer tid burde det være greit å få tint luka. Kan ikke annet enn skade å ha dem liggende, og i forhold til at man kan ha dem i bilen kontra å måtte finne varmt vann et sted er det jo genialt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

No_pilot

S P85 sep-13, solgt mar-17
S 85D nov-15
Model 3 reservert
Jaguar I-Pace reservert

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

123456789

Trykk på ladeluka ett par gånger innan du opner den. Den er designed til att knekke isen på det viset.
(Denne funksjon finnes ikke på US utgaven)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA