Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor sitter lysføleren til de elektrokromatiske speilene?

Startet av Torpedo Ted, onsdag 27. november 2013, klokken 16:39

« forrige - neste »

laumb

For meg, når 80-90% av undersiden på bilen er batteri - så var det etter en del fram og tilbake på det prismessige om jeg skulle ta meg råd til luft en selvfølge.
Den enkeltstående dyreste komponenten er verdt 10k i "forsikring" ved behov.

Også er det kult å senke bilen når jeg parkerer da. :)

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på lørdag 07. desember 2013, klokken 12:18
Også er det kult å senke bilen når jeg parkerer da. :)
Jeg parkerte inntil en kant nede i sentrum, og hevet da bilen til very high for ikke å skrape nedi. Mulig jeg begynner å bli gammal, men jeg synes det var mer behagelig å gå ut og inn av bilen når den stod i very high enn standard :) Mao - luft for gæmliser - very high. Luft for primadonnaer - very low  ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Knnot

Sitat fra: erot på lørdag 07. desember 2013, klokken 10:56
Bilen er ikke så lav, men den er stor. Det er ikke bakkeklaring i cm, men i % av sporvidde og hjulbase og utstikk foran/bak som teller ift å skrape nedi på humper, ferger ujevnheter osv. Snuten er ganske lang og skraper lett nedi i krappe overganger til bakke, typisk innkjørsel.

Ser poenget ditt med at den reelle vinkelen Teslaen vil kunne kjøre opp/ned, f.eks ved oppkjørsler og ferger uten å ta nedi, er lavere enn for en Golf med samme bakkeklaring grunnet akselavstand o.l. Dersom det stemmer med at luftfjærer i "standard" er ca tilsvarende med spiralfjærene med 15,5cm bakkeklaring vil jeg anta at dette vil være tilstrekkelig til det meste dersom man ikke overdriver fart og innfallsvinkel mot humper og tilsvarende.

Luftfjærene er ikke adaptive og vil ikke kunne avstives, så hvordan er det antatt at disse er mot standardfjærene i forhold til sportsligheten? Jeg må anta at spiralfjærene er gode greier og at ikke Tesla har satt på noe "skvip", men mangel på erfaring med begge deler gjør at det er vanskelig å vurdere den reelle verdien av luftfjærer til kr 14.200,- da jeg aldri tidligere har hatt dette på min bil.

Forstår at dempingen og komforten er god og at folk er veldig fornøyd med luftfjærer, men igjen mangler sammenligningsgrunnlaget.

Knnot

Sitat fra: laumb på lørdag 07. desember 2013, klokken 12:18
For meg, når 80-90% av undersiden på bilen er batteri - så var det etter en del fram og tilbake på det prismessige om jeg skulle ta meg råd til luft en selvfølge.
Den enkeltstående dyreste komponenten er verdt 10k i "forsikring" ved behov.

Også er det kult å senke bilen når jeg parkerer da. :)

Forstår dette er et argument for luftfjærer, men batteriet ligger vel mellom for- og bakdekkene, så det skal vel uansett litt til for at dette skal bli skadet ettersom det stort sett er front og bakende som tar nedi om det skulle skje noe. Så sant en bil med standardfjærer ikke er fullastet og dermed "senket" av vekten så burde vel det gå fint (?)

hoffa

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 07. desember 2013, klokken 13:51
Sitat fra: laumb på lørdag 07. desember 2013, klokken 12:18
Også er det kult å senke bilen når jeg parkerer da. :)
Jeg parkerte inntil en kant nede i sentrum, og hevet da bilen til very high for ikke å skrape nedi. Mulig jeg begynner å bli gammal, men jeg synes det var mer behagelig å gå ut og inn av bilen når den stod i very high enn standard :) Mao - luft for gæmliser - very high. Luft for primadonnaer - very low  ;)
Hehe ;D...burde vente på X jeg da.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

jog

Fungerer utrolig bra på snø. Hadde kjørt meg fast idag om jeg ikke hadde hatt mulighet til å heve bilen.

Litt tungvint at den senker seg litt raskt når jeg kjører på vinterføre feks. opp en bratt bakke å skal ha litt ekstra renn fart.



Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

erot

Om Elon holder det han lover så er det problemet løst i januar med ny SW-oppdatering.

Hyperstress

Hører folk dunker nedi her og der for tiden, eventuelt sier de hadde dunket nedi om de ikke hadde luft. Er det noen med standard fjærer som kan si litt om sine erfaringer ift dette. Må en være forsiktig eller er det grei klaring i praksis?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

DonPedro

Jeg tror ikke luftfjæring er veldig viktig - det er bare veldig vanskelig for en gadget-freak som meg å la være å bestille det. Det er en tråd på det amerikanske forumet (TMC) fra en som har to Model S - én med luftfjæring og én med stålfjærer. Han mener at komforten er veldig lik, men foretrekker stålfjæringen littegrann. (Sånn fra hukommelsen - kommer ikke til å lete frem tråden).

Artig med hev/senk, men også det klarer du deg fint uten. Selv kjøpte jeg luftfjæring fordi jeg har noen kjipe fartshumper på vei til huset, men jeg kjører visst greit over dem i "low" uansett.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Knnot

Sitat fra: DonPedro på lørdag 07. desember 2013, klokken 22:39
Jeg tror ikke luftfjæring er veldig viktig - det er bare veldig vanskelig for en gadget-freak som meg å la være å bestille det. Det er en tråd på det amerikanske forumet (TMC) fra en som har to Model S - én med luftfjæring og én med stålfjærer. Han mener at komforten er veldig lik, men foretrekker stålfjæringen littegrann. (Sånn fra hukommelsen - kommer ikke til å lete frem tråden).

Artig med hev/senk, men også det klarer du deg fint uten. Selv kjøpte jeg luftfjæring fordi jeg har noen kjipe fartshumper på vei til huset, men jeg kjører visst greit over dem i "low" uansett.

Ettersom alle Performance utgaver, før prisendring og tilvalg av luftfjærer på performance fra 8.nov, kom med luftfjærer tror jeg mange er "blendet" av de tilsyneslatende fordelene som  heving/senking og komfort med luftfjærer. Misforstå meg rett, jeg peker ingen finger for at folk har valgt feil, men  mangel på å kunne prøve og sammenligne med standardfjærer mot luftfjærer mener jeg er veldig bidragsytende til at et fåtall av bestillingene er med standardfjærer. At prisen på luftfjærer har vært svært overkommelig har også en stor effekt på dette, men det betyr ikke nødvendigvis at dette er en nødvendighet for folk flest å ha og ei heller det beste valget for hver enkelt.

Jeg, på lik linje med trolig mange andre, er bekymret for å gjøre et dårlig valg ved å ikke velge luftfjærer da dette i ettertid er svært vanskelig og kostbart å endre og konfigurere bilen med dersom standardfjærer viser seg å være feil valg. Uavhengig av det har jeg ingen indikasjoner som skulle tilsi at luftfjærer verken gir bedre tilkomst og fremkommelighet for min egen del. Jeg personlig er mer opptatt av å ha et sportslig tilsnitt i fjæringen fremfor en mykere og en mer en standard komfortabel kjøring. Brukererfaringer fra utenlandske forum (i hovedsak amerikanske) gir meg en viss indikasjon på at standardfjærer er gode greier og kan virke stivere og mer sportslig enn luftfjærer, men det mest interessante ville vært hvordan dette oppleves i Norge.

Luftfjærene er forøvrig ikke adaptive og kan ikke stives til for et mer sportslig tilsnitt, og dette er også en hardware løsning som må på plass og ikke software.

Ved at Tesla kun har fullspekkete Performance utgaver til utlån, og venner/familie kun har biler med luftfjærer, gjør det at det er vanskelig å føle at jeg potensielt gjør et riktig valg ved å velge bort luftfjærer til fordel for standardfjærer. Brukererfaringer fra norske brukere ville dermed vært utrolig verdifullt dersom noen har erfaringer fra begge deler  ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Knnot på søndag 08. desember 2013, klokken 09:10
Ettersom alle Performance utgaver, før prisendring og tilvalg av luftfjærer på performance fra 8.nov, kom med luftfjærer tror jeg mange er "blendet" av de tilsyneslatende fordelene som  heving/senking og komfort med luftfjærer. Misforstå meg rett, jeg peker ingen finger for at folk har valgt feil, men  mangel på å kunne prøve og sammenligne med standardfjærer mot luftfjærer mener jeg er veldig bidragsytende til at et fåtall av bestillingene er med standardfjærer.
Hør med eledille. Tror han har standard fjæring (og han er veldig fornøyd!)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Otto

En annen ting luftfjæring kan benyttes til er ved bytte av dekk. For 20 år siden hadde jeg en XM, helt genialt når man skal skifte dekk. Parkere i høyeste nivå, legge under riktig bukker på ene siden av bilen ved jekkepunkter, senke bilen og skifte. Får Tesla'n til onsdag på helårsdekk, og skal hjem å prøve dette umiddelbart :-)

- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

Emilsen

Sitat fra: Otto på søndag 08. desember 2013, klokken 12:57
En annen ting luftfjæring kan benyttes til er ved bytte av dekk. For 20 år siden hadde jeg en XM, helt genialt når man skal skifte dekk. Parkere i høyeste nivå, legge under riktig bukker på ene siden av bilen ved jekkepunkter, senke bilen og skifte. Får Tesla'n til onsdag på helårsdekk, og skal hjem å prøve dette umiddelbart :-)
Tror ikke du får til dette da det er luftbelger på Teslaen, om jeg ikke tar helt feil er det hydraulikk-system på XM. :)
Hadeland
P3454 Fakturanr 667
Reservert April, finalize Mai, Utlevert 21. November
Standard 85kWh, hvit, alt utstyr minus sikkerhetspakke

Muffinman

Citroen har så vidt meg bekjent aldri hatt luftfjæring. Hydraulisk fjæring derimot har vært varemerket. For noen år innførte de et nytt begrep; metallisk fjæring. De hadde tydeligvis oppfunnet spiralfjæren..  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA