Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor sitter lysføleren til de elektrokromatiske speilene?

Startet av Torpedo Ted, onsdag 27. november 2013, klokken 16:39

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Hvilke praktiske forskjeller er det på vanlig demping og luftdemping?
Er det forskjell i høyden på bilen? F.eks. vil luftdemping stilt på "lav", være lavere enn en Model S uten luftdemping? I så fall hvor mye lavere?

Muffinman

Mener standard tilsvarer vanlig fjæring. Er vel rundt 2 cm lavere i low, 2 cm over standard i high og nok en cm høyere i extra high. Om lag 5 cm forskjell på laveste og høyeste nivå. Har hatt bilen i tre uker og har allerede hatt nytte av å kunne heve bilen for å unngå å skrape, både ved skadet vei og frossen snø/sørpe i veien.

RoadRunner

Kjempefint å ha hevbar bil på vestlandet når du skal ombord i ferga på stor flo eller stor fjære. Eller når du skal parkere på en gressplen og må over kanter etc.
Har ikke kjørt tesla med normalfjæring så jeg vet ikke hvordan den oppleves. Det er verdt å merke seg at service også dekker deler til luftfjæring.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

janmb

Har ikke prøvd TMS med vanlig fjæring så kan ikke sammenligne.

Selv hadde jeg ikke noe valg når jeg bestilte min p85+, men ville valgt luftfjæring uansett, både pga lavere bakkeklaring til vanlig bruk samt heving når man trenger det.

Og heldigvis ser det jo ut som vi omsider får skikkelig kontroll over dette selv også på nyåret (når brannmaset har gitt seg)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

NTesla

Har luftfjæring selv og har ikke prøvd uten, men såååå fantastisk er ikke denne luftfjæringen at den på noen måte hadde vært en dealbreaker hvis Tesla kun leverte uten.

Hadde sikkert valgt den på nytt igjen da 10k er helt ok for å balansere bilen ved last, samt at Tesla kanskje får fikset manuell innstilling på de snart slik at den blir litt mer anvendelig.

Torpedo Ted

Ja her var det mange "har ikke prøvd vanlig fjæring, men..." :P

Er det sånn å forstå at enda en av fordelen er at selv ved fullastet bil, så vil den ikke "synke ned" pga vekten?

Er det virkelig et problem at bilen tar nedi? Den ser jo ikke så mye lavere ut enn vanlige biler?

Amoss

Ser ut som om flere her antar at spiralfjærer har samme bakkeklaring som luftfjærer på "standard" høyde?  Mener å ha lest at den er litt høyere?  Men skal så klart ikke vedde på det da :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Torpedo Ted

Sitat fra: Amoss på torsdag 21. november 2013, klokken 19:04
Ser ut som om flere her antar at spiralfjærer har samme bakkeklaring som luftfjærer på "standard" høyde?  Mener å ha lest at den er litt høyere?  Men skal så klart ikke vedde på det da :)

Ja, hadde håpet på litt mer konkrete erfaringer... Jeg mener, det blir jo vanskelig å ta luftfjæring skrytet for god fisk, når det kommer fra en som aldri har prøvd den vanlige fjæringen :P

Er det ingen som faktisk har testet begge utgaver, eller som faktisk har mulighet til å måle høydeforskjellen f.eks.?

gzegorz

Jeg fikk levert min S60 på spiralfjærer i går. Merker ingen forskjell fra prøvekjøring av P85 x 2 og aldri kjørt en så behagelig bil. Nesten ingen krenging og særdeles behagelig over ujevnt underlag. Det kommer helt sikkert situasjoner der jeg skulle ønske jeg kunne heve bilen litt, men får ta litt ekstra hensyn når den tid kommer.
Tesla Model S85

Philip Marlowe

Jeg har inntrykk av at Tesla kun har P85 med alt utstyr som demobiler. Tar jeg feil? Hvis jeg har rett, så synes jeg de burde ha flere varianter- med og uten luftfjæring, 19" og 21" hjul osv. Da kan jo kundene velge en bil som passer dem best.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

NTesla

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 21. november 2013, klokken 18:48
Ja her var det mange "har ikke prøvd vanlig fjæring, men..." :P

Er det sånn å forstå at enda en av fordelen er at selv ved fullastet bil, så vil den ikke "synke ned" pga vekten?

Er det virkelig et problem at bilen tar nedi? Den ser jo ikke så mye lavere ut enn vanlige biler?

Hehe, ser den. Burde lagt til at med mindre Tesla har hentet sine fjæringer fra brukte Trabanter så ser jeg ikke hvordan standardfjæringen skulle være noen særlig dealbreaker. Luftfjæringen er helt ok og standardfjæringer fra en hvilken som helst billeverandør i dette segmentet er tilsvarende gode. Jeg er ingen rallysjåfør med fingerspitzengefühl, men ville bare komme med motvekt til type "en trenger SUV AWD med justerbar luftfjæring"-diskusjon for å få en komfortabel kjøreopplevelse og komme seg frem der folk flest bor og ferierer. :)

Har forøvrig aldri sett behov for å justere min luftfjæring.

valvolainen

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 21. november 2013, klokken 18:48
Ja her var det mange "har ikke prøvd vanlig fjæring, men..." :P
Er det sånn å forstå at enda en av fordelen er at selv ved fullastet bil, så vil den ikke "synke ned" pga vekten?
Er det virkelig et problem at bilen tar nedi? Den ser jo ikke så mye lavere ut enn vanlige biler?

Bilen vil selvnivellere ved last ja.
Tviler på at det blir et problem at bilen tar nedi med vanlig fjæring. Ingen i USA klager over det, selv om mange har bestilt luft også der. Vanlig fjæring kom ikke før det var gått en stund.

Her i norge har de som har fått bilene og en god del til som er i bestilling betalt 10.000 for luftfjæring, og det er en liten pris å betale. På alle andre biler er luftfjæring mykere, man glir bedre over ujvenheter i veien enn med spiralfjærer.

På den annen side består bil med spiralfjærer av fire stk. stålringer.
Luftfjæring består av luftkompressor, ventilblokk for å sende luft rundt forbi, fire stk. sensorer for å registrere nivå, styringselektronikk, samt fire gummibelger som kan punktere.

Så iløpet av bilens levetid kommer dette nok til å skape mye hodebry for eierene.
Personlig synes jeg at prisen var lav, og elsker luftfjæringen på andrebilen vår, selv om det må skrues litt av og til.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Knnot

Virker som en majoritet har valgt luftfjærer på sine TMS.

Er det noen som har erfaring fra TMS med både luftfjærer og standardfjærer? Er standardfjærer sportslig nok/ komfortabel nok? Personlige preferanser, ja.

erot

Bilen er ikke så lav, men den er stor. Det er ikke bakkeklaring i cm, men i % av sporvidde og hjulbase og utstikk foran/bak som teller ift å skrape nedi på humper, ferger ujevnheter osv. Snuten er ganske lang og skraper lett nedi i krappe overganger til bakke, typisk innkjørsel.

Bjoris

Det virker som alle er fornøyd med sine valg, nå forsvarer folk ofte sine valg så du blir nok ikke helt klok av de svar du får her. Spørsmålet jeg satt tilbake med var om jeg var villig til å bruke 13.600 kr samtidig som jeg får en mer komlisert bil og ett system som historisk har skapt problemer for eierene når bilene har blitt noen år, etter garantien. Det jeg opplever at jeg får tilbake er egentlig bare muligheten til å heve bilen samt at den ikke siger ved last, jeg valgte dette fordi vi jevnlig dunker nedpå med A6en, typisk når vi er på fjellet om vinteren og det er dårlig brøtt, eller når det tiner og det er dype pytter som hjulene faller ned i...

Jeg var ikke så oppfatt av evt bedre komfort, har aldri kjørt samme type bil med og uten luft før så jeg har heller ingen preferanser og som det høres ut er det veldig god komfort i TMS uten spiralfjærer så det er sikkert ikke veldig stor forskjell, kanskje på "vaskebrett" isåfall er det et bra pluss for vi kjører mye på "vaskebrett" når vi kjører til fjells og det er IKKE behagelig i dagen A6 iallefall (uten luft)

Jeg syns dette og panotak var de vanskelige valgene å ta i utstyrslisten, endte med begge deler...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA