Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

Muffinman

#165
Averøya, Norges elbilkommune nr.1 :) Begynner å bli noen Tesla``er også her nå.

Skal straks kjøre ca. 30 mil fra nevnte øy til Åfjord - to voksne og to barn + bagasje. Rangelader, men er ikke helt sikker på at det er så nyttig da jeg stuper rett ned i Atlanterhavstunnelen nesten uten regen pga fullt batteri.

Skal over Høgkjølen og "høylandet" på Fosen, så jeg regner med at det turen blir en fin-fin kombinasjon av bare/tørre/våte veier og alt fra slaps til vinterføre. Har kjørt via Trondheim tidligere, så dette er første gangen akkurat denne turen gjøres. Forbruket vil nok dras opp noe pga at tunnelen forseres uten regen.

Tesla85

Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

thea

"Ja, da var vinteren på plass for fullt. Ca -12 grader i natt, og nysnø og rundt -7 nå. Kjørte bilen noen turer i dag morges, hvor alt virket veldig fint. Varm og god inni, og godt veggrep tross 10cm nysnø. Da vi skulle kjøre hjem igjen nå ved middagstider fikk vi opp feil på abs, traction control og servostyringen. Det passet jo litt dårlig i dette vinterværet... Kom meg hjem uten noen problemer, men bilen føltes plutselig litt mer som den gamle 1981 Opel Rekorden jeg startet kjørekarrieren i."

Jeg opplevde samme problem. Hadde kjørt en tur i snøslaps på fjellet og parkert bilen. Når jeg noen timer senere skulle ut med bilen og temperaturen hadde sunket så oppstod samme feil med feilmelding på abs, tc og servo. Etter 15 minutters kjøring forsvant disse feilmeldingene, og bilen forvandlet seg igjen fra den gamle Opel Rekorden til den Tesla vi setter så stor pris på..

sondell

#168
Har skrevet et lang innlegg her om familjens første fjelltur med fullpakket bil, så legger bare ved lenke:
http://tesla.sondell.biz/?p=339
Annen langtur, men uten snø på veien den gangen. Oslo-Karlstad t/r.
http://tesla.sondell.biz/?p=317

janmb

Mye rare meninger om stigning gitt.

La oss hvertfall være enig om følgende:

100% stigning er like mye horisontal som vertikal bevegelse, ergo 45 grader.

Og ja 11,5 er rett, jeg dreit på draget og tenkte lineær overgang mellom prosent og grader, noe som selvsagt ikke er tilfellet.


Tilbake til tema: Utrolig fint å lese så mange erfaringer hvorav nesten alt er positivt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på fredag 27. desember 2013, klokken 08:03
Averøya, Norges elbilkommune nr.1 :) Begynner å bli noen Tesla``er også her nå.

Skal straks kjøre ca. 30 mil fra nevnte øy til Åfjord - to voksne og to barn + bagasje. Rangelader, men er ikke helt sikker på at det er så nyttig da jeg stuper rett ned i Atlanterhavstunnelen nesten uten regen pga fullt batteri.

Skal over Høgkjølen og "høylandet" på Fosen, så jeg regner med at det turen blir en fin-fin kombinasjon av bare/tørre/våte veier og alt fra slaps til vinterføre. Har kjørt via Trondheim tidligere, så dette er første gangen akkurat denne turen gjøres. Forbruket vil nok dras opp noe pga at tunnelen forseres uten regen.

Fasiten etter denne turen ble stort sett tørt og bart føre, over 0 grader hele veien og en del vind (ikke mot). 292 km og 178 wh/km. Normal rolig kjøring.

Dvergen196

Jeg er meget fornøyd med hvordan bilen oppfører seg på snø/is (meget god traction control) men et par ting er ikke helt på stell.
1. Det samler seg så mye snø bak på bilen at skilt, lys og ryggekamera er tildekket, det la seg et ca 5-6cm tykt snø/is lag som gjorde at bagasjeluken ikke ville åpne grunnet ekstra vekt. Jeg begynner ikke å hakke på dette i frykt for å skade lakken.
2. Ladeluken fryser, har fått den opp hver gang men litt kjedelig å knote med dette i kulden.

Kjøremessig er dette den beste vinterbilen jeg har kjørt som ikke trekker på alle fire :)
Genialt med luftdempere på vinteren merker jeg.
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

D.O

Kjørte til Hemavan i Sverige (ca 500m ovh, startet på nesten 0m), en tur på 18mil. Fullpakket bil, både frunk og trunk, 4 i bilen og brett og ski på taket. Vinterføre. Temp fra 2'C - -7'C . Temp inne på 22'C ingen range mode. 248wh/km. Bilen er meget god på vinterføre, men merket en plass at 4hjulstrekk er suverent uannsett. Når det er sagt er bilen meget bra til å være drift på kun 2 hjul. Det er TRC som er godt programmert, for slår man denne av blir bilen som en 422hk amerikansk bakhjulstrekker... Umc fungerte like perfekt i Sverige. Null problem.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

maxmekker

Litt lokalt kanskje, men et spm til eiere i Drammen ( om noen leser her ) som kanskje har kjørt opp til landfalltjern / Eiksetra eller opp til Hvalsdammen nå i det siste for å gå på ski.

I dag så jeg 2 tesla halv veis opp til landfall , en stod parket på en 'lomme' og en annen stod og satt på kjetting. Nå skal det sies at det er ei skikkelig kneik, som det er opp til de andre nevnte stedene.

Hvordan opplever dere at bilen kommer seg opp til de nevnte steder(om kjørt der) med eller uten pigg.
Akkurat i dag skal det sies at det var bare flaks om man kom opp bakken, på vei ned var det flere som stod på kryss og tvers .


Jarleø

DA var første langtur og vinter tur unnagjort. Startet i Bergen ca kl 12, med rolig kjøring til Aurland i +8 til 12 grader. SC lading i aurland før turen går videre til hemsedal!!
Som media og været har sagt i dag så har det ikke vært ideelle forhold!
Startet i Aurland med 450 km på tanken og gir litt ekstra gass , kommer et godt stykke opp mot hemsedalsfjellet før det blir bomm stopp. Ikke For Tesla MS, men der står et vogntog på tverre og på andre siden av fjellet har to vogntog kollidert!
Da vi stopper har jeg 335 km igjenn og det blåser sterkt utenfor bilen, med godt snødriv og temperaturern viser -3 grader. Vi stopper og blir stående i 2 timer, flere andre biler både bak og foran og bak slukker sine Bensin/ diesel biler, det dugger fælt og flere går inn og ut av biler. Finner jakker ol.
Vi skrur temperaturen opp til 22 grader, setter på musikk og koser oss i en varm bil  Når vi da sakte men sikkert starter å bevege oss i 5-10 km/t så har bilen brukt ca 20 km av tanken på å stå stille. Vi kjører så i kolonne over hemsedalsfjellet uten problemer, ingen sladd, bakkestart problemer eller noe annet, Fantastisk bil.
Vi parkerer i hemsedal med 250 km, så vi kunne med andre ord stått trygt og varmt i 27 timer og så kjørt fram til hemsedal.

Tesla som eneste bil og trygg på det!
Svart 85 Kwh,pano,barne seter,tec pakke,lyd & lys, sensor.
Bestilt: 26/6
Finalized: 30/6
In Production:2/11
In Transit: 6/11
Mottatt bil: 17/12/13

Kjørt 5000 km 3/3-2014

Tai

Jeg kjørte rett bak i fossil monsteret mitt fordi Tesla ikke har klart å levere bilen min.  Må innrømme at det sved litt å se på en tesla fra Bergen til Hemsedal men jeg hadde ihvertfallgod uutsikt ;-).  Jarles tesla klarte seg bedre enn min Saab 9-3 som er en meget habil vinterbil.  Motoren på bilen min sank endel i temperatur  mens vi ventet på at vogntoget skulle ryddes vekk og jeg måtte flere ganger øke turtall på motoren for å holde varmen.  Alt i alt en fin tur og saaben oppførte seg pent.  Men jeg vil mye heller tatt turen i min egen grønne tesla.

Gleder meg Vanvittig til bilen kommer!!

Tai


Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA