Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

valvolainen

Virker mer naturlig, ettersom det nødvendigvis er uavhengige kretser og funksjoner.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

janmb

Dersom den PDFen stemmer med virkeligheten er det helt tydelig separate sikringer ja
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Chlangum

PDF'en er et utdrag fra brukermanualen (side 120) lastet ned fra "My Tesla" på teslas egne sider.
Jeg går nesten ut ifra at den skal stemme med virkeligheten.

Ut i fra manualen er det bare sikrings boks 1 og 4 man ikke har lov til å tukle med grunnet fjerning av diverse komponenter som kun kan gjøres av godkjent service mann, er nødvendig for å komme til boksene.

Dette skal forskes på når jeg i morgen henter bilen hos Tesla Bergen c",)
Må bare uværet ikke hindre flytrafikk på Flesland.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

janmb

Sitat fra: Chlangum på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:34
PDF'en er et utdrag fra brukermanualen (side 120) lastet ned fra "My Tesla" på teslas egne sider.
Jeg går nesten ut ifra at den skal stemme med virkeligheten.

Det bør man jo kunne håpe ja.


Sitat fra: Chlangum på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:34
Ut i fra manualen er det bare sikrings boks 1 og 4 man ikke har lov til å tukle med grunnet fjerning av diverse komponenter som kun kan gjøres av godkjent service mann, er nødvendig for å komme til boksene.

Nå er TMS en type bil jeg ikke ville tuklet for mye med uansett, men lov har du.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jalias

Skulle ikke denne tråden omhandle erfaringer med kong vinter? 
Litt merkelig å diskutere over 2 sider om hvilke sikringer som skal nappes for å koble ut funksjoner som holder bilen stabil på veien?
Men nå er vel jeg en særing... sikkert  8)

scoot

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:58
Det er vel slik vikeligheten er i mange av dagens biler.
Som nevnt over et sted, det finnes alltid sikringer.
De fleste biler jeg har vært borti gjør det mulig å koble ut funksjonen halvveis ved enkelt trykk, eller helt ut ved å holde ESP knappen inne i f.eks 5 sekunder.

Egentlig litt skuffa over at Tesla ikke tilbyr dette, men det er nå min mening.
2009 Revai

janmb

Sitat fra: jalias på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:31
Skulle ikke denne tråden omhandle erfaringer med kong vinter? 
Litt merkelig å diskutere over 2 sider om hvilke sikringer som skal nappes for å koble ut funksjoner som holder bilen stabil på veien?
Men nå er vel jeg en særing... sikkert  8)

Tror du blir overrasket over hvor mange som aldri hadde vurdert model s om den ikke var bakhjulstrekk.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sax

Mye snø i Trondheim i dag. Ikke alle mindre veier var brøytet på morgenen og jeg merker et ganske stort behov for å kunne holde luftfjærene høyt eller ekstra høyt for å ha tilsvarende framkommelighet som andre. Har spesielt én bakke som krever litt fart å komme opp uten 4wd og da er det kjedelig å bli dratt ned i plogmodus når du krysser 30km/t. Det er bilspor å kjøre i, men midten blir problematisk. Eller kanskje jeg kan få alle andre til å montere miniplog i Tesla høyde?

Listen Testla, in winter we need ground clearance at normal speed too!

Mao

Ingen problemer så langt med å komme frem på vinterføre (Nokian R2 19")  :)
Men med mye snø, som i Trøndelag det siste døgnet, ser jeg et stort behov for at luftfjæringen bør kunne låses i High/Very High i større hastigheter enn 30/15 km/t. Hvis dette ikke blir endret, bør Tesla levere snøplog som standard tilbehør i Norge..
Fremkommeligheten under vanskelige forhold er etter mitt syn den aller viktigste fordelen med luftfjæring, så mulighet for fleksibel innstilling av disse hastighetsgrensene er sterkt ønsket i neste oppdatering.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

fonberg

Sitat fra: mao på torsdag 05. desember 2013, klokken 11:02
Ingen problemer så langt med å komme frem på vinterføre (Nokian R2 19")  :)
Men med mye snø, som i Trøndelag det siste døgnet, ser jeg et stort behov for at luftfjæringen bør kunne låses i High/Very High i større hastigheter enn 30/15 km/t. Hvis dette ikke blir endret, bør Tesla levere snøplog som standard tilbehør i Norge..
Fremkommeligheten under vanskelige forhold er etter mitt syn den aller viktigste fordelen med luftfjæring, så mulighet for fleksibel innstilling av disse hastighetsgrensene er sterkt ønsket i neste oppdatering.

Støtter den! Very high bør gå opp til 30 km/t, og High opp til 60 km/t etter min mening.

Sånn så Tesla-plogen min ut i går kveld:

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Gladtrd

Kan vel ikke si annet enn at jeg også savnet HIGH-innstilling i 40-50 km/t i går kveld... Gikk en del ekstra strøm av å fungere som brøytebil, samt varme på frontruten, vindusviskere på konstant og varme i seter.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

cairnz

Har noen prøvd noen av "konkurrentene" i samme føre? Aston Martin, S-klasse, Audi og BMW-er med samme opplegg? Har BMW M5 luftfjæring som gjør at den kan heves for å forsere snø like godt?

Er det ingen som har hatt negative opplevelser på vinterføre enda, annet enn hvor stor fart inn i sving har medført litt nakkehår som har reist seg.. ?
Elbilist

janmb

Sitat fra: sax på torsdag 05. desember 2013, klokken 10:43
Listen Testla, in winter we need ground clearance at normal speed too!

Får håpe dette blir mer stillbart med neste software update.

De har i det minste sagt at grensene for hvor bilen hever og senker seg skal bli brukerjusterbart.

I tillegg hadde det vært veldig bra om manuell overstyring faktisk funket som en overstyring og slo automatiske justeringer helt av inntil den manuelle instillingen slås av igjen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OleT

Blank våt is og snø i går, men TMSen krabbet seg frem i bratte motbakker. Siden strømmen gikk og korøvingen dermed sluttet før planlagt, var ikke bilen forvarmet. Satte på viskerdefrosteren før jeg startet, men trodde ruten var tørr. Der tok jeg feil! Etter noen minutter skulle jeg spyle for å bli kvitt litt skitt, og da løsnet det tynne isflaket som hadde dekket hele frontruten. Det var så tynt og klart at jeg ikke hadde oppdaget det!

I dag var det snø og nullføre, med fastkjørte biler i hele Bergensområdet. Ingen problemer med TMS, selv opp kneiken i Salhus på "kjettingføre".

Piggfrie nye Hakka R2. :)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

roaaad

Første ordentlige vintertur i dag.  Dårlig brøyting, nullføre og snøfokk fra Hardanger mot Bergen.  Bilen oppførte seg eksemplarisk.  Logrer litt med halen i oppoverbakke men ingen tegn til å sitte fast.  MEN det går mye strøm under slike forhold - rundt 300Wh/km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA