Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkering nær sjølyst med elbil

Startet av Marius84, onsdag 27. november 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Muffinman

Og begge foran røk på 9-3``en jeg selger på på rundt 45 000 km. Googlet litt i den forbindelse, og det viser seg at veldig mange merker har svakhet på det punktet.

Stiania79


Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. november 2013, klokken 10:09
Sitat fra: Stiania79 på torsdag 21. november 2013, klokken 10:01
Øyvind - dette er hva jeg har blitt fortalt av Tesla selv så det er det jeg baserer meg på. Dobbeltlader er vel noe av det eneste jeg IKKe har valgt selv da de mente dette var for folk som kjørte mye og trengte å lade FORT...og at det kan ettermonteres. MEN seff - Har ikke gjort det så no idea. Koster det kr 30 000 kan jeg ikke skjønne noen som gidder..........
Jeg ser det er to som har fått beskjed om rundt 20k for ettermontering, og stemmer dette er det jo fantastiske nyheter for nordmenn som har skippet dobbeltlader, men som får behov for dem senere.
Dobbelt pris er jo helt klart mer spiselig enn 3-4X. Men det har kommet så mye rar info fra Tesla at jeg vil anbefale å se på hva de gjør i praksis fremfor hva de sier. Og i praksis koster ettermontering av dobbeltlader i USA ca 27-28.000,- inkl 25% mva. Da med amerikanske priser på arbeid og deler.

Kanskje laderne til det europeiske markedet er vesentlig rimeligere å produsere enn de amerikanske, slik at vi kan få dette installert med deler og arbeid til 20K? Det kan være en mulig forklaring på spriket. Med litt hell burde uansett prisen på dobbeltlader falle etter hvert som volumet stiger!

Vel, har nå spurt Tesla om pris men tar de kr 7500 for jobben så blir det kr 20000...


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

arv

Dobbellader er nyttig
For 2 dager siden var jeg i Sarp, hadde bare nok strøm til 50km. Satte til lading ved isperia? Ladet med 26amp 3 fas. Type 2type2kabel skulle vært 32amp. 86 km per time. 20 Kw .
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

eledille

#63
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 09:10
SitatSelvsagt finnes det garantert også noen som faktisk har bruk for det.

Helt riktig. Og jeg er en av dem.

Jeg har da aldri påstått at du ikke trenger luft. Jeg prøver å få frem at luft ikke er noe man absolutt må ha. Dersom man har bruk for det, så har man bruk for det, men veldig mange vil ikke ha bruk for det. For eksempel jeg. Og kanskje OP.

Jeg har heller aldri påstått at du har SUV eller hytte. Men det finnes en masse mennesker som kjører rundt i SUVer hver dag selv om de aldri noen gang har bruk for det, akkurat slik jeg mistenker at mange kjøper luftfjæring til MS uten å ane hvor bra standardfjæringen er eller å noen gang ha bruk for å heve bilen. Jeg ser stadig hemningsløs skryt av luftfjæringen, typisk uten at vedkommende har prøvd standard, pluss FUD i forhold til standardfjæringen om at bilen er så lav. Det var dette misforholdet jeg prøvde å få frem, jeg har aldri verken sagt eller ment at du har et innbilt behov for noe som helst.

SitatNå er det forresten ikke uvanlig at metallfjærer knekker på moderne biler heller.

Nei, men da koster det 600 kroner for en ny fjær og 2 k for arbeidet, sånn ca. I stedet for 50 k for å bytte kompressorer. Jeg kjenner jo selv til flere personer som har gått på slike smeller med luftfjæring, så jeg tror ikke det er helt uvanlig. Selvsagt kan man ikke strekke det til å bety at Tesla sitt system sannsynligvis vil gå i stykker, men det gjorde i hvert fall meg bekymret.

SitatJeg vet jo at man forsvarer egne valg og jeg er selvfølgelig ikke noe unntak men jeg synes nok at meningene dine om dette tyder på at du ikke har vært mye på landsbygda og kjørt på dårlige/ulendte veier eller måtte kjøre ombord på ei ferge ved springflo. Da tar "vanlige" biler nedi også. Og MS har en del lengre akselavstand enn gjennomsnittsbilen, noe som gjør at den tar lettere nedi. Det at jeg har subbet nedi på "high" instilling hvor isen i midten av veien var formet av annen trafikk skulle vel også tyde på at MS er noe lavere i standard høyde enn de fleste andre biler.

Ettersom MS har en 6 mm panserplate under batteriet og skinner på begge sider som den er ment til å skli på hvis den tar nedi over en kant av typen rampe opp på bilferge så er det grunn til å tro at den vil ta mindre skade enn andre biler som ikke har noen beskyttelse i det hele tatt. Men hvis man stadig er i situasjoner hvor det er risiko for å ta nedi, så kjøp for all del luftfjæringen.

Angående sammenlikning med andre biler: Ja, den har lang akselavstand. Men MS på stålfjærer er ikke lavere enn hva mange andre biler også er.

La oss se hva akselavstanden har å si. Prius har akselavstand på 270 cm og bakkeklaring på 13,5 cm. Det gir at den maksimale vinkelen på en skarp knekk som f.eks. en landgang som den kan forsere er 11,4 grader. MS har akselavstand 296 cm og bakkeklaring på 15,5 cm. Det gir maksimal vinkel på 12,0 grader.

Luftfjæringen er innhyllet i et tett røykteppe av hype. Det er det jeg prøver å være litt motvekt til. Du har et reelt behov, så da er det jo flott at du kunne kjøpe luftfjæring! Bare ikke skrem folk til å kjøpe luft ved å påstå at bilen slår nedi mer enn andre normale biler gjør.

:)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Luftfjæring er da aldeles ingenting nytt og spennende.
50k for å bytte en kompressor høres for meg veldig mye ut, og jeg sjekket hva det koster til min bil:

Fjær - 600,-
Ventilblokk (den som styrer hvor luften skal: 5200,-
Sensor: 550,-
Kompressor: 1700,-
ECU: 3500,-

Da er kompressor & fjærer av merket dunlop, og jeg lurer meg på om ikke det er det samme som mercedes/tesla bruker? Uansett, vi er et stykke unna selv om det ikke blir helt riktig bare å liste opp priser på deler til en annen bil. Men det forteller mye av sannheten og avliver kanskje noen myter om at en luftkopresser koster 50 laken.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

eledille

Helt enig i at luftfjæring ikke er spesielt nytt og spennende. Derfor er det litt pussig at man får inntrykk av at man er totalt bakstreversk om man ikke kjøper det. Svært nyttig hvis man må forsere ulendt terreng: Ja. Litt bedre komfort: Sikkert. MÅ HA: Aldeles ikke, med mindre man til stadighet må forsere ulendt terreng.

50 laken var ikke delepris for ny kompressor, men for fiksing av et luftfjæringssystem som hadde brent seg selv ut pga lekkasje.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Vi bestilte egentlig med standardfjæring nettopp fordi at luftfjæringen går i  stykker. Det er jo et faktum.
Men sendte mail til salg og fikk endret til luft. Vanligvis er det bedre komfort i biler med luftfjæring og prisen var så lav. Dette blir nok vår første og siste nye premiumbil.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

erot

Selvsagt du ikke ha luftfjæring, men å øke prisen på en forsiktig utstyrt S85 med 2,4% for å få det mener jeg er en nobrainer. Den eneste måten du kan bli sikker på er å kjøre begge. Drit i forventet levetid/vedlikehold, det er så mange usikre faktorer uansett på en bil på babystadiet. Velg det utstyret du liker og har råd til, og sov godt om natten!

Hyperstress

Har faktisk til gode å ha snakket med noen som har hatt problemfritt luftfjæringssystem etter at bilene har gått noen år. Tenker litt på salg også, de som kjøper en 5-6 år gammel bil med luft får ofte med en tikkende regning på kjøpet, og mange vil nok derfor unngå luft brukt. Leste nylig at Broom-benny så på det som en ulempe å kjøpe brukt med luft, da ingen bilmerker har fått dette ordentlig på stell enda.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Ser ikke helt problematikken. Kan vel bare montere konvensjonelle dempere hvis det ryker... Værre motsatt.

eledille

Prematurt bytte til standard dempere rund baut til en pris av 20 k elns er kanskje heller ikke så stas.

Nå mener jeg ikke at det er hodeløst å kjøpe luft heller. Det er bare det at det til tider virker som det er hodeløst å ikke kjøpe luft her på forumet, og det synes jeg blir galt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Inv

Enda en kjekk fordel med luft er i følge tesla at forbruket blir mindre når bilen senkes i høye hastigheter. 

Fra websidene

Den aktive luftfjæringen er mye mer enn en god kjøre- og håndteringspakke, den kombinerer automatiske fordeler med funksjonene på bilen. Når Model S akselererer, senkes kjøretøyet for optimalisert aerodynamikk og økt rekkevidde. Bruk berøringsskjermen til å heve eller senke Model S ved kjøring i tykk snø eller opp bratte innkjørsler.

eledille

#72
Ja, sikkert, men hvorfor i alle verdens land og riker selger de da bilen med helårsdekk som har elendig rullemotstand? Begriper ikke Teslas logikk :)

Forresten, aerofelger med Goodyear-dekkene på ville jo være en helt hysterisk festlig kombinasjon  :o

Beklager, litt off topic der.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

rsomby

Kanskje noen her kan hjelpe meg? Noen som holder på å legge inn bestilling? Jeg ønsker å kjøpe orginale grå 21". Om noen har, eller kan, bestille disse til sin bil så betaler jeg lett differansen på pris i forhold til 19". Kontakt meg for mulige løsninger

pej

Luft eller ikke luft? Jeg har en Citroen C5 som er 12 år gammel. Luft fungerer utmerket ennå. 200.000KM på telleren. Og C5 er på førsteplass på flest feil lista. Men lufta har aldri svikta.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA