Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp ! rekkevidde

Startet av GeirH, onsdag 27. november 2013, klokken 12:55

« forrige - neste »

BE

#15
Sitat fra: GeirH på onsdag 20. november 2013, klokken 21:59
Sitat fra: BE på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:51
Hvorfor lade til mer enn 80% SOC når en vet at det ikke trengs?

Full lading medfører helt fraværende motorbrems/regenerering, samt unødvendig degradering av batteriet. Den dagen jeg skal langt kan jeg heller overstyre ladingen og lade til 100%, og vil oppnå lengre rekkevidde enn de som i mange år har ladet helt unødvendig til 100%

Noe av poenget mitt er at man ikke vet hva dagen bringer og at man ønsker å bruke løvet mest mulig. Slik er det i alle fall for meg for tiden. Og om jeg får 10% dårligere batteri enn naboen om 14 år så skal jeg leve med det i og med at det øker bruken og minsker rekkeviddeangsten i tillsvarende antall år. Dette gir det meg en ro og sikkerhet som sikkert gir meg et par år ekstra på slutten av livet ;D

Her lades det 100% hver natt. Om bilen mot formodning skal så over lengre tid blir det 80% eller mindre.

Geir

Jeg svarer bare på emnefeltet ditt "Hvorfor i all verden lade til kun 80%?"

Du velger selv hvordan du lader din bil, men til mitt bruk foretrekker jeg 80%. Da har jeg regenerering fra første stund, og sliter ikke fullstendig unødvendig på batteriet.

PS: Jeg har enda ikke opplevd "Low Battery Warning", som inntreffer på ca 18% SOC, og har nå kjørt over 33000 km.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bjoris

#16
Jeg skal ikke gi meg ut for å være ekspert, men jeg tror det er to litt utbredte misforståelser rundt dette med 80 til 100% lading.

1. Du reduserer antall sykluser ved å lade til 100%, det gjør at mange kan gå fra 2 til 1 lading pr dag.
Her blandes sykluser med antall ganger en lader. En syklus er 0-100% og du kan typisk forvente 1000-1500 sykluser før batteriet har under 80% rest kapasitet, dette er det vel veldig delte meninger om, men røfflig det jeg antar. Det blir altså ikke mer enn en syklus om du lader fra 30 til 80% 2 ganger. Om du lader 1 gang fra 100% til 20% eller to ganger fra 80% til 40% så har du ikke brukt opp dobbelt så mye av disse 1000-1500 syklusene. Du har brukt 0.8 ganger og antakelig har du ved å gjøre dette økt det antalle antall sykluser på batteriet! Men dette er jo egentlig ikke skikkelig bevist enda

2. Det at en kan lade til 100% uten problem når det er kaldt mener jeg også må være en misforståelse, ser dog at noen nevner det står i håndboken!!! Vel, jeg har iallefall lest meg til at det som skjer når en lader et slikt batteri helt opp er at trykket i cellene øker og de vil da over tid slå sprekker og begynne å "lekke". Mulig dette fenoment henger tett sammen med temperatur, det vet jeg ikke så slik sett kan det være riktig. Jeg syns uansett det er rart at det oppgis at en ikke bør la bilen stå med 100% lading hvis det eneste problemet er tempartur. Da burde ikke dette heller gjelde i lav temperatur, men, men... Inntil videre fortsetter jeg å lade til 80% og plugger inn to ganger pr dag, da ligger jeg mellom 75 og 45% hver dag uansett hvor mye vann og kulde det er...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tomrh

Det som ikke er tatt med hittil i diskusjonen er aldring av batteriet uten at det er i bruk.

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:16
Gjentar en velbrukt lenke: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Se tabell 4. Man dobler levetiden for hver 0,1V lavere toppspenning pr. celle. Som BE sier: hvorfor lade mer? Man vil jo heller at bilen eksempelvis skal vare i 14 år enn bare 7 år? Det er faktisk forskjellen mellom å lade til 100% og 90% iflg. denne litt generelle artikkelen, man dobler levetiden ved å stoppe på 90%. Hvor mye lenger varer ikke batteriet om man stopper på 80%?
Må korrigere meg selv her. Man dobler i prinsippet ikke levetiden ved å lade til 90% istedet for 100% slik jeg skriver over fordi aldring av batteriet bidrar til en reduksjon uansett. Ergo jo mindre man bruker Leafen, jo mindre viktig er det å ikke lade fullt (men bør ikke stå fulladet). En ganske sammensatt modell for reduksjon som inkluderer aldring og klima kan finnes her og excel-ark kan lastes ned, så kan man leke seg med parametre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kjell Leaf

#18
Noen er sikkert så redde for batteriene sine at de aldri i verden noen gang våger å lade til 100%, til de vil jeg si at de har kjøpt en bil som har 20% reduksjon allerede (siden de aldri tør lade 100%). Den eneste som får glede av batteriets helse er neste eier. Jeg syns det blir litt som å bestille de dyreste og flotteste setene som finnes for så å gå på biltema og kjøpe setetrekk, det var det mange som gjorde før i tiden, han som hadde betalt for setene fikk aldri glede av hvor fine de var, bare neste eier, eller eieren etter han igjen.... :-* ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

kjbu

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 21. november 2013, klokken 10:29
Noen er sikkert så redde for batteriene sine at de aldri i verden noen gang våger å lade til 100%, til de vil jeg si at de har kjøpt en bil som har 20% reduksjon allerede (siden de aldri tør lade 100%). Den eneste som får glede av batteriets helse er neste eier. Jeg syns det blir litt som å bestille de dyreste og flotteste setene som finnes for så å gå på biltema og kjøpe setetrekk, det var det mange som gjorde før i tiden, han som hadde betalt for setene fikk aldri glede av hvor fine de var, bare neste eier, eller eieren etter han igjen.... :-* ;D

Jeg har planer å ha bilen til den ikke går lengre. Da er det kjedelig hvis batteriet tar knekken på bilen før rusten gjør det. Dermed : ta godt vare på batteriet.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Olemann


Når elbiler som har gått over 80.000 km, og uten rest-garanti,  (Leaf, trilling) kommer på FINN, og kjøpere har lest skrekkhistorier i media om de som har kjøpt katta i sekken av "utbrukte" batterier, så tror jeg kjøpere vil våkne og forlange dokumentasjon på batteri.
Da vil vi se stor forskjell i bruktpriser på biler, og man får igjen for sin aktsomhet og fokus på å ta vare på batteriet i form av vesentlig bedre pris.

Så her kan man velge tut & kjør så lenge man har bilen og lav salgspris, eller hensyn og fokus mens han har den, og mer penger til innskudd i neste el-bil  :)


Ole

Electra

Mange gode argumenter for det ene eller det andre her :)

Det finnes endel teknisk dokumentasjon på batterier, batterilevetid og batterihold, men selv må jeg si at jeg ser dette fra en forbruker sitt ståsted. Det må være Nissan sitt ansvar å legge inn disse batteritoleransene i bunnen og toppen av kapasitetsskalaen. Uten at det er noe forbruker må ta hjensyn til i sin daglige bruk av bilen.

Jeg har kjøpt en bil som kan ha batterikapasitet (på instrumentet i bilen) fra 0 til 100%.

Samtidig selges bilen med en rekkevidde opp mot 199km. Jada det er fine tall for fossilbil tester også, men at en i gitte situasjoner (ved normal gassbruk, men kaldt klima) ender opp med kun 50% av optimal rekkevidde er trist.

Trist fordi det skaper unødig støy rundt alle som er skeptiske til elbil, og stadig vil diskutere emnet.

Det er også uheldig for troverdigheten rundt markedsføringen av elbil. Her bør elbilselgere i sine avis/tv-kampanjer si rett ut at under optimale forhold kan en oppnå 199km. Realistisk kjørelengde i Norge sommerstid er heller 130-160km, vinterstid under 100km.

Misforstå meg rett, jeg er veldig glad i Leafen min :) Og jeg har god teknisk innsikt, slik at personlig kan jeg leve med disse hensynene, da fordelene veier opp mye av svakhetene.
Men for de store massene syntes jeg en skal gjøre det enkelt og være "ærlig" med tallene for elbil.

La folk få lade "full tank" og kommuniser riktig rekkevidde.





Oddvar

Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Rio

Som sagt, INGEN nekter folk å lade til 100%.

Derimot besvarer man spørsmålet om HVORFOR noen lader til 80%, og svaret er at de siste 20% sliter mer på batterilevetiden, av batterikjemiske årsaker.

Så kan man selv velge om man vil ha lengst mulig batterilevetid eller ei. Det er helt fritt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Snowjoggs

En fordel ved å lade 80% må da være at om 5 år når du ønsker og selge så har den større sjangs for å ha full kapasitet på batteripakken og er således enklere og selge og mer verdt.

Mtp teknologisk utvikling på elbil/batteri front er jeg dog skeptisk, kanskje leafene våre er veldig uattraktive i bruktbil markede om 5 år :(

Kjell Leaf

Sitat fra: Snowjoggs på søndag 24. november 2013, klokken 09:56
En fordel ved å lade 80% må da være at om 5 år når du ønsker og selge så har den større sjangs for å ha full kapasitet på batteripakken og er således enklere og selge og mer verdt.

Mtp teknologisk utvikling på elbil/batteri front er jeg dog skeptisk, kanskje leafene våre er veldig uattraktive i bruktbil markede om 5 år :(
Leafene våre er nok ikke mye verd om 5 år pga batteriteknologien, og HELDIGVIS FOR DET  ;D Håper jeg kan kjøre 40-50 mil under normale norske forhold med den neste.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

GeirH

Takk godfolk. Fint med mange inspill. Ser ut som om at ingenting er krise så da bør vel moralen være at man lader etter behov, og det med god samvittighet  :D.


Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

tomrh

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 24. november 2013, klokken 11:05
Leafene våre er nok ikke mye verd om 5 år pga batteriteknologien, og HELDIGVIS FOR DET  ;D Håper jeg kan kjøre 40-50 mil under normale norske forhold med den neste.
Jeg tror det motsatte. Det er mange flere enn dere tror som har lavt budsjett på bilkjøp og som leter på finn, kjenner en del av dem. Og batteriutviklingen går faktisk ikke så raskt. En ting er prisen, en annen ting er vekta - det er grenser for hvor mange kg batteri man ønsker å dytte inn i en bil. Jeg tror brukt Leaf er gull verdt. Tenker selv å kjøpe en brukt 2012-mod neste år, som ikke skal være import  og ha ok batterier. ;) Følger med på finn nå, men omtrent alt er import.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

thoru

#29
Ah ser Trig8 allerede har postet noe av det samme.

SitatLong Life Mode
NISSAN recommends charging the Li-ion battery using the long life mode to help
maximize the Li-ion battery useful life. The long life mode is set by changing the [%
Charge] to [80% Charge] which improves battery Longevity. The indicator light
illuminates when long life mode is set to ON. When the long life mode is set the Li-ion
battery cannot be charged more than 80%.
Nissan recommends charging the Li-ion battery using the 100% Charge to maximize the
driving range of the vehicle when outside temperatures are below 14°F (-10°C). In cold
weather, the vehicle automatically determines when to start charging to fully charge the
Li-ion battery, even if the Li-ion battery heater operates.

SitatTrickle charging (120V) is for opportunity charging only and not recommended for
regular use. Normal charge uses the charging device (AC 220/240V, 20A) using a
SAE J1772 compliant charging device. Minimize the use of public Fast Charge or
Quick Charger.
• NISSAN recommends charging the batteries using the long life mode unless the
vehicle is going to be driven a long distance.
• If vehicle will not be used for long period of time, NISSAN recommends charging with
long life mode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA