Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ELbilen og kollektivfeltet

Startet av Også_Øyvind_H, onsdag 27. november 2013, klokken 09:19

« forrige - neste »

Gressvikingen

Momentangivelsen er ved tørre bolter og anlegg. Du skal ikke smøre her. Hvis du smører løsner boltene lettere. De skal "skjære" seg litt.
Fett og olje kan smitte ut på skiver og det er heller ikke særlig bra.
P85D"+"

christian1986

Noen som har lyst til å foreslå jekk og momentnøkkel for meg? Usikker på hva jeg skal velge, trenger ikke være det dyreste de har :)

Li-Ion

Sitat fra: christian1986 på torsdag 10. april 2014, klokken 10:39
Noen som har lyst til å foreslå jekk og momentnøkkel for meg? Usikker på hva jeg skal velge, trenger ikke være det dyreste de har :)

http://www.clasohlson.com/no/Garasjejekk-av-aluminium,-1,5-tonn/40-8842

http://www.jula.no/momentnokkelsett-41-210-nm-033995

Disse brukte jeg for 14 dager siden. Fungerte utmerket :-)

Be afraid...

christian1986

Takker!

Forslag på mindre jekk? Hadde jeg hatt garasje og god plass hadden den vært super, men kunne godt tenkt meg noe mindre slik som situasjonen i dag er :)

Johnny

TMS og eGolf.

D.O

Sitat fra: Gressvikingen på søndag 23. mars 2014, klokken 16:45
Momentangivelsen er ved tørre bolter og anlegg. Du skal ikke smøre her. Hvis du smører løsner boltene lettere. De skal "skjære" seg litt.
Fett og olje kan smitte ut på skiver og det er heller ikke særlig bra.
Nå er det vel vanlig at seriøse dekkbutikker bruker kobberspray/pasta på boltene. Det var brukt på min på vinterhjula og jeg la ett nytt lag når jeg satte på sommerhjula. Så på min bil ble det 175Nm på mutter som var smurt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

valvolainen

Kobberpasta er vanlig ved montering.
Skiftet på min i helgen, og de satt definitivt ikke med 175 nm. Skal jeg tippe antar jeg en 30-40nm. Vel, det har tydeligvis gått bra de siste 13000km. Brukte garasjejekk 2tonn fra biltema eller jula. koster 199/299 eller noe slikt. Liten anleggsflate passet godt på jekkfestene. Pene bremseskiver, har aerofelger på vinterdekk og kjører stort sett med lav regenerering, så bruker bremsene endel mot kryss og slikt. Blir det mye bykjøring skrur jeg opp regenerering igjen. Faktisk var det nesten ikke antydning til rust på bremseskivene / caliperene, det ser nesten nytt ut. Tipper jeg kan takke de lukkede felgene for dette. Uansett, deilig med avveksling på felg, og koser meg skikkelig når jeg ser på bilen nå som med ett ble 'ny igjen'.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Sense

Sitat fra: valvolainen på onsdag 30. april 2014, klokken 21:20
de satt definitivt ikke med 175 nm. Skal jeg tippe antar jeg en 30-40nm.
Mine Nokian vinterdekk montert av Tesla, satt også ganske løst.
Jeg hadde ikke nerver til å montere sommerdekkene på like løst.

RaBalder

Her fant jeg en god beskrivelse på hvordan stramme hjulbolter og hva smøring og ikke-smøring har å si for dette.

Var meget godt forklart.

http://www.peachparts.com/shopforum/498403-post6.html

Er bare litt usikker på hva jeg gjør neste gang jeg skifter hjul  ???

foijord

Hei,
er det noen grunn til å ikke skifte hjul selv på Tesla'n? Har alltid lagt om selv på gammelbilen, en MB E-klasse.

krister461

Niks. Men bruk momentnøkkel siden de skal ha relativt mye moment (175nm).

Tuxedo

Tror ikke det. Det er mange som skifter selv.  Men husk momentnøkkel.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13


hgs

Veldig lett, gjorde det i går. Bruk moment-
nøkkel, og ta deg tid til 1 min til å lese manualen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Muffinman

Husk å være forsiktig med mutrene, bruk helst sekskantet pipe. De har en skjør kappe med billig blikk rundt seg, og denne blir lett skadet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA