Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ELbilen og kollektivfeltet

Startet av Også_Øyvind_H, onsdag 27. november 2013, klokken 09:19

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Jejl på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:24
Jeg tenkte å skifte dekkene selv for første gang om noen dager. Har en 2 tonns jekk fra Jula og et hjulkryss.
Er det nødvendig å bruke momentnøkkel? På alle de andre bilene jeg har skiftet dekk på har jeg bare brukt hjulkrysset, og etterstrammet mutterene etter et par dager.

Punktet på jekken som treffer bilen er ganske lite. Er det en fordel å legge noe i mellom?
Jeg har brukt en standard liten garasjejekk (sikkert 2-tonns sak). Blir ingen merker av hodet på jekken, men vet man får kjøpt dempeputer. Tror jekken kommer fra Jula, evt Biltema.

Kjøpte også en regulerbar hjulmutternøkkel slik at jeg kan ha den kort når jeg skal snurre raskt, og forlenge den når jeg trenger utveksling/moment. Den kjøpte jeg faktisk på den lokale Statoil-stasjonen til en drøy hundrelapp.

Har vært gjennom tre dekkskift på bilen så langt, og tar fjerde runde om et par uker :)
http://pics.mobilluck.com.ua/photo/wheel_wrench/intertool/Intertool_HT-1605_209835_377144.jpg
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jazzwheel

Går veldig greit med billig garasjejekk.

Går helt fint å stramme med kryss også, jeg gjorde det i vinter. Når jeg byttet til sommerhjul forrig helg så var det fortsatt ikke noe slark, selv om de satt veldig lett og krysset holdt til å ta de av.

pagal

Sitat fra: Øggen på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:32
@Jeil
Har kjørt samme strategi. Du bør finne deg en liten treklosse/gummiklosse å legge mellom jekken og jekkepunkt. Har heller aldri brukt momentnøkkel før, men av en eller annen grunn har jeg kjøpt vanvittig mye nytt utstyr til denne bilen. Så en momentnøkkel ble anskaffet, og ja jeg føler meg litt tryggere. Har jobbet mye med bil og storbil, men tesla changes you. Merk deg at det er et litt høyere moment på tesla enn vanlige biler. Alt står i manualen og husker ikke i farten hva det var. 185Nm tror jeg.

Hjulmutter – dreiemoment 129 fotpund (175 Nm)
Early CHAdeMO adapter Jæren

Øggen

Sitat fra: pagal på onsdag 11. mars 2015, klokken 10:07
Sitat fra: Øggen på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:32
@Jeil
Har kjørt samme strategi. Du bør finne deg en liten treklosse/gummiklosse å legge mellom jekken og jekkepunkt. Har heller aldri brukt momentnøkkel før, men av en eller annen grunn har jeg kjøpt vanvittig mye nytt utstyr til denne bilen. Så en momentnøkkel ble anskaffet, og ja jeg føler meg litt tryggere. Har jobbet mye med bil og storbil, men tesla changes you. Merk deg at det er et litt høyere moment på tesla enn vanlige biler. Alt står i manualen og husker ikke i farten hva det var. 185Nm tror jeg.

Hjulmutter – dreiemoment 129 fotpund (175 Nm)

Takk for korreksjonen. Greit med "inside information" Du jobber vel for konsernet

Beachboy

Flere som vurderer å bytte til sommerdekk allerede nå? i OSLO området :P

Må si jeg savner sommerskoa :P
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Øyvind.h

Sitat fra: Beachboy på onsdag 11. mars 2015, klokken 10:35

Absolutt :)
Bilen er fastere med sommerdekkene, og sommerdekkene er så latterlig billige i forhold til hva de leverer at de klart er å foretrekke :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Beachboy

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. mars 2015, klokken 10:45
Sitat fra: Beachboy på onsdag 11. mars 2015, klokken 10:35

Absolutt :)
Bilen er fastere med sommerdekkene, og sommerdekkene er så latterlig billige i forhold til hva de leverer at de klart er å foretrekke :)

Helt enig selv, men tenk om det kommer litt snø ila noen uker?
Man kan virkelig ikke stole på været:P
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Havebigfun

Min bil kommer førstkommende mandag - på sommerhjul- skifter til vinterhjul kun om veiforholdene krever det.
Mtp jekk har jeg en Biltema 3-tonns-jekk som jeg putter en kort bit 2"4"på. Kontaktflaten på Tesla er helt flat- blir minst skader ved å ha noe flat imellom. Jekken har en løftehøyde som tillater at jeg skifter begge hjul med bilen løftet på det bakre punktet- korter ned tiden litt. Litt større jekk gir også større ståflate på bakken og dertil økt trygghet.
Underlaget bør være flat og fast- ikke grus eller lignende. Har man råd til Tesla har man råd til momentnøkkel også.
Ved å skifte hjul selv sparer man så mye penger i lengden at man kan tillate seg å bruke seriøst utstyr.
I tillegg blir man kjent med bilen- mye spennende under der ::) ;)

Bonk3rs

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 11. mars 2015, klokken 17:47
Min bil kommer førstkommende mandag - på sommerhjul- skifter til vinterhjul kun om veiforholdene krever det.
Mtp jekk har jeg en Biltema 3-tonns-jekk som jeg putter en kort bit 2"4"på. Kontaktflaten på Tesla er helt flat- blir minst skader ved å ha noe flat imellom. Jekken har en løftehøyde som tillater at jeg skifter begge hjul med bilen løftet på det bakre punktet- korter ned tiden litt. Litt større jekk gir også større ståflate på bakken og dertil økt trygghet.
Underlaget bør være flat og fast- ikke grus eller lignende. Har man råd til Tesla har man råd til momentnøkkel også.
Ved å skifte hjul selv sparer man så mye penger i lengden at man kan tillate seg å bruke seriøst utstyr.
I tillegg blir man kjent med bilen- mye spennende under der ::) ;)

Slik jeg oppfatter det, løfter du opp begge hjula på samme aksling samtidig...?
Hvor setter du jekken hen da?

Jeg bruker en 2tonns jekk fra Biltema. Den har en gummiskive på løftepunktet.
Setter bilen "Jack-mode" og tar et dekk av gangen. Ikke noe styr det.
Kjører nå med sommerdekk
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Havebigfun

slik
(ingen grunn til å kjøpe nytt utstyr når man har noe som virker- jeg tenkte på de som skal kjøpe nytt)

ew

Bytter selv, jeg også, men jeg skal vente en uke eller to. Det er jo meldt ned mot -6 grader nærmeste uke (Eidsvoll), og det kan fort bli litt farlig på morran med sommerdekk...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Bonk3rs

Den metoden var ny for meg... ;D

Øggen

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 11. mars 2015, klokken 19:20
slik
(ingen grunn til å kjøpe nytt utstyr når man har noe som virker- jeg tenkte på de som skal kjøpe nytt)

Makan så blanke de skivene dine var da!!

Topic, det der så litt skummelt ut synes jeg. De 2 min det tar å jekke gjør jeg gjerne. Har 3 tonns jekk, men til sommern kommer løftebukk. Da blir det enkelt

Havebigfun

Kjennes stabilt og fint ut og bilen virker stiv- ville dog ikke gjort det uten batteripakken.
Apropos - jeg setter bilen i ekstrahøy før den settes i jekkemodus- da blir det fin plass i hjulbuene.

Bonk3rs

Sitat fra: ew på onsdag 11. mars 2015, klokken 19:31
Bytter selv, jeg også, men jeg skal vente en uke eller to. Det er jo meldt ned mot -6 grader nærmeste uke (Eidsvoll), og det kan fort bli litt farlig på morran med sommerdekk...
Så lenge det ikke kommer nedbør går det greit. Og faren for at smeltevann som renner over veien skal fryse om natta er relativ liten siden all snøen er borte  ;)
Vel og merke i lavlandet på østlandet.
NB: Dette er ene og alene min vurdering. Oppfordrer ingen til å gjøre det samme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA