Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ELbilen og kollektivfeltet

Startet av Også_Øyvind_H, onsdag 27. november 2013, klokken 09:19

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: darthy001 på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:15
Sitat fra: Lynet på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:34
Med saltmengden de har på vegene i Norge er det for min del ikke noen tvil om at hjulboltene må smøres for ikke å ruste. Hvis ikke må gjengene på både bolt og mutter renses for rust hver gang de monteres.

En lettmetallfelg skal ALDRI trekkes til med muttertrekker, heller ikke momentstav!
De som påstår at de trekker riktig med muttertrekker eller uten momentnøkkel vet ikke hva de snakker om! Risikoen ved å trekke for hardt er at det kan bli kast i bremseskiver!
Hmm... Har aldri vært i en dekksjappe som ikke bruker muttertrekker til dette. Inkl dekkmann, dekk1, dekkhallen, shariff(  :o ) og flere andre.

Hva er det som gjør at en momenstav laget for muttertrekkere ikke kan brukes forresten? Trodde jeg var så flink når jeg gjorde det nå i helgen etter å ha fått det anbefalt av en ivrig herremann på biltema.
Klart du kan bruke momentstav, jeg har aldri lest så mye tull som i denne tråden. Er det bare datanerder som aldri har vært skitten på hendene som har kjøpt Tesla ?  :D Det er ikke den helt store vitenskapen å bytte hjul, ikke er det så veldig nøyaktig hvor hardt du drar til heller bare det er i nærheten. Jeg har byttet hjul av lettmetall i 30 år og aldri ødelagt noen av dem enda selv uten momentnøkkel. Ikke dekkforhandlerne som har dratt alt for hardt til med lufttrekkeren har ødelagt dem heller. 175 NM er ikke så veldig mye, en normal person klarer dette og mer helt fint, men klarer aldri å dra til så mye med et hjulkryss at felgene blir ødelagt. Det viktigste er å huske å ettertrekke. Utrolig at det kan lages så mye av noe så enkelt. ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Muffinman

Fikk gleden av å betale for en halvtime arbeid pluss 20 nye muttere ved siste reklamasjonsbesøk hos Tesla på grunn av denne søpla av noen mutre. All hjulroteringen, dekkskifter og hjulinnstilling hos diverse verksteder i sommer hadde nok satt sine spor.

Hyggelig bonus etter å ha lagt ut 15.000 i nye dekk og hjulinnstilling etter bare 10 ukers bruk av splitter nye sommerhjul. Om noen kommer over et alternativ med et snev av kvalitet er jeg interessert.

D.O

Sprayer selv koberspray/pasta på boltene.
Er det ikke noen med dette som yrke som kan fortelle om mutrene skal strammes smurt eller usmurt? Sindre/tempe dekk?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Høgis

#78
Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. oktober 2014, klokken 19:09
Fikk gleden av å betale for en halvtime arbeid pluss 20 nye muttere ved siste reklamasjonsbesøk hos Tesla på grunn av denne søpla av noen mutre. All hjulroteringen, dekkskifter og hjulinnstilling hos diverse verksteder i sommer hadde nok satt sine spor.

Hyggelig bonus etter å ha lagt ut 15.000 i nye dekk og hjulinnstilling etter bare 10 ukers bruk av splitter nye sommerhjul. Om noen kommer over et alternativ med et snev av kvalitet er jeg interessert.

Wokas i Oslo har skikkelige muttere i 2 forskjellige typer. Den ene er med std. 19 mm. hode og den andre er smart for de som ikke har lyst til å få riper i felgen. Tesla sine originalfelger har god klaring rundt mutterene, men ikke de fleste 3. parts felger.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Kjell Leaf

#79
Sitat fra: D.O på onsdag 22. oktober 2014, klokken 23:19
Sprayer selv koberspray/pasta på boltene.
Er det ikke noen med dette som yrke som kan fortelle om mutrene skal strammes smurt eller usmurt? Sindre/tempe dekk?
Kan ikke si annet enn at jeg har smurt boltene/mutrene i 34 år uten å ha fått en eneste løs mutter/bolt, har heller aldri kommet fett på bremseskive eller klosser av smurte bolter. Jeg har sett en del som aldri har vært smurt, og etter en del år er de ikke pene, derfor smører jeg mine bolter enten det er rett eller galt.
Du spør etter dem som har det yrket... du mener dekkhandlere ? Vel, det er vel de som bryr seg minst om hvordan de drar til. ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Cowboystrekk

Jekk fra biltema, muttertrekker og skru til litt med håndmakt samt etterstramme etter noen mil funker bra for meg :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Johnny

Sitat fra: D.O på onsdag 22. oktober 2014, klokken 23:19
Sprayer selv koberspray/pasta på boltene.
Er det ikke noen med dette som yrke som kan fortelle om mutrene skal strammes smurt eller usmurt? Sindre/tempe dekk?

Jeg har noe lignende til yrke. Har du godt med gris på gjengene, skal boltene ha 100Nm! Boltene er da i prinsippet like hardt trukket til, men i bransjen min ville det da normalt være noe som låser boltene fast i tillegg.
TMS og eGolf.

Cato76

Sitat fra: Richard på onsdag 22. oktober 2014, klokken 16:58
Sitat fra: Muffinman på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:51
Husk å være forsiktig med mutrene, bruk helst sekskantet pipe. De har en skjør kappe med billig blikk rundt seg, og denne blir lett skadet.

Er det det makkverket av en patent her også...  >:( Hadde samme tullet på Range Rover'n, så der fikk jeg tak i spesiallagde polerte muttere i massivt rustfritt stål. Problem solved!

Må vel lete etter en tilsvarende løsning her også da. Etter to-tre hjulskift er det nemlig bare å glede seg til trøbbelet starter. Og et godt råd, ikke vent for lenge om blikket begynner å gi seg! Muttertrekker bør absolutt unngås i tillegg, da blir mutterne ødelagt enda raskere.

Det er ikke å anbefale rustfrie hjulbolter på aluminiumsfelger! Hovedgrunnen til dette er at den rustfrie bolten korroderer aluminiumsfelgen. Dette er ikke lett å se da det uedleste metallet (aluminiumet) angripes og det edlere (rustfrie bolten) blir beskyttet. Til vinteren, når en kjører på salte veier, vil det korrodere enda raskere...  :o
En annen grunn er at strekkfastheten er helt annenledes i rustfritt enn i karbonstål.  ???

Anbefaler deg å bruke originalbolter eller andre bolter som er beregnet til alu.felger.  8)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Richard

Mulig du har rett i dette Cato, jeg er økonom og ikke ingeniør! Hehe  :P
Men ville det ikke vært tilsvarende problem med galvanisk korrosjon på innsiden av felgen også? Der går jo alu imot stålet på drivaksel/bremseskive? Eller behandles felgene på innsiden for å løse dette?

Men ellers regner jeg med at dette er tatt hensyn til av Wrington Engineering som har laget mutterne jeg har, de har jo egne varianter for stål og alu-felg. Enten ved at skiven som er på mutteren løser dette (se bilde), eller at det er en spesiell legering som gjør at dette ikke er noe problem...

Men variantene fra Wokas er det kanskje verdt å sjekke ut!
Tesla Model S P85+
Range Rover Sport

Muffinman

Hvordan vet man at det er riktig kon på disse?

Cato76

Sitat fra: Richard på torsdag 23. oktober 2014, klokken 21:33
Mulig du har rett i dette Cato, jeg er økonom og ikke ingeniør! Hehe  :P
Men ville det ikke vært tilsvarende problem med galvanisk korrosjon på innsiden av felgen også? Der går jo alu imot stålet på drivaksel/bremseskive? Eller behandles felgene på innsiden for å løse dette?

Aluminium mot karbonstål vil ikke oksidere i samme grad. Det er så liten påvirkning mellom disse at det ikke har noen betydning. Både drivaksel og bremseskive består av herdet karbonstål. En kan se på spenningsforskjellene (elektrolyttisk kopling) mellom materialene. Overskrider spenningen 300 mV så angripes det uedleste metallet og det edlere metallet blir beskyttet.

Ser man på spenningen mellom austentisk rustfritt stål (A4 bolt) og herdet aluminium legering (som felgen består av) så ligger denne på 975 mV.

Spenningen mellom herdet karbonstål (bolt) og herdet aluminium legering (som felgen består av) ligger på 130 mV.

Tallenes tale er at en rustfri bolt korroderer ekstremt mye på alufelgen. Men som jeg sa tidligere - bolten ser som ny ut, da aluminium beskytter den rustfrie bolten, men studerer man felgen så blir denne korrodert. I verste fall kan felgen bli totalt ødelagt.

Kommentar til bolten på bildet ditt. Det er meget usansynlig at de lager konede bolter med skiver - Husk at det er utrolig viktig å ha riktig vinkel på konen. Er denne vinkelen feil risikerer du at det kun er noen få prosenter kontaktflate mellom felg og bolt, og da sier det seg selv at risikoen for å miste hjulet eller skade felgen er stor i en bil på over 2,2 tonn  :o
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

jakoys

Meldt noen minusgrader de par neste morgenene, så jeg tok meg sammen og satte igang med bytte til vinterdekk. Kjøpte momentnøkkel i våres for å gjøre hjulskiftet litt mer 'korrekt' når vi kjøpte en Nissan Leaf, og jeg fikk meg en vekker nå når jeg la om på Tesla Model S og dro til med 175NM. Det momentet skal jo liksom være så mye, men det var lite i forhold til hva jeg har dratt til med uten momentnøkkel når jeg har skiftet tidligere år på mine gamle fossilbiler. Så trolig har jeg dratt til ALT for hardt. Ingen vits å lene seg på 20 års erfaring når man har gjort feil i 20 år. Momentnøkkel var visst en god investering.

Når jeg likevel hadde av hjula på Tesla'n, så børstet jeg godt av filtmattene, dekket til mekanikk, skiver og bremseklosser med hjulposen og sprayet innerskjermen i filt godt med silikonspray. En boks fra biltema holdt til innerskjermene bak før den var tom. Jeg har vært litt bekymret over meldinger her om at snø, slaps og is nærmest suger seg fast i disse filtskjermene og pakker seg mer enn vanlig. Så jeg gjør i år et forsøk med silikonspray for å se om det kan ha noe effekt. Jeg sprayet ikke noe foran denne gang, så da får jeg et slags sammenlikningsgrunnlag. Er det andre som har forsøkt noe liknende? Er dette egentlig lurt å gjøre? Det kan jo være at filtmattene allerede er behandlet med teflon eller annet for å gjøre dem mest mulig vannavvisende.... og da vil silikonspray ha motsatt effekt. Men vi får se det an i vinter hva som skjer...

Leif1

Vannavvisende sa du??
Bare glem den bekymringen. De trekker vann som en gammel svamp.
Var inne på tanken om å spraye mine med noe lignende, men ser ut til at den må stå ei uke i oppvarmet garasje før de greiene der tørker nok til at noe sitter på det.
Konvertitt fra S til X

Jejl

Jeg tenkte å skifte dekkene selv for første gang om noen dager. Har en 2 tonns jekk fra Jula og et hjulkryss.
Er det nødvendig å bruke momentnøkkel? På alle de andre bilene jeg har skiftet dekk på har jeg bare brukt hjulkrysset, og etterstrammet mutterene etter et par dager.

Punktet på jekken som treffer bilen er ganske lite. Er det en fordel å legge noe i mellom?

Øggen

@Jeil
Har kjørt samme strategi. Du bør finne deg en liten treklosse/gummiklosse å legge mellom jekken og jekkepunkt. Har heller aldri brukt momentnøkkel før, men av en eller annen grunn har jeg kjøpt vanvittig mye nytt utstyr til denne bilen. Så en momentnøkkel ble anskaffet, og ja jeg føler meg litt tryggere. Har jobbet mye med bil og storbil, men tesla changes you. Merk deg at det er et litt høyere moment på tesla enn vanlige biler. Alt står i manualen og husker ikke i farten hva det var. 185Nm tror jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA