Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ELbilen og kollektivfeltet

Startet av Også_Øyvind_H, onsdag 27. november 2013, klokken 09:19

« forrige - neste »

petersv

Hørt om duggpunkt/kondens? ;) Mange som går på en smell (phun intended) med sommerdekk i skyggen der nattefrosten har herjet. Kjenner personlig to som har havnet på taket. Men det er neppe statistisk representativt da...

Anyway, kjør forsiktig, meldt 7 blå framover på østlandet.

kjellan

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 11. mars 2015, klokken 19:46
Kjennes stabilt og fint ut og bilen virker stiv- ville dog ikke gjort det uten batteripakken.
Apropos - jeg setter bilen i ekstrahøy før den settes i jekkemodus- da blir det fin plass i hjulbuene.

Ja, jekkmodus og høy.

I tillegg bruker eg 2 jekker. 1 foran og 1 bak på samme side. Dette gir bedre sikkerhet.
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Bonk3rs

Sitat fra: petersv på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:42
Hørt om duggpunkt/kondens? ;) Mange som går på en smell (phun intended) med sommerdekk i skyggen der nattefrosten har herjet. Kjenner personlig to som har havnet på taket. Men det er neppe statistisk representativt da...

Anyway, kjør forsiktig, meldt 7 blå framover på østlandet.
Vet om det ja  :)
Ting kan sje, uten tvil.
Kommer det snø i nermeste fremtid, lar jeg bilen stå i garasjen. Blir det langvarig må jeg bare bytte igjen.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

jazzwheel

Har kjørt med sommerdekk i Oslo en liten stund og kunne sikkert har gjort det siden siste snøfall i januar. Bilen sitter som klistret sammenlignet med R2 på veiene slik de er nå om dagen, men det er så klart slik at man må følge med :)

cra

Sitat fra: petersv på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:42
Hørt om duggpunkt/kondens? ;) Mange som går på en smell (phun intended) med sommerdekk i skyggen der nattefrosten har herjet.

Vi hadde slikt føre her på Sunnmøre i går. Det var allerh****tes glatt!!  :o :o 

Skulle til et sted jeg ike hadde vært før, og seilte sikkert 20m forbi avkjørslen jeg skulle inn i før jeg valgte å avbryte forsøket på å stoppe fordi det kom en bak meg som sansynligvis ikke ville ha klart å stoppe heller. Hadde kanskje 20 km/t i 30-sona på leting etter riktiv avkjørsel. Det var litt nedoverbakke, og det bidro nok til lang bremselengde.

Kommer nok til å vente litt til før jeg legger om. Med piggfrie er det sånn sett ikke noe hast, så vi får se det an etter påske. Og jeg tror jeg skifter ett hjul i slengen; jeg synes også det så skummelt u å ta begge. :)  (Men ikke like skummelt som da jeg hadde Think'en stående på 4 leca-blokker på høykant, og noen treklosser oppå det igjen.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Sånn føre i går morges på Nordmøre også. Venter til ut i mai med sommerdekkene. 21" er ikke noe å hige etter uansett før temperaturene blir gode.

Bonk3rs

Sitat fra: Muffinman på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:00
Sånn føre i går morges på Nordmøre også. Venter til ut i mai med sommerdekkene. 21" er ikke noe å hige etter uansett før temperaturene blir gode.
Tenker du da på at temperatur har noe med rullemotstand å gjøre? Jeg vet ikke, så jeg bare spør  :)
Siden jeg byttet har jeg merket at forbruket gikk opp. Har 19" med Dunlop sportmaxx RT
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Muffinman

Disse 21" dekkene er som regel tilpasset høyere temperaturer og gir både dårlig grep, mer rullemotstand og ikke minst mer støy når det er kjølig. Jeg har for øyeblikket Michelin PS2 som er ansett som noe av det bedre, men selv disse støyer mer under omkring 15 grader.

Continentaldekkene som fulgte med bilen var tilnærmet farlige når tempen falt ned mot +5 grader. Greide ikke å komme under 250wh/km på tørr vei i jevne 60km/t og varme avslått. De ble i tillegg utslitt på få uker.

jazzwheel

Litt OT, men man skal huske på at hjulstilling har mye å si for forbruket. Om man opplever vesentlig høyere forbruk enn andre, med like hjul så kan det være et godt tips å sjekke det.

Kagex

Muffin, har du tatt hjulstillingskontroll? jeg har kjørt 20k med goodyear dekkene og har 6 mm og 4 mm igjen
P29687

Muffinman

#115
Hvis du leser litt rund vil du se at få har tatt hjulstillingen mer enn meg. Gidder ikke ramse opp her også.

Når det gjelder forbruk bør det vel kunne leses at jeg sammenligner på høye vs lave temperaturer, og Conti vs P2. Hjulstilling dermed ute av akkurat denne ligningen.

Edit: legger til at jeg er langt fra alene om disse observasjonene.

Kagex

nei jeg lurte bare på siden du sier continental dekka slites på få uker
P29687

Kagex

og gå av den høye hesten din, hvem gidder å lete rundt etter innleggene dine, det var et normalt spm siden du skriver om unormal slitasje på dekk
P29687

jazzwheel

Farlige ved +5c hørtes ille ut, jeg har ingen problemer med mine Vredestein.

Forskjellen på piggfritt og sommerdekk skal ikke akkurat være enorm på tørr / våt asfalt (og i noen tilfeller med snø), slik som forskjellen på med og uten pigg på speilblank is kan være.

Muffinman

#119
Jøss, her var kruttet bra tørt.

@ Jazzwheel: Alt som kunne være galt var galt med Continental, og jeg mistenker at de var feilvare. Skummel sporing, brå og tidlig slipp. Byttet til PS2, og fikk ny bil. Sporing borte, forutsigbart grep til og med ved lave temperaturer. Og 20% reduksjon i forbruk. Men også de bråkte mer når det var kjølig, og har bedre grep i sommerlige temperaturer. Mine erfaringer med de originale Conti kan nok ikke overføres til dine Vredesten :) Har kjørt loaner med 21" Conti på som ikke var så verst, men hvis jeg ikke husker feil har Kirkebø kjørt en som sporet temmelig ille i forhold til hans P+ med PS2. Hva som er x-faktoren her vet jeg ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA