Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla vs den tyske arven

Startet av kjølholdt, tirsdag 26. november 2013, klokken 19:22

« forrige - neste »

kjølholdt

Er det denne kabelen som har gitt minst problemer ved lading, noen som kan dele erfaringer iforhold til tesla sin
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Epleskreller

Kan denne brukes når der regner? Min UMC gikk i stykker i natt pga regn, og den lå ikke på bakken i en dam, men var hengt opp.. Tesla-UMC skal vistnok ikke brukes i regnet, men de var snille og ga meg en ny.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Microknut

Jeg har hatt bilen min i 4 uker. Kun ladet utendørs med Tesla UMC.
Tror det har regnet litt innimellom. Ikke hatt noen problemer.

VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

Henning76

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 19. november 2013, klokken 14:11
Kan denne brukes når der regner? Min UMC gikk i stykker i natt pga regn, og den lå ikke på bakken i en dam, men var hengt opp.. Tesla-UMC skal vistnok ikke brukes i regnet, men de var snille og ga meg en ny.

Det er det dummeste jeg har hørt hvis Tesla faktisk sier dette. Selvfølgelig skal UMC'en tåle regn - en bil er faktisk et produkt som benyttes utendørs. Hvis de krever lading i garasje eventuelt i solskinn burde dette stå med store røde bokstaver over hele nettstedet deres.

Min Leaf lader utendørs året rundt, uten problemer, i øspøs regn eventuelt masse kuldegrader.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Epleskreller

#5
Sitat fra: Henning76 på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:09
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 19. november 2013, klokken 14:11
Kan denne brukes når der regner? Min UMC gikk i stykker i natt pga regn, og den lå ikke på bakken i en dam, men var hengt opp.. Tesla-UMC skal vistnok ikke brukes i regnet, men de var snille og ga meg en ny.

Det er det dummeste jeg har hørt hvis Tesla faktisk sier dette. Selvfølgelig skal UMC'en tåle regn - en bil er faktisk et produkt som benyttes utendørs. Hvis de krever lading i garasje eventuelt i solskinn burde dette stå med store røde bokstaver over hele nettstedet deres.

Min Leaf lader utendørs året rundt, uten problemer, i øspøs regn eventuelt masse kuldegrader.
Jeg har hatt bilen i 8 uker og kjørt 680mil, vil tippe at 580 av disse milene er ladet med UMC (ca 70%utendørs). Jeg fortalte at bilen var på lading natt til i dag og representanten konkluderte med at det var pga. regnet. UMC-kortsluttet pga. regn, han mente også å se fukt i koblingen mellom shuko-adapteret og UMC. På bakgrunn av dette var det ingen garantisak. Det står i brukerveiledningen at man ikke skal bruke UMC i regnet. Jeg har funnet teksten nå:
SitatDo not use the Mobile Connector when either you, the
vehicle or the Mobile Connector is exposed to severe
rain, snow, electrical storm or other inclement
weather.
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_europe_1.0_5.pdf

Skulle tro nøkkelordet her er "severe"..

Men, Tesla er serviceinnstilte, det er alltid hyggelig å snakke med dem og de gir litt ekstra her og der, så de fakturerte den nye kabelen på "goodwill". Jeg stoler ikke lenger på Tesla UMC, så jeg dro rett fra Skøyen og til Salto og kjøpte den siste Mennekes 13AMode2 de hadde. Jeg fikk utstillingsmodellen til lån, og de skulle få inn nye straks, så da bytter jeg til en nyere neste uke. Fra nå av er Tesla UMC i garasjen og Mennekes med på uteladning. Mennekes er IP65 Tesla IP44, dette har vel noe med hvor mye fukt/vann de tåler?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

D.O

Ip 44 Sprut fra alle kanter:   
Sprut (kraftig dusj/regn) mot kapsling fra alle kanter skal ikke ha skadelig virkning
Ip 65 Spyling fra alle kanter:   
Spyling (fra slange/dyse) mot kapsling fra alle kanter skal ikke ha skadelig virkning
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

sondell


noto


Muffinman

Om denne kunne komme med noe annet enn schuko så jeg fikk dra 20A gjennom den ville jeg handlet en slik til hjemmebruk  tvert.

roaaad

WTF - betale 6000 ekstra for å få en ladekabel som kan lade bilen utendørs i Norge?  Hallo?!  Hva er vitsen med den originale UMCen da?

Muffinman

#11
Nå trenger jeg uansett en ekstra UMC - en til ha ha hengende fast hjemme og en til å ha fast i bilen. På tur tar jeg med begge i tilfelle en svikter. Men Tesla ville ikke selge meg en ekstra, og Salto sin har bare 13A/schuko. 13A lading er ikke verdt 6000 kr for meg.

Men om UMC``en ikke tåler å brukes utendørs - i all slags tenkelig vær i Norge - bør Tesla vurdere om de bør selge bilen her. Hvis jeg ikke kan lade om det ryker opp til uvær når jeg er på jobbreise må jeg jo bruke leiebil videre. Det siste er forresten ikke et utenkelig scenario om Tesla ikke klarer å hoste opp adapterene de har lovet - og som de har tatt betalt for.

Epleskreller

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. november 2013, klokken 20:40
Nå trenger jeg uansett en ekstra UMC - en til ha ha hengende fast hjemme og en til å ha fast i bilen. På tur tar jeg med begge i tilfelle en svikter. Men Tesla ville ikke selge meg en ekstra, og Salto sin har bare 13A/schuko. 13A lading er ikke verdt 6000 kr for meg.
Akkurat det jeg gjør nå, UMC til Tesla blir kun med på tur og ellers ligger Mennekes ladekabelen bak i bilen(type2-kabelen ligger i frunken). For meg er det verd de 6000,- å slippe bekymringene når det regner. Det er ca 1300,-kr mer enn det en ekstra UMC ville kostet. Det meste av ladingen min forgår på jobben med 13A i all slags vær :D

Jeg tror Tesla kommer med en oppdatert UMC etter hvert.. den virker for skjør den de har lagd.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA