Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dårlig varmeapparat?

Startet av Nemsesk, tirsdag 26. november 2013, klokken 08:58

« forrige - neste »

Nemsesk


Vi har fått tak i en handfull PTC heater elementer som erstatning for defekte fluid heaters. Disse kommer fra leverandøren som opprinnelig skulle levere til THINK. Systemet er fult testet og var klart til serieproduksjon rett før THINK gikk konkurs. Undertegnede og kompis... (begge ex Thinkere) gjør byttet på kveldene utover høsten / vinteren. Send direkte melding så tar vi det derifra. Jeg har selv byttet på min bil og 4 andre dette året - løsningen fungerer bra, gir umiddelbar varme og har noe høyere virkningsgrad. Effekt 4 kw som på fluid heateren fra MES DEA. Vi bytter i første omgang kun på Gen II PCU og biler uten ESP - veldig få fikk ESP så det bør ikke være noe problem...

Pris 12000.

Mot et tilegg kan vi oppdatere PCU SW slik at bilen for 45 kw motor effekt og en mye bedre moment kurve - anbefales - dette skulle bli THINKS FAST SW - må prøves - bilen blir som ny!

Lynet

Er dette luftvarmer montert direkte i varmeapparatet, eller fortsatt vannvarmer?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Nemsesk på mandag 18. november 2013, klokken 21:12
Mot et tilegg kan vi oppdatere PCU SW slik at bilen for 45 kw motor effekt og en mye bedre moment kurve - anbefales - dette skulle bli THINKS FAST SW - må prøves - bilen blir som ny!

Har montert lufting på varmtvannskretsen så varmekolben er OK. Ville likevel hatt endret software, ikke først og fremst for effekten sin del, men i håp om at responsen på fartspedalen hadde blitt bedre. Akkurat nå brukes kun 20% av pedalens vandring til pådrag og regen, og det gir krampe i foten og rykkete og uøkonomisk kjøring. 

Hva må jeg som bor i Stavanger gjøre for å endre softwaren?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

#3
Think fast på gen 1 bruker heller ikke mer enn ca 1/3 av pedalvandringen, utrolig irriterende vane disse som har programmert Think har lagt seg til!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Nemsesk

Skal sjekke dette med vandringen - Det er mulig å aktivisere brake pressure sensor - jeg har gjort det på min bil - da er "compression regen" - dvs regen når du går av acc pedal redusert - mens regen aktiviseres med bruk av bremse pedal - slår inn ved stop light siwthc på bremsepedal og økes ved økt trykk i bremse kretsen - du bremser mindre litt mekanisk - mens regen øles med økt bremse trykk- jeg foretrekker dette frem for en fots kjøring som BMW snakker om.

Når det gjelder Think Fast sw som er ute på markedet må jeg si meg litt overrasket - dette ble aldri sluppet offfisielt - og det kan være beta versioner som vi aldri testet ferdig - men ingen risk for bil - dog kan det være bugs...


Nemsesk

Til Lynet

Dette erstatter hele varme vann kretsen - det er høy spennings varme el-element rett i vent boksen - løsningen som vi utviklet i THINK - men som desverre aldri rakk ut på markedet...

Tarpoon

Hvordan er strømforbruket med denne løsningen kontra den vannbaserte løsningen?
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

elektrolux

Jeg hadde en ex Think works Zebra bil med meget bra respons på fartspedalen, og relativt sprek bil. Der fungerte hele pedalvandringen.

Lett å merke at en har godt fungerende software/regen vad å se på ampermeteret mens en sakte slakker av på fartspedalen. Da skal regen øke allerede ganske tidlig fra full pedal.

Er meget interessert i compression regen softwaren, og da gjerne helt uten regen i D modus når fartspedalen slippes, men med regen ved bruk av bremsepedalen. Og gjerne med 120-130 km/t toppfart.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mhp

Hvor mye skal dere ha for å gjøre bare oppgradering til ny FW, og er det noe dere kan gjøre i Oslo region?

Mhp
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

Nemsesk

T
Sitat fra: Tarpoon på tirsdag 19. november 2013, klokken 21:37
Hvordan er strømforbruket med denne løsningen kontra den vannbaserte løsningen?
4 kw - som fluid heater - men noe høyere virkningsgrad - ergo i praksis litt lavere - bilen føles varmere
Sitat fra: Mhp på onsdag 20. november 2013, klokken 14:06
Hvor mye skal dere ha for å gjøre bare oppgradering til ny FW, og er det noe dere kan gjøre i Oslo region?

Mhp
Kun SW oppdatering må jeg tenke litt på - det gjøres i Oslo regionen men er primært tenkt samtidig som vi bytter varme apparat.

elektrolux

#10
Tenk også på en software kampagne på vestlandet, eventuelt om jeg i regi av Elbilhjelpen.no kan kjøre en kampagne for deg. ;)

Og da helst med software som indikert ovenfor.

Vedlagt er et bildet jeg har fått av det nye PTC elementet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

#11
Flott at du legger ut bilde elektrolux  :)
Ser ut som den skal kobles til HV i origanalpluggen på PCU.
Men hvordan vil styringen foregå? Med kun av/på PWM eller canbus?
Ser ut som den skal kobles til originalpluggen for styring, men det er også en ekstra rød ledning, hvor skal den?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Nemsesk


stefan72

Hello,
Sorry for writing in English but my Norwegian is unfortunately non-existant!
I just got my Think, and I am very happy with it. I bought it with a defective heater and I would be very interested in the PTC heater.
Is there a chance that you ship the heater to Switzerland?
Can it be mounted easily by me or do I need to see a car service station/garage?
Or would I have to make a trip to Norway :)

Would appreciate any info on this. Many thanks!
I am glad to have found this forum.
Agaan, apologies for not writing in Norwegian.

Best regards,
Stefan

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA