Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeproblemer etter montering av dobbeltlader

Startet av elgen86, tirsdag 26. november 2013, klokken 00:38

« forrige - neste »

elgen86

Vurderer å kjøpe denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45205070
Hva er folks meninger om denne modellen? Godt kjøp?

Setter pris på alle tilbakemeldinger:)

Trig8

Det fremgår ikke godt av annonsen, men ut fra bildene (hjulkapsler og ikke fargede vinduer bak) ser det ut til å være en "Visia" utgave. Det vil si at den ikke har forbedret regenerering og varmepumpe som Acenta og Tekna utgavene har, og det er en annen multimediaskjerm med færre muligheter. Prisen er som offisiell Nissanforhandler hvis en velger bort "Norgespakken", så den er heller ikke spesiell. Jeg hadde nok heller valgt en Leaf av 1. generasjon (2011-2013 modell) istedet for den der, og gått på en Acenta eller Tekna om jeg ønsket det nyeste.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Daeedor

#2
Sitat fra: Trig8 på mandag 18. november 2013, klokken 20:08
Det fremgår ikke godt av annonsen, men ut fra bildene (hjulkapsler og ikke fargede vinduer bak) ser det ut til å være en "Visia" utgave. Det vil si at den ikke har forbedret regenerering og varmepumpe som Acenta og Tekna utgavene har, og det er en annen multimediaskjerm med færre muligheter. Prisen er som offisiell Nissanforhandler hvis en velger bort "Norgespakken", så den er heller ikke spesiell. Jeg hadde nok heller valgt en Leaf av 1. generasjon (2011-2013 modell) istedet for den der, og gått på en Acenta eller Tekna om jeg ønsket det nyeste.

Innspill : du må ha en Leaf produsert i England og levert etter Juni 2013 , om du skal være sikker på å få en bil med alle de siste forbedringene beregnet på vårt klima.( "vinterpakke" inneholder ikke det samme i alle land !)  Dessuten vil jeg påstå at det er bedre å kjøpe en bil av offisiell norsk Nissan forhandler i stedet for en sideimportør eller å importere selv. ( men det siste er jo helt klart subjektivt , man kan selvsagt spare endel penger på å kjøpe utenlands, men på den annen side kan man risikere atskillig bryderi samt null kroner spart. )  Visia modellen har ikke bremse-regenerering , dessuten har den ikke telematikk med fjernstyring av varme/lading og navigasjon.  ( Generasjon 1 av Leaf har heller ikke varmepumpe , eller bremse regenerering !)  Bilen i annonsen din ser ut til å være en Visia , og den er sideimportert. (ikke krompakke som alle "norske" biler får med gratis , selv om du tar vekk serviceavtale og leiebil) . Lykke til.... :)

Sverre_E

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:07
( Generasjon 1 av Leaf har heller ikke varmepumpe , eller bremse regenerering !) 

Hva er "bremse regenerering", som ikke 1 gen Leaf har?
Min regenererer masse når jeg tråkker på bremsen.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Daeedor

#4
Sitat fra: Sverre_E på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:36
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:07
( Generasjon 1 av Leaf har heller ikke varmepumpe , eller bremse regenerering !) 

Hva er "bremse regenerering", som ikke 1 gen Leaf har?
Min regenererer masse når jeg tråkker på bremsen.

Presisering , jeg mener "B" mode , automatisk regenererings modus når man slipper gassen. Denne modus finnes kun på den nye Leaf modellen. Beklager at jeg ikke var mer spesifikk....

(og her må jeg legge til enda litt til , ser jeg , da endel åpenbart ØNSKER å "misforstå" mest mulig :  I "B" mode regeneres kraftig når ma slipper gassen. Denne modus finnes kun på ny Leaf. I "D" mode genereres veldig lite , men man kan selvsagt bremse i "D" mode for å regenerere mere - de to siste metodene fungerer jo på både gammel og ny Leaf.)   :o Jeezzz

BE

De "gamle"  bilene har også regenerering når en slipper pedalen, her er det noe en selger som har feilinformert deg. (noe som ikke en nytt)

Ved å sette gamlebilen i ECO regenerering den tilsvarende den nye i B-modus. Eneste forskjellen er at den nye da ikke er i ECO under akselerasjon.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bobbulf

Klarer den gamle å regenere med max 30 kw og? Det gjør den nye ihvertfall.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Thomas Parsli

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å anbafale noe man ikke vet nok om, Daeedor...

Alle Leaf har regenerering, men 2013 modellen har en "B" mode som gir mer regenerering når man slipper gassen/akselleratoren.

2013-modellen har fått mer bagasjeplass, 6kW lader som opsjon og et forbedret klimaanlegg som muligens gir noe bedre rekkevidde. De andre forbedringene er uviktige for de fleste, men kanskje avgjørende for noen få.

Skal man spare penger er en brukt 2012-modell et godt kjøp, både importe og Norske biler.
Kjøper du bilen som privatperson av en profesjonell aktør gjelder forbrukerkjøpsloven selv ved bruktkjøp: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/bil/misfornøyd+med+bilkjøp/feil-på-bil-kjøpt-privat--1128875

Det er sannsynligvis mest å spare på å importere en 2012-modell selv, droppe de fleste servicepunktene og heller spare opp en buffer til reperasjoner (som du ikke kan ta på garanti/reklamasjon). Oppsiden er i størrelsesorden 50.000,- hvis du har flaks og unngår dyre reperasjoner.

-Det er sannsynligvis minst trøbbel med en "Norsk bil" kjøpt av en Norsk forhandler med Norsk garanti.
Noe som også gjør det til det dyreste alternativet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Bobbulf på tirsdag 19. november 2013, klokken 10:40
Klarer den gamle å regenere med max 30 kw og? Det gjør den nye ihvertfall.

Den gamle klarer det, men kun ved å bruke bremsen. På gasspedalen er dessverre 15-20kW maks regen. Det burde vært en permanent innstilling på skjermen for å velge regen-nivå på gasspedalen, slik som på Tesla...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thoru

#9
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:44
Sitat fra: Bobbulf på tirsdag 19. november 2013, klokken 10:40
Klarer den gamle å regenere med max 30 kw og? Det gjør den nye ihvertfall.

Den gamle klarer det, men kun ved å bruke bremsen. På gasspedalen er dessverre 15-20kW maks regen. Det burde vært en permanent innstilling på skjermen for å velge regen-nivå på gasspedalen, slik som på Tesla...
jo mer regenerering, jo fortere stopper fremdriften. I nedoverbakker bruker jeg å switche mellom D/eco. D for å ikke stoppe fremdriften og eco på de bratteste partiene. Hvis fremdriften trengs så er det best uten regenerering. Har egentlig til gode å kjøre så bratt at jeg trenger spesielt mer regenerering.

2013 LEAF Owner's Manual
SitatB-mode: Engages the regenerative braking system more aggressively on downhill slopes, and helps reduce brake use.

http://livingleaf.info/2013/06/2013-leaf-eco-and-b-mode-sv-and-sl-trims/
Sitathere is no right or wrong way to use any of these modes. What you want to sort out for yourself is which mode do you prefer in any given situation. There is no way that you can damage the car by using any of these drive modes. If the B-mode offers too much braking for your taste, try the ECO mode. If the ECO mode isn't slowing you down as much as you would like, try the B-mode. In the end it comes down to being able to personalize your car for your driving style. With all of these modes to choose from, you can tailor your LEAF to the way you drive making for a more enjoyable ownership experience.

Altså regenerering=slow down. Så man må bruke regenereringen der det er rett å bruke den. Så i min erfaring med 2011-2012 regenerering, kan jeg aldri tenke meg at den første gen regenerering er en deal breaker.


Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:38
Jeg synes man skal være litt forsiktig med å anbafale noe man ikke vet nok om, Daeedor...

Alle Leaf har regenerering, men 2013 modellen har en "B" mode som gir mer regenerering når man slipper gassen/akselleratoren.

2013-modellen har fått mer bagasjeplass, 6kW lader som opsjon og et forbedret klimaanlegg som muligens gir noe bedre rekkevidde. De andre forbedringene er uviktige for de fleste, men kanskje avgjørende for noen få.

Skal man spare penger er en brukt 2012-modell et godt kjøp, både importe og Norske biler.
Kjøper du bilen som privatperson av en profesjonell aktør gjelder forbrukerkjøpsloven selv ved bruktkjøp: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/bil/misfornøyd+med+bilkjøp/feil-på-bil-kjøpt-privat--1128875

Det er sannsynligvis mest å spare på å importere en 2012-modell selv, droppe de fleste servicepunktene og heller spare opp en buffer til reperasjoner (som du ikke kan ta på garanti/reklamasjon). Oppsiden er i størrelsesorden 50.000,- hvis du har flaks og unngår dyre reperasjoner.

-Det er sannsynligvis minst trøbbel med en "Norsk bil" kjøpt av en Norsk forhandler med Norsk garanti.
Noe som også gjør det til det dyreste alternativet...

Thomas

Jeg tror jeg vet nok om dette , Thomas.... men det var altså "B" mode jeg sikter til ja. La oss ikke begynne med flisespikkeri igjen. Uansett , den nye modellen er bedre enn den gamle også i forhold til dette, selv om du sikkert liker å tro at det ikke er store forskjellen , siden du selv åpenbart eier den forrige modellen. (I ECO mode har man nemlig både fordeler og andre ulemper , som f.eks mindre effekt på varmeapparatet - men det var ikke dette det handlet om.)

jkirkebo

Sitat fra: thoru på tirsdag 19. november 2013, klokken 12:41
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:44
Den gamle klarer det, men kun ved å bruke bremsen. På gasspedalen er dessverre 15-20kW maks regen. Det burde vært en permanent innstilling på skjermen for å velge regen-nivå på gasspedalen, slik som på Tesla...
jo mer regenerering, jo fortere stopper fremdriften. I nedoverbakker bruker jeg å switche mellom D/eco. D for å ikke stoppe fremdriften og eco på de bratteste partiene. Hvis fremdriften trengs så er det best uten regenerering. Har egentlig til gode å kjøre så bratt at jeg trenger spesielt mer regenerering.

Jeg bruker alltid Eco. Fremdriften justeres uansett med gasspedalen. Ikke noe problem å trille uten hverken pådrag eller regen om jeg vil det. Jeg har også kjørt langt i bratte bakker (flere km i strekk) der jeg måtte ligge på bremsen hele tiden for å få nok regen. Det er ganske slitsomt i lengden, i forhold til å ligge på cruise control hele veien som jeg nå gjør med Teslaen. Da ligger den jevnt på 35-40kW regen nedover.

Ved bruk av bremsepedalen er det også vanskelig å vite når regen slutter og mekanisk bremsing begynner. Dermed risikerer jeg å kaste bort energi i varme bremseskiver istedenfor batterilading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thoru

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 13:48
Sitat fra: thoru på tirsdag 19. november 2013, klokken 12:41
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:44
Den gamle klarer det, men kun ved å bruke bremsen. På gasspedalen er dessverre 15-20kW maks regen. Det burde vært en permanent innstilling på skjermen for å velge regen-nivå på gasspedalen, slik som på Tesla...
jo mer regenerering, jo fortere stopper fremdriften. I nedoverbakker bruker jeg å switche mellom D/eco. D for å ikke stoppe fremdriften og eco på de bratteste partiene. Hvis fremdriften trengs så er det best uten regenerering. Har egentlig til gode å kjøre så bratt at jeg trenger spesielt mer regenerering.

Jeg bruker alltid Eco. Fremdriften justeres uansett med gasspedalen. Ikke noe problem å trille uten hverken pådrag eller regen om jeg vil det. Jeg har også kjørt langt i bratte bakker (flere km i strekk) der jeg måtte ligge på bremsen hele tiden for å få nok regen. Det er ganske slitsomt i lengden, i forhold til å ligge på cruise control hele veien som jeg nå gjør med Teslaen. Da ligger den jevnt på 35-40kW regen nedover.

Ved bruk av bremsepedalen er det også vanskelig å vite når regen slutter og mekanisk bremsing begynner. Dermed risikerer jeg å kaste bort energi i varme bremseskiver istedenfor batterilading.

så det vil si at du kunne ha tenkt deg en 2013 Leaf i stedefor en tidligere modell, pågrunn av regenereringsmodus B?

jkirkebo

Sitat fra: thoru på tirsdag 19. november 2013, klokken 14:02
så det vil si at du kunne ha tenkt deg en 2013 Leaf i stedefor en tidligere modell, pågrunn av regenereringsmodus B?

Nei, nå er Leafen blitt konebil så jeg kjører den sjelden. Dessuten får man vel fortsatt ikke maks regen på gasspedalen i B så det hjelper lite. Jeg ville hatt alt på gasspedalen og ingenting på bremsepedalen, akkurat som på Teslaen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

johncl

Som en del sier her så er nok dette Visia bilen og i følge Nissan sine sider så koster denne 228600 kr og inkluderer da "norgespakken" som er 3 års service, 20 dager leiebil og krompakke. Flere her har sagt at man kan ta disse ut og få en rabatt på 23000 kr (enda det står på siden at verdien av pakken er 35000 kr, mao en lettere hvit løgn)... og hvis dette stemmer så skal du nå kunne få Visia for 205600 kr fra Nissan hovedforhandler.

Ville ikke kjøpt noe importert bil som koster det samme som den du får i Norge.

Selv snuser jeg på en Acenta som har en del forbedringer over Visia, og hvis det stemmer at jeg kan få 23000 kr av forhandlerprisen så blir det 228400 kr - og slik jeg ser på finn.no er det få av de importerte bilene som koster noe særlig mindre.
Perlehvit Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA