Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ettermontering LED stripe og tåkelys

Startet av Sølve, mandag 25. november 2013, klokken 22:21

« forrige - neste »

Sølve

Dagens oppslag på NRK Hordaland var ikke helt heldig  http://www.nrk.no/hordaland/elbilforeningen-gir-bergen-stryk-1.11363325

Dette blir helt feil når tallene på Nobil viser at Bergen hadde landets høyeste tetthet av ladepunkt pr innbygger http://elbil.no/prosjekter/nobil/884-3746-ladepunkt-for-elbiler-i-norge

Jeg er medlem av Elbilforeningen, men er ikke helt happy med om det er Elbilforeningen som har gitt journalisten feil tall.  Dette er dårlig PR både for NRK og for Elbilforeningen. Det er viktig at vi er presise i omtalene i media. Det er viktig at Elbilforeningen er helt sikre på fakta før utspill.

Jeg er derimot helt enig i at vi trenger flere offentlige ladestasjoner i Bergen og gjerne flere kommunale.  Svært mange av ladestasjonene i Bergen nå er besøksparkeringer som forutsetter at du har et ærend hos det aktuelle firmaet.   Bystasjoen kunne f eks med fordel ha langt flere ladepunkt.  Likeledes hadde det vært bra om BOB og andre store borettslag virkelig kom på banen med å bygge ut tilbudet på sine parkeringsplasser.


Bergen

Till

ka med og få åpnet klostergarasjen for el kjøretøy.

erikf

Jeg har gang på gang poengtert dette problemet, både på forumene her, direkte til elbilforeningen (spørreskjemaene deres og epost direkte), for folk som jobber i Bergen Kommune og til vår leder i Hordaland Elbilforening.

Bergen henger langt bak når det gjelder ladepunkter, det finnes ingen grunn til å skryte. Det er på grensen til løgn hvis man gjør dette. Skjerpings. Hva er det å tjene på å skryte av disse tallene? Det burde vært omvendt. Folket, kun folket, har æren for at elbilandelen er så bra i bergen. Antallet ladepunkter betyr nada.

Bystasjonen er bra, men alt annet er kun for besøkende og arbeidstakere. Statistikken det skrytes av er irrelevant dersom det ikke poengteres ved publisering at ladepunktene ikke kan brukes for tilfeldige folk som trenger å lade bilen. De er til kun for folk som har et ærend på stedet. Det kan skape irritasjon hos både elbilister og eiere av ladepunktene hvis det fremstilles som at disse punktene bare er å benytte for alle.

Får skolene/sykehjemmene betalt tilbake strøm som går med dersom de holder åpent tilgjengelig for lading for andre etter arbeidstid og ikke slår av strømmen? I så fall, med en slik ordning, vil man være berettiget å klappe seg selv litt på skulderen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erikf

Har endelig fått lest artikkelen i NRK Hordaland. Mange bra tilsvar fra Snorre her! Jeg er uenig i at oppslaget ikke var helt heldig.
Langtidslading i gatene er ikke bare for beboere men også tilreisende. Dette ser jeg ukentlig eksempler på. Mange skjønner ikke konseptet med at de ikke egentlig har lov til å benytte ladestasjonen som er oppført i ladestasjoner.no som "for besøkende". Noen parkerer der til og med uten å lade selv om det er god plass ellers.

Sitat fra: Sølve på mandag 18. november 2013, klokken 15:47
Dagens oppslag på NRK Hordaland var ikke helt heldig  http://www.nrk.no/hordaland/elbilforeningen-gir-bergen-stryk-1.11363325

Dette blir helt feil når tallene på Nobil viser at Bergen hadde landets høyeste tetthet av ladepunkt pr innbygger http://elbil.no/prosjekter/nobil/884-3746-ladepunkt-for-elbiler-i-norge

Jeg er medlem av Elbilforeningen, men er ikke helt happy med om det er Elbilforeningen som har gitt journalisten feil tall. [...]
Tallet 30 er sannsynligvis antall punkter som er offentlig tilgjengelige (altså ekskludert besøksparkeringene som de fleste ikke kan benytte) men det burde kanskje vært spesifisert i artikkelen. Høyest tetthet av ladepunkt betyr lite.

Veldig rar prioritering i Bergen så langt og tilsynelatende fremover, hvis Filip Rygg har rett i at det ikke blir satset på gatelading. Men det er sykt kult hvis kommunen får til 10 x hurtiglader på danmarksplass! Spent på å høre hvordan dette skal løses med tanke på leverandører og betaling for sluttbrukerne.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

shb

Vi ligger vel langt etter her vest på. På Flesland har vi vel 7 stk på lang tids park. Gardermoen har flere hundre. Så 30 er vel ikke feil? Vi har ikke en eneste Mode 2 22kW
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Mhagen3

Velger å fokuserer på det positive - superduperladeren på Danmarksplass:)

Det er på sin plass med et lite spark fra Elbilforeningen til Norges nest største (men vakreste) by. Vi henger etter på offentlig "normallading". Reelt sett har man imidlertid tilgang til langt flere plasser enn 30 (kjøpesenter, ikea et.c.), men best i landet er vi ikke - ennå.

I forhold til "normallading", så synes jeg en fornuftig prioritering er:
1) Doble antall plasser på Bystasjonen
2) Etablere ladeplasser i boligsoner
3) Godt samarbeid med Bergens private aktører. Ingen grunn til at det offentlige skal ta hele utbyggingen. Men kommunen og fylkeskommunen kan spille en viktig rolle i å legge tilrette for privat utbygging...

Opplever viljen som god i både kommune og fylkeskommune. Så nå må vi bare klare å komme til realisering av .... NOE.

erikf

Sitat fra: Mhagen3 på onsdag 20. november 2013, klokken 17:46
Velger å fokuserer på det positive - superduperladeren på Danmarksplass:)

Det er på sin plass med et lite spark fra Elbilforeningen til Norges nest største (men vakreste) by. Vi henger etter på offentlig "normallading". Reelt sett har man imidlertid tilgang til langt flere plasser enn 30 (kjøpesenter, ikea et.c.), men best i landet er vi ikke - ennå.

I forhold til "normallading", så synes jeg en fornuftig prioritering er:
1) Doble antall plasser på Bystasjonen
2) Etablere ladeplasser i boligsoner
3) Godt samarbeid med Bergens private aktører. Ingen grunn til at det offentlige skal ta hele utbyggingen. Men kommunen og fylkeskommunen kan spille en viktig rolle i å legge tilrette for privat utbygging...

Opplever viljen som god i både kommune og fylkeskommune. Så nå må vi bare klare å komme til realisering av .... NOE.
+1  :)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA