Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spekulasjon rundt AWD.

Startet av Smilet, mandag 25. november 2013, klokken 20:49

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: flux på søndag 01. desember 2013, klokken 01:09

Sitat fra: Rio på søndag 01. desember 2013, klokken 00:18
Det må jo uansett være helt trivielt sammenlignet med varmetapet gjennom vinduer og lignende, vil jeg tro. Der er det i tillegg fullt vindtap.
Nei det tror jeg ikke, tror det største varmetapet er i selve vannbeholderen til ptc elementet under kjøring. Jeg tipper nytt ptc element som varmer luften direkte bruker ca. halvparten av energien i forhold til det gamle systemet.

Men vannbeholderen til PTC-elementet er jo plassert på et sted hvor det ikke "blåser" så mye. Og har en veldig liten overflate som er i kontakt med (stillestående) luft, sammenlignet med vinduene på bilen.

Det kan godt være det nye PTC-elementet bruker halvparten så mye energi, men det varmer kanskje bare ca halvparten også (siden man har en kompressor i tillegg).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Daeedor

Sitat fra: Rio på søndag 01. desember 2013, klokken 10:09
Sitat fra: flux på søndag 01. desember 2013, klokken 01:09

Sitat fra: Rio på søndag 01. desember 2013, klokken 00:18
Det må jo uansett være helt trivielt sammenlignet med varmetapet gjennom vinduer og lignende, vil jeg tro. Der er det i tillegg fullt vindtap.
Nei det tror jeg ikke, tror det største varmetapet er i selve vannbeholderen til ptc elementet under kjøring. Jeg tipper nytt ptc element som varmer luften direkte bruker ca. halvparten av energien i forhold til det gamle systemet.

Men vannbeholderen til PTC-elementet er jo plassert på et sted hvor det ikke "blåser" så mye. Og har en veldig liten overflate som er i kontakt med (stillestående) luft, sammenlignet med vinduene på bilen.

Det kan godt være det nye PTC-elementet bruker halvparten så mye energi, men det varmer kanskje bare ca halvparten også (siden man har en kompressor i tillegg).

Kompressor osv sitter ikke på samme sted som PTC (er nå montert inni dashbord istedenfor motorrom) i den nye leaf , og " Ny PTC" bruker heller ikke væske , den varmer kun luft.  Enn videre så er varmeapparatet i ny Leaf bedre enn i den gamle pga at man slipper varmetap i vannslanger som sitter åpent i motorrommet på den gamle. PTC heater sitter også dårlig isolert i motorrom på den forrige modellen , og "fyrer for kråka". 

Konklusjon : hvis ny Leaf gir dårlig varme , sjekk PTC element ! Dersom det er defekt , er det bare varmepumpa som virker , og den varmer ikke mye nå i minusgrader , det er sikkert. ( stopper også pga ned-ising etter ca 30 minutter) 

Dette blir en gjentagelse av tidligere innlegg , men siden folk leser stort sett siste siden på tråder , fant jeg det riktig å legge info ut nok en gang .   ;D

Brødbilsjåfør

Å nå var d vår tur med kald bil. Ingen forvarming å kald bil under kjøring. Mindre enn1.5 kw på varme. Ringte min lokale Nissan. De skal FA** mæ ha over 14 dager for å få opp delen. Elendig når de vet at dette er noe som ryker på stadig flere biler....
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

RuneW

Jeg blir ikke klok på varmeanlegget i Leaf'en... I dag hadde jeg forvarmet bilen, men etter 5 minutters kjøring syntes jeg det var kaldt på beina, selv om jeg hadde luft mot vindu og bein. Temperaturen stod på 19 grader.

Først rettet jeg luften kun mot bein, men syntes ikke det var noen forskjell. Deretter økte jeg temperaturen til 30 grader og sjekket at forbruket steg til ca 4.5 kW.

Det er mulig luftstrømmen mot beina ble ørlitegrann varmere, men fortsatt var det ikke god og VARM luft. Luft som blåser skal være ganske varm før den føles varmende og ikke kjølende.

Selv om jeg hadde all luft mot beina, kom det litt luft ut av andre ventiler og DEN var varm og god.

Jeg skjønner ikke en dritt av dette klimanlegget til Leafen...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Daeedor

Hvis du har valgt all luft til beina så bør det komme varm luft dit og ikke andre steder...kan være et spjeld som feilfungerer ?  Anbefaler en verksted tur.

RuneW

Sitat fra: Daeedor på mandag 02. desember 2013, klokken 11:40
Hvis du har valgt all luft til beina så bør det komme varm luft dit og ikke andre steder...kan være et spjeld som feilfungerer ?  Anbefaler en verksted tur.

Er du 100% sikker at det skal være propp tett alle andre steder?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Brødbilsjåfør

På andre merker som jeg har mere inngående kjennskap til,er det ganske nære 100% tett andre retninger ja.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Daeedor

Sitat fra: RuneW på mandag 02. desember 2013, klokken 13:00
Sitat fra: Daeedor på mandag 02. desember 2013, klokken 11:40
Hvis du har valgt all luft til beina så bør det komme varm luft dit og ikke andre steder...kan være et spjeld som feilfungerer ?  Anbefaler en verksted tur.

Er du 100% sikker at det skal være propp tett alle andre steder?

Øh vel.... skal være forsiktig med å fortelle hvordan alle andres biler bør fungere , men : vi har 2 stk 2013 Leaf , levert i høst. 1 av dem fikk feil på PTC element , men er rep. ok. På begge 2 fungerer varmeapparatet slik at når vi velge kun luft til bein , så kommer det fint lite andre steder , dvs du kan nok føle en svak luftstrøm på sidene foran , men altså ikke andre steder.  Det blåser som rakkern på beina , varmt !
Imidlertid , om man setter den på auto , vil den blåse litt andre steder også , etterhvert som temperaturen i kupeen øker.  :) Jeg går dermed ut fra at det er slik det skal være , ettersom begge våre biler oppfører seg slik.  :P

RuneW

#68
Sitat fra: Daeedor på mandag 02. desember 2013, klokken 14:47På begge 2 fungerer varmeapparatet slik at når vi velge kun luft til bein , så kommer det fint lite andre steder , dvs du kan nok føle en svak luftstrøm på sidene foran , men altså ikke andre steder.

Det kan godt være at det var der jeg kjente etter nå jeg kjente varme. Det holder fint med en svak luftstrøm for å kjenne varme.

Men særlig varm var luftstrømmen til beina IKKE. Selv med 4.5 kW brukt effekt og fullt øs på bare bein (dvs vifta stod kanskje på 75% eller så).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

flux

Sitat fra: RuneW på mandag 02. desember 2013, klokken 09:44
Jeg blir ikke klok på varmeanlegget i Leaf'en... I dag hadde jeg forvarmet bilen, men etter 5 minutters kjøring syntes jeg det var kaldt på beina, selv om jeg hadde luft mot vindu og bein. Temperaturen stod på 19 grader.

Først rettet jeg luften kun mot bein, men syntes ikke det var noen forskjell. Deretter økte jeg temperaturen til 30 grader og sjekket at forbruket steg til ca 4.5 kW.

Det er mulig luftstrømmen mot beina ble ørlitegrann varmere, men fortsatt var det ikke god og VARM luft. Luft som blåser skal være ganske varm før den føles varmende og ikke kjølende.

Selv om jeg hadde all luft mot beina, kom det litt luft ut av andre ventiler og DEN var varm og god.

Jeg skjønner ikke en dritt av dette klimanlegget til Leafen...
Jeg pleier ofte å ha det på 30 grader, ben/vindu, og lukker alle spjeldene som kan lukkes.  Dersom du bruker viftetrinn 1, reguleres uansett energiforbruket ned etter en stund, og da er jeg sikker på at systemet ikke regulerer inn noe kald luft for å justere temp i kupe som jeg mistenker at dette "fossilvarme" systemet kan finne på. Ved viftetrinn 1 er det ikke så stor forskjell i effektbruk enten en har det på 30 grader eller 16,5 grader, det bruker mye strøm uansett, og mye er fyring for kråkene.

(Gammel Leaf)

flux

#70
Sitat fra: RuneW på mandag 02. desember 2013, klokken 13:00
Sitat fra: Daeedor på mandag 02. desember 2013, klokken 11:40
Hvis du har valgt all luft til beina så bør det komme varm luft dit og ikke andre steder...kan være et spjeld som feilfungerer ?  Anbefaler en verksted tur.

Er du 100% sikker at det skal være propp tett alle andre steder?



OddLeaf

Kjøpte Leaf i slutten av oktober hos AutoXL, Skien.
Varmeapperatet fungerte ikke.
Sendte skriftlig klage og fikk en låne bil leaf (2012model og varmeapperat fungerer), Fikk beskjed om at det ville ta mange uker før ny del kunne leveres til forhandler.
Sist torsdag fikk jeg telefon fra forhandler med en omfattende forklaring på problemet.
Det er helt klart at det er et stort problem med Leaf'n sin nye modell som er levert i Norden.
Produsenten klarer ikke å produsere nok nye deler til alle de bilene som har feil.
Det er mange som får feilen flere ganger og det hjelper ikke å bytte/reparere feilen, men det er også noen som fungerer etter bytte/rep.
Produsenten vet ikke årsaken til feilen og kommer med et ingeniør team til Norge ( bl.a til Skien) nå for å teste og sjekke flere av de bilene som har og har hatt denne feilen.
De har klart på fabrikken å fremkalle denne feilen med å ha feil på strømtilførselen ved lading.
Blir spennende å se hva de finner ut.

Brødbilsjåfør

Blir minst 14 dager i kald bil nå... Å vi som kjører minst 12 mil om dagen
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Daeedor

#73
Sitat fra: flux på mandag 02. desember 2013, klokken 15:43
Sitat fra: RuneW på mandag 02. desember 2013, klokken 13:00
Sitat fra: Daeedor på mandag 02. desember 2013, klokken 11:40
Hvis du har valgt all luft til beina så bør det komme varm luft dit og ikke andre steder...kan være et spjeld som feilfungerer ?  Anbefaler en verksted tur.

Er du 100% sikker at det skal være propp tett alle andre steder?




Nettopp , Flux - takk for at du kan bekrefte det jeg sier i mitt siste innlegg - (ikke i mitt første innlegg,som du dessverre siterer ) - det kommer luft litt på sidene som kartet ditt jo viser , og en masse luft på beina,når man velger fotvarme. Det skal ikke komme luft andre steder da , nå man velger kun fotvarme , og man ikke har anlegget på auto. Det viser jo tabellen din.  ;)

Kartet ditt er vel fra den amerikanske modellen , varmeapparatet er vel ikke helt likt Euro Leaf siste modell?
Vi får ikke valgt 32 grader celcius her , nemlig , og fahrenheit bruker vi ikke i Europa....
MEN : det kommer jo åpenbart litt på defroster også , det glemte jeg å ta med .
Dog forandres ikke det faktum at det SKAL blåse varmt på bena.

jeg siterer for ordens skyld  fra mitt innlegg nummer 2 , : "På begge 2 fungerer varmeapparatet slik at når vi velge kun luft til bein , så kommer det fint lite andre steder , dvs du kan nok føle en svak luftstrøm på sidene foran , men altså ikke andre steder.  Det blåser som rakkern på beina , varmt !
Imidlertid , om man setter den på auto , vil den blåse litt andre steder også , etterhvert som temperaturen i kupeen øker.  :) Jeg går dermed ut fra at det er slik det skal være , ettersom begge våre biler oppfører seg slik.  :P

RuneW

Sitat fra: Daeedor på mandag 02. desember 2013, klokken 17:35
Nettopp , Flux - takk for at du kan bekrefte det jeg sier i mitt siste innlegg - (ikke i mitt første innlegg,som du dessverre siterer ) - det kommer luft litt på sidene som kartet ditt jo viser , og en masse luft på beina,når man velger fotvarme. Det skal ikke komme luft andre steder da , nå man velger kun fotvarme , og man ikke har anlegget på auto. Det viser jo tabellen din.  ;)
...
MEN : det kommer jo åpenbart litt på defroster også , det glemte jeg å ta med .

Hehe, synes ikke akkurat dette skjemaet bekrefter det du har sagt, verken første eller andre gang...  ;D

Det viser seg jo at det til syvende og sist bare er to ventiler det IKKE kommer luft fra på denne innstillingen.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA