Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spekulasjon rundt AWD.

Startet av Smilet, mandag 25. november 2013, klokken 20:49

« forrige - neste »

Smilet

Jeg kjøpte Leaf Tekna nå i høst, hos Birger N Haug.
Den er veldig fin, men nå som det begynner å bli kaldt så er den rett og slett ikke varm. Er varmeapparatet virkelig så dårlig på disse bilene, eller er det noe feil? Jeg kan kjenne at det blåser luft som såvidt har litt lunk, men det er slettes ikke varmt. Den er iskald inni selv når den har stått med varme på og tilkoblet laderen?

Kjell Leaf

#1
Sitat fra: Smilet på mandag 18. november 2013, klokken 14:34
Jeg kjøpte Leaf Tekna nå i høst, hos Birger N Haug.
Den er veldig fin, men nå som det begynner å bli kaldt så er den rett og slett ikke varm. Er varmeapparatet virkelig så dårlig på disse bilene, eller er det noe feil? Jeg kan kjenne at det blåser luft som såvidt har litt lunk, men det er slettes ikke varmt. Den er iskald inni selv når den har stått med varme på og tilkoblet laderen?
Kjører du i eco-modus ? Det begrenser varmeapparatet.
Det er vel en del biler der varmeelementet som skal hjelpe varmepumpen når det blir for kaldt er røket.
Du skal kunne se på skjermen din hvor mye varmeapparatet trekker, det skal kunne trekke 3 eller 3,5 kw etter det jeg har lest her på forumet.
Håper dette hjelper, men jeg har ikke fått min Leaf enda, så dette er ikke egne erfaringer men lærdom fra forumet her.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9687.0.html
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Electrix

Min erfaring er at varmeapparatet på disse bilene er veldig bra, og bilen min (2012) blir varm på en brøkdel av tiden som min andre bil (diesel) bruker, så det er nok noe feil, se forresten denne tråden: Kald bil http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9687.0.html
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

RuneW

Jeg har hatt min Leaf i snart 2 år, men innrømmer gladlig at jeg fortsatt ikke er fortrolig med varmeapparatet. Noen ganger funker det tilsynelatende dårlig. Andre ganger blir det rene badstuen i bilen, selv om jeg skrur tempen ned til 17 grader (eller hvor grensen går). Så - ett knepp lenger ned (16.5?) - så er det plutselig null varme og isboks...

Som sagt, synes klimaanlegget i Leafen er særdeles ustabilt i min bil i alle fall...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Varmen på vår bil er også temperamentsfull  ::)
Jeg kan kjøre med varmen på 20 grader i en halvtime, så blir det plutselig iskalt i bilen.
Det varierer også hvor fort det blir varmt, noen ganger er det lunkent -andre ganger badstue...

BNH synes varmeapparatet fungerer utmerket (har reklamert to ganger), men de synes jo heller ikke at det knirker i foringene eller "klunker" i forstillingen/hjuloppheng.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Brødbilsjåfør

Helt ny leaf,ikke tekna men den versjonen  under og er veldi fornøyd med varme så langt. Vært 7-8 minus på d kaldeste.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Daeedor

Sitat fra: Smilet på mandag 18. november 2013, klokken 14:34
Jeg kjøpte Leaf Tekna nå i høst, hos Birger N Haug.
Den er veldig fin, men nå som det begynner å bli kaldt så er den rett og slett ikke varm. Er varmeapparatet virkelig så dårlig på disse bilene, eller er det noe feil? Jeg kan kjenne at det blåser luft som såvidt har litt lunk, men det er slettes ikke varmt. Den er iskald inni selv når den har stått med varme på og tilkoblet laderen?

Få sjekket PTC elementet på bilen din , det kan være det er defekt og det er kun varmepumpa som fungerer ( kun nye leaf som har varmepumpe i tillegg) - da blir det ikke veldig varmt , og du kan se på energimeteret at klima ikke trekker mere enn ca 1 kw uansett hvor varmt klima du bestiller. Denne feilen har vært på noen få biler levert i høst , inkludert min egen - men det ble fikset omgående av Nissan Norge v/lokal forhandler. Alt ok nå.  :)

Smilet

Tusen takk for svar. Jeg fant visning av energi, og der trakk den bare snaut 1 kW på det meste ja. Ringte BNH, de skulle se på den på torsdag, og da vet jeg at det skal virke bedre enn dette. Begynte å grue meg til minusgrader nå. :)

Lynet

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 18. november 2013, klokken 15:33
Varmen på vår bil er også temperamentsfull  ::)
Jeg kan kjøre med varmen på 20 grader i en halvtime, så blir det plutselig iskalt i bilen.
Det varierer også hvor fort det blir varmt, noen ganger er det lunkent -andre ganger badstue...

BNH synes varmeapparatet fungerer utmerket (har reklamert to ganger), men de synes jo heller ikke at det knirker i foringene eller "klunker" i forstillingen/hjuloppheng.

Thomas

Samme hos meg også, det er nok produktstandard som de sier om alt det andre jeg også har klaget på!!!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Electra

Jepp, da har mitt varme element høyst sannsynlig tatt kvelden også!

Og jeg som er så fornøyd med Leafen  :o

Har kjørt med 30 grader på varmeinnstillingen i hele kveld. AC av og på, men trekker kun ca 900w på maks. Lunken luft. Tidligere vare den glovarm på denne innstillingen. Tekna reg 18.09.2013. Må nok innom Nissan i morgen dessverre :(

Daeedor

#10
Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:21
Jepp, da har mitt varme element høyst sannsynlig tatt kvelden også!

Og jeg som er så fornøyd med Leafen  :o

Har kjørt med 30 grader på varmeinnstillingen i hele kveld. AC av og på, men trekker kun ca 900w på maks. Lunken luft. Tidligere vare den glovarm på denne innstillingen. Tekna reg 18.09.2013. Må nok innom Nissan i morgen dessverre :(

Det er nok flere med 2013 modell som dessverre har fått denne feilen. Trøsten får være at det nok er en serie feil , min ble også levert i september. Det er en stor jobb å skifte element , men det kostet ikke meg noe , da. Tok mer enn 1 arbeidsdag å bytte, og deler av dashbordet måtte ut. Etterpå har varmen vært upåklagelig !  :)


Brukt kun originalkabel og hurtiglading. 

satheesh.net

Har ikke opplevd noen problemer rundt dette. Bilen er varm i underkant av 2 minutter (har faktisk tatt tiden i over en uke!). Den står riktignok i garasje der temperaturen er ca.10-14C.

De andre fossilbilene jeg har hatt kan bare ta seg en bolle . :P

okd

Hei
Kan dere som har og har hatt feil på PTC elementet og dere som opplever kald bil, gi tilbakemelding om dere bruker annen ladekabel enn den som følger bilen ( f.eks. UM-EVSE fra charge-amps).
Kanskje en slik tilbakemelding kan hjelpe Nissan med å løse problemet som ser ut til å ha med ladekabel/strømmnett og gjøre.
Har fått opplyst at det er et kretskort som svikter i PTC-elementet.
Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

kjbu

Tror ikke det er lurt : "Dessverre, du får ikke dekket reparasjon fordi du har brukt uoriginal ladekabel. Ta opp saken med selger av ladekabel"
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Electra

Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:21
Jepp, da har mitt varme element høyst sannsynlig tatt kvelden også!

Og jeg som er så fornøyd med Leafen  :o

Har kjørt med 30 grader på varmeinnstillingen i hele kveld. AC av og på, men trekker kun ca 900w på maks. Lunken luft. Tidligere vare den glovarm på denne innstillingen. Tekna reg 18.09.2013. Må nok innom Nissan i morgen dessverre :(

Jepp som jeg nettop skrev i annen tråd her:

AAAARRGGGH, for nå er jeg også medlem av denne PTC klubben!!

Fikk Nissan Kristiansand til å ta en diagnose på bilen min i dag, "Norsk" Tekna reg. 18.09.2013, og fikk da bekreftet feilkode: B2773 og B2774 "PTC heater circuit". Sunload sensoren hadde også feil.

Når sant skal sies så var det kun velvilje å spore hos Nissan KRS, og de skulle bestille ny del på garanti og ordne reperasjon til mandag. 5-7 timers jobb, så får igjen bilen samme dag

Fikk også beskjed om at det var fullstedig nytt delenummer på det nye elementet, og at det da var av mye bedre kvalitet en det originale.

Lyssensoren skulle de også ta

Bilen er temmelig nøyaktig 2 mnd. gammel og har gått ca 3800km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA