Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spekulasjon rundt AWD.

Startet av Smilet, mandag 25. november 2013, klokken 20:49

« forrige - neste »

thoru

Sitat fra: Daeedor på onsdag 27. november 2013, klokken 08:39
Sitat fra: thoru på tirsdag 26. november 2013, klokken 22:05
Sitat fra: Lynet på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:49
Da har jeg isolert vannslangene i motorrommet slik at ikke varmetapet derfra blir så stort. Det gikk faktisk med ca 2 meter 28mm rørisolasjon inklusiv noen bend.
Isolerte også beholderen med et pent brukt sitteunderlag.

Skal bli spennende å se om forbruket går ned.


http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6185.0.html
håper på nyttig data i nærmeste dagene ;) vanskelig å komme til?
Bilder?

Greit nok , men dette gjelder vel den gamle Leaf modellen (??), den nye PTC heater som sitter i dashbordet på den nye modellen , går på luft.. ikke vann. ;D
Ja det stemmer. Dette gjelder den på vann.

el nino

Lynet: Håper du kommer med oppdatering og erfaringer etterhvert ;)Har selv planer om å isolere slangene :)

cra

Gjorde dette i fjor, og isolerte i tillegg tanken med slike filtmatter med lim på ene sida og blank folie på den andre. Har ikke hatt noen negative erfaringer med det, men har heller ikke gjort noen målinger av noe slag.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Hvis forbruket ikke endres nok til at man merker det er det kanskje ikke verd arbeidet?
Jeg har vurdert å gjøre det selv, men bruker ikke mange timer på dette hvis resultatet ikke er målbart.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Det tar ikke mange timer. Tror vi holdt på en times tid eller så, inklusive skitprat (Vi var to som gjorde det sammen). Hvis du regner med tida det tar å skaffe delne hvis du ikke likevel har et ærend på Biltema så blir det kanskje et par timers tid. :)

"Tabben" vi gjorde var vel å ikke gjøre noen målinger før og etter, for å vite hva vi evt. har å hente. Kanskje så enkelt som kald bil, ta tiden til vannet er XX grader. Slå av bil, og mål tiden det tar før temp er nede på YY grader. Gjenta etter at tank og rør er isolert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Med litt "sunn fornuft" så tenker jeg at ca 2 meter slange som holder ca 60 grader med iskald luft i bevegelse (fartsvind) rundt seg vil medføre et betydelig varmetap.
Går sikkert an å regne på dette, men det blir litt mange ukjente variabler. Er det noen som har k-verdi for gummislange?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

JBS

Ville nok bruge en anden type rørskåle :P
Har selv fuldt den vejledning fra USA.
I den bruger de solvarmeskåle som er 9/28mm, de er langt mere flexsibel og man har ikke brug for en masse tilskæringer.
Til gengæld koster de også 5 gange op!

Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

thoru

Sitat fra: Lynet på tirsdag 26. november 2013, klokken 22:11
Tok ut batteriet og braketten til batteriet, men det var allikevel trangt!! Slangen fra pumpe til PTC må taes fra undersiden av bilen (ned med platen under motoren).

Så veldig bra utført :)
Har du nå resultater å dele?

Daeedor

Sitat fra: Lynet på onsdag 27. november 2013, klokken 17:59
Med litt "sunn fornuft" så tenker jeg at ca 2 meter slange som holder ca 60 grader med iskald luft i bevegelse (fartsvind) rundt seg vil medføre et betydelig varmetap.
Går sikkert an å regne på dette, men det blir litt mange ukjente variabler. Er det noen som har k-verdi for gummislange?

Spot on !  ;)

artemiss

Hvis det er iskald i bilen selv om varme står på er det noe galt, ja.
Hvis jeg skal forvarme bilen min med Carwings må jeg la det stå på i cirka 20-30 min før jeg kjører, da er det godt og varmt inne.
Det finnes en annen tråd her i forum hvor dette problemet blir diskutert. Det kan hende du må bytte en del hos forhandleren.
Lykke til  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Think_Pelle

Min bil er registrert i oktober, og trekker ikke mer enn 0,8 kw. Antar det betyr at jeg må reklamere... Dere som har en frisk Leaf med varmepumpe, hvor mye strøm trekker varmeapparatet når tempen står på 30.0c? Min far har ikke varmepumpe, og hans bil trekker over 3 kw.
Ny Think eier i Bergen fra nov 2012
Leaf eier fra nov 2013

Rio

Sitat fra: Lynet på onsdag 27. november 2013, klokken 17:59
Med litt "sunn fornuft" så tenker jeg at ca 2 meter slange som holder ca 60 grader med iskald luft i bevegelse (fartsvind) rundt seg vil medføre et betydelig varmetap.
Går sikkert an å regne på dette, men det blir litt mange ukjente variabler. Er det noen som har k-verdi for gummislange?

Jeg tror ikke det utgjør så veldig mye, faktisk. Det blåser ikke så mye der rørene er (hvis jeg husker rett), og "steady state" oppvarming i gamle-leafene er gjerne rundt 1,5 til 2 kW. Det er omtrent det samme som laveffektstrinnet på en Webasto/Eberspächer i andre biler.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Det må jo uansett være helt trivielt sammenlignet med varmetapet gjennom vinduer og lignende, vil jeg tro. Der er det i tillegg fullt vindtap.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

knnygar

Min brukar opp mot 4,5 kW.
Var ein tur på verkstad og sjekka, og der sa dei at varmepumpa brukte opp mot 1,5kW.
Hadde heller ikkje feilkode på PTC, så min bil registrert i slutten av mai var i orden :-)
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

flux


Sitat fra: Rio på søndag 01. desember 2013, klokken 00:18
Det må jo uansett være helt trivielt sammenlignet med varmetapet gjennom vinduer og lignende, vil jeg tro. Der er det i tillegg fullt vindtap.
Nei det tror jeg ikke, tror det største varmetapet er i selve vannbeholderen til ptc elementet under kjøring. Jeg tipper nytt ptc element som varmer luften direkte bruker ca. halvparten av energien i forhold til det gamle systemet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA