Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av Trøndertesla, mandag 25. november 2013, klokken 08:07

« forrige - neste »

Trøndertesla

Jeg var på Hitra i helga og på grunn av strømbrudd forårsaket av stormen Hilde så fikk jeg ikke ladet noe særlig før hjemturen til Trondheim.

Jeg sjekket ladekartet på ladestasjoner.no og der informerte de at det er en Type 2 hurtiglader tilgjengelig på Orkanger, tilgjengelig for alle 24t i døgnet. Jeg planla en stopp der og ankom Orkanger med 15tkm igjen på tanken.

Jeg plugget i min type 2 kabel og sendte SMS til et definert nummer med "start lading". Etter 5-6 forsøk ringte jeg supporttelefonen men da kom jeg rett på en svarer. Ringte så et +44 nummer og traff da en inder som ikke kunne engelsk. 5-6 nye forsøk før vi ga opp.

Vi fant etterhvert et schuko stikk og det ga 8km/t - veldig festlig... Så ringte det en kar fra EV Power (supporten som ikke svarte tidligere...) og lurte på om jeg trengte hjelp. Han forklarte først at alt var i orden med ladestasjonen og at SMS bestillingen også fungerer godt. Etter at han hadde pratet et par minutter så slapp jeg til og påpekte at det er type 2 uttaket som er interessant for meg og fikk da til svar at det fungerer, men det er et software problem. Han ble etterhvert enig med meg om at det fungerer jo ikke i praksis, og det kom til slutt  frem at det faktisk aldri har fungert. Det er kun Chademo delen som fungerer. Jeg fortalte da at det er SVÆRT VIKTIG at man kommuniserer nøyaktig vedrørende lading da det er kritisk for el-bilister at ting som skal virke faktisk virker, og ikke minst så må man ikke reklamere for tjenester som ikke eksisterer. Han skjønte det...

Med synkende fart på den tyvlånte schukostrømmen så skjønte vi at det var en dårlig løsning. Vi ringte derfor Viking og fikk skyss på platten av de. Når vi kom hjem var det 0km igjen på tanken men fikk den inn i garasjen og plugget inn strømmen. Da kom det en melding om programvareoppdatering og jeg trykket OK. Nå har det gått 3 timer og bilen vil ikke starte å lade. Håper det ikke blir noe klabb med dette nå - "du skulle ikke oppdatert med 0 km på tanken". For en
he....tes dag!!!!! Og alt takket være unøyaktig kommunikasjon fra ladestasjoner.no og EV Power. Skjerp dere!!!!!!!!!!!!!!
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Neemaz


Oppdateringen tok lang tid også hos meg denne gangen. Ladingen var det siste som kom aktivt igjen. Om oppdateringen er ferdig kan du prøve å slå av strømmen på bilen via controls og restarte den + evnt. restarte displayet.

Real EoN

@Trøndertesla

Jeg ladet jo på Orkanger forrige helg på 22kW uttaket både fredag og søndag, dog fikk det ikke til i starten første gangen da en leaf ladet samtidig  :)

Forskjellen var kanskje at jeg har skaffet meg RFID brikken til EV Powers ladere !

Så det fungerer, men kanskje ikke med sms løsningen ennå ?
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Oreo

#3
Interessant lesning Trøndertesla.
Jeg prøvde nemlig den samme ladestasjonen på Orkanger på lørdagen (16.11.2013).
Jeg har gjort et forsøk før, med SMS, men i displayet på ladestasjonen stod det så at en måtte vise RFID brikke. Det hadde jeg ikke den gang.
Nå har jeg anskaffet meg en RFID brikke fra Fortum (pga. en Oslo tur i høst).
Da jeg testet med SMS på Orkanger på lørdag igjen, fikk jeg fremdeles melding i (Chademo delen) om å fremvise RFID. "Naturlig nok" ville den ikke godta Fortum sin RFID.

Hadde du RFID brikke Trøndertesla? Og var den i såfall fra EV Power?

Da jeg sendte meldingen "Orkanger, stop" (da ingenting skjedde), fikk jeg følgende tilbakemelding:
"All details wee correct but your request was rejected by the charge point please try again"

Real EoN, jeg hadde tenkt å sende deg ei melding å spørre om du brukte EV Powers RFID brikke, noe som ble oppklart nå. Jeg synes EV Powers abbonementsløsning suger for å si det mildt. Er heller villig til å betale overpris den gangen jeg har behov for den.

I September snakket jeg med Gøran Vollan i EV Power ang. denne stasjonen. Han var interessert i å få tilbakemelding ang. lading av Tesla på denne stasjonen. Han sa det skulle være gratis intil videre. Han nevnte ingenting om at jeg måtte ha RFID. Jeg ga han beskjed på mail at ingenting funka med SMS'en. Hørte aldri noe tilbake.
Så oppfølginga fra EV Power er heller ikke til å applaudere.

Ære være Tesla som har gratis SC'ere.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Oreo

Jeg kommer forøvring til å kontakte nevnte opperatør for å få høre hva man eksakt trenger for å lade der. Det var nemlig det Mr. Vollan ikke viste selv og ville ha meg til å teste... >:(

Den ripen dems er ganske stygg synes jeg.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Trøndertesla

Real EON og Oreo: Det er mulig at Type 2 laderen fungerer med EV Powers RFID brikke. Jeg satset på SMS eller "Enkeltlading faktura (ring opp): kr 100 /ubegrenset min" og det fungerte ikke.

Jeg skjønner ikke at det skal gjøres så vanskelig - med abonnementer, brikker osv, og at hver operatør skal begynne med egne systemer vil jo gjøre det håpløst å forholde seg til. Dette burde vært en oppgave for Elbilforeningen - å sørge for at operatørene lager enkle, uniforme, idiotsikre og brukervennlige systemer. Det kan da umulig være så vanskelig med all teknologien som eksisterer !?!??!

Tesla sine superladere er i forbilde i så henseende - en kabel - ingen knapper og ett servicetelefonnummer. That's it - og det fungerer. Hvor vanskelig kan det være å få "SMS betaling" til å fungere - og mobiltelefon er noe de fleste har med seg. Og betalingsvilligheten er stor når man står der uten noen alternativer... :-\

Dette var forøvrig første gangen jeg så nytten av av kunne hatt et blått/rødt adapter liggende i bilen. Jeg fant en byggeplass rett bortenfor ladestasjonen og der var det flust av industrikontakter som jeg kunne "lånt litt strøm av"...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

trygvelo

For å være helt ærlig begynner jeg å bli litt skeptisk til hele elbil-opplegget slik ståa er nå. Det er kanskje greit nok for min del som gidder å prøve og feile og lese meg opp på hva som fungerer og ikke, men for kona er det absolutt ikke greit. Å være elbilist er fremdeles for spesielt interesserte så lenge man ikke bruker bilen over kortere distanser eller skal kjøre i et område som er dekket av supercharger.

eledille

#7
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 18. november 2013, klokken 08:48
Jeg skjønner ikke at det skal gjøres så vanskelig - med abonnementer, brikker osv, og at hver operatør skal begynne med egne systemer vil jo gjøre det håpløst å forholde seg til. Dette burde vært en oppgave for Elbilforeningen - å sørge for at operatørene lager enkle, uniforme, idiotsikre og brukervennlige systemer. Det kan da umulig være så vanskelig med all teknologien som eksisterer !?!??!

Jeg er så ufattelig enig.

Det må bare aldri forekomme at man ikke får strøm pga at man mangler et eller annet idiotisk abonnement eller brikke eller ikke utfører alle trinnene i regndansen presis korrekt.

Og det burde ikke være tillatt å sette opp restriktive abonnementsordninger for statens penger. Alle anlegg som har mottatt støtte MÅ virke uten forutgående avtale ved hjelp av VISA og/eller SMS for en ikke helt ublu pris.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

fredag

Sitat fra: eledille på mandag 18. november 2013, klokken 10:30
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 18. november 2013, klokken 08:48
Jeg skjønner ikke at det skal gjøres så vanskelig - med abonnementer, brikker osv, og at hver operatør skal begynne med egne systemer vil jo gjøre det håpløst å forholde seg til. Dette burde vært en oppgave for Elbilforeningen - å sørge for at operatørene lager enkle, uniforme, idiotsikre og brukervennlige systemer. Det kan da umulig være så vanskelig med all teknologien som eksisterer !?!??!

Jeg er så ufattelig enig.

Det må bare aldri forekomme at man ikke får strøm pga at man mangler et eller annet idiotisk abonnement eller brikke eller ikke utfører alle trinnene i regndansen presis korrekt.

Og det burde ikke være tillatt å sette opp restriktive abonnementsordninger for statens penger. Alle anlegg som har mottatt støtte MÅ virke uten forutgående avtale ved hjelp av VISA og/eller SMS for en ikke helt ublu pris.

Det er mye ræl med disse chademo-laderne. Jeg har inntrykk av at de ikke alltid er like stabile. Jeg hører at kontakter i UK og NL rapporterer om det samme, med stadig frustrasjoner fordi en eller annen chademo-boks ikke funker og at det ofte tar lang tid før de blir fikset.

Type2-ladestasjoner er mye enklere konstruksjoner, med vesentlig færre ting som kan gå istykker.

Type2-ladestasjoner med tilgangskontroll er riktignok ofte avhengig av at mobildataforbindelsen funker for å få kontakt med server som autentiserer brukerne.

Å kreve at alle ladestasjoner skal har VISA-kortleser eller SMS-aktivering bidrar ikke til å gjøre ting enklere. Det enkleste er å benytte RFID-kort.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Birger

Sitat fra: fredag på mandag 18. november 2013, klokken 16:04
Å kreve at alle ladestasjoner skal har VISA-kortleser eller SMS-aktivering bidrar ikke til å gjøre ting enklere. Det enkleste er å benytte RFID-kort.

Den forstår jeg ikke? Mener du det er teknisk enklere med RFID? I så fall hvilken RFID? RFID er så mangt det også , og dersom vi skal ha med oss et knippe RFID kort er det ikke enkelt for oss som er brukere.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

OleJA

Sitat fra: Birger på mandag 18. november 2013, klokken 16:27
Sitat fra: fredag på mandag 18. november 2013, klokken 16:04
Å kreve at alle ladestasjoner skal har VISA-kortleser eller SMS-aktivering bidrar ikke til å gjøre ting enklere. Det enkleste er å benytte RFID-kort.

Den forstår jeg ikke? Mener du det er teknisk enklere med RFID? I så fall hvilken RFID? RFID er så mangt det også , og dersom vi skal ha med oss et knippe RFID kort er det ikke enkelt for oss som er brukere.

Ja, dette er helt håpløst. En må jo ha en hel drueklase med RFID'er for å komme seg noe rundt.
Transnova burde krevd at alle ladepunkt og hurtigladere skulle gjennkjenne en RFID brikke som Transnova ga ut selv - Ala AutoPass systemet idag. Med en felles RFID brikke så kunne en helle registrere seg med denne i hvert enkelt 'ladeselskap' dersom en ønsket en fast månedspris, eller få faktura for faktisk bruk.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Henning76

Sitat fra: OleJA på mandag 18. november 2013, klokken 16:33
Sitat fra: Birger på mandag 18. november 2013, klokken 16:27
Sitat fra: fredag på mandag 18. november 2013, klokken 16:04
Å kreve at alle ladestasjoner skal har VISA-kortleser eller SMS-aktivering bidrar ikke til å gjøre ting enklere. Det enkleste er å benytte RFID-kort.

Den forstår jeg ikke? Mener du det er teknisk enklere med RFID? I så fall hvilken RFID? RFID er så mangt det også , og dersom vi skal ha med oss et knippe RFID kort er det ikke enkelt for oss som er brukere.

Ja, dette er helt håpløst. En må jo ha en hel drueklase med RFID'er for å komme seg noe rundt.
Transnova burde krevd at alle ladepunkt og hurtigladere skulle gjennkjenne en RFID brikke som Transnova ga ut selv - Ala AutoPass systemet idag. Med en felles RFID brikke så kunne en helle registrere seg med denne i hvert enkelt 'ladeselskap' dersom en ønsket en fast månedspris, eller få faktura for faktisk bruk.

Jeg mener selv helt klart at man kunne brukt VISA/MC. Blir helt tullete selv av alle disse kortene, og i tillegg fungerer de ikke på forskjellige leverandøreres løsninger. Minner meg på mange måter om Flexus og Ruter og tilsvarende tullball.

I dag finnes det "forenklede" kortlesere som ikke krever PIN eller signatur så lenge beløpet er under 100 kroner (ala dem som har kommet på endel brusautomater o.l). Bruk disse. De er billige.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

bkv

Sitat fra: trygvelo på mandag 18. november 2013, klokken 09:58
For å være helt ærlig begynner jeg å bli litt skeptisk til hele elbil-opplegget slik ståa er nå. Det er kanskje greit nok for min del som gidder å prøve og feile og lese meg opp på hva som fungerer og ikke, men for kona er det absolutt ikke greit. Å være elbilist er fremdeles for spesielt interesserte så lenge man ikke bruker bilen over kortere distanser eller skal kjøre i et område som er dekket av supercharger.
Om ikke til hele elbil-opplegget så et jeg ihvertfall skeptisk til hele hurtiglade-opplegget og at staten sponser dette.
Jeg kjører aldri en tur der jeg trenger hurtiglading.
Et untak gjør jeg: Statoils hurtiglading som kan betales med bankkort.

I-Miev 2012, Volvo S80 2,9 1998



Mitsubishi i-Miev 2012.

jkirkebo

Sitat fra: bkv på mandag 18. november 2013, klokken 16:41
Om ikke til hele elbil-opplegget så et jeg ihvertfall skeptisk til hele hurtiglade-opplegget og at staten sponser dette.
Jeg kjører aldri en tur der jeg trenger hurtiglading.
Et untak gjør jeg: Statoils hurtiglading som kan betales med bankkort.

Eidsiva sine hurtigladere betales også med Visa-kort. Jeg har brukt de mange ganger uten problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA