Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Piggdekk eller piggfrie vinterdekk på Tesla model S?

Startet av takktakk, søndag 24. november 2013, klokken 22:12

« forrige - neste »

takktakk

Noen som vet hvilket trykk som skal være i Nokian dekkene?

Tallene som står i døra gjelder jo performance dekkene for sommerbruk. Forskjellig trykk foran og bak. Gjelder det Nokian også?
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Cowboystrekk

Hvis det er 19"-dekk så skal trykket være 45 psi + 10% som nokia sier selv. Ser mange legger seg på 48-50 psi.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Jeg har prøvd 45 og 50 PSI. 45 PSI er komfortabelt (lite vibrasjoner) og støyer lite, men bilen vingler litt og er ikke like retningsstabil som på sommerdekk. Med 50 PSI støyer det mer og man kjenner underlaget mye bedre, men det er tilnærmet like bra som med sommerdekk 90% av tida.

45 PSI på sommerdekkene (19") er mest komfortabelt, 50 på Nokian R2 er hardere, som en sammenligning.

JonI

Sitat fra: petersv på søndag 17. november 2013, klokken 20:54
Jeg har prøvd 45 og 50 PSI. 45 PSI er komfortabelt (lite vibrasjoner) og støyer lite, men bilen vingler litt og er ikke like retningsstabil som på sommerdekk. Med 50 PSI støyer det mer og man kjenner underlaget mye bedre, men det er tilnærmet like bra som med sommerdekk 90% av tida.

45 PSI på sommerdekkene (19") er mest komfortabelt, 50 på Nokian R2 er hardere, som en sammenligning.

Har testet det samme og har opplevd det samme. Det virker i tillegg som om traction control jobber mer aktivt med 50. Jeg tror jeg vil bruke ca 45 fremover.
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

takktakk

90D Levert høsten 2015

Cobos

Til informasjon fikk jeg 40-42 psi fra Mittdekkhotell.no når de la over dekkene mine på felgene med Pirelli Zottozero og det var hardt og med dårlig grep. Så mindre enn 45 mistenker jeg er helt feil.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Teslafrank

Fikk anbefalt 50 av min lokale ekspert, De dekkene er så myke at du får sentrifugal-heving i midten av dekkene med for lite luft ved pådrag. PEIS INN MAX sa han til meg:)  jeg kjører på 50, funker bra.

Muffinman

Jeg også. Erfarte at bilen oppførte seg bedre og bedre jo mer jeg økte trykket. Kjører med 50 nå. Eneste minus må være at den føles litt stump, og det kan jeg ikke huske at demobilen jeg prøvekjørte med 21" var. Regner med at dekkene er årsaken. Svaret får jeg ikke før sommeren nærmer seg.

teslaslaven

Kjører med Hakkapeliitta 7. Hadde først ca. 40 PSI, synes da bilen (P85+) var veldig deigete og det "dundret" mer i understellet ved humper/ujvenheter enn det gjorde med Michelin PS2 på 21". Fylte opp til 50 PSI på alle hjul, klar økning i hvor "kontant" bilen er og mindre deigfølelse. Kan det være at luftfjæringen ikke fungerer optimalt når dekkene er for bløte?

Bruto Maccaroni

Jeg kjører på 50 i mine R2 og synes det fungerer fint. Opplever ikke dekkene som myke og ustabile i alle fall, og de sitter fint nok til å enkelt gruse en Mercedes CLK Kompressor ut av lyskryssene i dagens regnvær ;D. Dette selv om dekkene er under en uke gamle og ikke innkjørte, noe som visstnok skal hjelpe.
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

takktakk

Min lokale dekkhandler påstår at rett trykk i Nokian dekkene er 38.

Han sier det vil være det beste mtp å justere for varierende temperaturer.

Tror jeg må sende en mail og spør.
90D Levert høsten 2015

Cowboystrekk

Sitat fra: takktakk på søndag 24. november 2013, klokken 22:06
Min lokale dekkhandler påstår at rett trykk i Nokian dekkene er 38.

Han sier det vil være det beste mtp å justere for varierende temperaturer.

Tror jeg må sende en mail og spør.
I og med at Tesla selv skriver i dørkarmen at trykket på 19"-dekk skal være 45 psi, og nokian sterkt anbefaler deg å fylle 10% ekstra bedre veggrep så tror jeg dekkforhandleren din er på jordet. Du kan jo spørre han om han mener at det er mest fornuftig å ha 30 psi i dekkene på en bil hvor der spesifiseres at det skal være 35 psi...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

JohanH

Jeg kjører 3,3 bar (det er vel 48 psi det?) i mine 19" Nokian R2 piggfrie og syns det føles bra, og grepet er bra på isete asfalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA