Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Roadtrip med Leaf 2000km!

Startet av runeM, søndag 24. november 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

runeM

Hei før jeg fikk min p85 lånte jeg en standard 85 .Fikk bilen min for noen dager siden og kjente ingen forskjell på bilene motormessig. Testet dette i dag fra 100-160 og standard 85 var så og si helt lik min p85.Så faktisk ut som standardutgaven dro ifra litt. Min har bare 20 mil på telleren og jeg lurer på om dette har noe med innkjøring å gjøre.11 mil igjen på batteriet mitt under testen.Noen som vet noe om dette?

staleand

Begge burde vært ladet likt for å kunne teste slik. Helst 80-100% på begge for å få forventet resultat da kapasiteten til batteriet har endel å si i slike akselerasjonstest (med forbehold om at jeg er på vidda).
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Øyvind.h

#2
Som RuneM sier må begge bilene ha lik SOC for at sammenligningen skal være korrekt. Det kan godt være en 100% SOC S85 drar ifra en 20% SOC P85, for software legger begrensning på effekten du kan hente ut ift. hvilen SOC batteriet har.

Når mitt batteri er fra 80-90% SOC og oppover ser jeg at power-meteret bikker godt over 320kW! (Jeg har S85. Og jeg merker det er litt forskjell på fullt batteri og halvfullt batteri.

Men den aller største forskjellen merker jeg når bilen faller ned mot 50-60tkm igjen, spesielt hvis bilen har vært nede i 20-30tkm og jeg lader litt opp til 60-70tkm før jeg må kjøre på nytt. Da får jeg ofte stiplet effektbegrensnings-linje, enten permanent eller som dukker opp når jeg gir flatt jern.

Innkjøring har jeg ikke lagt merke til at har noe som helst å si.

Uansett - det er fra 0-50km/t Performance virkelig drar ifra S85. Gjorde du noen 0-100km/t sammenligninger?Ved mellomakselerasjon er forskjellene små.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

På min P85 er det betydelig forskjell når det er begrensning på regen og når denne er opphevet. Når begrensingen ligger rundt 30KW regen kan jeg trykke pedalen i bunn på våt vei i 60-70 uten at det slipper med vinterdekkene (R2). Når den stiplede linjen er borte og batteriet dermed har riktig temperatur blinker antispinnlampen på tørr asfalt i 100... forskjellen er stor, og det er rart at det ikke vises som effektbegrensning i istrumentene.

runeM

Det er veldig vått føre så vi fikk ikke feste under 100.Jeg trodde også at forskjellen på bilene skulle merkes best på hastigheter over 100 men jeg tok vel feil der da :)Han stilte med nyladdet batteri men jeg trodde ikke det skulle utgjøre noen forskjell så lenge jeg var over 50 km kapasitet.Jeg har hørt fra to p85 eiere at bilene begynte å gå bedre etter ca 100 mil på telleren så jeg lurte på om det var en sperre på effekt under en slags innkjøringsperiode.Må vel prøve neste sommer under andre og like forhold for å få en riktig test, blir jeg frakjørt igjen da blir det sendt noen mail til tesla

Muffinman

Forskjellen på S og P er større jo saktere man kjører. P er brutal 0-50, men så utjevnes forskjellen raskt. Over 100 vil det ikke gå an å merke forskjell med "butt dyno"  selv om det kanskje er målbart.

runeM

Jeg fikk bilen på torsdag så jeg har ikke prøvd ut alt med regen osv enda.Er det ikke standard og low som er alternativene eller fins det flere innstillinger. Min sto på low under testen i dag

Muffinman

Du får begrensning på regen når batteriet er kaldt. Den oppheves når batteriet har riktig temperatur. Hos meg er det som nevnt stor forskjell på kraften i bilen når regen begrenses og batteriet dermed er kaldt kontra når alt er driftsvarmt. Det har nok ikke noe med om du har regen i lav eller standard å gjøre.

runeM

Ahh jeg tenkte på opplading ved bruk av motorbrems.Vi hadde begge driftstemp på batteri under testen og stilte likt der.

Stiania79

Se den linken min om akselerasjontest mellom S60/S85/P85.

Performance er en del raskere opp til ca 50 kmt pga 600 NM men så er det relativt hipp som happ. 45-145 kmt er Performance 0.6 sek raskere enn S85 så spørs vel om det merkes og 6.6 sek på S85 er 1 sek raskere enn feks Panamera GTS :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

runeM

Kommer fra bensinbil med endel effekt og der virker momentet inn desto større motstand man får på bilen.To biler kan gå relativt likt under 100 men over vil det bli tydelig hvem som har høyest moment.Jeg har noe å lære når det gjelder elbil :)Skal teste mot min kamerat igjen til sommeren0-100 med mine 295 bakhjul :)

Stiania79


Sitat fra: runeM på søndag 17. november 2013, klokken 19:22
Kommer fra bensinbil med endel effekt og der virker momentet inn desto større motstand man får på bilen.To biler kan gå relativt likt under 100 men over vil det bli tydelig hvem som har høyest moment.Jeg har noe å lære når det gjelder elbil :)Skal teste mot min kamerat igjen til sommeren0-100 med mine 295 bakhjul :)

Hei Rune - var postet momentkurver for P85 og S85 ett eller annet sted her hvor det tydelig kom frem at de 600 newton P'n har er kun helt i starten for så å falle ganske drastisk etter ca 50 kmt og da ligge marginalt høyere enn S85 - derav at bilene i fart er tilnærmet like.

MEN seff - Performance er perverst rask de første meterne og gir virkelig en kanonkule følelse. Der er nok S85 noe mer sivilisert, men med ditto mindre antispinn/skrens og dekkslitasje...

Mvh Stian


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

runeM

Ok forstår. Da kan det vel stemme at en s85 er kjappere fra 100-150 med mere strøm tilgjengelig. Veldig fornøyd med bilen så langt, en fryd å kjøre.

Bjoris

På papiret virker 600 nm mot 440 nm overlengent i alle hastigheter og særlig vil jo dette på en ICE bil gjøre seg gjeldende i høyere fart som trådstarter skriver. Jeg ble meget overrasket over å oppdage at dette bare gjaldt fra 0-50 km. Dermed var konklusjonen min også at det var totalt bortkastet med P.

Med dette i mente syns jeg det er veldig rart at så mange velger P versjonen. Er det ukjent for en del kjøpere kanskje?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

valvolainen

Hadde standard vært tilgjengelig som testbil hadde nok fordelingen vært annerledes tror jeg.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA