Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

OddB

Det er vi kunder som er inntektskilden :-) indirekte gjennom kjøp av tjenester på stedet. Virker ikke laderen drar vi videre til en konkurrent.  Så markedskreftene vil sørge for at laderen holdes vedlike
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Mhal: Kjøpesenteret tar ikke bompenger i rulletrappa, gjør de vel? Rulletrapper er skrekkelig kostbare greier, men du får bruke den gratis. De pleier å være i veldig bra stand også.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Harlex

Mye god brainstorming i denne tråden.  Er det noen av dere som er markedsanalytikere, investeringsanalytikere eller lignende? Ikke at det er en betingelse for å komme med gode ideer altså :D Jeg bare lurer....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

OddB

#138
Her er en liten uhøytidelig "analyse" av behovet til 193 Teslaeiere.
3 stemmer fra hver. Kan dette være et utgangspunkt for å lete etter egnede steder ?

Hvis alle som har stemt her var villige til å bidra med en tusenlapp ville det bli nok til 25 ladestasjoner !
Hvordan går det med etableringen av Club' en ?

Haukeli/Rauland            52
Drammen                     37
Bergen                         35
Haugesund                   31
Stavanger                    28
Elverum                       26
Mosjøen                       24
Alvdal                          22
Førde                           22
Trysil                           20
Vinterbro                      20
Ålesund                        19
Steinkjer                      17
Fauske                         16
Kongsberg                    16
Trondheim/Stjørdal       14
Skei                             12
Eidfjord                        11
Voss                             10
Seljord                         10
Mo i Rana                       9
Kragerø                          9
Røros                             8
Åmot                              7
Geilo                              7
Kongsvinger                   6
Beitostølen                     6
Fagernes                        5
Vesterålen                      4
Narvik/Bjerkvik               3
Nordkjosbotn                  3
Tromsø                          2
Tana                              2
Lofoten                          1
Alta                               1
Karasjok                        1
Honningsvåg                  1
Gran                             1
Kirkenes                        0
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

el-fanboy

Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Trustno1

strålende, jeg betaler gladlig en 1000lapp såfremt det faktisk blir noe ut av prosjektet.
En idee å kanskje lage en innsammling som må nå en viss sum før man starter opp, slik at man vet at det ikke kun er noen få som står for betalingen?

frekri

Hva med å jobbe mot bensinstasjoner for å etablere ladepunkter hos de? De lever jo av å selge mat, hvis kundene må henge inne i 30 minutter mens de lader det er jo en god mulighet for å selge mat.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

TS

Sitat fra: OddB på mandag 02. desember 2013, klokken 22:11
Her er en liten uhøytidelig "analyse" av behovet til 193 Teslaeiere.
3 stemmer fra hver. Kan dette være et utgangspunkt for å lete etter egnede steder ?

Hvis alle som har stemt her var villige til å bidra med en tusenlapp ville det bli nok til 25 ladestasjoner !
Hvordan går det med etableringen av Club' en ?

Haukeli/Rauland            52
Drammen                     37
Bergen                         35
Haugesund                   31
Stavanger                    28
Elverum                       26
Mosjøen                       24
Alvdal                          22
Førde                           22
Trysil                           20
Vinterbro                      20
Ålesund                        19
Steinkjer                      17
Fauske                         16
Kongsberg                    16
Trondheim/Stjørdal       14
Skei                             12
Eidfjord                        11
Voss                             10
Seljord                         10
Mo i Rana                       9
Kragerø                          9
Røros                             8
Åmot                              7
Geilo                              7
Kongsvinger                   6
Beitostølen                     6
Fagernes                        5
Vesterålen                      4
Narvik/Bjerkvik               3
Nordkjosbotn                  3
Tromsø                          2
Tana                              2
Lofoten                          1
Alta                               1
Karasjok                        1
Honningsvåg                  1
Gran                             1
Kirkenes                        0

Godt resonnement .

Klubben er registert i Brønnøysund og straks klar for å ta imot medlemmer, kun et par tekniske løsninger som må på plass nå.
TBC
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OddB

Sitat fra: frekri på mandag 02. desember 2013, klokken 23:23
Hva med å jobbe mot bensinstasjoner for å etablere ladepunkter hos de? De lever jo av å selge mat, hvis kundene må henge inne i 30 minutter mens de lader det er jo en god mulighet for å selge mat.
Det er bare ut å lete etter kandidater !  (Skal du fylle fullt batteri så tar det nok nærmere 4 timer, kanskje litt lenge å henge ved pølsedisken på en bensinstasjon ?)
Det som skiller på installasjonsprisen er om det er tilgjengelig 400V eller ikke.
Hvis de kun har 230V må det inn en trafo og da blir det fort 3-4 ganger så dyrt.
Det går jo an å forhøre seg på de aktuelle plassene og fortelle at det kanskje er noe "på gang".
Når foreningen er etablert og framgangsmåte for dette prosjektet er vedtatt, kan man ta mer formell henvendelse til kandidatene.
Det viktigste er nå finne konkrete steder som kan være interessert.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

el-fanboy

Sitat fra: frekri på mandag 02. desember 2013, klokken 23:23
Hva med å jobbe mot bensinstasjoner for å etablere ladepunkter hos de? De lever jo av å selge mat, hvis kundene må henge inne i 30 minutter mens de lader det er jo en god mulighet for å selge mat.

Bensinstasjoner er den absolutt siste instansen jeg har lyst å jobbe mot. I tillegg til å være kjedelige og stinkende av bensin og diesel, har de etter min mening den dårligste maten ved norske veier.

Jeg ville mye heller ha hengt rundt i sentrumsnære områder, samt kafeer/museer/restauranter/kjøpesenter/attraksjoner.  :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Epleskreller

Statoil har jo allerede noen ladere. Skulle gjerne sett at de satte opp et par langs E134 på sine stasjoner. Fordelen med bensinstasjoner er at de har bra åpningstider, samt at man får vasket vinduene.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OddB

Statoil er vel så pass bemidlet at de ikke trenger dugnadsmidler ?
Dette fikser de greit selv om de har lyst.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Sisyfos

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 03. desember 2013, klokken 08:10

Bensinstasjoner er den absolutt siste instansen jeg har lyst å jobbe mot. I tillegg til å være kjedelige og stinkende av bensin og diesel, har de etter min mening den dårligste maten ved norske veier.

Jeg ville mye heller ha hengt rundt i sentrumsnære områder, samt kafeer/museer/restauranter/kjøpesenter/attraksjoner.  :)
+1
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

jkirkebo

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 03. desember 2013, klokken 08:10
Bensinstasjoner er den absolutt siste instansen jeg har lyst å jobbe mot. I tillegg til å være kjedelige og stinkende av bensin og diesel, har de etter min mening den dårligste maten ved norske veier.

Det kommer litt an på hva slags mat du er på jakt etter. Esso har mye bedre burgere enn McDonalds for eksempel ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Nå er jeg ikke engang elbil-eier (har forsåvidt ikke bil overhodet), men har lest tråden med stor interesse.

Jeg _tror_ at det viktigste som trengs er info.  Hvor mange av de lokale pølsekioskene og butikkene vet hva en lader koster? Eller hva det vil koste dem i strøm å ha en tilgjengelig? Eller hvordan de evt. skal administrere dette?

Hadde jeg ikke vært mer enn middels interessert, så hadde jeg fortsatt trodd at både koster ladeboksene ufattelig mye, jeg hadde ingen idé om hvor jeg får tak i dem, bilene kommer til å koste hundretusener i strøm, og det blir masse ekstra administrasjon.

Hvis noen (enten det er elbilforeningen, Telsa Owners Club, Zero Carbon eller noen andre) lager en start-pakke, med enkel info, hva som trengs (maks to-tre alternativer), og i tillegg kommer med et tilbud om gratis boks, så tror jeg ganske mange tenker at dette er en helt ok idé som de godt kan være med på.

En god infopakke, med en lokal entusiast som kjenner forholdene og kan besøke og snakke med lokale forretninger tror jeg man kommer veldig langt med.

Det som bør stå i infopakka er minst:
- Du kommer med på ladekartet som "alle" elbileiere bruker
- Ladeboksen er mer eller mindre vedlikeholdsfri, men bør testes en gang i måneden (bruksanvisning følger med)
- Feil rapporteres til ...
- Gjennomsnittlig ladekostnad (strømforbruk) per besøkende er ca kr ...
- Ved å bruke dette utstyret er det minimal sjanse for at det "stjeles strøm" til andre formål enn elbiler
- Plassering av ladestasjon anbefales å gjøres så den kan brukes av flere uten at alle må flytte bilen (eks midt mellom to parkeringsplasser). Plassene bør merkes med "reservert elbil som lader"
- For å få utstyret installert, gjør:
  a) Kontakt elektriker for et prisoverslag (vi kan anbefale disse selskapene, men bruk gjerne din lokale)
  b) Elektriker trenger følgende info: ...
  c) Når du har fått en dato fra elektriker, ring til ..... så sender vi boksen i posten (eller den kan hentes hos...)
  d) Når utstyret er på plass, send en epost til xxx så legger vi deg inn i ladekartet


Alternative løsninger kan f.eks. være:
* Åpen, "gratis" type 2. 
+ Ingen administrasjon fra stedets side annet enn jevning testing
+ Alltid tilgjenglig for bilister (24/7)
- Ingen kostnadsdekning av strømutgifter
= Egner seg for: Entusiaster, mindre steder som ikke ønsker å drive med administrasjon, og der antallet brukere ikke vil være alt for stort.

* Type 2 med nøkkel (uteleveres "i kassa")
+ Kontroll på bruk
+ Mulighet til å ta seg betalt (enkleste er trolig en fast kost per gang/halvtime ell.)
- Kun tilgjengelig i åpningstiden
- Krever noe administrasjon
= Egner seg for: Steder med god åpningstid, steder som allerede selger produkter/tjenester

* Type 2 med RFID/forbruksbetaling
+ Kontroll på bruk
+ Behøver ikke ha noen strømkostnad (kan dekkes av bilfører)
+ Alltid tilgjenglig for bilister (24/7)
- Noe mere administrasjon og service må påregnes (feil på RFID, kontakt med server mm)
- Dyrere boks
= Egner seg for: Større steder, evt. med teknisk personell tilgjengelig (kjøpesentre mm)


For alle alternativene vil det tilkomme en kostnad i størrelselsesorden maks 10 - 20 000 i installasjon (kontakt elektriker for konkret pristilbud). For alternativ 3 koster det i tillegg X kr for utstyret.
Dersom man ønsker mer enn én ladestasjon er det selvsagt mulig, hver ekstra boks koster Y kr.
Kjøper man flere bokser får man også større "promotering" på ladekartet

--

Driver man en veikro eller burgersjappe langs veien, blir trolig den ekstra kosten i strøm per år et piss i havet (sånne industri-stekere og -ovner er ikke akkurat billige i drift, og står jo gjerne og går omtrent hele døgnet).
Lokker man til seg en to-tre elbilister ekstra om dagen for en halvtimes stopp og en burger og cola kan det fort hende at løsning 1 er grei nok. Evt. løsning 2 der man legger en femtilapp på disken og får nøkkelen mens man venter på maten. 

Så JEG tror i alle fall at mange vil tenke at dette er jo en helt ok idé, de bare har ikke tenkt over det, orka å sette seg inn i det, tror det blir masse jobb eller er dyrt osv.
Med en startpakke i hånda og noen entusiaster som følger opp er nok mye gjort.  Den gratis boksen er mest en slags bonus/spark i rævva - de føler at de får noe igjen for det fra dag 1.  Men det kan være det som tipper dem over til et ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA