Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

blokhus

Finnes dette her idag? Så vidt jeg kan se er svaret nei. Er det noe som er under utbygging? Dette er jo mildt sagt deprimerende lesning for Model S i Bergen og omeng: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

Muffinman

Drukner ikke av type 2 punkter på Nordvestlandet heller...

valvolainen

Det er vel slik at man ikke drukner i type2 uansett, men såvidt jeg forstår krever transnova at man legger opp type2 sammen med hurtiglader hvis man får støtte til dette.
Så det er håp.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

eledille

#3
Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 12:50
Det er vel slik at man ikke drukner i type2 uansett, men såvidt jeg forstår krever transnova at man legger opp type2 sammen med hurtiglader hvis man får støtte til dette.
Så det er håp.

Problemet er bare at dette er en helt idiotisk strategi som gir mye færre ladepunkter og mye færre kW total ladekapasitet enn hva som kunne vært tilfellet.

En hurtiglader koster ca en kvart million. Et 22 kW type2-punkt koster mellom ca 15 og 30 k. Gjennomsnittlig levert effekt på Chademo er vel kanskje 20 kW når man tar med tiden for betaling og rigging. Hva er vitsen...

Tror nesten vi elbilister må fikse dette på egenhånd ved å opplyse eierne av aktuelle ladeplasser selv :-/
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

'Helt enig! Jeg har sendt endel mail til div. reiselivsbedrifter, hvis flere gjør det kanskje de føler presset? Dette er jo, som du sier, ikke dyrt.
Er endel som ikke svarer, men noen sier at de er igang med å se på alternativer.
Henviser dem til salto.no sine type2 ladepunkt sider, og ber dem snakke med sin lokale elektriker om kostnader.
Punkter jeg tar med:
-type2 er universell, nesten alle el-biler kan bruke dette. Ingen kabel er nødvendig, det stiller bilistene med selv avhengig av hvilken bil de har.
-veldig lave investeringskosnader
-veldig lave driftskostnader
-vi er villige til å betale for lading.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

#5
Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 13:05
-type2 er universell, nesten alle el-biler kan bruke dette. Ingen kabel er nødvendig, det stiller bilistene med selv avhengig av hvilken bil de har.
Forutsetter selvfølgelig at de har kjøp seg en passende kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Jeg vet at Amfi-senteret på Voss planlegger lading for elbiler. Håper inderlig det blir Type 2.

Eller så skal jo Lagunen og etterhvert flere Thon-senter ha planer:
http://elbil.no/ladestasjoner/858-thon-hjelper-elbilene-a-lade%20

shb

Er det ikke  Fortum som gjør det sammen med Thon? Thon åpner nå i november nytt i Åsane. Sendte Fortum e post om de kom med type 2 som trengte rfid brikke. Ikke noen planer om type 2 på vestlandet var svaret for 1 uke siden.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Nuvolari

Jeg ser at f.eks tripsdvisor ikke har opplysninger ift om hotellet eller spisestedet har lademuligheter.

Den beste måten å få hotell og spisesteder til å tilby lading må være å få tripsdvisor m.fl til å legge inn lading som en av parametrene man kan filtrere på.

Jeg sender tripsdvisor en mail.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

OddB

#9
Sitat fra: eledille på søndag 17. november 2013, klokken 12:57
Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 12:50
Det er vel slik at man ikke drukner i type2 uansett, men såvidt jeg forstår krever transnova at man legger opp type2 sammen med hurtiglader hvis man får støtte til dette.
Så det er håp.

Problemet er bare at dette er en helt idiotisk strategi som gir mye færre ladepunkter og mye færre kW total ladekapasitet enn hva som kunne vært tilfellet.

En hurtiglader koster ca en kvart million. Et 22 kW type2-punkt koster mellom ca 15 og 30 k. Gjennomsnittlig levert effekt på Chademo er vel kanskje 20 kW når man tar med tiden for betaling og rigging. Hva er vitsen...

Tror nesten vi elbilister må fikse dette på egenhånd ved å opplyse eierne av aktuelle ladeplasser selv :-/
Transnova bør snu på hælen og spy ut gratis 22kW Type 2 ladestasjoner til ALLE aktører som ønsker å sette dem opp og drive dem gratis eller til selvkost.
Nå fikk de omtrent doblet budsjettet etter forliket tidligere i uka og får over 90 mill.
For en tiendedel av dette , 9 mill, kan de dele ut ca TUSEN Type 2-ladestasjoner !!!!
Det er to ladepunkter i hver eneste kommune i landet !
Problemet er at de da vil konkurrere med de store profesjonelle aktørene som Ishavsveien etc og de dyre DC-laderne... De er heller ikke av stor interesse for den mest utbredte elbilen i Norge, dvs Leaf.
Nissan har valgt å la være å bygge inn en anstendig AC-lader i bilen, sikkert av kostnadshensyn, og satser på at det offentlige og brukerne skal betale for en kostbar ladeinfrastruktur.
(I motsetning til Tesla som klarer seg med 10-20 Superladere for å få landsdekning må de andre elbilene ha minst det ti dobbelte antall for å få til en landsdekning.)
Når jeg leser rapporter og planer fra Transnova, og til dels fra elbilforeningen, så er det ikke mye fokus på våre behov. Det er annonsert et samarbeid mellom Elbilforeningen og NHO Reiseliv om å be samferdselsdepartement om en støtteordning for ladepunkter ved restauranter og hoteller..

http://elbil.no/ladestasjoner/1120-vil-ha-ladestasjoner-hos-reiselivsbedrifter

Har det kommet noe konkret ut av dette ?

Jeg mener at vi må prøve å få frikoblet Type 2-ladepunktene  både fra samutbygging med DC-stasjoner og fra byråkratiske støtteordninger. Summene som skal til  for å bygge ut et landsdekkende nettverk av AC-punkter er så latterlig lavt at det bare burde gjøres med en gang !
Teslaeiere er fortsatt en liten minoritet i elbilverdenen og siden vi har helt andre behov enn alle de andre er det ikke rart at vi ikke blir hørt. En god porsjon "jante-mentalitet" er det nok også der ute i tillegg.... Siden vi , gjennom Tesla, står for utbyggingen av den dyre infrastrukturen på engenhånd   kan vi tydeligvis bare klare oss selv med resten...

Og det er kanskje det vi burde gjøre ?  Hvis hver Teslaeier spyttet  200 kr i potten hadde vi hatt 200 000 kr i et "Type 2-fond" som vi kunne dele ut til verdige etablissementer. Det ville gi 15-20 ladepunkter som ville ha gitt oss en rimelig bra tetting av de hullene vi har i ladeinfrastrukturen i dag. 5 ladere i Sør-Norge og 10 i Nord-Norge ville fjerne de fleste bekymringene for oss.

Er dette noe TOCN burde dra i gang ?
Bare for å vise at det finnes andre forretningsmodeller for ladeinfrastrukturen enn en offentlig støttet "bensinstasjonmodell" med arkaiske batalingsmodeller ?
Setter vi i gang nå, burde vi kunne klare å få opp en masse punkter før turistsesongen starter !

TENK STORT, TENK ENKELT !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

valvolainen

Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 13:19
Forutsetter selvfølgelig at de har kjøp seg en passende kabel.

Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 13:05
-type2 er universell, nesten alle el-biler kan bruke dette. Ingen kabel er nødvendig, det stiller bilistene med selv avhengig av hvilken bil de har.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TS

Sitat fra: OddB på søndag 17. november 2013, klokken 14:05
Sitat fra: eledille på søndag 17. november 2013, klokken 12:57
Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 12:50
Det er vel slik at man ikke drukner i type2 uansett, men såvidt jeg forstår krever transnova at man legger opp type2 sammen med hurtiglader hvis man får støtte til dette.
Så det er håp.

Problemet er bare at dette er en helt idiotisk strategi som gir mye færre ladepunkter og mye færre kW total ladekapasitet enn hva som kunne vært tilfellet.

En hurtiglader koster ca en kvart million. Et 22 kW type2-punkt koster mellom ca 15 og 30 k. Gjennomsnittlig levert effekt på Chademo er vel kanskje 20 kW når man tar med tiden for betaling og rigging. Hva er vitsen...

Tror nesten vi elbilister må fikse dette på egenhånd ved å opplyse eierne av aktuelle ladeplasser selv :-/

Og det er kanskje det vi burde gjøre ?  Hvis hver Teslaeier spyttet  200 kr i potten hadde vi hatt 200 000 kr i et "Type 2-fond" som vi kunne dele ut til verdige etablissementer. Det ville gi 15-20 ladepunkter som ville ha gitt oss en rimelig bra tetting av de hullene vi har i ladeinfrastrukturen i dag. 5 ladere i Sør-Norge og 10 i Nord-Norge ville fjerne de fleste bekymringene for oss.

Er dette noe TOCN burde dra i gang ?
Bare for å vise at det finnes andre forretningsmodeller for ladeinfrastrukturen enn en offentlig støttet "bensinstasjonmodell" med arkaiske batalingsmodeller ?
Setter vi i gang nå, burde vi kunne klare å få opp en masse punkter før turistsesongen starter !

TENK STORT, TENK ENKELT !

Flott å se at det er vilje og engasjement på dette området.

Dette er faktisk noe TOCN har planer om å organisere gjennom et egen ladefond. Mer info kommer til uken.

Hvor mye er gjennomsnittskjøperen villig til å spytte inn?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Trustno1

Dette var en kjempeidee. Selv er jeg villig til å spytte inn vesentlig mer enn 200kr for å få en godt utbygd infrastruktur med 22kw punkter.

Hvor mye avhenger av hvor mange andre som er villige til å spleise inn også, slik at man vet at det faktisk blir noe dreis på det. Men om mange er med på dette er jeg nok minst villig til å avse 2-3 høvdinger, kanskje mer avhengig av ambisjonen her.

Hva med å lage ett overslag over hvor mye man faktisk trenger for å få ett godt utbygd nett, så lage feks en kickstarter kampanje der man må samle inn en viss sum før man faktisk betaler?

Griffel

#13
Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 13:05
-type2 er universell, nesten alle el-biler kan bruke dette. Ingen kabel er nødvendig, det stiller bilistene med selv avhengig av hvilken bil de har.
Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 13:19
Forutsetter selvfølgelig at de har kjøp seg en passende kabel.
Med "de" mente jeg selfølgelig de som eier elbilene, siden type2 er universell, og alle (ikke nesten alle) el-biler kan lade fra et slik ladepunkt dersom de har kjøpt seg en passende kabel.
Type 2 til type 1


Type 2 til Type 2


Type 2 til Lademodus 1 (og lademodus 2)


(Da er et bildet stjålet fra elbilshop, et fra Salto og et fra elbilhjelpen for å gjøre flest mulig fornøyd)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: TS på søndag 17. november 2013, klokken 14:44
Dette er faktisk noe TOCN har planer om å organisere gjennom et egen ladefond. Mer info kommer til uken.

Hvor mye er gjennomsnittskjøperen villig til å spytte inn?

Lag en avstemning. Selv bidrar jeg gjerne med en tusenlapp eller to.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA