Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

eledille

Sitat fra: OddB på mandag 18. november 2013, klokken 16:05
Gjør det enkelt ! Etter å ha lest noen ladetråder er får jeg "utslett" når jeg ser ordet RFID :D
Få nøkkel til boksen i kassa og betal noen tiere for strømmen. Ønsker eier av stedet en mer rigorøs pengeinnkreving får det stå for hans regning.

+1.

La oss se på hva som fungerer andre steder. Zero Carbon World har kommet mye lenger enn hva vi har klart i Norge, tro det eller ei.

Der holder de informasjonsmøter eller oppsøker bedrifter, så deler de ut ladebokser gratis. De installerer massevis av ladepunkter. De gjør det også så enkelt og billig som mulig. Det er ingen vits i å investere i fancy betalingsløsninger eller RFID-brikker når boksen står på en privat og kontrollert P-plass!

Vitsen med dette må være å dytte folk i gang med ladeutbygging, ikke å finansiere hele kalaset. Jeg er rimelig sikker på at mange vil være interessert hvis vi tilbyr gratis ladehardware.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Harlex

Sitat fra: eledille på mandag 18. november 2013, klokken 19:58
Jeg er rimelig sikker på at mange vil være interessert hvis vi tilbyr gratis ladehardware.
Det er blant annet størrelsen på denne "vi-en"  jeg setter i tvil. Nå kjenner jeg svært få på dette forumet personlig men jeg har ikke inntrykk av at vi utgjør en investor-gruppe. Går sikkert an å få gitt noe utstyr til en og annen kafeeier men vil det monne? Vil "investorene" føle at det var verd det.Det blir litt " den største glede du kan ha er å gjøre andre glad" Prisverdig det men..... Som tidligere meddelt bør i såfall fondet organiseres utenom andre "vanlige" klubbaktiviteter.....Altså for spesielt interesserte....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

OddB

Sitat fra: eledille på mandag 18. november 2013, klokken 19:58
Sitat fra: OddB på mandag 18. november 2013, klokken 16:05
Gjør det enkelt ! Etter å ha lest noen ladetråder er får jeg "utslett" når jeg ser ordet RFID :D
Få nøkkel til boksen i kassa og betal noen tiere for strømmen. Ønsker eier av stedet en mer rigorøs pengeinnkreving får det stå for hans regning.

+1.

La oss se på hva som fungerer andre steder. Zero Carbon World har kommet mye lenger enn hva vi har klart i Norge, tro det eller ei.

Der holder de informasjonsmøter eller oppsøker bedrifter, så deler de ut ladebokser gratis. De installerer massevis av ladepunkter. De gjør det også så enkelt og billig som mulig. Det er ingen vits i å investere i fancy betalingsløsninger eller RFID-brikker når boksen står på en privat og kontrollert P-plass!

Vitsen med dette må være å dytte folk i gang med ladeutbygging, ikke å finansiere hele kalaset. Jeg er rimelig sikker på at mange vil være interessert hvis vi tilbyr gratis ladehardware.
Helt enig. Studer hva ZCW gjør i England. Der drives det som en"charity"... uvisst hva det ville tilsvare i Norge.
Hele poenget er her å dra i gang en helt alternativ måte å finansiere elbillading.

Det som foregår nå med Transnova og hurtigladere er litt tragisk. Her stilles det omtrent ingen krav til de som mottar støtte i millionklassen. Håpløse betalingsordninger, ikke fokus på Type 2 og ingen krav til dublering for å skape sikkerhet.

La oss dra igang dette prosjektet så vil det raskt vise seg om det er liv laga.  Prising av strømmen burde vel kunne gjøres slik at vi maksimalt betaler kostpris for driften, dvs i praksis kW-pris. Så får det være opp til aktørene om de ønsker å kreve inn disse pengene. Det blir i allefall ikke mer enn en hundrelapp for et fullt batteri.

Den risikoen det er å legge inn en tusenlapp eller to i dette prosjektet er jeg mer enn villig til å ta.
Jeg er opptatt av at vi skaper en ladeinfrastruktur som er mest mulig forbrukervennlig. For oss er det så mange 22kW Type 2 ladepunkter som mulig, som vi får enkel og grei tilgang til. Jeg vil IKKE inn på noen RFID og SMS løsninger.

Jeg tror vi skal ta høyde for at det faktisk må inn trafoløsninger på de fleste plasser i distriktene.
Fikk nettopp svar fra Andøy Energi :

Hei.

Det mest vanlige spenningssystemet i Andøy er 230 V-anlegg (IT-system). 400 V-anlegg (TN-C-S) er lite utbredt, men blir som oftest installert ved etablering av nye nettstasjoner.
Der finnes løsninger som kan omforme spenningen fra 230 til 400 V, så det er ikke noen tekniske problem for å få den rette spenningen men det er en større kostnad.

I Andøy tror jeg det ikke er noen bedrifter som er utbygd for el-biler, men tror ikke det skal være store strømmessige problemer hvis de ønsker å etablere slike ladestasjoner.




Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cdabel

Ved siden av dette privat initiativ kunne kanskje TMC/Elbilforening/ Belona/ tilfeldig ildsjel komme i dialog med Zero Carbon World om å etablere en avdeling i Norge. De heter jo ikke Zero Carbon England. Sikkert mye erfaring og resurser å dele. 
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

OddB

Sitat fra: Harlex på mandag 18. november 2013, klokken 20:24
Sitat fra: eledille på mandag 18. november 2013, klokken 19:58
Jeg er rimelig sikker på at mange vil være interessert hvis vi tilbyr gratis ladehardware.
Det er blant annet størrelsen på denne "vi-en"  jeg setter i tvil. Nå kjenner jeg svært få på dette forumet personlig men jeg har ikke inntrykk av at vi utgjør en investor-gruppe. Går sikkert an å få gitt noe utstyr til en og annen kafeeier men vil det monne? Vil "investorene" føle at det var verd det.Det blir litt " den største glede du kan ha er å gjøre andre glad" Prisverdig det men..... Som tidligere meddelt bør i såfall fondet organiseres utenom andre "vanlige" klubbaktiviteter.....Altså for spesielt interesserte....
"Spesielt interesserte" ????
Mulig du har tenkt å holde deg innen komfortabel avstand fra garasjen og superladerne, men jeg tror faktisk at det er veldig mange som setter bredt tilgjengelig tilgang til slik lading høyt.
Nå er det mikroskopiske summer vi snakker om her. "To nye ladepunkter er bedre enn ingen nye ladepunkter", for å omskrive et Pompel og Pilt sitat .. :)
Om det forviller seg en elektrisk VW eller BMW til et slikt ladepunkt så har jeg absolutt ingen problemer med at de bruker det selv om jeg har betalt en stor del av boksen på veggen. Kan jo hende at flere slike brukergrupper gjør det samme etterhvert, og da vil vi tjene på å være rause nå.
Sett heller "Donert av TOCN" på boksen istedet for  "Reservert for TOCN"
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: cdabel på mandag 18. november 2013, klokken 20:36
Ved siden av dette privat initiativ kunne kanskje TMC/Elbilforening/ Belona/ tilfeldig ildsjel komme i dialog med Zero Carbon World om å etablere en avdeling i Norge. De heter jo ikke Zero Carbon England. Sikkert mye erfaring og resurser å dele.
+1, og det jo fullt mulig å prøve å skaffe sponsorer til dette opplegget.
Jeg traff Hauge i Bellona i sommer og han snakket om at de ville sette igang noe tilsvarende , men da hovedaklig med vanlige industrikontakter. Jeg vet ikke om noen i Elbilforeningen vet noe mer om dette ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TS

#96
Sitat fra: OddB på mandag 18. november 2013, klokken 20:39
Sitat fra: Harlex på mandag 18. november 2013, klokken 20:24
Sitat fra: eledille på mandag 18. november 2013, klokken 19:58
Jeg er rimelig sikker på at mange vil være interessert hvis vi tilbyr gratis ladehardware.
Det er blant annet størrelsen på denne "vi-en"  jeg setter i tvil. Nå kjenner jeg svært få på dette forumet personlig men jeg har ikke inntrykk av at vi utgjør en investor-gruppe. Går sikkert an å få gitt noe utstyr til en og annen kafeeier men vil det monne? Vil "investorene" føle at det var verd det.Det blir litt " den største glede du kan ha er å gjøre andre glad" Prisverdig det men..... Som tidligere meddelt bør i såfall fondet organiseres utenom andre "vanlige" klubbaktiviteter.....Altså for spesielt interesserte....
"Spesielt interesserte" ????
Mulig du har tenkt å holde deg innen komfortabel avstand fra garasjen og superladerne, men jeg tror faktisk at det er veldig mange som setter bredt tilgjengelig tilgang til slik lading høyt.
Nå er det mikroskopiske summer vi snakker om her. "To nye ladepunkter er bedre enn ingen nye ladepunkter", for å omskrive et Pompel og Pilt sitat .. :)
Om det forviller seg en elektrisk VW eller BMW til et slikt ladepunkt så har jeg absolutt ingen problemer med at de bruker det selv om jeg har betalt en stor del av boksen på veggen. Kan jo hende at flere slike brukergrupper gjør det samme etterhvert, og da vil vi tjene på å være rause nå.
Sett heller "Donert av TOCN" på boksen istedet for  "Reservert for TOCN"

Godt innspill

Vi trenger nødvendigvis ikke reservere de, men vi bør vel prioritere spisesteder o.l. langs landeveien på kryss og tvers av landet utenom plasser ved europaveier som har SC ? 

Det er ikke mange andre elbileiere som legger ut på langtur pr idag

Finansieringen må kanskje ha forskjellige modeller etter kost/nytte for både brukersted og brukere.

Dersom klubben kan forvalte et ladefond finansiert av oss brukere og andre instanser som kan gi tilskudd, så kommer vi i gang.
Det er allerede et stort engasjement på dette området på forumet her, og dersom vi realisere fondet og alle sammen være litt aktive lobbyister langs veien, så tror jeg vi klarer å hoste opp endel hurtigladere iløpet av 2014

Jeg er selv nybakt elbilist, og kan etter en måneds bruk konstatere at det er et stort behov for hurtigladere til tross for god rekkevidde på bilen.


Det er nok mange som ikke tror dette før de står på bygda med en skjøtekabel i hånda og banker på en dør.. (Husk vinflaske : )
Det er ikke alt som kan planlegges her i livet.. 

Ikke minst vil tetthet av hurtigladere redusere og kanskje eliminere rekkeviddeangsten som følger med ALLE elbiler..

rEVolusjonen er i gang. Vi må selv bidra til at det ikke blir flaue øyeblikk ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

fredag

Sitat fra: KnutGol på mandag 18. november 2013, klokken 19:15
Jeg tror vi kan oppnå en raskere utbygging av ladepunkter ved å bidra i finansieringen. Jeg tror det kan bli krevende å overbevise en kroeier i ei bygd uten elbiler der det knapt har vært elbiler før om at de bør bruke 15000 kr på en boks på veggen.

Og kanskje er det ikke lønnsomt for alle heller. Hvis de går 50 kr i overskudd på hvert måltid og får en energikostnad på 25 kr pr ladekunde må de selge 600 måltider til elbilister før det lønner seg. Det er et antall jeg er usikker på om Tana og Karasjok vil se i løpet av de neste 5 åra.

Jeg tror heller ikke det er noen vits i å be kafer, restauranter eller veikroer betale noen ting for oss. Det er ikke realistisk.

Hoteller kan derimot være en start.

Jeg tror kommuner og kjøpesentre kan si ja, hvis vi betaler utstyret og betaler for strømmen.

Og jeg tror på informasjonsarbeid overfor hotellkjeder, kjøpesentre, fylkeskommuner, veivesenet, osv. Men da hjelper det hvis vi har noen pilot-installasjoner å vise til.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eledille

#98
Fredag: Jeg tror du er alt for pessimistisk.

ZCW har vist at det går an. De betaler ikke strømmen, men kafeer, restauranter og andre småbedrifter tar i mot likevel. Det kommer nemlig faktisk elbilister som er takknemlige og legger igjen penger.

Jeg har ingen illusjoner om at vi skal klare å fylle riket med Type2-punkter, men jeg tror faktisk at vi kan vise at det er mulig og få ballen til å begynne å rulle skikkelig lenge før den ellers ville gjort det.

To saker som det virkelig er verd å sjekke opp i er jo grasrotandel og skattefradrag for gave til veldedig organisasjon.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Sitat fra: eledille på mandag 18. november 2013, klokken 23:01
Fredag: Jeg tror du er alt for pessimistisk.

ZCW har vist at det går an. De betaler ikke strømmen, men kafeer, restauranter og andre småbedrifter tar i mot likevel. Det kommer nemlig faktisk elbilister som er takknemlige og legger igjen penger.

Jeg har ingen illusjoner om at vi skal klare å fylle riket med Type2-punkter, men jeg tror faktisk at vi kan vise at det er mulig og få ballen til å begynne å rulle skikkelig lenge før den ellers ville gjort det.

To saker som det virkelig er verd å sjekke opp i er jo grasrotandel og skattefradrag for gave til veldedig organisasjon.
https://www.facebook.com/pages/Zero-Carbon-World/115422645212736

At vi drar igang dette prosjektet er viktig på mange plan. Det viser at vi ikke er fornøyde med det myndighetene gjør for elbilistene. Det viser at vi ønsker oss en annen tilnærming enn de forretningsmodellene som hittil har vært prøvd. Det viser at vi er utålmodige og ikke sitter stille å venter på hjelp. Og ikke minst, vi kan minke rekkeviddeproblematikken for oss selv.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

#100
Å kunne kjøre en elbil tilnærmet like bekymringsfritt som en fossilbil over det ganske land kjenner jeg er veldig viktig for meg. At stoppene nødvendigvis blir flere og lengre enn jeg hittil har vært vant med aksepterer jeg, men ikke at jeg blir forhindret fra å kjøre dit jeg vil.

For å sette ting i perspektiv.
I Norge finnes det over 1600 bensinstasjoner, og de fleste biler har en rekkevidde på det dobbelte av Model S...
Det betyr at 2000 ladesteder for elbiler i Norge burde være et mål.

Hadde du som fossilbilist vært fornøyd med 5-6 bensinstasjoner i landet  ?  Rekkeviddemessig burde det holde i massevis. I hvert fall hvis du hadde et par jerrykanner i reserve i garasjen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Harlex

Sitat fra: OddB på mandag 18. november 2013, klokken 20:39
Sitat fra: Harlex på mandag 18. november 2013, klokken 20:24
Sitat fra: eledille på mandag 18. november 2013, klokken 19:58
Jeg er rimelig sikker på at mange vil være interessert hvis vi tilbyr gratis ladehardware.
Det er blant annet størrelsen på denne "vi-en"  jeg setter i tvil. Nå kjenner jeg svært få på dette forumet personlig men jeg har ikke inntrykk av at vi utgjør en investor-gruppe. Går sikkert an å få gitt noe utstyr til en og annen kafeeier men vil det monne? Vil "investorene" føle at det var verd det.Det blir litt " den største glede du kan ha er å gjøre andre glad" Prisverdig det men..... Som tidligere meddelt bør i såfall fondet organiseres utenom andre "vanlige" klubbaktiviteter.....Altså for spesielt interesserte....
"Spesielt interesserte" ????
Mulig du har tenkt å holde deg innen komfortabel avstand fra garasjen og superladerne, men jeg tror faktisk at det er veldig mange som setter bredt tilgjengelig tilgang til slik lading høyt.
Nå er det mikroskopiske summer vi snakker om her. "To nye ladepunkter er bedre enn ingen nye ladepunkter", for å omskrive et Pompel og Pilt sitat .. :)
Om det forviller seg en elektrisk VW eller BMW til et slikt ladepunkt så har jeg absolutt ingen problemer med at de bruker det selv om jeg har betalt en stor del av boksen på veggen. Kan jo hende at flere slike brukergrupper gjør det samme etterhvert, og da vil vi tjene på å være rause nå.
Sett heller "Donert av TOCN" på boksen istedet for  "Reservert for TOCN"
Jeg kjører i distriktene på Vestlandet ca 30 000 km pluss i året hvis det er interessant... Uansett... Selv om jeg mener at det ikke er privatpersoners oppgave å finansiere det som fremstår som lommerusk for en bedrift velger jeg herved å avslutte å formidle min skepsis og heller lovprise en ståpå-vilje og engasjement som er godt over gjennomsnittlig. Svært flott at det er ildsjeler som har troen, viljen og tiden til å ta på seg noe slik som skisseres her. Jeg følger med i spenning og ønsker selvsagt både for min og andre el-bil eiere sin del at dette blir en suksess. ;D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Kallagtunet

#102
Sitat fra: OddB på tirsdag 19. november 2013, klokken 01:13
Å kunne kjøre en elbil tilnærmet like bekymringsfritt som en fossilbil over det ganske land kjenner jeg er veldig viktig for meg. At stoppene nødvendigvis blir flere og lengre enn jeg hittil har vært vant med aksepterer jeg, men ikke at jeg blir forhindret fra å kjøre dit jeg vil.

For å sette ting i perspektiv.
I Norge finnes det over 1600 bensinstasjoner, og de fleste biler har en rekkevidde på det dobbelte av Model S...
Det betyr at 2000 ladesteder for elbiler i Norge burde være et mål.

Hadde du som fossilbilist vært fornøyd med 5-6 bensinstasjoner i landet  ?  Rekkeviddemessig burde det holde i massevis. I hvert fall hvis du hadde et par jerrykanner i reserve i garasjen.

De fleste har vel en "elbil bensinstasjon" i garasjen... Og det er vel flere støpsler med strøm enn det er bensinstasjoner i dette landet... Dvs sammenlikningen din har veldig begrenset relevans...

laumb

En ting er i hvert fall klart - pessimister eller ei; Tiden er overmoden for at noen tar tak i problematikken og tester den i praksis. La oss ta langdistanse elbilen som eksempel. Dere vet, Model S - tiden var mer enn moden nok - noen måtte bare ta i ett tak.

Vi prøver. Gir det en sjanse.

OddB

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. november 2013, klokken 05:16
Sitat fra: OddB på tirsdag 19. november 2013, klokken 01:13
Å kunne kjøre en elbil tilnærmet like bekymringsfritt som en fossilbil over det ganske land kjenner jeg er veldig viktig for meg. At stoppene nødvendigvis blir flere og lengre enn jeg hittil har vært vant med aksepterer jeg, men ikke at jeg blir forhindret fra å kjøre dit jeg vil.

For å sette ting i perspektiv.
I Norge finnes det over 1600 bensinstasjoner, og de fleste biler har en rekkevidde på det dobbelte av Model S...
Det betyr at 2000 ladesteder for elbiler i Norge burde være et mål.

Hadde du som fossilbilist vært fornøyd med 5-6 bensinstasjoner i landet  ?  Rekkeviddemessig burde det holde i massevis. I hvert fall hvis du hadde et par jerrykanner i reserve i garasjen.

De fleste har vel en "elbil bensinstasjon" i garasjen... Og det er vel flere støpsler med strøm enn det er bensinstasjoner i dette landet... Dvs sammenlikningen din har veldig begrenset relevans...
Nei den holder ikke helt når man er hjemme. ..men på langtur er den ikke langt unna. Da kan vanlige stikkontakter sammenlignes med jerrykanner. Det funker men er LITT upraktisk :-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA