Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. november 2013, klokken 12:51
Sitat fra: getor på mandag 18. november 2013, klokken 12:10
Det sagt, skal jo ikke være noen stopper for initiativet her som jeg er for på alle mulige vis. Er det imidlertid sånn at Tesla Norge ikke promoterer så er det ingen ting i veien for at TOCN tar det initiativet i retning de organisasjonene det er snakk om. For eksempel så er Stordalen er jo ivrig miljøfrelst og å applere til at alle hans hoteller burde stille med ladekapasitet er vel den kjappeste vei til mål. Han vil skjønne både PR-verdi og forretningspotesialet.

Hoteller og andre overnattingssteder er vel og bra, men da er det ikke noe poeng med 22kW. Målet da  bør være 1x32A 230V eller 3x16A der 400V finnes. Ikke trengs Type 2 heller, blå eller rød plugg på veggen er nok. Eiere av mindre elbiler klarer seg med vanlig schuko og 13A lading på disse stedene.
Uenig, 22kW bør være minimum. Er tull å ikke holde seg til en standar. I allefall burde type 2 være kravet.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

getor

På ingen måte uenig i det og selvsagt bør det forhandles frem lademuligheter som er relevant for Tesla. Superladere er lite realistisk, men 230V 32A som du beskriver (Salto Mode 3) endog 400V med kapasitet til full ladning på 4-5 timer. Da er vi godt hjulpet.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på mandag 18. november 2013, klokken 12:58
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. november 2013, klokken 12:51
Hoteller og andre overnattingssteder er vel og bra, men da er det ikke noe poeng med 22kW. Målet da  bør være 1x32A 230V eller 3x16A der 400V finnes. Ikke trengs Type 2 heller, blå eller rød plugg på veggen er nok. Eiere av mindre elbiler klarer seg med vanlig schuko og 13A lading på disse stedene.
Uenig, 22kW bør være minimum. Er tull å ikke holde seg til en standar. I allefall burde type 2 være kravet.

Poenget må være å få så mye utbygging som mulig med så lite midler som mulig. Da er det bortkastet med 22kW på steder man typisk oppholder seg i 10-12 timer. Tilsvarende er det mye å spare på å droppe Type 2 på de samme stedene da alle Tesla-eiere har fått UMC med blå adapter med bilen og de andre elbilene har alle fått med en mobil ladekabel for vanlig schuko. Alle disse klarer da fint å lade bilen fra nesten tom til full i løpet av tiden man er der.

Type 2 følger derimot ikke med bilene, så blå 32A kontakt+16A schuko er faktisk en mer universell løsning foreløpig på overnattingsstedene.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Noen som har tall fra Tesla på %*vis hvor mange som bestiller dobbeltlader? Mitt inntrykk er at det er langt fra alle, skulle jeg tippe er det godt under halvparten, men mulig jeg tar feil?

Burde ikke lademuligheten være litt tilpasset dette faktum? F.eks 4*11 kw heller enn 2*22 kw? Jeg tror det blir ekstremt vanskelig med noen reserveringsmulighet og jeg vet hvor forb.. kiiipt det er når du kommer til laderen og det står flere biler foran deg... Da ville du gitt høyrearmen for å få litt heller enn ingenting:)

Finnes det forresten en løsning slik det er på SC der to bokser deler på 22kw og gir 22 kw dersom bare en lader og automatisk 11 kw dersom det kommer en til, det hadde jo vært optimalt:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Bra initiativ!

Ser at det er en del snakk om hvordan man avgjør hvor disse skal settes opp, og forslag om forskjellige potter for forskjellige lokalisasjoner. Mener det blir bare rot dersom en kan bidra med f.eks. 1000 kr. og si at disse KUN kan benyttes til en ladestasjon på X, og ikke noe annet sted.

Foreslår derfor, basert på dette som ble "røpet" over her, om at noe av medlemskontigenten skal brukes til dette fondet, at alle medlemmer får en stemme pr. innbetalt årskontingent. Så kan man "selge" ekstra stemmer. F.eks. kr. 200 pr. stemme, slik at en som velger å spytte kr. 1000 i potten får 5 stemmer som kan fordeles etter ønske - gjerne alle på samme lokalisasjon om man vil. Lokalisasjoner med flest stemmer prioriteres så klart.

Lokalisasjoner bør kanskje ikke være for snevre, men helst være ønsket veistrekkning. F.eks. E134, Østerdalen, E6 Trondheim->Bodø etc. for å ikke binde seg for mye opp i eksakte plasseringer.

Det nevnes også å få dem plassert på bensinstasjoner. Dette vil jeg egentlig fraråde. Bensinstasjoner har jo som forretningsmodell å tilby påfylling av drivstoff til veifarende, og om de ikke klarer å tilpasse seg tidsånden ved å investere i ladestruktur selv, så har de feilet og vil gå over i historiebøkene. Man må gjerne jobbe mot dem med infoskriv etc, men å sponse dem med ladestasjoner blir etter min mening feil.

Foreningen bør fortrinns vis prøve å få ladestasjonene plassert på spisesteder, kjøpesentra, fergeleier eller turistattraksjoner o.l.  Overnattingssteder blir som Kirkebø korrekt påpeker mer enn godt nok dekket med vanlige plugger, og trenger derfor ikke Type 2 ladestasjoner.


Just my 2 cent...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Sitat fra: bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 13:40
Noen som har tall fra Tesla på %*vis hvor mange som bestiller dobbeltlader? Mitt inntrykk er at det er langt fra alle, skulle jeg tippe er det godt under halvparten, men mulig jeg tar feil?

Burde ikke lademuligheten være litt tilpasset dette faktum? F.eks 4*11 kw heller enn 2*22 kw? Jeg tror det blir ekstremt vanskelig med noen reserveringsmulighet og jeg vet hvor forb.. kiiipt det er når du kommer til laderen og det står flere biler foran deg... Da ville du gitt høyrearmen for å få litt heller enn ingenting:)

Finnes det forresten en løsning slik det er på SC der to bokser deler på 22kw og gir 22 kw dersom bare en lader og automatisk 11 kw dersom det kommer en til, det hadde jo vært optimalt:)
Hvis man har tenkt å kjøre på kryss og tvers i landet i en fart har man bestilt dobbeltlader. For meg er forskjellen mellom 11 og 22 kW en ekstra overnatting.
Har man valgt bort dobbeltlader har man tatt et valg.
Når det gjelder kø så tror jeg ikke det kommer til å bli et stort problem. Problemet er heller at det i dag ikke en gang finnes en eneste tilgjengelig Schuko-kontakt enkelte steder. Får vi et punkt på hver eneste veikro langs etter E6 er det jo bare å kjøre til neste hvis det er opptatt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bjoris

Sitat fra: OddB på mandag 18. november 2013, klokken 14:50
Sitat fra: bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 13:40
Noen som har tall fra Tesla på %*vis hvor mange som bestiller dobbeltlader? Mitt inntrykk er at det er langt fra alle, skulle jeg tippe er det godt under halvparten, men mulig jeg tar feil?

Burde ikke lademuligheten være litt tilpasset dette faktum? F.eks 4*11 kw heller enn 2*22 kw? Jeg tror det blir ekstremt vanskelig med noen reserveringsmulighet og jeg vet hvor forb.. kiiipt det er når du kommer til laderen og det står flere biler foran deg... Da ville du gitt høyrearmen for å få litt heller enn ingenting:)

Finnes det forresten en løsning slik det er på SC der to bokser deler på 22kw og gir 22 kw dersom bare en lader og automatisk 11 kw dersom det kommer en til, det hadde jo vært optimalt:)
Hvis man har tenkt å kjøre på kryss og tvers i landet i en fart har man bestilt dobbeltlader. For meg er forskjellen mellom 11 og 22 kW en ekstra overnatting.
Har man valgt bort dobbeltlader har man tatt et valg.
Når det gjelder kø så tror jeg ikke det kommer til å bli et stort problem. Problemet er heller at det i dag ikke en gang finnes en eneste tilgjengelig Schuko-kontakt enkelte steder. Får vi et punkt på hver eneste veikro langs etter E6 er det jo bare å kjøre til neste hvis det er opptatt.

Vi skal ikke problematisere, men jeg tror nok en bør tenkt litt over hvilken "natur" som er på de aktuelle stedene. Der vi har vår leilighet er det jo ikke noe stort poeng for oss med 22 kW, men for den som stopper og skal på restauranten/bassenget er det jo veldig viktig. Monteres det opp en ladeboks er det kanskje billig å ha ett vanlig uttak også for de som skal overnatte?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

fredag

Sitat fra: shb på mandag 18. november 2013, klokken 06:30
Hei.
Før vi lager for mye egne løsninger sjekk her:
http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.aspx
Står det ikke av AC og DC lading kan gjøres samtidig. De nye som kommer blir mest sansynlig slik. Mulig de gamle blir oppgradert. Det blir sikkert press fra BMW og VW eiere også.

De boksene der koster en formue.

Vi kan gjøre ting mye mer kostnadseffektivt.

Vi kan samle inn penger til dumme type2-ladestasjoner uten tilgangskontroll, som koster ca 4-6000kr pr ladepunkt, pluss kostnad for elektriker til å sette opp ny kurs, osv. Disse kan doneres til spisesteder, overnattingssteder og lignende på nyttige steder.

Og/eller vi kan sette opp ladestasjoner med RFID tilgangskontroll og innebygget kWt-måler, med mulighet for at brukerne selv betaler for ladingen de utfører. Slike bokser koster fra ca 15000kr.

Jeg synes egentlig at vi bør opprette en egen ladestiftelse, separat fra TOCN og Elbilforeningen, med ildsjeler i hver region til å hjelpe til litt lokalt. Med en stiftelse kan det være at vi får til skattefradrag på donasjoner til ladepunkter, og jeg tror en ikke-kommersiell stiftelse lettere vil kunne få til en samarbeid med stat og kommune.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 15:15
Vi skal ikke problematisere, men jeg tror nok en bør tenkt litt over hvilken "natur" som er på de aktuelle stedene. Der vi har vår leilighet er det jo ikke noe stort poeng for oss med 22 kW, men for den som stopper og skal på restauranten/bassenget er det jo veldig viktig. Monteres det opp en ladeboks er det kanskje billig å ha ett vanlig uttak også for de som skal overnatte?

Det finnes Type2 ladebokser med RFID tilgangskontroll der man med eget RFID-kort lader gratis, mens man med et eksternt RFID-kort blir trukket for kostnad til å lade. Da kan den som eier boksen sette opp hvilken kostnad som gjelder for den aktuelle boksen. Det være seg pris pr kWt, pris pr minutt eller startpris. Kostnaden kan da benyttes for å kompensere eieren for kostnaden av en litt dyrere ladeboks enn han ellers ville trengt, og for strømkostnadene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på mandag 18. november 2013, klokken 15:50
Jeg synes egentlig at vi bør opprette en egen ladestiftelse, separat fra TOCN og Elbilforeningen, med ildsjeler i hver region til å hjelpe til litt lokalt. Med en stiftelse kan det være at vi får til skattefradrag på donasjoner til ladepunkter, og jeg tror en ikke-kommersiell stiftelse lettere vil kunne få til en samarbeid med stat og kommune.

Det kan kanskje la seg gjøre å bli registrert som Grasrotmottaker også? Om 50% av elbilistene registrerer organisasjonen som sin mottaker blir det fort mye penger av det. Fort en halv million kroner i året...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Sitat fra: fredag på mandag 18. november 2013, klokken 15:56
Sitat fra: bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 15:15
Vi skal ikke problematisere, men jeg tror nok en bør tenkt litt over hvilken "natur" som er på de aktuelle stedene. Der vi har vår leilighet er det jo ikke noe stort poeng for oss med 22 kW, men for den som stopper og skal på restauranten/bassenget er det jo veldig viktig. Monteres det opp en ladeboks er det kanskje billig å ha ett vanlig uttak også for de som skal overnatte?

Det finnes Type2 ladebokser med RFID tilgangskontroll der man med eget RFID-kort lader gratis, mens man med et eksternt RFID-kort blir trukket for kostnad til å lade. Da kan den som eier boksen sette opp hvilken kostnad som gjelder for den aktuelle boksen. Det være seg pris pr kWt, pris pr minutt eller startpris. Kostnaden kan da benyttes for å kompensere eieren for kostnaden av en litt dyrere ladeboks enn han ellers ville trengt, og for strømkostnadene.
Gjør det enkelt ! Etter å ha lest noen ladetråder er får jeg "utslett" når jeg ser ordet RFID :D
Få nøkkel til boksen i kassa og betal noen tiere for strømmen. Ønsker eier av stedet en mer rigorøs pengeinnkreving får det stå for hans regning.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

fredag

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. november 2013, klokken 16:04
Sitat fra: fredag på mandag 18. november 2013, klokken 15:50
Jeg synes egentlig at vi bør opprette en egen ladestiftelse, separat fra TOCN og Elbilforeningen, med ildsjeler i hver region til å hjelpe til litt lokalt. Med en stiftelse kan det være at vi får til skattefradrag på donasjoner til ladepunkter, og jeg tror en ikke-kommersiell stiftelse lettere vil kunne få til en samarbeid med stat og kommune.

Det kan kanskje la seg gjøre å bli registrert som Grasrotmottaker også? Om 50% av elbilistene registrerer organisasjonen som sin mottaker blir det fort mye penger av det. Fort en halv million kroner i året...

God ide. Men mange av oss har sikkert barn på lokale idrettslag som vi er programforpliktet til å støtte.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Harlex

Har fulgt litt med denne tråden og må si jeg er litt smålunken... Ikke at jeg ikke kan eller absolutt ikke vil hoste opp med noen høvdinger men jeg har mer troen på påvirkningsarbeid overfor dem som driver på med utbygging. Det er vel hevet over enhver tvil at det er utbygging på gang... Da er det viktig å sørge for at vi får de riktige punktene. At Tesla owners group som representerer en bitteliten andel av de som skal bruke punktene skal finansiere dette tror jeg blir tull. Tror ikke 15000,- er det som velter den restauranten eller bedriften som virkelig ønsker å ha og drifte et slikt tilbud. Jeg ville iallefall stått for både innkjøp og drift hvis jeg skulle ha driftet et punkt og dermed ikke ha noen forpliktelser eller spesielle forventninger. Så mitt råd er å heller påvirke dem som driver med utbygging av punkt. Jeg tror det er det som monner. Tror også betalingsviljen for "privatfinansierte" punkt via elbilforum eller TEsla ownersgroup er mindre enn antatt. Litt overkill av en bilklubb som ikke har startet ennå å finansiere struktur og etablere foretningsavtaler med ulike bedrifter? Jeg er i utgangspunktet fornøyd hvis Tesla owners group får en nettside og kanskje noen effekter for salg....Noen treff kanskje...? Det er det en evt. egen kontingent bør brukes til.
Er kanskje litt for negativ men er redd noen er i ferd med å gape over noe som koster mer enn det smaker.... Bevis meg gjerne feil og jeg skal legge meg paddeflat.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

TS

Sitat fra: Harlex på mandag 18. november 2013, klokken 18:48
Har fulgt litt med denne tråden og må si jeg er litt smålunken... Ikke at jeg ikke kan eller absolutt ikke vil hoste opp med noen høvdinger men jeg har mer troen på påvirkningsarbeid overfor dem som driver på med utbygging. Det er vel hevet over enhver tvil at det er utbygging på gang... Da er det viktig å sørge for at vi får de riktige punktene. At Tesla owners group som representerer en bitteliten andel av de som skal bruke punktene skal finansiere dette tror jeg blir tull. Tror ikke 15000,- er det som velter den restauranten eller bedriften som virkelig ønsker å ha og drifte et slikt tilbud. Jeg ville iallefall stått for både innkjøp og drift hvis jeg skulle ha driftet et punkt og dermed ikke ha noen forpliktelser eller spesielle forventninger. Så mitt råd er å heller påvirke dem som driver med utbygging av punkt. Jeg tror det er det som monner. Tror også betalingsviljen for "privatfinansierte" punkt via elbilforum eller TEsla ownersgroup er mindre enn antatt. Litt overkill av en bilklubb som ikke har startet ennå å finansiere struktur og etablere foretningsavtaler med ulike bedrifter? Jeg er i utgangspunktet fornøyd hvis Tesla owners group får en nettside og kanskje noen effekter for salg....Noen treff kanskje...? Det er det en evt. egen kontingent bør brukes til.
Er kanskje litt for negativ men er redd noen er i ferd med å gape over noe som koster mer enn det smaker.... Bevis meg gjerne feil og jeg skal legge meg paddeflat.....

Det er fint at flere sider av denne saken diskuteres her. Kjør på med meninger.

Er det liv laga med et ladefond ?

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Knut Øygard

Jeg tror vi kan oppnå en raskere utbygging av ladepunkter ved å bidra i finansieringen. Jeg tror det kan bli krevende å overbevise en kroeier i ei bygd uten elbiler der det knapt har vært elbiler før om at de bør bruke 15000 kr på en boks på veggen.

Og kanskje er det ikke lønnsomt for alle heller. Hvis de går 50 kr i overskudd på hvert måltid og får en energikostnad på 25 kr pr ladekunde må de selge 600 måltider til elbilister før det lønner seg. Det er et antall jeg er usikker på om Tana og Karasjok vil se i løpet av de neste 5 åra.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA