Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: shb på mandag 18. november 2013, klokken 06:30
Hei.
Før vi lager for mye egne løsninger sjekk her:
http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.aspx?productLanguage=us&country=NO
Står det ikke av AC og DC lading kan gjøres samtidig. De nye som kommer blir mest sansynlig slik. Mulig de gamle blir oppgradert. Det blir sikkert press fra BMW og VW eiere også.

Den du linker til ser ut til å være en som må stå på bakken, og har dermed behov for graving og fundamentering. Veldig fordyrende ift. løsninger som kan henges på veggen!

Så lenge fondet er opprettet av Tesla-eiere bør laderne merkes "Reservert for betalende medlemmer i TOCN". I tillegg mener jeg det er ekstremt viktig med en reservasjonsordning slik at man unngår å møte opp ved et 22kW punkt og i verste fall havne bak en med enkeltlader som skal stå der i 8 timer (worst case, vet det er liten sannsynlighet).

Evt. et lite medlemskort som må ligge synlig i frontruten som beviser at man har betalt og har gyldig tilgang, slik at betalende med god samvittighet kan koble fra ikke-betalende og koble til egen bil?

Lages det ikke et godt system her så er jeg redd dette vil skape kjedelige og irriterende situasjoner. Reservasjon er et miniumskrav (og reservasjonen bør kunne oppheves om man stod kortere enn planlagt!)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

shb

Er mye festlig med hurtigladere. Hadde ladet til 81% på Leafen, Da kom det en med trilling, han koblet fra min, jeg hadde over 80% da hadde jeg nokk sa han. Plugget i sin bil, den viste 76%.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Øyvind.h

Sitat fra: shb på mandag 18. november 2013, klokken 07:24
Er mye festlig med hurtigladere. Hadde ladet til 81% på Leafen, Da kom det en med trilling, han koblet fra min, jeg hadde over 80% da hadde jeg nokk sa han. Plugget i sin bil, den viste 76%.
"Du har nok" er et godt argument. For du skulle jo bare nesten helt hjem  :D

Mange punkter (støtter definitivt 2x per lokasjon) og reservasjonsordning slik at man kan planlegge er en god løsning!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: OddB på mandag 18. november 2013, klokken 00:38
Sitat fra: bjoris på søndag 17. november 2013, klokken 23:43
Sitat fra: eledille på søndag 17. november 2013, klokken 22:31
Seljord, Åmot, Røldal langs E-134 :)

Jeg jobber med å få opp lading på Seljestad der jeg har leilighet. Har sjekket med elektrikker og det var masse kapasitet, kunne legge opp 63 a 400 volt om så!

Problemet er pt at dette må jeg koste selv og løsningen vi ser på er inne i vårt garasjeanlegg som nesten må være reservert for leilighetseiere, om dette er en lokasjon som er interessant kan jeg sjekke muligheten for å få dette ute, men det blir dyrere pga trekning av kabler, videre vil brøyting være ett tema. Det etableres restaurant der nå, men de var pt ikke så interessert i dette pt, men jeg kan nok sjekke på nytt dersom det er stor interesse blant Tesla eiere. Lokasjonen er gml Solfonn Hotel, like ved E134
Seljestad høres ut som et meget egnet sted.... der får man GOD tid til å lade ;)

Mellom Seljestad og Låtefoss
der lå det ei lita bru
som var så smal at ingen
verken kunne møtes eller snu.
Der kom det en dag en danske
med Skoda og campingvogn.
Han punkterte midt i brua og så
var sirkuset i gang.

Hehe:) Den var fin, det var sikkert nede ved Jokerbutikken på Skarsmo, der er det ganske smalt ja:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#64
Dette med køkultur er viktig å ha en god løsning på, vi tok Leafen til Hgsd i helgen, men angret når vi kom til Aksdal, det står en Leaf parkert rett fremfor laderen slik at den ikke rekker om du står på noen av sidene. Dvs jeg rakk fordi jeg kjørte bilen med ene fremhjulet opp på gresset ved siden av. Bilen som stod det uten fører hadde 97% og jeg ventet tolmodig til den gikk ut på tid før jeg tok den ut av bilen.

På vei hjem var det 3 Leafer der, vi var heldige som førstemann, men du føler presset og jeg gav meg på 80%, men begynte å få bra med rekkeviddeangst på vei hjem med fullastet bil og mye vann i veibanen, men det gikk. Fikk low battery i det vi svinget inn hjemme, puh...

Du blir ikke mye populær om du stiller deg opp på et slikt uttak med Tesla CHAdeMO adapter!!! Tre Leafer bak som skal hjem en søndagskveld og du skal lade opp Tesalen, nei, dropp det adaptere der, det kommer til å bli ramaskrik, forståelig nok... Jeg mener vi med Tesla bør klare oss på annet vis enn å legge oss bort i CAHdeMO adapterene og dette med 22 kw uttak er en kjempeidè, veldig fint å kunne ha mange alternativer, men det er selvsagt ENDA viktigere med reservasjonsmuligheter så en vet om en får ladet eller ikke...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mhal

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. november 2013, klokken 06:57
Sitat fra: shb på mandag 18. november 2013, klokken 06:30
Hei.
Før vi lager for mye egne løsninger sjekk her:
http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.aspx?productLanguage=us&country=NO
Står det ikke av AC og DC lading kan gjøres samtidig. De nye som kommer blir mest sansynlig slik. Mulig de gamle blir oppgradert. Det blir sikkert press fra BMW og VW eiere også.

Den du linker til ser ut til å være en som må stå på bakken, og har dermed behov for graving og fundamentering. Veldig fordyrende ift. løsninger som kan henges på veggen!

Så lenge fondet er opprettet av Tesla-eiere bør laderne merkes "Reservert for betalende medlemmer i TOCN". I tillegg mener jeg det er ekstremt viktig med en reservasjonsordning slik at man unngår å møte opp ved et 22kW punkt og i verste fall havne bak en med enkeltlader som skal stå der i 8 timer (worst case, vet det er liten sannsynlighet).

Evt. et lite medlemskort som må ligge synlig i frontruten som beviser at man har betalt og har gyldig tilgang, slik at betalende med god samvittighet kan koble fra ikke-betalende og koble til egen bil?

Lages det ikke et godt system her så er jeg redd dette vil skape kjedelige og irriterende situasjoner. Reservasjon er et miniumskrav (og reservasjonen bør kunne oppheves om man stod kortere enn planlagt!)


Hvis vi ønsker hjelp med drift og lokasjon på ladepunkt, tror jeg ikke det er ett bra trekk og forlange eksklusivitet
ved lading. Det er bedre å få avtale om nok plasser.

eledille

#66
OddB: Vi er enige om det meste, men når det gjelder Type2 så tror jeg det som gjelder er "jo flere vi er sammen, jo gladere blir vi". Vi blir fort en ekkel, eksklusiv klubb om vi prøver oss på det, og vi vil vel også få lov til å bruke type2-punktene som de andre setter opp? Ser det for meg: Reservert BMW, reservert Renault, reservert Tesla... Eventuelt (grøss) "Teslaeiere ingen adgang!" Da kunne vi jo like godt hatt forskjellige ladeplugger alle sammen. Synes heller vi skal åpne opp for at alle andre med Type2 kan være med på kronerullingen også.

Reservasjon i et tidsrom er fint, men det må vi nok betale for, ellers vil folk reservere hele dagen for å slippe å planlegge ankomsten.

Der det er mulig er det helt sikkert lurt å plassere trafoen innendørs og sende 400 V over kabelen. Det blir mindre tap i tillegg til lavere kapslingskrav. Enig i å se etter 400 V, men trafo kommer vi ikke unna på sikt. La oss være lykkelige over at bilen i det hele tatt støtter trefase, det var ikke noen selvfølge.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Hyperstress

Spørs om det er attraktivt å gå med på en deal der lading er forbeholdt betalende medlemer i TOCN. Jeg tror ikke det er veien å gå. Etter hvert vil vel antall VW, BMW, etc. vil være i stort flertall i forhold til Tesla, og da ønsker ikke den stakkars veikroa se ladepunktet sitt stå ledig, mens de får masse misfornøyde kunder som ikke får lade fordi de ikke er medlem i TOCN.  :(

Det beste er å få alle disse stedene til selv å innse at det er et marked ved å sette opp punkter. Enda bedre hadde vært å fått i gang et ladefond i regi av elbilforeningen, uavhengig av bilmerke. Feks øke medlemskontigenten med en 50-lapp i en 5års periode for å få opp ett 22kw nettverk. Det skulle vel gi en halv mill i året eller noe, hvis medlemsmassen øker noe i årene fremover. Da burde en kunne gi støtte til å få opp 50 punkter i året som alle kan benytte.
- Så kan vi Teslaeiere ha vårt eget gratis "nødnett" igjennom Ladekameratene  :D

For øvrig; om en går for Tesla ladefond så er 1000-2000kr i potten pr pers, slik det snakkes om, alt for mye til å få med massene. Da får en med tyve ildsjeler. Summen må være så lav at folk føler at det ikke er noe å tape på å spytte inn litt, som for hvilken som helst innsamlingsaksjon - et par hundre, og mer for dem som ønsker det.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eledille

Sitat fra: Hyperstress på mandag 18. november 2013, klokken 09:48
For øvrig; om en går for Tesla ladefond så er 1000-2000kr i potten pr pers, slik det snakkes om, alt for mye til å få med massene. Da får en med tyve ildsjeler. Summen må være så lav at folk føler at det ikke er noe å tape på å spytte inn litt, som for hvilken som helst innsamlingsaksjon - et par hundre, og mer for dem som ønsker det.

La folk støtte med så mye de vil over en lav minimumsgrense. Prioritet for plassering i forhold til beløp? Ellers tror jeg mange innser at de betaler så heftig for bensin at en tusenlapp er lommerusk i forhold.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Cato76

Ok, hvem skal være ansvarlig for vedlikehold og drift av disse ladestasjonene? Om TOCN setter opp 20-30 salto bokser rundt i landet og avtaler med kebabsjappa at han står for utgiftene for strøm, da han kommer til å 3-doble omsetningen... <---satt på spissen... Jeg tror nok at vi heller bør fokusere på å informere hotell, kjøpesentre, bensinstasjoner og landeveisbistroer om hva fordelene er, og kostnadene er ved å innstallere ladestolper for kundene sine.

Jeg fåreslår at TOCN lager et "skriv" som vi Tesla-eiere kan ha liggende i bilen, som vi gir ut til hotell, kjøpesentre etc. når vi er på reise. Denne info bør inneholde; -hvilke kostnader det er å sette opp ladepunkter, -hvilke lade standarder som finnes, og hvilke bilmodeller disse passer til, -info om ladekart.no, -andre fordeler, etc, etc... ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Brødbilsjåfør


Sitat fra: Cato76 på mandag 18. november 2013, klokken 10:11
Ok, hvem skal være ansvarlig for vedlikehold og drift av disse ladestasjonene? Om TOCN setter opp 20-30 salto bokser rundt i landet og avtaler med kebabsjappa at han står for utgiftene for strøm, da han kommer til å 3-doble omsetningen... <---satt på spissen... Jeg tror nok at vi heller bør fokusere på å informere hotell, kjøpesentre, bensinstasjoner og landeveisbistroer om hva fordelene er, og kostnadene er ved å innstallere ladestolper for kundene sine.

Jeg fåreslår at TOCN lager et "skriv" som vi Tesla-eiere kan ha liggende i bilen, som vi gir ut til hotell, kjøpesentre etc. når vi er på reise. Denne info bør inneholde; -hvilke kostnader det er å sette opp ladepunkter, -hvilke lade standarder som finnes, og hvilke bilmodeller disse passer til, -info om ladekart.no, -andre fordeler, etc, etc... ???
Denne ideen bør alle elbil eiere få ta del i. Ikke bare Tesla. Vi me leaf kan å kjøre på tur,bare det finnes ladeutstyr underveis. D e turan som telle☺️. Fått et seriøst og veldig godt skrevet info ark som alle kan ta del i å dele ut...
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Hyperstress

Sitat fra: Cato76 på mandag 18. november 2013, klokken 10:11
Ok, hvem skal være ansvarlig for vedlikehold og drift av disse ladestasjonene? Om TOCN setter opp 20-30 salto bokser rundt i landet og avtaler med kebabsjappa at han står for utgiftene for strøm, da han kommer til å 3-doble omsetningen... <---satt på spissen... Jeg tror nok at vi heller bør fokusere på å informere hotell, kjøpesentre, bensinstasjoner og landeveisbistroer om hva fordelene er, og kostnadene er ved å innstallere ladestolper for kundene sine.

Jeg fåreslår at TOCN lager et "skriv" som vi Tesla-eiere kan ha liggende i bilen, som vi gir ut til hotell, kjøpesentre etc. når vi er på reise. Denne info bør inneholde; -hvilke kostnader det er å sette opp ladepunkter, -hvilke lade standarder som finnes, og hvilke bilmodeller disse passer til, -info om ladekart.no, -andre fordeler, etc, etc... ???

Elbilforeningen er på saken. De jobber med en slik informasjonsfolder, ref denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9528.15.html
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sindrej

Sitat fra: Brødbilsjåfør på mandag 18. november 2013, klokken 11:17
Denne ideen bør alle elbil eiere få ta del i. Ikke bare Tesla. Vi me leaf kan å kjøre på tur,bare det finnes ladeutstyr underveis. D e turan som telle☺️. Fått et seriøst og veldig godt skrevet info ark som alle kan ta del i å dele ut...
.... og landet her e faen meg langt det!  Men det e my å opplev å ja!

getor

#73
Egentlig, så slår det meg at det er litt underlig at det skal være vi eiere som tenker i disse baner. Det mest naturlige hadde vært at Tesla Norge gikk runder med bensinstasjonkjeder, supermarkedkjeder, hotellkjeder etc. å forhandlet frem lade-avtaler.

Det burde strengt tatt være en forretningsmodell her som burde være interessant. Tenk bare på hvor mye pølser, aviser, kaffe og snop en Esso-stasjon kunne få ut av oss som må henge rundt der en time eller to, i motsetning til de som fyller bensin og diesel som er inn og ut i løpet av 5 minutter. Joda, jeg kjøper argumentet om at vi Tesla-eiere er så få så derfor ikke så interessant - i dag. Men det antallet vil stige, nye modeller kommer og dessuten er det med Leaf som bestselger, i3 i full fart inn i markedet, endog andre efterhvert, så ville man jo tro noen titalls-tusen biler er et interessant marked å kapere...

Det sagt, skal jo ikke være noen stopper for initiativet her som jeg er for på alle mulige vis. Er det imidlertid sånn at Tesla Norge ikke promoterer så er det ingen ting i veien for at TOCN tar det initiativet i retning de organisasjonene det er snakk om. For eksempel så er Stordalen  ivrig miljøfrelst og å applere til at alle hans hoteller burde stille med ladekapasitet er vel den kjappeste vei til mål. Han vil skjønne både PR-verdi og forretningspotesialet.

jkirkebo

Sitat fra: getor på mandag 18. november 2013, klokken 12:10
Det sagt, skal jo ikke være noen stopper for initiativet her som jeg er for på alle mulige vis. Er det imidlertid sånn at Tesla Norge ikke promoterer så er det ingen ting i veien for at TOCN tar det initiativet i retning de organisasjonene det er snakk om. For eksempel så er Stordalen er jo ivrig miljøfrelst og å applere til at alle hans hoteller burde stille med ladekapasitet er vel den kjappeste vei til mål. Han vil skjønne både PR-verdi og forretningspotesialet.

Hoteller og andre overnattingssteder er vel og bra, men da er det ikke noe poeng med 22kW. Målet da  bør være 1x32A 230V eller 3x16A der 400V finnes. Ikke trengs Type 2 heller, blå eller rød plugg på veggen er nok. Eiere av mindre elbiler klarer seg med vanlig schuko og 13A lading på disse stedene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA