Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

laumb

Som TS nevner lenger opp har TOCN en plan for dette.
I utgangspunktet kommer info til uken, men en sniklansering har vel ikke noensinne skapt annet enn god PR.

Først og fremst har vi skissert en løsning vi ønsker å satse på. Videreutviklingen av hvordan løsningen blir håndtert må nesten medlemmer være med å vektlegge. Den er "det beste vi har nå - men langt fra så bra som den kan bli!".

I korte trekk:
- TOCN har kalt opplegget "Ladefond".
- en fast sum, hvert år, av den årlige medlemskontingenten går direkte inn i fondet - fra alle medlemmer.
- det blir en opsjon for de som ønsker å bidra med mer (vi har noen fordeler for å bidra mer, men må er og på sikt ha bistand til å avdekke hva som må til for at flere skal velge denne ruten)
- medlemmene bestemmer i hvilket område lader skal bli forsøkt plassert.

Om dette blir en periode det det prosjekteres 1 lader, eller om dette blir håndtert i regioner - vites ikke. Her må vi få samlet litt mer data fra medlemmer for å avdekke "press-områdene". Mange vil være med å bestemme. Noen blir sjeleglade da opplegget havner i nabobutikken, mens andre kan oppleve at de ikke får lader så tett på. Det er dessverre naturens gang. Med nok medlemmer og stå-på-vilje skal nok alle bli fornøyde til slutt.

Vi i TOCN har diskutert dette opp og ned med elbilforeningen og - og de støtter vårt initiativ. Hvilken grad samarbeidet på dette punktet blir står ikke skrevet på papir, men dere blir positivt overrasket. :)

Nettsidene er straks klare (skulle vært klare forrige uke), men et par tekniske tøffheter forsinket noe. Har vi en Joomla superduperadmin her så skrik ut!

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på søndag 17. november 2013, klokken 20:50
Om dette er objektivt eller subjektivt vet ikke jeg men en ladestasjon bør komme i ålesund også. Spytter også gjerne inn ett par tusen om dette blir aktuellt. ;)

Ålesund bør nok ha noe, men første ladestasjon bør i så fall kanskje legges til Moa-senteret. Litt mer sentralt for de som er på vei forbi.

Geiranger er et annet sted som "skriker" etter en 22kW stasjon. Turistdestinasjon av de sjeldne og 270km fra Lillehammer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Sitat fra: eledille på søndag 17. november 2013, klokken 22:31
Seljord, Åmot, Røldal langs E-134 :)

Jeg jobber med å få opp lading på Seljestad der jeg har leilighet. Har sjekket med elektrikker og det var masse kapasitet, kunne legge opp 63 a 400 volt om så!

Problemet er pt at dette må jeg koste selv og løsningen vi ser på er inne i vårt garasjeanlegg som nesten må være reservert for leilighetseiere, om dette er en lokasjon som er interessant kan jeg sjekke muligheten for å få dette ute, men det blir dyrere pga trekning av kabler, videre vil brøyting være ett tema. Det etableres restaurant der nå, men de var pt ikke så interessert i dette pt, men jeg kan nok sjekke på nytt dersom det er stor interesse blant Tesla eiere. Lokasjonen er gml Solfonn Hotel, like ved E134
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tsladaytrader

Innspill til å få dette rimeligst mulig / mest mulig gjennomførbart.

Jeg anbefaler å sette opp 2x 22kW med egen måler på hver lokasjon hvor det blir aktuellt. (Dette fordi det er optimalt med 44kW per strømmåler mtp nettleiekostnader / nettleietariffer for å redusere årlige driftskostnader). Det er ekstremt kostbart å sette opp mer enn 2x 22kW på en strømmåler (effekttariff vs energitariff). (Det må være maks 80A hovedsikring på 400v for å få den rimelige energitariffen, er hovedsikringen på 81A så går årlig driftskostnad opp med ca 15 000,- per 22kW ladepunkt).

Man burde prioritere / kun velge lokasjoner hvor det er 400v strømtilførsel slik at man unngår kostnaden med trafo som er minst 20 000,- per 22kW uttak.

sebbamok

Foreslår at man stemmer med kroner. Eks: Opprett X antall kontonummer, ett for hver lokalisasjon. Man setter så penger inn på den kontoen man selv ønsker å se et ladepunkt opprettet. Mer penger på konto indikerer mer interesse og vil samtidig kunne finansiere flere punkter på en lokalisasjon. Jeg kan lett spytte inn noen tusenlapper for å se et slik prosjekt stables opp på bena.

Øggen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. november 2013, klokken 23:03
Sitat fra: Øggen på søndag 17. november 2013, klokken 20:50
Om dette er objektivt eller subjektivt vet ikke jeg men en ladestasjon bør komme i ålesund også. Spytter også gjerne inn ett par tusen om dette blir aktuellt. ;)

Ålesund bør nok ha noe, men første ladestasjon bør i så fall kanskje legges til Moa-senteret. Litt mer sentralt for de som er på vei forbi.

Geiranger er et annet sted som "skriker" etter en 22kW stasjon. Turistdestinasjon av de sjeldne og 270km fra Lillehammer.

På Moa er det allerede angivelig planer om hurtiglader. Problemet er bare at de vil tilpasse det leaf og bmw i3 sine systemer. Jeg har kontaktet dem men uten respons/gehør. De mener Combo er riktig system å satse på.

eledille

For å få flest mulig ladepunkter per krone pluss sile ut de lokasjonene som faktisk har interesse for å vedlikeholde og drifte tror jeg det er veldig viktig å få solgt inn en kostnadsdeling a la "vi donerer ladeutstyr, dere betaler strøm og elektriker og rydder snø".

Tror ikke en 25 kVA trafo koster 20 k, men den må nok ha bryter for ikke å stå på tomgang hele tiden. Med installasjon og bryter blir det nok fort 20 k til sammen. Om det finnes 400 V er det åpenbart det beste.

Øggen: Biler som kan bruke Combo har like god nytte av Type2 som Tesla.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

NTesla


OddB

#53
Sitat fra: bjoris på søndag 17. november 2013, klokken 23:43
Sitat fra: eledille på søndag 17. november 2013, klokken 22:31
Seljord, Åmot, Røldal langs E-134 :)

Jeg jobber med å få opp lading på Seljestad der jeg har leilighet. Har sjekket med elektrikker og det var masse kapasitet, kunne legge opp 63 a 400 volt om så!

Problemet er pt at dette må jeg koste selv og løsningen vi ser på er inne i vårt garasjeanlegg som nesten må være reservert for leilighetseiere, om dette er en lokasjon som er interessant kan jeg sjekke muligheten for å få dette ute, men det blir dyrere pga trekning av kabler, videre vil brøyting være ett tema. Det etableres restaurant der nå, men de var pt ikke så interessert i dette pt, men jeg kan nok sjekke på nytt dersom det er stor interesse blant Tesla eiere. Lokasjonen er gml Solfonn Hotel, like ved E134
Seljestad høres ut som et meget egnet sted.... der får man GOD tid til å lade ;)

Mellom Seljestad og Låtefoss
der lå det ei lita bru
som var så smal at ingen
verken kunne møtes eller snu.
Der kom det en dag en danske
med Skoda og campingvogn.
Han punkterte midt i brua og så
var sirkuset i gang.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

fredag

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 17. november 2013, klokken 23:59
Innspill til å få dette rimeligst mulig / mest mulig gjennomførbart.

Jeg anbefaler å sette opp 2x 22kW med egen måler på hver lokasjon hvor det blir aktuellt. (Dette fordi det er optimalt med 44kW per strømmåler mtp nettleiekostnader / nettleietariffer for å redusere årlige driftskostnader). Det er ekstremt kostbart å sette opp mer enn 2x 22kW på en strømmåler (effekttariff vs energitariff). (Det må være maks 80A hovedsikring på 400v for å få den rimelige energitariffen, er hovedsikringen på 81A så går årlig driftskostnad opp med ca 15 000,- per 22kW ladepunkt).

Interessant.

Mange ladestasjoner har innebygget kwt-måler som kan fjernavleses med gprs. Dermed er det mulig å gjøre en avtale med vert (feks kjøpesenter) om tilbakebetaling av strømutgifter etter en avtalt kwt-sats. Så kan man spare kostnader ved å unngå egen måler for ladestasjonen.

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 17. november 2013, klokken 23:59
Man burde prioritere / kun velge lokasjoner hvor det er 400v strømtilførsel slik at man unngår kostnaden med trafo som er minst 20 000,- per 22kW uttak.

22kw ladestasjoner er et must. Når man er på tur så vil man lade fort.

(Husk å bestille dobbeltlader, alle sammen!!!)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 17. november 2013, klokken 23:59
Man burde prioritere / kun velge lokasjoner hvor det er 400v strømtilførsel slik at man unngår kostnaden med trafo som er minst 20 000,- per 22kW uttak.

Dessverre er det mange mindre steder i Norge der 400V er helt fraværende. Skal man basere seg på kun dette blir det nok ganske mange hull i nettverket...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Har akkurat sendt en epost til e-verket der jeg "hører til" for å sjekke nettopp dette.
Det store Fru Haugans hotell i Mo i Rana har f.eks. ikke 400V fikk vi vite i en annen tråd...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

tsladaytrader

#57
Sitat fra: fredag på mandag 18. november 2013, klokken 00:39
Mange ladestasjoner har innebygget kwt-måler som kan fjernavleses med gprs. Så kan man spare kostnader ved å unngå egen måler for ladestasjonen.

Jeg tror det er veldig viktig at man heller får egne strømmålere/MålepunktID fra netteiere per 2x ladestasjoner. Da en ladestasjon med f.eks. 20 000kWh forbruk vil ha en årlig strøm- og nettleiekostnad på ca kr 16500,- per år.

Hvis en bare tar å kobler dette opp på eksisterende strømmålere så går kostnaden opp med kr 11990 == kr 12000,- per år bare i såkalt "effektledd" per 22kW punkt.
Så 1x 22kW punkt med 20 000kWh forbruk går fra å koste ca 16500,- til 28500,- (ihvertfall). 2x 22kW punkt blir plutselig 24 000,- dyrere per år enn det kunne ha vært, 3x blir 36000,- dyrere 4x 48000,- dyrere etc.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. november 2013, klokken 00:47
Dessverre er det mange mindre steder i Norge der 400V er helt fraværende. Skal man basere seg på kun dette blir det nok ganske mange hull i nettverket...

Enig med du! Jeg er all for trafo, men akkurat nå så har man sikkert under 10 lokasjoner på landsbasis med offentlig tilgjengelig 22kW lading. Så for å gjøre det mest mulig gjennomførbart så tror jeg at det kan være lurt å tenke sånn, iallefall til å starte med. Heller blindspots enn dagens situasjon (som er helt katastrofe). Trafo koster penger og den største utfordringen jeg ser med trafo er kostnaden, og den øker med kapslingsgraden. f.eks. IP23 trafo på 25KVA fra møretrafo koster kr 16 000,- + mva = kr 20000,- ink mva. Mener at Noratel har noe tilsvarende på 25kva IP23 trafo. Tror Noratel har et IP54 trafo på 25kVA til kr 25k + mva. og så fikk jeg en pris på 34 000,- ink mva fra sønnico på IP23 trafo.

Det er langt ifra alle steder hvor IP23 trafo kan benyttes, de kan ev. benyttes i kombinasjon med en slags "strømkiosk" som forøvrig er noe Møretrafo selger... Det kostet visst kr 35 000 + mva om jeg ikke husker helt feil. (Se for deg et vær og vind bestandig "trafo kabinett".

Hva slags IP kapslingsgrad må et trafo ha for at du kan sette det på plenen og la det stå ute i full drift selv når det er 1 meter snø på bakken?

getor

Dette blir jeg med på!

En tuselapp eller to i året er overkommerlig. Med type crowdsourcing så gir prioriteringene seg selv - mer eller mindre. Og jeg synes det er stor verdi i å fri-koble seg fra offentlige midler og alt surr det medfoerer. Er som å pisse i buksa er min erfaring (!), godt og varm med en gang og dernest surt og guffent.

Ser frem til utviklingen med stor interesse.

shb

#59
Hei.
Før vi lager for mye egne løsninger sjekk her:
http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.aspx
Står det ikke av AC og DC lading kan gjøres samtidig. De nye som kommer blir mest sansynlig slik. Mulig de gamle blir oppgradert. Det blir sikkert press fra BMW og VW eiere også.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA