Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

Knut Øygard

Jeg vet ikke om vi trenger 20 lokasjonene i Sør-Norge for å komme oss rundt over alt? Men i Sør-Norge er det fare for kø med et ladepunkt hvert sted, så enten må vi ha flere ladepunkt på hver lokasjon eller flere lokasjonene på samme strekning.

Jeg er med på fordelingen 20 i Sør-Norge og 20 i Nord-Norge. Antallet elbiler i Sør-Norge er vesentlig høyere enn i Nord-Norge, men de korte avstandene i Sør-Norge og de 6 superladerne gjør at behovet for ekstra lading underveis er mye mindre. Dessuten er det et poeng å kunne si at ladenettverket gjør det mulig å nå hele Norge:-)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

OddB

Sitat fra: KnutGol på søndag 17. november 2013, klokken 18:59
Jeg vet ikke om vi trenger 20 lokasjonene i Sør-Norge for å komme oss rundt over alt? Men i Sør-Norge er det fare for kø med et ladepunkt hvert sted, så enten må vi ha flere ladepunkt på hver lokasjon eller flere lokasjonene på samme strekning.

Jeg er med på fordelingen 20 i Sør-Norge og 20 i Nord-Norge. Antallet elbiler i Sør-Norge er vesentlig høyere enn i Nord-Norge, men de korte avstandene i Sør-Norge og de 6 superladerne gjør at behovet for ekstra lading underveis er mye mindre. Dessuten er det et poeng å kunne si at ladenettverket gjør det mulig å nå hele Norge:-)
Det høres fornuftig ut.Begrensingen vil vel fort være hvor mye strøm som er tilgjengelig på stedet.. Skal man inn med ny trafo etc blir det for veldig dyrt.
Det gjelder bare å komme i gang.
Med en på E134 og 3-4 på E6 nordover vil sommeren være berget for de aller fleste..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øggen

Om dette er objektivt eller subjektivt vet ikke jeg men en ladestasjon bør komme i ålesund også. Spytter også gjerne inn ett par tusen om dette blir aktuellt. ;)

valvolainen

Inne i byene er også viktig i denne sammenhengen!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

eledille

Sitat fra: OddB på søndag 17. november 2013, klokken 20:29
Sitat fra: KnutGol på søndag 17. november 2013, klokken 18:59
Jeg vet ikke om vi trenger 20 lokasjonene i Sør-Norge for å komme oss rundt over alt? Men i Sør-Norge er det fare for kø med et ladepunkt hvert sted, så enten må vi ha flere ladepunkt på hver lokasjon eller flere lokasjonene på samme strekning.

Jeg er med på fordelingen 20 i Sør-Norge og 20 i Nord-Norge. Antallet elbiler i Sør-Norge er vesentlig høyere enn i Nord-Norge, men de korte avstandene i Sør-Norge og de 6 superladerne gjør at behovet for ekstra lading underveis er mye mindre. Dessuten er det et poeng å kunne si at ladenettverket gjør det mulig å nå hele Norge:-)
Det høres fornuftig ut.Begrensingen vil vel fort være hvor mye strøm som er tilgjengelig på stedet.. Skal man inn med ny trafo etc blir det for veldig dyrt.
Det gjelder bare å komme i gang.
Med en på E134 og 3-4 på E6 nordover vil sommeren være berget for de aller fleste..

Ganske stor trafikk på E134. Tror det hadde vært bra med minst to ladepunkt, også med tanke på feil. Men det er klart at ett er bedre enn null...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Harlex

Etter turen til Førde i helgen så stemmer jeg for litt upgrade der.. Holdt på å komme skikkelig i "beit" der....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Knut Øygard

Sitat fra: Øggen på søndag 17. november 2013, klokken 20:50
Om dette er objektivt eller subjektivt vet ikke jeg men en ladestasjon bør komme i ålesund også. Spytter også gjerne inn ett par tusen om dette blir aktuellt. ;)

En sum av alle våre subjektive meninger er vel det nærmeste vi kommer objektivt her inne:-) Derfor tror jeg det er lurt å bestemme lokasjoner for ladestasjoner basert på en eller annen form for undersøkelse der flest mulig får komme med sine behov.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Mons

Kan vi ikke bare finansiere de ladepunktene vi selv ønsker oss? En innsamling per punkt? Ikke mye jobb, og mye mer interessant for hver enkelt giver. Det kan uansett være mulig å gi litt på flere forskjellige punkter, eller sette alt på det ene punktet en ønsker seg aller mest.


Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

valvolainen

Kanskje vi kunne brukt konto tilhørende TOCN for innsamling.
Gjøres dette i regi av klubben kan vi vel kanskje snakke om fritak på mva i tillegg?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

OddB

Sitat fra: Mons på søndag 17. november 2013, klokken 21:45
Kan vi ikke bare finansiere de ladepunktene vi selv ønsker oss? En innsamling per punkt? Ikke mye jobb, og mye mer interessant for hver enkelt giver. Det kan uansett være mulig å gi litt på flere forskjellige punkter, eller sette alt på det ene punktet en ønsker seg aller mest.
Dette er et viktig synspunkt ! Det gir motivasjon og eierskap. Men uansett bør man ha en relativt smal liste å velge i til å begynne med. La oss si at vi tar de 10 viktigste først, og så fyller på med nye prosjekter etterhvert som de første blir ferdigfinansiert ? 
Hvis man gir en tusenlapp til sammen til de av de 10 prosjektene holder det med bare litt over hundre givere før de er i boks. Tror dette kan gå ganske radig. Utfordringen er å finne de rette stedene og få dem med på opplegget...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

blokhus

Døpte om tråden nå ettersom den som de fleste andre tråder her sporet litt av kan man si. Men dette kan bli bra det :)
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: OddB på søndag 17. november 2013, klokken 20:29
Sitat fra: KnutGol på søndag 17. november 2013, klokken 18:59
Jeg vet ikke om vi trenger 20 lokasjonene i Sør-Norge for å komme oss rundt over alt? Men i Sør-Norge er det fare for kø med et ladepunkt hvert sted, så enten må vi ha flere ladepunkt på hver lokasjon eller flere lokasjonene på samme strekning.

Etter min mening bør det satses på doble stolper der det er nok strøm til det.

Sitat
Jeg er med på fordelingen 20 i Sør-Norge og 20 i Nord-Norge. Antallet elbiler i Sør-Norge er vesentlig høyere enn i Nord-Norge, men de korte avstandene i Sør-Norge og de 6 superladerne gjør at behovet for ekstra lading underveis er mye mindre. Dessuten er det et poeng å kunne si at ladenettverket gjør det mulig å nå hele Norge:-)
Det høres fornuftig ut.Begrensingen vil vel fort være hvor mye strøm som er tilgjengelig på stedet.. Skal man inn med ny trafo etc blir det for veldig dyrt.
/quote]

Ny trafo fra høyspent blir grisedyrt ja, men det må nok beregnes å brukes en midre 25kVA eller 50kVA trafo en del steder der kun 230V IT er tilgjengelig.

Nødvendig strømstyrke som da behøves:

Enkel 22kW: 3x63A 230V (25kVA trafo)
Dobbel 22kW: 3x125A 230V (50kVA trafo)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordtroms

Mange gode tanker her men spørsmålet er vel nå hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Hvem driver prosjektet fremover? Jeg kommer til å sette oppp en 22kw saltoboks i min garasje og har 100% kontroll over det prosjektet. Dette gjør jeg fordi jeg er entusiastisk. Problemene starter straks man må involvere flere mennesker med en litt mer lunken holdning. Vi trenger nok pådrivere på hvert enkelt punkt.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Voll1

Kan man tenke seg at ulike E-verk kan stå for utplasseringen i nærhet eller på sine trafo-kiosker med ledig kapasitet? De må selvfølgelig være nær "sentrum".
Model S  2013-2018
Model X  2017-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA