Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

Knut Øygard


Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. november 2013, klokken 15:43
Sitat fra: TS på søndag 17. november 2013, klokken 14:44
Dette er faktisk noe TOCN har planer om å organisere gjennom et egen ladefond. Mer info kommer til uken.

Hvor mye er gjennomsnittskjøperen villig til å spytte inn?

Lag en avstemning. Selv bidrar jeg gjerne med en tusenlapp eller to.

Jeg bidrar også gjerne med noe i den størrelsesorden men da vil jeg gjerne være med å bestemme hvor ladepunktene kommer.

Går det an å lage en form for crowdfunding der man bestemmer selv hvilket prosjekt man vil støtte? Ei nettside der man velger prosjekt og beløp og betaler med en gang? Så kan man følge med på nettsida hvordan finansieringen ligger an.  Hvis finansieringen ikke er på plass innen en frist betales pengene tilbake.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

OddB

#16
Veldig bra !
Hadde vi klart å få opp 22kW ladere i Mo i Rana og på Fauske før sommeren hadde jeg gjerne spadd opp et par tusen. De pengene må jeg uansett ut med til hotelovernatting. Forskjellen i ladetid mellom 11 og 22kW avgjør om jeg må overnatte eller ikke på tur gjennom Nordland.

Rekkefølgen bør vel være å lage en prioritert liste over ønskede steder, så undersøke om det er interesse for prosjektet på stedet, og om det idet hele tatt er teknisk mulig å få tilgang til 22 kW 400V.
I motsetning til superladere vil det være en fordel at laderne plasseres i "tettbygd strøk" og gjerne i på endepunkter, f.eks ytterst i Lofoten. En ting er at man har rekkevidde nok til å rekke fram til et utkantsted men man vil jo gjerne rekke tilbake til nærmeste superlader også...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Her er mitt forslag på 20 steder som dekker det meste av Nord-Norge, med de tre viktigste uthevet:
Steinkjer
Namsos
Mosjøen
Sandnessjøen
Mo i Rana
Fauske
Bodø
Reine/Svolvær
Andenes
Narvik
Tromsø
Nordkjosbotn
Hammerfest
Alta
Karasjok
Tana
Honningsvåg
Vardø
Kirkenes

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Voll1

God ide. Selv svir jeg sikkert av ett par tusen i overnatting (mosjøen og fauske) i løpet av desember når jeg henter min bil  Disse pengene skulle helst vært satt inn i spleiselagets fond. Bare på turen der vi henter våre biler nordover, kunne vi betalt store deler av ett slikt nettverk. Utfordringen blir å finne noen som vil ha slike uttak og kan drifte disse (strøm og vedlikehold). Men hoteller og restauranter BØR være interesserte.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

fredag

Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 12:50
Det er vel slik at man ikke drukner i type2 uansett, men såvidt jeg forstår krever transnova at man legger opp type2 sammen med hurtiglader hvis man får støtte til dette.
Så det er håp.

Regelverket som Transnova følger idag er slik at det ikke gis støtte til annet enn hurtiglading. Transnova er dermed begrenset til å strø penger ut til Chademo-mafiaen.

Transnova jobber med å kanskje endre på dette regelverket.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OddB

#20
Sitat fra: KnutGol på søndag 17. november 2013, klokken 16:26
Går det an å lage en form for crowdfunding der man bestemmer selv hvilket prosjekt man vil støtte? Ei nettside der man velger prosjekt og beløp og betaler med en gang? Så kan man følge med på nettsida hvordan finansieringen ligger an.  Hvis finansieringen ikke er på plass innen en frist betales pengene tilbake.
Crowdfunding er en kjempeide.  Vi kunne jo starte med 10-20 prosjekter og se hvordan det går.
Hvis vi sponser stedet med boks og installasjon til en pris av 15 000 kr pr sted så holder det jo at ca 200 stykker spytter inn en tusenlapp hver... Det burde vel være overkommelig ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: Voll1 på søndag 17. november 2013, klokken 17:51
God ide. Selv svir jeg sikkert av ett par tusen i overnatting (mosjøen og fauske) i løpet av desember når jeg henter min bil  Disse pengene skulle helst vært satt inn i spleiselagets fond. Bare på turen der vi henter våre biler nordover, kunne vi betalt store deler av ett slikt nettverk. Utfordringen blir å finne noen som vil ha slike uttak og kan drifte disse (strøm og vedlikehold). Men hoteller og restauranter BØR være interesserte.
Du får drive litt lobbyvirksomhet på turen nordover ;)
Det viser at behovet er her NÅ og vi har ikke tid til å vente på bevilgningsrunder og byråkrati, og ihvertfall ikke Transnova hvis premissene er at det samtidig skal bygges en dyr ladestasjon til mange hundre tusen på hvert sted.

Dette klarer vi på dugnad !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

#22
Tusen kroner legger jeg i alle fall i potten tvert. Men dette er ikke rare beløpet, det er jo bare litt over det vi pleide å svi av i bensin på en tur/retur vestlandet. Så om jeg ser resultater så spytter jeg i mer, særlig om jeg får noen medbestemmelse mht hvor punktet skal opp.

Hva om vi bidrar med gratis ladeboks, veiledning og annonsering på div ladekart, og veikroa/hotellet/hvadetnåer står for installasjon, vedlikehold og strøm, etter modell av Zero Carbon World? Burde være mulig å få mange med på det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

sn0le

#23
Esso i Mo i Rana burde vært interessert i å tilby 22kW.
De mister en bensinkunde men vinner en kunde ved å tilby lading.
For da blir man sittende inne på stasjonen og spise etc mens man venter.
Da tjener de jo penger på mat, drikke, aviser etc.

Edit: Har denne blitt en Best-stasjon nå? :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Knut Øygard

Siden tråden heter "Type 2 vestlandet" tillater jeg meg å nevne E134 en gang til. Jeg har kryssa Haukelifjell 3 ganger på strekningen Oslo-Sauda. Det går ikke om vinteren med lavere temperatur og vinterstengt over Røldalsfjellet(fra Røldal til Sauda).

Jeg er også for å dekke E6 hele veien til Kirkenes(der min søster bor), men et ladepunkt på Åmot eller Haukeligrend er i hvert fall min klare prioritering før 20 i Nord-Norge!
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

eledille

Vi kan jo finansiere ett ladepunkt i hver landsdel samtidig for å unngå krangel :)

Bensinstasjonene tjener knapt penger på bensin, det er pølsene som virkelig bringer klingende mynt i kassa.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Sitat fra: KnutGol på søndag 17. november 2013, klokken 18:06
Siden tråden heter "Type 2 vestlandet" tillater jeg meg å nevne E134 en gang til. Jeg har kryssa Haukelifjell 3 ganger på strekningen Oslo-Sauda. Det går ikke om vinteren med lavere temperatur og vinterstengt over Røldalsfjellet(fra Røldal til Sauda).

Jeg er også for å dekke E6 hele veien til Kirkenes(der min søster bor), men et ladepunkt på Åmot eller Haukeligrend er i hvert fall min klare prioritering før 20 i Nord-Norge!
Her kan vi si ja takk begge deler ! :D
Nå laga jeg en liste over Nord-Norge, fordi det er mest interessant for MEG.
Kan noen lage en liste på 20 fornuftige plasseringer i Sør-Norge så er vi i gang.
Da er vi oppe i 40 punkter til en pris på litt over en halv million, eller 500 tusenlapper.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

valvolainen

Indeed. Vi bør ha en plan på dette.
Klarer vi å få utbygging ved dekking av halve kosten på apparatet tro?
Holder det med ett?
Ett er jo naturligvis en god start, og det krever faktisk veldig mye effekt for å bygge ut to.
Skal vi sette en standard på 22kW?
Helt enig med OddB her, vi trenger en nasjonal plan og ikke bare sporadiske, tilfeldige utbygginger.
Kan vi få hjelp av transnova f.eks? Sette opp en brøk på det hele (ekskl. trikkerarbeid), og presentere for transnova, slik at den lokale bedriften har et enkelt regnestykke å forholde seg til.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

OddB

#28
Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 18:27
Indeed. Vi bør ha en plan på dette.
Klarer vi å få utbygging ved dekking av halve kosten på apparatet tro?
Holder det med ett?
Ett er jo naturligvis en god start, og det krever faktisk veldig mye effekt for å bygge ut to.
Skal vi sette en standard på 22kW?
Helt enig med OddB her, vi trenger en nasjonal plan og ikke bare sporadiske, tilfeldige utbygginger.
Kan vi få hjelp av transnova f.eks? Sette opp en brøk på det hele (ekskl. trikkerarbeid), og presentere for transnova, slik at den lokale bedriften har et enkelt regnestykke å forholde seg til.
Jo mindre restauranten må betale jo lettere er det å selge inn. Det kan godt hende at litt støtte til installasjonen også kan hjelpe på. Ser ikke for meg at dette trenger å være mer komplisert enn å sette opp en vanlig Salto-veggboks til 6-7000 på en vegg. Nøkkel får du evt. i skranken.
Ja 22kW MÅ være standarden ihvertfall på veikroer etc. Hoteller kan klare seg med 7-11kW siden det som regel forutsetter overnatting. Da er det jo bedre med 3*7kW enn 1*22kW.
Hyggelig om det offentlige via Transnova vil være med, men det tror jeg vil medføre mye byråkrati og at ting drar ut. Hadde vært forfriskende om vi hadde klart dette helt uten hjelp.  Og en gest til andre elbilister med Type 2 kontakter...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mons

Crowdfunding, som Knutgol foreslår, er en veldig enkel måte å få til ladestasjoner på. Det er egentlig bare å høre med et par steder om de er interessert, så setter man opp en innsamling via http://www.bounty.no eller lignende. Selve innsamlingen er gratis, men dersom et prosjekt blir realisert tar de 5% av totalsummen. Ett prosjekt per ladested gjør det oversiktlig og greit.

Jeg tenker det er greit at innsamlingen kun støtter kjøp av selve saltoboksen. Det bør være en grei test på at stedet faktisk er interessert i å drifte boksen, ved at de betaler selve installasjonen. Uten en form for egeninnsats ender slike prosjekter ofte med ansvarsfraskrivelse. Tar de seg dyrt betalt for lading, er det egentlig til det beste for oss - da opptas ikke ladepunktet av lokale elbiler.

Har man tro på at mange vil være interessert i å lade, kan man eventuelt forsøke å få satt opp ladesøyler med flere ladepunkt. Kjedelig å komme med tomt batteri til et skjeldent ladepunkt, bare for å se at det er opptatt de neste 4 timene. Blir det bare kapasitet for en bil om gangen kan man stille krav til en eller annen form for reservasjonsmulighet av ladepunktet.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA