Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på fredag 22. november 2013, klokken 07:14
Statoil har nok midler nok til å fikse dette på egenhånd om de har lyst..
Kjenner at det ikke er det første selskapet jeg har lyst å sponse.
Med implementeringen av CHAdeMO laderne opplever jeg at Statoil viser at de ikke har forstått brukerne av elbil, og de er kun ute etter å tjene penger (sistnevnte er selvfølgelig helt OK).
I hvert fall på Økern (og antakelig også på Majorstuen) er det slik at man må parkere ved laderen, gå inn på stasjonen og stå i kø, betale for ladingen og deretter gå ut og starte ladingen. Sist jeg var på økern tok det 5-10 minutter å få startet laderen. Det et ganske mye bortkastet tid når jeg bare trengte 15 minutter påfyll. Ladingen bør starte få sekunder etter at du har parkert foran laderen. Så er du i mange tilfeller ferdig når du kommer ut fra stasjonen etter toalettbesøk og kø i kassen for å kjøpe boller.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. november 2013, klokken 07:43
Sitat fra: OddB på fredag 22. november 2013, klokken 07:14
Statoil har nok midler nok til å fikse dette på egenhånd om de har lyst..
Kjenner at det ikke er det første selskapet jeg har lyst å sponse.
Med implementeringen av CHAdeMO laderne opplever jeg at Statoil viser at de ikke har forstått brukerne av elbil, og de er kun ute etter å tjene penger (sistnevnte er selvfølgelig helt OK).
I hvert fall på Økern (og antakelig også på Majorstuen) er det slik at man må parkere ved laderen, gå inn på stasjonen og stå i kø, betale for ladingen og deretter gå ut og starte ladingen. Sist jeg var på økern tok det 5-10 minutter å få startet laderen. Det et ganske mye bortkastet tid når jeg bare trengte 15 minutter påfyll. Ladingen bør starte få sekunder etter at du har parkert foran laderen. Så er du i mange tilfeller ferdig når du kommer ut fra stasjonen etter toalettbesøk og kø i kassen for å kjøpe boller.
Hadde Statoil satt av de pengene de tjener i løpet av en halvtime kunne de ha satt opp haugevis av gratis Type2-ladere på alle sine stasjoner.
De har et imageproblem....
http://www.na24.no/article3715361.ece
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Sisyfos

I utgangspunktet tenker jeg -å nei! Jeg vil helst slippe å sette mine bein på en bensinstasjon igjen, og langt mindre over lang tid mens jeg venter på at bilen blir lada. På den annen side kan det godt hende at Statoil bøir med på greia. Tipper at svært mange stasjoner har 400V, så for Statoil ville det vært en billig måte å øke omdømmet. Problemet er at stasjonene vel ikke eies av Statoil i det hele tatt, men et Canadisk selskap? http://www.dn.no/energi/article2420214.ece
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

Voll1

Hva med å gå rett på E-verkene?  De vet hvor de har 400V, ledig kapasitet og evt. tilgang til parkering.  E-verkene kan plasserer lade-boksene rett på trafo-veggen eller på en stolpe. En RFID åpner boksen og  identifiserer brukeren slik at vi blir fakturert over eksisterende strømregning. Mulig at dette blir vanskelig/umulig å gjennomføre..... Men det må jo være lov å tenke tanken  :-)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

D.O

Sitat fra: Voll1 på fredag 22. november 2013, klokken 09:26
Hva med å gå rett på E-verkene?  De vet hvor de har 400V, ledig kapasitet og evt. tilgang til parkering.  E-verkene kan plasserer lade-boksene rett på trafo-veggen eller på en stolpe. En RFID åpner boksen og  identifiserer brukeren slik at vi blir fakturert over eksisterende strømregning. Mulig at dette blir vanskelig/umulig å gjennomføre..... Men det må jo være lov å tenke tanken  :-)
Denne var genial!
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

fredag

Sitat fra: Voll1 på fredag 22. november 2013, klokken 09:26
Hva med å gå rett på E-verkene?  De vet hvor de har 400V, ledig kapasitet og evt. tilgang til parkering.  E-verkene kan plasserer lade-boksene rett på trafo-veggen eller på en stolpe. En RFID åpner boksen og  identifiserer brukeren slik at vi blir fakturert over eksisterende strømregning. Mulig at dette blir vanskelig/umulig å gjennomføre..... Men det må jo være lov å tenke tanken  :-)

I de fleste land er det slik at nettselskapene har stått for utbygging av ladeinfrastruktur. Også i Norge: Fortum, Ishavskraft, Lyse, Eidsiva, osv.

I Norge har Transnova bare gitt bidrag til Chademo, ikke normalladere eller semi-hurtigladere. Dermed har Transnova vridd utbygging av ladeinfrastruktur fra rimelige og kostnadseffektiv AC-lading på type2-ladestasjoner til dritdyre og komplekse chademo-ladestasjoner for DC-lading.

Men jeg er enig. Nettselskapene har kompetanse på strøm, kompetanse på installasjon, og kunnskapen om hvor det er ledig kapasitet i distribusjonsnettet lett tilgjengelig. Nettselskapene tjener på at folk begyner å kjøre elbil i form av større forbruk av strøm.

På den annen side har kommunene arealer tilgjengelig til p-plasser, men dårlig med kompetanse på e-mobility.

Kanskje det er det at nettselskapene i Norge er privatisert som gjør at de ikke har så stor samfunnsinteresse i å bygge ut slik infrastruktur? Eller kanskje Oslo kommunene har vært for flinke til å bygge ut billig med underdimensjonert ladeinfrastruktur slik at nettselskapene ikke har tatt på seg jobben?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sisyfos

gronnkontakt.no eies i følge deres hjemmeside "av 23 kraft- og nettselskaper i fra hele Norge, og har som mål å bli en nasjonal operatør av ladeinfrastruktur." Eidsiva er en av eierne, og det virker som om de i samarbeid med Transnova har ambisjoner om og jobber for  å sette opp flere ladere - også 22kW-ladere. Får vi til en crowdfunding, vil det kanskje være naturlig å høre med dem om et samarbeid?
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

OddB

Problemet med alle disse aktørene er at deres første mål er å tjene penger på å selge strøm via ladestasjoner. Med en gang du begynner på den "galeien" øker byråkratiet og kostnadene raskt.
Jeg tror vi er tjent med å holde vårt prosjekt på et helt annet nivå.
Både bensinstasjoner, kraftselskap og kommuner må gjerne sponse prosjektet med midler eller infrastruktur,  men grunnfilosofien bør ligge ganske nært Carbon Free World i UK.
Dette hindrer selvsagt ikke andre å tilby andre løsninger.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mhal

Sitat fra: OddB på fredag 22. november 2013, klokken 17:40
Problemet med alle disse aktørene er at deres første mål er å tjene penger på å selge strøm via ladestasjoner. Med en gang du begynner på den "galeien" øker byråkratiet og kostnadene raskt.
Jeg tror vi er tjent med å holde vårt prosjekt på et helt annet nivå.
Både bensinstasjoner, kraftselskap og kommuner må gjerne sponse prosjektet med midler eller infrastruktur,  men grunnfilosofien bør ligge ganske nært Carbon Free World i UK.
Dette hindrer selvsagt ikke andre å tilby andre løsninger.

Trur at me El bil eigarar som ønsker å ha tilgang på ladepunkt som fungerer, også må vere villige til å betale det det koster å ha dei opperative. Også profitt til operatørane som på ein bensinstasjon.

Siden vi har tilgang på mesteparten av strømforbruket selv, må vi sansynligvis betale kraftig overpris på tilleggslading.

eledille

Mhal: Da forutsetter du at pengene skal tjenes inn på strøm. Det er mange som burde være veldig interessert i å bare holde kunden i butikken/restauranten lengst mulig. Lading er en perfekt vinn/vinn situasjon for kunde og bedrift.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Mhal

Ja jeg forutsetter at pengene skal tjenest inn på strøm. Skal ett spisested vere interresert i å ha og vedlikeholde ett punkt må det generere overskudd. Ingenting er mer irriterende enn at noen kommer og lader bilen, men går over gata til Kiwi for handle røyk billig. Skal ladepunkta generere penger må det også tas betalt for.

Og eg er sikker på at vi er veldig betalingsvillige dei gangene lading trengs.

OddB

Sitat fra: Mhal på fredag 22. november 2013, klokken 18:50
Ja jeg forutsetter at pengene skal tjenest inn på strøm. Skal ett spisested vere interresert i å ha og vedlikeholde ett punkt må det generere overskudd. Ingenting er mer irriterende enn at noen kommer og lader bilen, men går over gata til Kiwi for handle røyk billig. Skal ladepunkta generere penger må det også tas betalt for.

Og eg er sikker på at vi er veldig betalingsvillige dei gangene lading trengs.
Dette er fullt mulig å gjennomføre på en enkel og grei måte. Som hos Zero Carbon World. Her er maks tillatt beløp som er lov og ta 100 kr pr lading. Så får den som driver velge om de skal ta betalt eller ikke.
På samme måte som vi kan svinge innom en bensinstasjon og vaske vinduene, gå på do og fylle luft gratis, vil et ladetilbud på ei veikro kunne være en måte å tiltrekke seg kunder.
Enten kan lading være inkludert hvis du spiser der, eller du kan betale en hundrelapp hvis du bare skal en tur på Kiwi..
http://www.zerocarbonworld.org/free-charging-stations
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mhal

Blir vel litt kverulering dette, men vil nok heller betale dei gangene ekstra lading trengs. Istedet for å komme til et sted der lading kun blir venstrehands arbeid.

Men nå rekner eg med å ha kontroll på alt planleggbart av kjøring og er nok farga av det.

OddB

Sitat fra: Mhal på fredag 22. november 2013, klokken 19:14
Blir vel litt kverulering dette, men vil nok heller betale dei gangene ekstra lading trengs. Istedet for å komme til et sted der lading kun blir venstrehands arbeid.

Men nå rekner eg med å ha kontroll på alt planleggbart av kjøring og er nok farga av det.
Det er ikke bestandig dyrere betyr bedre....
Med den kvaliteten de "proffe" levere på sine hurtigladetjenester, defekte ladere uten backup og umulige betalingsordninger, vet jeg ikke hvor mye du kan vente fra den kanten...
Håper det blir en heftig konkurranse med å sette opp ladestasjoner ! :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mhal

Godt poeng  :) Men trur at i det lange løp så må lading vere en intektskilde for å bli tatt vare på.

Skall hotell satse på lading som tillegstjeneste vill alt annet enn 16A stikke jage kunder vekk??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA