Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av blokhus, søndag 24. november 2013, klokken 13:50

« forrige - neste »

Nordtroms

Sitat fra: OddB på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:30
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. november 2013, klokken 05:16
Sitat fra: OddB på tirsdag 19. november 2013, klokken 01:13
Å kunne kjøre en elbil tilnærmet like bekymringsfritt som en fossilbil over det ganske land kjenner jeg er veldig viktig for meg. At stoppene nødvendigvis blir flere og lengre enn jeg hittil har vært vant med aksepterer jeg, men ikke at jeg blir forhindret fra å kjøre dit jeg vil.

For å sette ting i perspektiv.
I Norge finnes det over 1600 bensinstasjoner, og de fleste biler har en rekkevidde på det dobbelte av Model S...
Det betyr at 2000 ladesteder for elbiler i Norge burde være et mål.

Hadde du som fossilbilist vært fornøyd med 5-6 bensinstasjoner i landet  ?  Rekkeviddemessig burde det holde i massevis. I hvert fall hvis du hadde et par jerrykanner i reserve i garasjen.

De fleste har vel en "elbil bensinstasjon" i garasjen... Og det er vel flere støpsler med strøm enn det er bensinstasjoner i dette landet... Dvs sammenlikningen din har veldig begrenset relevans...
Nei den holder ikke helt når man er hjemme. ..men på langtur er den ikke langt unna. Da kan vanlige stikkontakter sammenlignes med jerrykanner. Det funker men er LITT upraktisk :-)

Det blir vel mere som å fylle tanken fra brusflasker.  :P
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

fredag

Sitat fra: OddB på mandag 18. november 2013, klokken 16:05
Sitat fra: fredag på mandag 18. november 2013, klokken 15:56
Sitat fra: bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 15:15
Vi skal ikke problematisere, men jeg tror nok en bør tenkt litt over hvilken "natur" som er på de aktuelle stedene. Der vi har vår leilighet er det jo ikke noe stort poeng for oss med 22 kW, men for den som stopper og skal på restauranten/bassenget er det jo veldig viktig. Monteres det opp en ladeboks er det kanskje billig å ha ett vanlig uttak også for de som skal overnatte?

Det finnes Type2 ladebokser med RFID tilgangskontroll der man med eget RFID-kort lader gratis, mens man med et eksternt RFID-kort blir trukket for kostnad til å lade. Da kan den som eier boksen sette opp hvilken kostnad som gjelder for den aktuelle boksen. Det være seg pris pr kWt, pris pr minutt eller startpris. Kostnaden kan da benyttes for å kompensere eieren for kostnaden av en litt dyrere ladeboks enn han ellers ville trengt, og for strømkostnadene.
Gjør det enkelt ! Etter å ha lest noen ladetråder er får jeg "utslett" når jeg ser ordet RFID :D
Få nøkkel til boksen i kassa og betal noen tiere for strømmen. Ønsker eier av stedet en mer rigorøs pengeinnkreving får det stå for hans regning.

Hvilken kasse? Da er man avhengig av det finnes en lokal kasse og at personen der har fått opplæring til å vite hva det er du snakker om. Og at ingen har rotet bort nøkkelen. Osv.

Hva med lading midt på natten? Utenom åpningstid?

Det er dette man har ladestasjoner med automatisert tilgangskontroll til. RFID-kort er den primære nøkkelen for å låse opp ladestasjoner.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eledille

Sitat fra: fredag på tirsdag 19. november 2013, klokken 16:40
Hvilken kasse? Da er man avhengig av det finnes en lokal kasse og at personen der har fått opplæring til å vite hva det er du snakker om. Og at ingen har rotet bort nøkkelen. Osv.

Hva med lading midt på natten? Utenom åpningstid?

Det er dette man har ladestasjoner med automatisert tilgangskontroll til. RFID-kort er den primære nøkkelen for å låse opp ladestasjoner.

En 22 kW veggboks uten tilgangskontroll koster ca 5000.

Hva slags tilgangskontroll finnes? Hvordan virker en boks med RFID - hvordan registreres og overføres betalingsinformasjon, eller er RFID'en bare erstatning for nøkkel?

Spørsmålet er hva de forskjellige alternativene koster. Hvis det for eksempel er dobbelt så dyrt, så kunne man kanskje se for seg en del billige bokser som kun er tilgjengelige i åpningstiden. Åpningstidene til en veikro er gjerne ganske lange, og det meste av trafikken går jo i åpningstiden. I tillegg kunne man hatt en del døgnåpne ladepunkter.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

fredag

Sitat fra: eledille på onsdag 20. november 2013, klokken 08:57
Sitat fra: fredag på tirsdag 19. november 2013, klokken 16:40
Hvilken kasse? Da er man avhengig av det finnes en lokal kasse og at personen der har fått opplæring til å vite hva det er du snakker om. Og at ingen har rotet bort nøkkelen. Osv.

Hva med lading midt på natten? Utenom åpningstid?

Det er dette man har ladestasjoner med automatisert tilgangskontroll til. RFID-kort er den primære nøkkelen for å låse opp ladestasjoner.

En 22 kW veggboks uten tilgangskontroll koster ca 5000.

Hva slags tilgangskontroll finnes? Hvordan virker en boks med RFID - hvordan registreres og overføres betalingsinformasjon, eller er RFID'en bare erstatning for nøkkel?

Spørsmålet er hva de forskjellige alternativene koster. Hvis det for eksempel er dobbelt så dyrt, så kunne man kanskje se for seg en del billige bokser som kun er tilgjengelige i åpningstiden. Åpningstidene til en veikro er gjerne ganske lange, og det meste av trafikken går jo i åpningstiden. I tillegg kunne man hatt en del døgnåpne ladepunkter.

En ladestasjon med RFID-tilgangskontroll leser av RFID-kortet, sjekker først om RFID-kortet ligger i en lokal liste over tillatte RFID-kort, hvis ikke sender den en forespørsel (SOAP eller JSON over websockets) med GPRS-mobildata til en server og spør om den skal tillate lading.

Server kan også åpne opp for lading, feks hvis en bruker ikke har med RFID-kort men ønsker å aktivere for lading via iPhone app eller noe sånt istedet. Da må server sende en sms til ladeboksen for å vekke den.

En ladestasjon med RFID-tilgangskontroll koster ca 15000kr.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sebbamok

Her var det mye kokker gitt. For meg virker det mest fornuftig (og solidarisk) å sette opp 22kw type 2 bokser uten tilgangskontroll hos aktører som er villig (og tjent med) å dekke strømregningen. Viktig å ikke overkomplisere dette, samtidig som det gir mest valuta for pengene.
Er vi kommet nærmere målet om å velge ut en slags komite/gruppe som skal jobbe med dette? Jeg er fortsatt klar for å overføre penger til de som måtte ønske å bære fanen.

Andyve

Ville vi ikke være best tjent med i første omgang å prøve å finne lokasjoner for Tesla Superchargers?
Feks området E134 og andre hull i nettverket?

http://teslafactory.wufoo.com/forms/supercharging/


OddB

Hvis å levere ut en ladenøkkel er et problem er det bare å la boksen stå åpen. Hvordan skulle man klare å misbruke en slik kontakt ?
Enkelt og billig må være mottoet !
Type 2 og superladere dekker forskjellige behov. Det er mange reiseruter i dette landet som aldri kommer i nærheten av en superlader.   
Første trinn burde være å kartlegge veikroer etc med 400V
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Nuvolari

#112
Er ikke dette veldig enkelt da?

Steg 1: Kartlegg de 20-30 spisestedene i norge flest her på forumet vil ha 22kW type 2 lader på (kan ta flere etterhvert men begynn med dette)
Steg 2: Ta kontakt med disse stedene og sjekk om de er villig til å betale 5000,- + strøm for å ha en 22kW type 2 lader tilgjengelig for et stadig voksende elbil segment. TOCN funder resten via innskudd fra medlemmene gjennom crowdfunding
Steg 3: Start crowdfunding for de spistedene hvor innehaver betaler 5000,- + strøm
Steg 4: Når den enkelte lokasjon har fått inn nok penger via crowdfundingen etableres den.

Alle elbilister får tilgang. Det blir uansett småpenger som skal til for å få det enkelte punkt etablert. Husk at et ladepunkt ikke blir mindre verdt for oss fordi om flere kan benytte det. Blir det kø etablerer vi bare flere på andre spistesteder i området.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eledille

Sitat fra: OddB på onsdag 20. november 2013, klokken 20:06
Hvis å levere ut en ladenøkkel er et problem er det bare å la boksen stå åpen. Hvordan skulle man klare å misbruke en slik kontakt ?
Enkelt og billig må være mottoet !
Type 2 og superladere dekker forskjellige behov. Det er mange reiseruter i dette landet som aldri kommer i nærheten av en superlader.   
Første trinn burde være å kartlegge veikroer etc med 400V

+1

Ut fra hva jeg har sett er trafikken om natta ikke videre stor på E-134, i hvert fall. I tillegg vil det være mindre attraktivt å lade ved et stengt serveringssted, da blir det ren venting. Siden vi snakker om grisgrendte strøk her vil jeg til og med tro at eventuell pengeinnsamling kan foregå ved å putte penger oppi en sprekk i en boks på veggen, slik man gjør ved mange private bomveier.

Dette er snakk om så lite penger at å betale trippel pris for fancy mobiltelefonibaserte betalingsløsninger blir meningsløst. Om det blir et problem i fremtiden så får man se på det da. Nå gjelder det å komme i gang!

Dersom det virkelig skulle være umulig å oppdrive noen som vil ha døgnåpen ladestasjon så får man begynne med ladestasjoner som kun er tilgjengelige i åpningstiden, da.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Sisyfos

Synes at initiativet er glimrende. Men som urbanist-turist kunne jeg godt tenke meg at laderne blir plassert i sentrumsområder i tettsteder slik at det er mulig å finne på flere ting mens bilen lader. Jeg synes f.eKs. at det er litt kjipt at superladeren på Lillehammer er plassert 3 km unna sentrum, slik at eneste fornuftige gjøremål er å spise på Marche når det er masse fint å finne på i Lillehammer. Derfor kan det være lurt også ta kontakt med kommunen og/eller næringsforeninga på de stedene vi vil ha hurtigladere.
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

Mons

Sitat fra: eledille på onsdag 20. november 2013, klokken 21:38
eventuell pengeinnsamling kan foregå ved å putte penger oppi en sprekk i en boks på veggen

Enig, her bør det gjøres enkelt. Det vil alltid være noen som snylter, men antakelig flere som putter en tjuekroning i kassen for hver time lading. Noen putter kanskje på mer enn de skal også.

Det eneste jeg tenker er viktig er at vi på en eller annen måte får sikkerhet for at vi kommer frem. Greit nok at idealisten jeg kunne stått fem timer i kø og vente på lading av bil et sted i indre Telemark, men kona vil garantert ikke synes dette er like greit. Med tanke på det sterkt økende antall elbiler på vegen vil det sikkert bli en del lokale elbiler som også ønsker å bruke disse ladeplassene. Dermed må vi ha enten stor kapasitet eller en enkel form for reservasjonsmulighet. Snakker vi om en restaurant er det enkelt og greit nøkkel på boksen og en egen kolonne i deres bok for bordbestilling. Det sikrer dem også at det faktisk er kunder som lader hos dem, og ikke tilfeldig forbipasserende.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

fredag

Sitat fra: Mons på torsdag 21. november 2013, klokken 08:22
Sitat fra: eledille på onsdag 20. november 2013, klokken 21:38
eventuell pengeinnsamling kan foregå ved å putte penger oppi en sprekk i en boks på veggen

Enig, her bør det gjøres enkelt. Det vil alltid være noen som snylter, men antakelig flere som putter en tjuekroning i kassen for hver time lading. Noen putter kanskje på mer enn de skal også.

Det eneste jeg tenker er viktig er at vi på en eller annen måte får sikkerhet for at vi kommer frem. Greit nok at idealisten jeg kunne stått fem timer i kø og vente på lading av bil et sted i indre Telemark, men kona vil garantert ikke synes dette er like greit. Med tanke på det sterkt økende antall elbiler på vegen vil det sikkert bli en del lokale elbiler som også ønsker å bruke disse ladeplassene. Dermed må vi ha enten stor kapasitet eller en enkel form for reservasjonsmulighet. Snakker vi om en restaurant er det enkelt og greit nøkkel på boksen og en egen kolonne i deres bok for bordbestilling. Det sikrer dem også at det faktisk er kunder som lader hos dem, og ikke tilfeldig forbipasserende.

ZeroCarbonWorld har noen regler for de som får ladebokser av dem, inkludert at de tester ladeboksen regelmessig.

http://www.zerocarbonworld.org/free-charging-stations

Klikk på "who can apply".

Dette medfører ifølge Kevin Sharpe at ZeroNet har best oppetid av alle ladenettverk i UK. Enkle bokser uten chademo og annet drit, der lite kan gå istykker, og vertskap som passer på utstyret.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OddB

Sitat fra: Sisyfos på torsdag 21. november 2013, klokken 08:10
Synes at initiativet er glimrende. Men som urbanist-turist kunne jeg godt tenke meg at laderne blir plassert i sentrumsområder i tettsteder slik at det er mulig å finne på flere ting mens bilen lader. Jeg synes f.eKs. at det er litt kjipt at superladeren på Lillehammer er plassert 3 km unna sentrum, slik at eneste fornuftige gjøremål er å spise på Marche når det er masse fint å finne på i Lillehammer. Derfor kan det være lurt også ta kontakt med kommunen og/eller næringsforeninga på de stedene vi vil ha hurtigladere.
Ja sentrumsområder er absolutt viktige steder for Type 2 !
(Mine "Topp 2 " ønsker er sentrum i Mosjøen og Fauske)
Det handler vel egentlig om begge deler. Det er det som er det fine med Type 2. Det kan godt være en kontakt på veikroa et par mil utenfor sentrum og en midt i sentrum. Har tro på en sterkt "desentralisert struktur" For hver innehaver er det nok best å holde seg til maks. to 22kW punkter pga effekttillegg etc. Så da er det like greit at punkt 3 og 4 er hos "naboen"
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Balrog

Hva med å gå sammen med Statoil om et slikt prosjekt? De har plass, strøm, betalingssystemer, innendørs sitteplasser med bevertning etc og er representert over hele landet...

Dessuten prøver de å markedsføre seg som energileverandør og har allerede et par hurtigladere
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

OddB

Statoil har nok midler nok til å fikse dette på egenhånd om de har lyst..
Kjenner at det ikke er det første selskapet jeg har lyst å sponse.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA