Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: lade hjemme = nedbrent hus og hage?

Startet av Tai, lørdag 23. november 2013, klokken 21:28

« forrige - neste »

janmb

#45
Sitat fra: BMW850 på torsdag 21. november 2013, klokken 21:15
Utifra at noen nå har fått positivt svar om gammel pris kan jeg ikke skjønne annet enn at alle som hadde bestillt/bekreftet før prisjusteringene 8. november får den gamle prisen, altså 15000 på Pirelli. Noe annet ville vært veldig uprofesjonelt.

Tja. Det er flere måter å se det på... Ettersom vinterhjul ikke er noe som bestilles sammen med selve bilen kan de jo egentlig fint argumentere med at det er et kjøp som i sin helhet foregår senere.

Pirelli er jo også rimelig uinteressant for oss med skikkelig vinter.

Reagerer også litt på at mange tar til takke med at det skal være lotteri hva slags felger de "får". Dersom jeg mot alle odds skulle ende opp med å bestille vinterhjul fra Tesla skal det selvsagt være med en helt spesifikke felger og dekk jeg har valgt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cirion

Sitat fra: janmb på fredag 22. november 2013, klokken 10:06
Pirelli er jo også rimelig uinteressant for oss med skikkelig vinter.
Pirelli er ikke rimelig uinteressant for oss... Det er et bevist valg for de som måtte ta det valget!

Dette er et sitat fra Dan på Tirerack som er ganske utfyllende:
SitatStudless Ice and Snow tires vs. Performance Winter snow tires; what's right for me ?
In the 245/45R19 tire size, Tire Rack can offer snow tires in two distinct categories; Studless Ice and Snow and Performance Winter Snow tires. For those that have not yet had the need for dedicated snow tires (or did not have options in the past), the differences are subtle but important to differentiate as choosing the wrong category could result in disappointment.


Studless Ice and Snow tires feature an aggressive (knobby) tread pattern, advanced rubber compounds and low speed ratings in an effort to maximize deep snow and ice traction when conditions are at their worst. Due to the larger amount of void between the tread blocks (needed to move snow and slush out of the way quickly), the tread blocks will squirm at highway speeds creating a somewhat "unsettled" feeling most noticeably when the tires are brand new. It has been my experience that if the bulk of your travels take you down roads that are not plowed / or salted often enough, then the Studless Ice and Snow tires are exactly what you need. They will maximize your grip in the worst conditions. In the 245/45R19 size, Michelin X Ice Xi3 is the only Studless Ice and Snow option we have access to that has sufficient load capacity.


Performance Winter Snow tires feature a slightly less aggressive tread pattern and higher speed ratings aimed at keeping tread squirm to a minimum while still offering enhanced light snow and ice traction. Developed for the European market, Performance Winter Snow tires will provide better dry and wet traction than their Studless counterparts but at the expense of snow deep snow and ice capablity. If the local road crews keep up with heavy accumulations very well and you like your car to handle (fairly) well at highway speeds, this is the category for you. For proper load capacity, the Bridestone Blizzak LM-32, Dunlop WinterSport 3D and the Pirelli Winter 240 SottoZero Series 2 are our options for 245/45R19 and the Pirelli Winter SottoZero Series 3 is the lone option in 245/35R21 out of all the brands we carry.

To be clear, even the least effective dedicated snow tire will outperform the most capable all season tire when cold weather hits. To best suit your needs, we just need to know what expectations you have given (expected) road conditions and your driving style.


As always, feel free to drop me a note or call in with questions !
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

bosse

Tesla tok kontakt med meg i dag. De bekreftet at prisen på Pirelli-pakken ville være 15.000. Det ser ut som at de har snudd i denne saken, selv om de tilsynelatende ikke har gått ut med prisøkningen til så mange enda. Det var bra.

Det var 11 besvarelser på den smalt annonserte spørreundersøkelsen i denne tråden, og jeg har ikke hatt tid til å se særlig på dem (er på ferie i Bangkok nå). Felles for bortimot alle som hadde bestilt før prisjusteringen, var at de hadde fått muntlig beskjed om prisnivået fra Tesla Store i forbindelse med bestillingen, og ti av dem følte at dette ga dem et negativt inntrykk av Tesla som leverandør. Det var dog bare to som hadde fått beskjed av Tesla om at de måtte betale ekstra for dekkpakken selv om de bestilte bilen før prisøkningen. Fem ville gjerne gå inn i en dialog med Tesla om saken, hvorav tre av dem eventuelt ville ta dette videre juridisk. Fire stykker ville ta saken videre med Tesla på egen hånd.

En av dem som hadde tenkt å kjøpe Pirelli-pakken hadde bestemt seg for å kjøpe dekk fra tredjepart, mens de øvrige ville kreve at Tesla holdt avtalen. I hovedsak var løsningsforslaget at Tesla leverte vinterdekk til opprinnelig pris for bestillinger inngått før prisendringen, og at dersom problemstillingen var leveranseproblemer på felg, så kunne de gjerne legge om dekket på sommerfelg inntil videre.

Ut ifra det jeg kan se er folk pragmatiske i forhold til felgproblemet, så lenge Tesla kommer med løsninger, og ikke tøyser med prisen for å demme opp om problemet.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

janmb

Sitat fra: Cirion på fredag 22. november 2013, klokken 11:16
Pirelli er ikke rimelig uinteressant for oss... Det er et bevist valg for de som måtte ta det valget!

Dette er et sitat fra Dan på Tirerack som er ganske utfyllende:

Han sier jo egentlig det samme jeg gjør: Det er nivåforskjell på dekk som Pirelli vs. Michelin/Nokian etc på skikkelig vinterføre.

Skikkelig vinterføre = signifikante mengder snø, slaps og is.

For de som kjører 19 av 20 dager på våt saltsuppe/bar asfalt er selvsagt vurderingen en helt annen, men det er altså IKKE det jeg legger i begrepet vinterføre.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

arv

Jeg kjøpte Nokia R2 , satte de på sommerfelgene.13300,- dekk 1
Veldig fornøyd, lav rullemotstand og lite støy.
Har ikke testet på snøfresen.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

jkirkebo

Sitat fra: janmb på fredag 22. november 2013, klokken 12:48
Han sier jo egentlig det samme jeg gjør: Det er nivåforskjell på dekk som Pirelli vs. Michelin/Nokian etc på skikkelig vinterføre.

Skikkelig vinterføre = signifikante mengder snø, slaps og is.

For de som kjører 19 av 20 dager på våt saltsuppe/bar asfalt er selvsagt vurderingen en helt annen, men det er altså IKKE det jeg legger i begrepet vinterføre.

Ja, når jeg kjørte opp den bratteste, islagte og lange bakken til hytta på søndag besto forskjellen i at jeg med Nokian R2 kom meg opp uten å måtte legge på kjettingene...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olehelge

Fikk enedelig telefon fra DS i dag, levering Trondheim 22.12. Dekkpris:
o 19" 245/45R19 Piggfritt Pirelli Sottozero - NOK 15.000
o 19" 245/45R19 Piggfritt Nokian Hakkapeliitta R2 - NOK 23.100
o 19" 245/45R19 Piggdekk Nokian Hakkapeliitta 7 - NOK 23.400

:) :) ;) :D ;D :D ;) :)
Ole Helge  - Molde
P85  -black - black - black - tech -pano
Reservert 25.06.13, Levert Lade 19.12.13

cairnz

Lover bra det, Sottozero er nok det jeg kommer gå for når bilen kommer om "to Tesla-uker" (kanskje feb 2014).. ;)
Elbilist

janmb

Blir nok definitivt Michelin eller Nokian piggritt på meg, fra tredjepart med tredjeparts merkefelger, 19 eller 20"

Når Teslatar 23K for sine alternativ er det jo ikke lenger noen verdens grunn til å handle vinterhjul hos dem - man får jo gode hjulsett fra andre forhandlere til samme pris - til tross for at de betaler mva, noe Tesla ikke gjør
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cirion

Sitat fra: janmb på fredag 22. november 2013, klokken 12:48
Sitat fra: Cirion på fredag 22. november 2013, klokken 11:16
Pirelli er ikke rimelig uinteressant for oss... Det er et bevist valg for de som måtte ta det valget!

Dette er et sitat fra Dan på Tirerack som er ganske utfyllende:

Han sier jo egentlig det samme jeg gjør: Det er nivåforskjell på dekk som Pirelli vs. Michelin/Nokian etc på skikkelig vinterføre.

Skikkelig vinterføre = signifikante mengder snø, slaps og is.

For de som kjører 19 av 20 dager på våt saltsuppe/bar asfalt er selvsagt vurderingen en helt annen, men det er altså IKKE det jeg legger i begrepet vinterføre.
Ikke helt... han sier det mye bedre :)

Ser ikke helt for meg vinterføre hvor det er signifikante megnder snø, slaps og is... Store mengder snø, ja den ser jeg,  men da er det hverken slaps eller is.  Høres nesten ut som du skal kjøre over en snøkledd åker med vannkanonene på fult...

Skikkelig vinterføre er heller ikke å sette utfor slalombakken...

Men kjører man ofte på veier som hverken brøytes, strøs eller saltes så er et helt feil valg å gå for High performance winter tyres. Kjører man primært på veier der det er godt med brøyting, salting eller strøing, spiller det liten rolle hva man velger. Da kan man gå for dekk som klarer seg bedre i motorvei hastigheter.

Snakker vi vinterveier i mange minus, så spiller det heller liten rolle hva man velger. Jo kaldere jo bedre, blir jo nesten som asfalt.

Så avsluttet han med å si at uansett valg av vinterdekk er de uansett bedre enn helårsdekk.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

BMW850

Svar fra Tesla på mail idag :

"Jeg beklager det sene svaret mitt, men ville vente på konkret svar fra ansvarlig part først.
Alle som bestilte bil i det første prisregimet før forandringen vil kunne velge Pirelli til 15000 NOK.
Jeg kan dermed bekrefte at du vil kunne få Pirellidekkpakken til 15000 NOK:-)"

Veldig positivt! Tror disse Pirellidekka er perfekt for meg. Og en veldig god pris!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tai

Høres veldig bra ut og skulle egentlig bare mangle.  Håper jeg kan få det skriftlig selv snart.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

janmb

Sitat fra: Cirion på fredag 22. november 2013, klokken 14:44
Ser ikke helt for meg vinterføre hvor det er signifikante megnder snø, slaps og is... Store mengder snø, ja den ser jeg,  men da er det hverken slaps eller is.  Høres nesten ut som du skal kjøre over en snøkledd åker med vannkanonene på fult...

Nå mente jeg jo ikke alle tre på en gang, hehe.

Og ja, er veldig enig i at vinterdekk uansett er langt bedre enn helårsdekk - som er det verste banneordet jeg vet om.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

TesLars

Sitat fra: BMW850 på mandag 25. november 2013, klokken 10:21
Svar fra Tesla på mail idag :

"Jeg beklager det sene svaret mitt, men ville vente på konkret svar fra ansvarlig part først.
Alle som bestilte bil i det første prisregimet før forandringen vil kunne velge Pirelli til 15000 NOK.
Jeg kan dermed bekrefte at du vil kunne få Pirellidekkpakken til 15000 NOK:-)"

Veldig positivt! Tror disse Pirellidekka er perfekt for meg. Og en veldig god pris!

Dette er veldig positivt, men opplevde selv i dag at de står på sitt på at jeg må betale ny pris for disse dekkene selv om jeg takket ja til tilbudet jeg fikk en god stund før prisøkningen.

Litt inkonsekvent dette her må jeg si.
Oslo
Black Model S

Lokführer

Har egentlig ikke satt meg helt inn i vinterhjulproblematikken, men det er vel slik at ekstra felger følger med til denne prisen? 23.400 for hakka 7 for min del.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA