Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av elektrolux, lørdag 23. november 2013, klokken 14:03

« forrige - neste »

elektrolux

Kom til å tenke på servicebehovet til E-up.

Har lagt merke til at konkurrentene trenger usedvanlig hyppig og dyr service og frykter at VW forsøker seg med tilsvarende "servicebehov" på sin elektriske versjon av E-up.

Den vanlige Up'en har et serviceintervall på mellom 18000 - 30 000 km / 2 år ( med oljeskift på 15000 km ) og er vi heldige vil VW beholde samme gode bremsene og Pollenfilter som fossilversjonene bruker. Da bør vi se minst tilsvarende serviceintervaller på E-up'en. Dette vil i så fall være et stort konkurransefortrinn VW bør vite å nytte ved salg av sine elektriske biler.

Under er info om servicebehovet fra en fossil Up.

ServiceprogramServiceprogram
Som Volkswagen-eier har du vel allerede fått erfare gleden av å kjøre en bil som er kjent for sin pålitelighet. Så hvorfor skal man si seg fornøyd med nest best når det kommer til service? Besøk din lokale Volkswagen forhandler som er behjelpelig på alle måter. Våre mekanikere er eksperter på Volkswagen og sikrer at du kan fortsette å nyte mil etter mil med problemfri kjøring.

Volkswagens Original Service er veien til et problemfritt bilhold

Våre autoriserte Volkswagen-mekanikere vil sikre at bilen din blir vedlikeholdt i henhold til fabrikkens retningslinjer, samt at kravene til periodisk kjøretøykontroll PKK (tilsvarende EU-kontroll) blir ivaretatt. Har du en Volkswagen er det kun ved å ta service hos våre verksteder at du nyter godt av Volkswagen 24-timers mobilitetsgaranti.

Ved kompliserte og mer omfattende arbeider vil vi invitere deg til verkstedet for å ta en forkontroll i forkant av at du får en verkstedtime. På denne måten vil verkstedet være best mulig forberedt på arbeidets omfang. Slik sikrer vi at riktige deler er på plass når oppdraget skal utføres, at vi setter riktig mekaniker på jobben, samt at vi setter av riktig tid og kan gi deg fast forhåndspris på oppdraget.


Du kan velge mellom to typer serviceprogram:

1. Tid/km service


Vi anbefaler denne servicen hvis det er sannsynlig at du vil kjøre mindre enn 18.000 km på ett år, og hvis du tenderer til å kjøre på følgende måte:

Hovedsaklig bykjøring med mye småkjøring.
Hyppig kjøring med tung last.
Kaldstarter ofte.
Hyppig kjøring med tung last/tilhenger.
Uøkonomisk kjøring med høyt turtall, høy aksellerasjon og kraftig bremsing.
Serviceprogrammet ser da slik ut:

Oljeskiftservice iht. serviceintervallanviser (hver 15.000 km eller etter 1 år) avhengig av hva som først inntreffer.
Intervallservice hver 30.000 km eller hvert 2. år (avhengig av hva som først inntreffer).
Inspeksjonsservice første gang etter 3 år eller 60.000 km (avhengig av hva som først inntreffer), deretter hvert 2. år.
Bremsevæskeservice første gang etter 3 år, deretter hvert 2. år. (Unntaket er på Volkswagen Beetle som skal ha bremsevæskeservice første gang etter 2 år og deretter hvert annet år).
2. Longlife service

Vi anbefaler denne servicen hvis det er sannsynlig at du vil kjøre mer enn 18.000 km i året, og hvis du har en tendens til å kjøre på følgende måte:

Normal langdistansekjøring.
Kjøring med konstant fart med jevn kjøring og lite last/tauing.
Økonomisk kjøring.
Med LongLife-systemet blir Intervallservice bare utført når det faktisk er nødvendig. Det spesielle med LongLife-systemene er at intervallservice beregnes ut fra bilens aktuelle driftsforhold og din personlige kjørestil.

Dette LongLife regimet har blitt mulig gjennom utviklingen av nye Volkswagen motorer med den siste tekniske avanserte LongLife-oljen. Disse motorene innehar innebygde sensorer som kontinuerlig kontrollerer oljens kvalitet.

Serviceprogrammet ser da slik ut:

Intervallservice iht. fleksibel serviceintervallanviser (senest etter 2 år).
Inspeksjonsservice første gang etter 3 år eller 60.000 km (avhengig av hva som først inntreffer), deretter hvert andre år.
Bremsevæskeservice første gang etter 3 år, deretter hvert 2.år.  (Unntaket er på Volkswagen Beetle som skal ha bremsevæskeservice første gang etter 2 år og deretter hvert annet år).
NB: Dersom LongLife motorolje ikke fylles eller etterfylles, gjelder tids- og km avhengig service.

For å sikre at riktig service utføres på din bil anbefaler vi at du følger informasjonen i bilens servicehefte. Du kan også ta kontakt med en Volkswagen-forhandler som alltid vil ha bilens historikk og dermed kan gi deg informasjon om riktig service.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. november 2013, klokken 07:10
Har lagt merke til at konkurrentene trenger usedvanlig hyppig og dyr service og frykter at VW forsøker seg med tilsvarende "servicebehov" på sin elektriske versjon av E-up.
Deler denne bekymringen.
Finner ikke noen serviceplan for e-up verken på hjemmesiden til volkswagen.de eller volkswagen.no.
Sendte derfor en email til importøren:

"Har funnet serviceprogram tid/km og longlife for biler med forbrenningsmotor.
Men hvor finner jeg serviceprogrammet for e-up?"

Så får vi se om de nøyer seg med å svare "Programmet er ikke tatt inn på infosidene enda."
Eller om de skjønner de bør opplyse hva programmet konkret er.
Dersom ikke kontakter jeg den lokale forhandleren.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

d386yv

Jeg prøvde å forhøre meg litt om dette med selger før jeg bestilte, men fikk aldri noe godt svar. Det eneste de refererte til var prisen på bensinbilene (dog touareg, ikke up!, håper det bare var fordi touragen stod ved siden av der vi satt) og at e-up burde være billigere. De nevnte også at service kun var 0.3 arbeidstimer. Det eneste han pratet om som skulle gjøres var bytte av pollenfilter. Vet ikke om det var uvitenhet eller om det er reelt.

MisterScience

Forhørte meg også om dette med to selgere fra forskjellige forhandlere, de sa begge at totalkostnadene for service burde ligge på litt over halvparten av fossil Up!.
2014 Volkswagen e-UP!

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 16. november 2013, klokken 15:22
Finner ikke noen serviceplan for e-up verken på hjemmesiden til volkswagen.de eller volkswagen.no.
Sendte derfor en email til importøren
JODA, Møller er våkne.
Allerede mandags  morgen kom foreløbig svar:
"Din henvendelse er registrert i vårt system.
Vi vil kontakte deg så fort vi kan."

Vilket jeg tolker som serviceprogrammet er p.t. ikke utarbeidet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. november 2013, klokken 21:32
JODA, Møller er våkne.
I dag kom det endelige svaret:
"Serviceintervallet for e-Up! er 30 000 km eller 2 år, det som først inntreffer."

Da dette er en typisk bybil som neppe kommer opp i de store km-tallene,
betyr det for de fleste service hvert annet år.

Bedre enn konkurrentene?


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux


Bedre enn konkurrentene?
[/quote]

Høres veldig bra ut, og en kan forvente at servicen blir relativt rimelig også med tanke på at stort sett hele bilen er vedlikeholdsfri.

Dette bør være et klart konkurransefortrinn for VW framfor Elbiler med hyppig og dyrt serviceprogram, og bør også være med og holde verdien på bilen vedlike 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

d386yv

Hm, jeg plukket opp min e-up i går. Forhandler sa klart i fra at service var hvert år / 15k km. I serviceheftet står det riktignok første service etter 2 år / 30k km deretter årlig. Men det står også at dette kun gjelder ved "normal drift". For "hard drift" var serviceintervallene uspesifisiert. Og med "hard drift" mentes: mye småkjøring (som gjelder 90% av e-up skulle jeg tro), mye vinterkjøring (som gjelder alle e-up i norge, i hvert fall hvis du har tenkt til å bruke bilen).

Dvs. det virker opp til forhandler å bestemme serviceintervall.

Thomas Parsli

Sitat fra: d386yv på onsdag 20. november 2013, klokken 08:01
Og med "hard drift" mentes: mye småkjøring (som gjelder 90% av e-up skulle jeg tro), mye vinterkjøring (som gjelder alle e-up i norge, i hvert fall hvis du har tenkt til å bruke bilen).

Fantastisk morsomt!
Dette er kjøring som sliter mye på en konvensjonelle biler (de med eksplosjonsmotor). Kanskje ikke VW vet at de har produsert en elbil?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

#9
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2013, klokken 08:42
Fantastisk morsomt!
Dette er kjøring som sliter mye på en konvensjonelle biler (de med eksplosjonsmotor). Kanskje ikke VW vet at de har produsert en elbil?
ENIG
Korte turer med kald/halvvarm motor, periodevis stillestående og langsom kjøring på lavgear mv. er rene giften for biler med forbrenningsmotor. Elbiler derimot har ikke noe særlig vondt av slik kjøring. Tvertom kan det i enkelte tilfeller bety øket rekkevidde pga lav fart.

Skal vi gjette på serviceprogrammet for elbiler rent generelt fastsettes for å sikre forhandlernes behov for jevn inntektstrøm og ikke ut fra det reelle servicebehovet?

Møller svarte:
"Serviceintervallet for e-Up! er 30 000 km eller 2 år, det som først inntreffer."
En misvisende opplysning når intervallet er 15 000/1 fra og med år 2.

Dersom vi går ut fra bilfabrikkene tar med seg sine fordeler og ulemper når de utvider modellutvalget med en eller flere elbiler, kan det være nyttig å være obs på hovedforskjellen mellom VW og Toyota:
- VW selger godt på tross av dårlig omdømme/score på Autoindex.
- Toyota selger godt på grunn av godt omdømme/score på Autoindex.

(Også Leaf selger godt til tross for Nissan har dårlig omdømme/score på Autoindex.)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

d386yv

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2013, klokken 08:42
Sitat fra: d386yv på onsdag 20. november 2013, klokken 08:01
Og med "hard drift" mentes: mye småkjøring (som gjelder 90% av e-up skulle jeg tro), mye vinterkjøring (som gjelder alle e-up i norge, i hvert fall hvis du har tenkt til å bruke bilen).

Fantastisk morsomt!
Dette er kjøring som sliter mye på en konvensjonelle biler (de med eksplosjonsmotor). Kanskje ikke VW vet at de har produsert en elbil?

Thomas

Det er andre ting i brukermanualen som hinter om at det er litt copy&paste fra eksisterende brukermanueler ute å går. Blant annet refereres det til clutch'en. Har ikke rukket å gå igjennom alt i manualen enda, så det er sikkert flere slike på lur.

Virker ikke som om kommunikasjonen fra el-bil ingeniørene til VW og ut til forhandlere og manualskrivere er optimal. Jeg har tro på at VW ingeniørene ikke lager noe idiotisk, men ikke sikker på at selgere etc. rundt omkring tar overgangen til el-bil like lett.

Er det forresten noen som vet hva anoden er i el-bil batteriene? Det er kanskje ikke det samme for alle produsenter heller? Når forhandler snakker om batterier tar de med seg "myter" som stammer fra batterier i hverdagselektronikk og nikkel kadmium batterier. Kan lite om batterier, men nok til at 90% av det forhandler har fortalt foreløpig åpenbart er improvisert sprøyt for å ikke virke uviten.

Griffel

Sitat fra: d386yv på torsdag 21. november 2013, klokken 08:34
Er det forresten noen som vet hva anoden er i el-bil batteriene? Det er kanskje ikke det samme for alle produsenter heller? Når forhandler snakker om batterier tar de med seg "myter" som stammer fra batterier i hverdagselektronikk og nikkel kadmium batterier. Kan lite om batterier, men nok til at 90% av det forhandler har fortalt foreløpig åpenbart er improvisert sprøyt for å ikke virke uviten.
TU:
http://www.tu.no/industri/2013/11/17/slik-fungerer-batteriet-som-endret-verden
Leser du denne vet du i et hvert fall mer enn 90% av forhandler vet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: d386yv på torsdag 21. november 2013, klokken 08:34
Blant annet refereres det til clutch'en. Har ikke rukket å gå igjennom alt i manualen enda, så det er sikkert flere slike på lur.

Kan kanskje be om prisavslag pga. manglende clutch da ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Stiania79

Fikk vite av møller Skøyen i Oslo at man kunne beregne ca kr 7500 på 3 år/45000 km...


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

elektrolux

Vi fikk beskjed om førstegangsservice etter 2 år til 2300 kr. Så billig at det kan bli Møller bil og ikke Elbilhjelpen.no som får oppdraget. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA