Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av NielsChr, lørdag 23. november 2013, klokken 11:35

« forrige - neste »

NielsChr

Det ville vare godt hvis BMW kunne tilbyde et større batteri der hvor range extenderen kan være.
range extenderen vejer 120 kg og nuværende batteri vejer 230 kg.
Batteri kapacitet kan altså øges uden at bilen vil veje mere end hvad den gør med en range extender monteret.

Med 50% mere kapacitet vil man formodentlig kunne køre 80-100 km længere eller ialt teoretisk 300 km og i praksis noget lavere.

i Norge og DK hvor kun RENE elbiler er fritaget for afgift ville dette give god mening.
lad os håbe BMW tænker samme tanke og udvikler et ekstra batteri modul


PerBear

Det spørs om BMW vil lage det, da vil de ta omsetning fra sine egne fossilbiler...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

bromm

For å svare PerBear først: man investerer ikke 2 milliarder Euro på et prosjekt, hvis det (på noen som helst måte), kan true det eksisterende grunnlaget for sin egen virksomhet. BMW har skjønt noe som andre fabrikanter vil måtte komme til å skjønne veldig snart, nemlig at fosil-bilene lever bare på "gamle minner". Flertallet av verdens befolkning vil faktisk vekk fra oljebrenning (realiteten er faktisk godt kjent i disse dager), og derfor må man bare starte å bygge alternativene.

Når det gjelder den "ledige plassen" som range extenderen normalt ha ville tatt opp, så er ikke den ledig. Den plassen er brukt for en veldig effektiv varmepumpe som er helt nødvendig for nordiske forhold, og forøvrig alle andre klima-situasjoner som enten er varmere eller kaldere enn idealtemperaturen for batteripakken på ca. 16-21 grader. Batteripakken er stabilisert med både "liquid heating" og "liquid cooling" fra denne varmepumpa, noe som medfører en maksimal utnyttelse og bevaring av batterikapasitet (kjølingen tillater også den maximale regenereringen som er innført via 1-pedalskonseptet, ellers ville batteriene ha blitt overopphetet/ødelagt). Å bytte ut denne plassen med ekstra batterier ville ha medført en større max-rekkevidde, ja - men bare under helt idéelle temperaturforhold - og samtidig så ville den økte vekten medføre et dårligere kWh/vektforhold (ca. 10%), så dette er bare et av de kompromissene som gjør i3 til det den er...

De har tenkt på dette - grundig - vær helt sikker på det  ;)

Øyvind.h

Sitat fra: bromm på søndag 17. november 2013, klokken 00:49
For å svare PerBear først: man investerer ikke 2 milliarder Euro på et prosjekt, hvis det (på noen som helst måte), kan true det eksisterende grunnlaget for sin egen virksomhet. BMW har skjønt noe som andre fabrikanter vil måtte komme til å skjønne veldig snart, nemlig at fosil-bilene lever bare på "gamle minner". Flertallet av verdens befolkning vil faktisk vekk fra oljebrenning (realiteten er faktisk godt kjent i disse dager), og derfor må man bare starte å bygge alternativene.

Liten kommentar - det du skriver i starten av ditt innlegg er feil. Det er mye bedre å selv undergrave sin eksisterende forretningsmodell enn å vente til andre gjør det (får bruke det utslitte Kodak-eksempelet). Poenget er å undergrave eksisterende grunnlag fordi grunnlaget er i ferd med å forsvinne :)

Men i andre halvdel av innlegget viser du at du har forstått det allikevel :) Det viktigste poenget her er at store og trauste organisasjonen har problemer med nettopp å undergrave seg selv.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Kan noen forklare hvorfor denne varmepumpen er så kritisk viktig på El versjonen, men unødvendig på hybridversjonen som jeg vurderer å kjøpe, og konvertere til range extender versjon.

Hva gjør varmepumpen som en Webasto ikke vil klare?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingebrigt

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. november 2013, klokken 08:18
Hva gjør varmepumpen som en Webasto ikke vil klare?
Ingenting, men den er utslippsfri, det -kan- være et argument for de som har tatt avgjørelsen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA