Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr

Startet av parkeringsur.no, fredag 22. november 2013, klokken 22:25

« forrige - neste »

parkeringsur.no

Gratulerer med valg av eup!
Jeg har selv prøvekjørt den, og kan garantere at den kommer dere til å bli fornøyd med.

Som dere vet kan man parkere gratis med elbil på alle offentlige parkeringsplasser og ladeplasser. For å benytte seg av dette kreves en "anordning i bilen som angir ankomsttid". Jeg importerer og selger automatiske parkeringsur gjennom www.parkeringsur.no. Disse oppdager selv at bilen parkerer og stiller ankomsttid, slik at brukeren av bilen ikke trenger å tenke på det.

Disse parkeringsurene får dere kjøpt som ekstrautstyr hos din Volkswagenforhandler, på samme måte som vinterdekk etc. Kjøper du uret hos forhandler slipper du fraktkostnader og får det i tillegg ferdig montert i forbindelse med teknisk klargjøring av bilen.




Husk på få parkeringsuret med på kjøpekontrakten, så har du alt du trenger når bilen blir levert!

Mvh Benedicte

www.parkeringsur.no

03sib113

Tungsten E-Up!

TB

Reglar for parkering av elbil på kommunale plassar (blå skilt) er regulert i nasjonale reglar, så dette kan neppe den enkelte kommune overstyre. Samme med type ur som brukes, om det er innanfor gjeldene reglar, så må andre også akseptere det brukt.

Men, det finnes enkelte kommunar som har regulert parkering via eige "privat" selskap, skilta er då ikkje lenger blå - og det kan fastsettes eigne lokale reglar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pottle

Hvordan kan kommunene og parkeringsvakter akseptere dette - et elektronisk ur. Det må da være KJEMPESMART og hacket eller rett og slett programmere uret til å alltid oppdatere seg litt framover i tid slik at du aldri trenger å flytte bilen (med moderasjon...) En trenger jo aldri gå å flytte på viseren en gang.

Hvorfor skal parkeringsmyndigheten akseptere dette - dette er jo genialt for de som vil jukse i noen timer.

Hva sier Benedicte om dette....
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Thomas Parsli

Jeg tror denne typen juks er en katt og mus-lek som parkeringsvaktene gjerne er med å leker!
Var jeg parkeringsvakt ville jeg sett på det som morsom variasjon i et ellers kjedeligt yrke og gjort det til sport å avsløre juksemakere.

Siden kostnaden ved å ta to bilder i tilnærmet null, er det også relativt enkelt å bevise jukset.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

03sib113

Sitat fra: TB på fredag 15. november 2013, klokken 19:33
Reglar for parkering av elbil på kommunale plassar (blå skilt) er regulert i nasjonale reglar, så dette kan neppe den enkelte kommune overstyre. Samme med type ur som brukes, om det er innanfor gjeldene reglar, så må andre også akseptere det brukt.

Men, det finnes enkelte kommunar som har regulert parkering via eige "privat" selskap, skilta er då ikkje lenger blå - og det kan fastsettes eigne lokale reglar.

Kan du vise til lov eller forskrift som sier disse er ok? Parkeringsur selv sier de er ok hos bymiljøetaten, men det er jo ikke dem som kontrollerer i hele landet?
Tungsten E-Up!

parkeringsur.no

Kravet om bruk av parkeringskive/parkeringsur er regulert gjennom skilt nummer 831 i Skiltforskriften. (se. http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219?q=parkering*)


"Underskiltet angir at parkering bare er tillatt på stedet når anordning som angir tidspunktet for når kjøretøyet er parkert, er plassert godt synlig bak frontruten i kjøretøyet."

Dette underskiltet brukes lite i Norge fordi vi har lite tidbegrenset gratis parkering for vanlig biler, men vi må anta at forskrifttekstens beskrivelse av krav om å angi ankomsttid gjelder tilsvarende for elbiler på vanlig offentlige parkeringsplasser med tidbegrenset avgiftsparkering.

Parkeringsurene er merket med en FS godkjenning som er et europeisk godkjenningsnummer. Dette vil si at de er godkjent for bruk i EU. Norge har jo ikke samme tradisjon som f.eks. Danmark når det gjelder tidbegrenset gratis parkering. Det er først med elbil dette har blitt aktuelt i Norge. Vi mener derfor at uret tilfredstiller Skiltforskriftens krav om å tydelig angi ankomsttid. Uret er også godkjent av Bymiljøetaten i Oslo. 

03sib113

Da er det vel bare å sjekke med de andre kommuner, evt så tar sikkert dere evt diskusjoner eller bøter som måtte dukke opp?  :)
Tungsten E-Up!

parkeringsur.no

#8
Det kan også vises til Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr (FOR 1993-10-01 nr. 921) der § 8a som omhandler avgiftsfri parkering for elektronisk og hydrogendrevet motorvogn har følgende ordlyd: "Elektronisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering parkeres uten at det betales avgift. På plasser med tidsbegrensning må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen."

Dette er godt forenlig med parkeringsurets funksjon  :)

Det er desverre ikke slik at vi kan stille en garanti for at vi tar evt bøter som skulle dukke opp. Dette er fordi brukeren selv er ansvarlig for å stille klokken korrekt ved montering og at det finnes en mulighet til å stille klokken fremover manuelt ved parkering og dermed overstyre uret.

Mvh Benedicte

pottle

#9
Et digital klokkeslett er vel vitterlig IKKE en urskive. Jeg ville iallefall ikke tatt sjansen å benytte noe slikt før det er skriftlig bekreftet av "parkeringsmyndighetene", eller hva det nå heter, at det digitale klokkeslettet er jamstilt en analog urskive.

Hadde jeg gått i gaten som parkeringsvakt så ville det vanket gule lapper her og der hvis jeg hadde sett et digitalt klokkeslett som jeg ikke kan stole på.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Carl Anton Stenling

Sitat fra: pottle på lørdag 16. november 2013, klokken 00:13
Et digital klokkeslett er vel vitterlig IKKE en urskive.

De av oss som har hatt elbil en stund husker tiden hvor en lapp med notert klokkeslett i vinduet oppfylte forskriften. Dette var før de manuelle parkeringsskivene ble tilgjengelige i Norge.

Tror hovedpoenget er at klokkeslettet vises - urskive el.l. er nok ikke så nøye.

Imidlertid har jeg en annen bekymring knyttet til parkeringsuret: Vil dette friste innbruddstyvene?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

03sib113

Vi får jo bare se. Min personlige mening er vel egentlig at de som selger dette burde brukt mer tid på å skaffe ett konkret dvar på dette og mindre tid på å skrive om denne klokka i flest mulig tråder her inne...

Men det var min mening. Får bare henvende meg til parkeringfolka her i byen, om de ikke godkjenner det får det bli møller sitt problem... de som selger det...  ;)
Tungsten E-Up!

pottle

#12
En må vel også bekrefte starten av parkeringstiden på de digitale urene. Det vil si at jeg må strekke meg godt over for å trykke på knappen eller bryteren på den digitale klokken. Altså: det samme som jeg må gjøre med en analog urskive.

Etterpå må jeg gå til utsiden for å bekrefte at det digitale uret virker: at batteriet fortsatt gir nok strøm, at solen ikke blender, og at tiden faktisk har stoppet på riktig tid. Denne bekreftelsen slipper vi på en analog urskive da en ser dette uten problem fra innsiden.

Med et analogt ur så blir det med den ene første operasjonen, og det er mye, veldig mye billigere. Samt at en slipper usikkerheten om at et digitalt ur faktisk er gyldig.

Parkeringsur.no er eid av AUTOTEC.NO AS med org.nr. 933330389. Selskapet er for tiden registert i foretaksregisteret, merverdiavgiftsregisteret og arbeidstakerregisteret. Dette er bra fordi det viser at Benedicte heldigvis jobber for et ordentlig selskap. Det er imidlertid veldig uproft at de ikke vet om gjenstanden de selger er lovlig å bruke eller ikke?!? Unbelievable.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

parkeringsur.no

Hei igjen  :)

Mulig jeg har vært litt uklar ang. hvor parkeringsuret virker. Uret er gyrostyrt, det vil si at det selv oppdager at bilen står i ro, og da stiller ankomsttid uten at føreren av bilen trenger å betjene uret på noen som helst måte. På innsiden av uret er det også en liten klokke som viser tid og dato, slik at du ser at batteriet virker og at klokken går riktig. Se bilde:



I Danmark som bruker parkeringsur i omtrent alle biler er levrandøren av Park Lite den største på markedet, og selger et veldig stort antall parkeringsur hvert eneste år. De leverer også til Volkswagenforhandlerne der og har så godt som ingen reklamasjoner.

Når det gjelder godkjenning av uret i Norge så har vi vært i kontakt med Vegsesenet. De kunne ikke se noen grunn til at man skulle møte på noen kommuner som ikke ønsket bruken av dette, men at det i utgangspunktet var opp til hver enkelt kommune. Videre så er det slik at det finnes 428 kommuner i Norge, hvorav veldig mange er små og ikke har offentlig tidsbekrenset parkering. Vi har derfor valgt å kontakte de 48 største kommunene i Norge, med utgangspunkt i innbyggertall, og ikke fått noen tilbakemeldinger på at det elektroniske, digitalet uret ikke kan brukes.

Dette er fordi hele formålet med bruk av urskive er å opplyse parkeringsvakten om når bilen ble parkert, og dette gjør den digitale klokken på samme måte som en vanlig urskive.

Mvh Benedicte

kulfyr

+1 Benedicte  Jeg får parkeringsuret levert med min e-up :-)


Kjører VW e-Up
Reservert Model X #175
Kun elektrisk fra 2015 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA