Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av fws, fredag 22. november 2013, klokken 19:41

« forrige - neste »

fws

Ser det finnes flere tråder om bremsing, men lager en ny fordi jeg er litt usikker på om dettte er det samme.

Nå har jeg snart hatt bilen min en måned. Og jeg er generelt svært fornøyd. Men jeg sliter med å bremse jevnt. Tror det har med regenereringen å gjøre. Det resulterer i at det er svært vanskelig å bremse gjevnt ned (selv om jeg ikke beveger mere på pedalen). Er egentlig flaut når jeg har med meg folk i bilen, føler at jeg må beklage meg for ubehagelig bremsing. Bremsene går fra å ta nesten ingen ting, til å ta nesten fullt på ca 1-2 cm pedalgange.

Er det flere som har disse problemene? Og har dere noen løsning?
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Persn

Opplever akkurat det samme som deg. Virker som om det er mest "rykkete" like før hastigheten er 0 km/t. Det kan kjennes ut som om bilen ikke får bestemt seg for om den skal regenerere eller bremse med det hydrauliske systemet. For min del bremser den "mykere" ned mot 0 km/t når "eco" er slått av i "D".
Har funnet meg til rette med at slik er det bare ;) Begynt å få dreis på bremsinga nå, og stopper tilnærmet likt som med andre biler. Fikk bilen i August i år

masae

Opplever det samme på bilen min. Har tatt det opp med BNH, og svaret var (som vanlig) "det skal være sånn"
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

jkirkebo

Sitat fra: fws på fredag 15. november 2013, klokken 13:10
Nå har jeg snart hatt bilen min en måned. Og jeg er generelt svært fornøyd. Men jeg sliter med å bremse jevnt. Tror det har med regenereringen å gjøre. Det resulterer i at det er svært vanskelig å bremse gjevnt ned (selv om jeg ikke beveger mere på pedalen). Er egentlig flaut når jeg har med meg folk i bilen, føler at jeg må beklage meg for ubehagelig bremsing. Bremsene går fra å ta nesten ingen ting, til å ta nesten fullt på ca 1-2 cm pedalgange.

Er det flere som har disse problemene? Og har dere noen løsning?

Det er vel et klassisk problem hos de som insisterer på å blende regen og bremsing på bremsepedalen. Jeg er glad Tesla elegant fikset dette ved å legge all regen på gasspedalen, skulle ønske det var en innstilling for det i Leafen også. Det er bare programvare, men Nissan er nok litt mindre interessert enn Tesla i å gi os nye muligheter på eksisterende biler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: masae på fredag 15. november 2013, klokken 15:49
Opplever det samme på bilen min. Har tatt det opp med BNH, og svaret var (som vanlig) "det skal være sånn"

Eller som jobbens leverandør av telcomutstyr pleier å si:  "It's not a bug, it's a feature" ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

Jeg har aldri opplevd dette som et problem, heller ikke passasjerer som uten unntak omtaler bilen som "utrolig behaglig å sitte i".

Men Leaf oppfører seg litt anderledes enn vanlige biler, både pga. regenereringen (som er minimal i denne sammenhengen) og "elektriske" bremser (konvensjonelle biler bruker vakuumet fra manifoilen der Leaf bruker en elektrisk pumpe for å skape hydraulisk trykk).

Hvis Leaf oppleves som "nervøs", finnes det flere (eldre) modeller fra Citroén som kan by på en opplevelse.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

I USA er det en firmware-oppgradering som fikser denne, men Nissan har ikke sluppet den i Europa enda. Man må bare klage og klage. På min Leaf er det ganske ille til tider.

Søker man så er det gamle tråder om det her på forum. Jeg tror oppgraderingen kom i oktober 2012 i USA.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Den oppdateringen som kom i 2012 gjelder kun US-leaf så vidt jeg husker (har sett på den).

Hvis vi tenker på samme oppdatering, gjelder den fra 2012 kun bremsing i lave hastigheter og det er vel ikke det " fws" sliter med?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

fws

#8
Jeg har prøvd litt mer, og det virker som den har et lite opphold mellom der regenereringen slutter og bremsene slår inn. Det føles ut som bremseeffekten forsvinner i brøkdelen av et sekund før bremsene slår inn. Da forsvinner all motstanden i pedalen. Og når først bremsene slår inn er effekten uventet stor.

Er det noen som kjenner seg igjen i dette?
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

leaf-newbe

når du kjører i by / kø med mye stopp og start så løner det seg å kjøre i B modus, da bremser regen mer om ikke batteriet er fult. da trenger en neste ikke bruke bremsepedalen. og kjøringen blir mykere.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

satheesh.net

#10
Sitat fra: leaf-newbe på søndag 17. november 2013, klokken 01:10
når du kjører i by / kø med mye stopp og start så løner det seg å kjøre i B modus, da bremser regen mer om ikke batteriet er fult. da trenger en neste ikke bruke bremsepedalen. og kjøringen blir mykere.

Jeg er både enig og litt uenig. Bruker B nærmest utelukkende ved bruk av bilen. Og er enig i at bremsene blir lite brukt, men kun ved høyere hastigheter. Ved lavere hastigheter føler jeg ofte at jeg må ty til bremsene for å få bilen til å få mindre fart. På f.eks. Tesla Model S er den annerledes da den faktisk går til en stand-still når gassen slippes. Der blir bremsen definitivt veldig lite brukt.

Men alt er jo en vanesak, er man obs på hvordan dette fungerer i din bil så lærer man seg fort triksene for fornuftig kjøring. :)

DeadLock

Heisann.

Jeg hadde litt problemer med ujevne bremser da bilen var ny.

Bremseklossene må files litt da de er litt trange pga lakken som er påført.

Klossene skal gli fritt fram- og tilbake på glideflaten.

Hos meg fjernet dette all "rykking" og ujevn bremsevirkning i lav fart (køkjøring, osv..).

Ellers kan jeg anbefale å bytte til EBC Greenstuff bremseklosser som gir bedre friksjon og mindre støv.
Sannsynligvis vil disse bremseklossene vare i 4-5 år før du må bytte bremseklosser / skiver.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Electrix

Jeg har nå kjørt Leaf i over et år og har ikke merket noe til ujevn bremsing, kjører stort sett alltid i D.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electra

Litt of topic, men satt i kø i regnvær i dag og hold bremsen inne i lyskryss. Hver gang viskeren gikk føltes det virkelig i bremsepedalen. Mekanisk altså. Snodig, virker som om viskermekanismen er skrudd i samme "ankerpunkt" som pedalene.

eivisa

Har hatt bilen i over 2 år no, og har bremser som lugger nesten hele tiden.
Det vil si, kun når piggfrie dekk kommer på. Det er litt merkelig.
Skulle neste tro at det hadde noe med de myke dekkene... ??? ??? At noen sensorer tolker noe feil...? :o
Ikke vet jeg, men det oppstår momentant når jeg skifter til piggfrie dekk.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA