25A i garasjen. Hvilken kontakt og kabel?

Startet av rsomby, fredag 15. november 2013, klokken 10:43

« forrige - neste »

rsomby

Jeg har en garasje som har lagt opp 25A og har både vanlige chuko kontakter, og en god gammel "komfyrkontakt". Spørsmålet mitt er om jeg få byttet ut "komfyrkontakten" med en blå og passende kabel til bil som kan gi meg 25A ved lading?

Muffinman

Med mindre du har tenkt å legge opp et fast ladepunkt a la Salto har vi ingen andre muligheter for lading enn schuko inntil Tesla somler seg til å levere adapterene. Selv har jeg valgt å legge opp blå enfas 32a på en kurs sikret med 20A hjemme - men jeg vil bli nødt til å stille strømtrekket ned til 20A manuelt i bilen. Hvis ikke vil adapteret fortelle at man kan trekke 32A, og sikringen vil gå.

Jeg har laget meg en del overganger fra enfas 32A til diverse uttak blant annet komfyrstikk. Så forutsatt at du får på plass blått adapter, får laget en slik overgang til komfyrstikk og stiller ned strømmen manuelt kan du faktisk bruke komfyrstikket slik det står nå. Det vil være rimeligste løsning.  Men det er viktig at en slik overgang er skikkelig sammenskrudd og tilstrekkelig dimensjonert, og man har vel egentlig ikke lov til å lage den selv heller. Viktig å bruke hodet med andre ord.

Men som sagt; inntil videre er vi henvist til schuko-lading og 13A uten vegglader.

laumb

Overgang til komfyrstikk kan du lage selv.
Du har lov å skifte støpsler (ikke vegg-kontakt) på topolede støpsler opp til 25A.
Forutsetter at du "kan" det og gjør det korrekt.

Jeg vil uansett anbefale å sette opp en blå 32A kontakt (her må 'trikkern inn i fokus) og vente på Tesla adapter til dette. Grunnen til dette er at du skriver at du har vanlig Schuko der inne og - så da kan du bruke dette i mellomtiden. :)

rsomby

Enkleste er nok bare å vente til adapterne fra Tesla dukker opp. Mener å ha lest de skulle komme i jan.14.
Kommer nok også til å gå greit med 13A på chuko i 95% av tiden.

Muffinman

Sitat fra: laumb på fredag 15. november 2013, klokken 10:52
Du har lov å skifte støpsler (ikke vegg-kontakt) på topolede støpsler opp til 25A.
Den blå "dingsen" i andre enden av overgangen vil være merket 32A ;-)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. november 2013, klokken 11:02
Sitat fra: laumb på fredag 15. november 2013, klokken 10:52
Den blå "dingsen" i andre enden av overgangen vil være merket 32A ;-)

Det blir litt en definisjonssak dette her. Ja, den blå kontakten er merket 32A, men med et 25A komfyrstøpsel i andre enden vil man aldri kunne trekke mer enn 25A gjennom den...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Eirfre

Har selv 25A (230v)kurs ut i garasjen. Elektrikeren antydet at jeg kunne legge opp en kontakt med 3fas 20A. Synspunkter på dette?
I såfall hva slags kontakt bør jeg ha?
P85: sort/sort, 21"grå. Alt unntatt barneseter.
X75D: sort/sort, i bestilling.

Muffinman

Meningsløst å legge opp trefase til Tesla`en ihvertfall. Men du kan alltids lage en overgang og ta ut fra en av fasene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA