Tesla Model S involvert i ulykke!

Startet av HRai, torsdag 14. november 2013, klokken 20:30

« forrige - neste »

dotten

Sitat fra: Birger på fredag 31. januar 2014, klokken 23:12
Sitat fra: janmb på søndag 17. november 2013, klokken 20:31
Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 17:43
Selv om det "ikke finnes en eneste trafikkregel for rundkjøring" har vegvesenet laget snutt, og informasjonsskriv:
http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer10.html

Og her er nettopp poenget at hva vegvesenet mener (eller trafikkskolene for den del) er knakende irrelevant.

øh... det er vel heller hva du mener som er irrelevant?

Det de mener er relevant ettersom de er fagetat.

At det ikke er lovfestet NØYAKTIG slik de har det i sine videoer er en annen sak. Relevant er det.

Syns dette er meget OT, men slenger meg på.
Dette å blinke seg "inn" i rundkjøringen hjelper andre til å se hvor du skal.. så enkelt er det bare, ser ofte at det hjelper lastebilsjåfører med å tilpasse farten inn mot rundkjøringer. :-)
S85

P85D fra mars 2015

ebbrey

Sitat fra: dotten på lørdag 01. februar 2014, klokken 00:16
Sitat fra: Birger på fredag 31. januar 2014, klokken 23:12
Sitat fra: janmb på søndag 17. november 2013, klokken 20:31
Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 17:43
Selv om det "ikke finnes en eneste trafikkregel for rundkjøring" har vegvesenet laget snutt, og informasjonsskriv:
http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer10.html

Og her er nettopp poenget at hva vegvesenet mener (eller trafikkskolene for den del) er knakende irrelevant.

øh... det er vel heller hva du mener som er irrelevant?

Det de mener er relevant ettersom de er fagetat.

At det ikke er lovfestet NØYAKTIG slik de har det i sine videoer er en annen sak. Relevant er det.

Dette å blinke seg "inn" i rundkjøringen hjelper andre til å se hvor du skal.. så enkelt er det bare, ser ofte at det hjelper lastebilsjåfører med å tilpasse farten inn mot rundkjøringer. :-)

Blinke seg inn i rundkjøringer.. Dette er de veldig flinke til i Rogaland :)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

cairnz

Sitat fra: Maartensommer på fredag 31. januar 2014, klokken 22:11

Noen som har vært litt uheldig?

Denne så jeg på Skøyen i dag på den samme bilen.. stakkars... håper det ikke var hans skyld (noen rygga på han ellerno)
Elbilist

turfsurf

+1. Hvis man ikke skjønner dette, så er det på tide å levere inn lappen. Signalering om hvor man skal skaper mye bedre flyt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cairnz

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. februar 2014, klokken 07:53

+1. Hvis man ikke skjønner dette, så er det på tide å levere inn lappen. Signalering om hvor man skal skaper mye bedre flyt.

Helt enig, gjør det av vane. Nå skal det sies at det har mer for seg i rundkjøringer med flere filer, enn bare en enkeltfil-rundkjøring der de må vente uansett.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

sn0le

Har begynt å blinke inn i rundkjøringer siste halve året. Ser ofte at det er til god hjelp for andre bilister. Da blir det litt bedre flyt. Ser ingen grunn til å ikke gjøre det annet enn latskap.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

rene

Det er greit nok å signalisere når du er på vei inn i en rundkjøring om at du skal til venstre, men slutt å blink til venstre hvis du skal rett frem, og blink deg ihvertfall UT av rundkjøringen. Ser mange som har venstreblinken på fortsatt mens de svinger ut av rundkjøringen. Da er det bedre å bare la være å blinke venstre, og heller fokusere på det som er lovpålagt - nemlig å blinke når du skal ut.

Rogaland er forferdelig når det kommer til rundkjøringer.

Johnny

Blinklys er først å fremst et medium til å informere omgivelsene om hva du har til hensikt å gjøre i nermeste fremtid. Slikt er ikke alltid like smart i et miljø preget av individer med konkuranseinnstinkt. De vil utnytte informasjonen til sin fordel.

Legg merke til alle som foretar feltskifter som om de stjeler det! Det er en grunn til at de erfaringsmessig synes det er beste måten å skifte felt på.

Har av og til lekt meg litt med dette når det ligger en bil av "rette typen" litt bak i feltet jeg ønsker meg over i. Setter på blinklyset for å innformere hva jeg tenker på, for så å betrakte det hele når individet iherdig prøver å tette igjen luken som var tilstede i utgangspunktet.
TMS og eGolf.

janmb

Det er ingen som diskuterer hvorvidt det er bra at andre vet hvor du skal. Poenget å diskutere er hvordan det oppnås.

Dersom folk faktisk oppfylte plikten sin til å blinke ut av rundkjøring til rett tidspunkt - alltid - så ville fravær av blinking fortelle andre trafikanter akkurat like mye som venstreblinking. Ergo, venstreblinking burde være fullstendig overflødig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

hma

Sitat fra: janmb på lørdag 01. februar 2014, klokken 18:10
Dersom folk faktisk oppfylte plikten sin til å blinke ut av rundkjøring til rett tidspunkt - alltid - så ville fravær av blinking fortelle andre trafikanter akkurat like mye som venstreblinking. Ergo, venstreblinking burde være fullstendig overflødig.
En god læresetning i trafikken er "se og gjør deg forstått".
De som kjører opp til førerprøve i dag lærer å venstreblinke.

Grunnen er enkel; den eneste måten man kan fortelle sine medtrafikkanter som kommer rett i mot, om man skal til venstre eller rett fram, er ved å venstreblinke.

Jeg ser at folk gradvis er blitt flinkere til å venstreblinke, men det er fortsatt en del trafikkanter som av ulike grunner ikke er like opptatt av å informere og synliggjøre sine planlagte veivalg.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

RaBalder

Sitat fra: hma på lørdag 01. februar 2014, klokken 18:51
Sitat fra: janmb på lørdag 01. februar 2014, klokken 18:10
En god læresetning i trafikken er "se og gjør deg forstått".
De som kjører opp til førerprøve i dag lærer å venstreblinke.

Grunnen er enkel; den eneste måten man kan fortelle sine medtrafikkanter som kommer rett i mot, om man skal til venstre eller rett fram, er ved å venstreblinke.

Jeg ser at folk gradvis er blitt flinkere til å venstreblinke, men det er fortsatt en del trafikkanter som av ulike grunner ikke er like opptatt av å informere og synliggjøre sine planlagte veivalg.

Å blinke er ikke eneste måten å synliggjøre sine planlagte veivalg. Plassering i veibanen anser jeg for å være like viktig.

turfsurf

Sitat fra: RaBalder på lørdag 01. februar 2014, klokken 19:52

Å blinke er ikke eneste måten å synliggjøre sine planlagte veivalg. Plassering i veibanen anser jeg for å være like viktig.

Firearmet rundkjøring, to felt rett frem, jeg ligger i venstre felt inn i rundkjøringen. Hvor skal jeg ut? Det er enkelt med venstreblink, umulig uten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

noto

Noen som kan endre headingen på denne tråden?

turfsurf

Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 22:34
Noen som kan endre headingen på denne tråden?

Denne er så off-topic som det kan bli  ;D

janmb

Sitat fra: hma på lørdag 01. februar 2014, klokken 18:51

At jeg ikke blinker til venstre har ingen verdens ting med at jeg ikke vil informere å gjøre. Det kommer helt enkelt av at jeg ikke har tenkt meg opp på midtøya, slik venstreblinking rent teknisk indikerer.

En rundkjøring er IKKE et kryss. Det er en enveiskjørt forkjørsvei som tilfeldigvis går i ring. Den har ingen av- og påkjøringer på venstre side i det hele tatt, ergo er venstreblinking helt misforstått.

Langt viktigere: Den informasjonen du søker får du allerede, fullstendig tydelig og i tråd med reglene: Fravær av blinking - kombinert med god plassering.

Igjen, dersom alle blinket til høyre når de skal ville fravær av blinking fortelle deg 100% det samme som dagens venstreblinking - rent bortsett fra at fravær av blink er korrekt og venstreblinking strengt tatt sier noe helt annet.

At kjøreskolene lærer bort dette er jeg sørgelig klar over. Det verste er at det er med på å understøtte den sløve praksisen folk har med dårlig blinking til høyre - noe som er langt viktigere å få fokus på her.

Angående OT, det er kanskje på siden av temaet, men en naturlig diskusjon ettersom det er nettopp dette ulykken tilsynelatende handlet om.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA