Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av HRai, fredag 22. november 2013, klokken 08:20

« forrige - neste »

Patosan

#60
Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 17. november 2013, klokken 21:10
Trodde jeg skulle lese om TMS-ulykker her og så finner jeg bare leksjoner i hvordan gi tegn i rundkjøringer.  :o Konklusjonen min blir nå at hvis jeg vil være sikker på at jeg gir tegn riktig vei i en rundkjøring, så må jeg bruke varselblinken  ::)
;D
Bodde flera år i Sri Lanka och där var det praxis bland de lokala förarna att sätta på varningsblinken när de skulle rakt fram i kryss.
Det är ju logiskt, för vänster så blinkar vi vänster, för höger så blinkar vi höger, och då måste det ju bli båda för rakt fram.  :)
Resultat var total förvirring då bilar som kom från höger bara såg ljusen på höger sida, och tvärt om.
VIN 15026

LinkedIn

Griffel

#61
Sitat fra: petersv på søndag 17. november 2013, klokken 21:11
Signalering at man skal til venstre er en 10 år gammel praksis. Man vil mao. ikke bli enige før alle som fikk lappen før det er i grava, eller mister den.
Jeg tok sertifikat for over 50 år siden, men blinker til venstre når det er nyttig, selv om jeg lærte noe annet da jeg tok sertifikatet. Jeg tror nok du undervurderer oss 65+. Dette har nok lite med alder å gjøre, men mer med at noen har vont for å forstå at signalene skal gis slik at andre skal skjønne hvor en har tenkt seg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

#62
Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 21:50
Sitat fra: petersv på søndag 17. november 2013, klokken 21:11
Signalering at man skal til venstre er en 10 år gammel praksis. Man vil mao. ikke bli enige før alle som fikk lappen før det er i grava, eller mister den.
Jeg tok sertifikat for over 50 år siden, men blinker til venstre når det er nyttig, selv om jeg lærte noe annet da jeg tok sertifikatet. Jeg tror nok du undervurderer oss 65+. Dette har nok lite med alder å gjøre, men mer med at noen har vont for å forstå at signalene skal gis slik at andre skal skjønne hvor en har tenkt seg.

I stand corrected ;) Men poenget var heller at selv om det bare er en andel av de som gjør det som de lærte, vil det være forskjellige praksiser ute å går.

PS. Jeg anser meg selv på ingen måte som gammel, men jeg er i samme kategori som deg når det gjelder dette.

janmb

Sitat fra: petersv på søndag 17. november 2013, klokken 21:11
Det finnes bare to kategorier av "rundkørere" etter mitt hode; egoistene som ikke vil gi tegn og skape flyt, og de "andre". Uheldigvis er sistnevnte i stort mindretall...  :-X

Der tar du skammelig feil. Selv om jeg er kraftig motstander av generell blinking til venstre i forbindelse med rundkjøring blinker jeg alltid til høyre.

Du har dessverre helt rett i sistnevnte dog - de som aldri gidder blinke i det hele tatt er sørgelig overrepresentert - noe som ironisk nok også er noe av grunnen til at denne dumme venstreblinkinga noen sinne har hatt noe for seg. Om alle blinket til høyre når de skal ville fravær av blinking faktisk dekke det behovet noen bruker venstreblink til per i dag.

Uansett, gir meg her, dette er off topic så det holder
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

KjellO

Sitat fra: petersv på søndag 17. november 2013, klokken 22:15
Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 21:50
Sitat fra: petersv på søndag 17. november 2013, klokken 21:11
Signalering at man skal til venstre er en 10 år gammel praksis. Man vil mao. ikke bli enige før alle som fikk lappen før det er i grava, eller mister den.
Jeg tok sertifikat for over 50 år siden, men blinker til venstre når det er nyttig, selv om jeg lærte noe annet da jeg tok sertifikatet. Jeg tror nok du undervurderer oss 65+. Dette har nok lite med alder å gjøre, men mer med at noen har vont for å forstå at signalene skal gis slik at andre skal skjønne hvor en har tenkt seg.

I stand corrected ;) Men poenget var heller at selv om det bare er en andel av de som gjør det som de lærte, vil det være forskjellige praksiser ute å går.

PS. Jeg anser meg selv på ingen måte som gammel, men jeg er i samme kategori som deg når det gjelder dette.


Helt enig i at tema er sporet av her, men må si meg enig med et par av innleggene over. Poenget er å signalisere slik at ANDRE i trafikken FORSTÅR hva man HAR TENKT å gjøre og kan innrette seg etter dette. Å blinke til venstre nå man skal til venstre stemmer helt med Statens Vegvesens info-video på linken under og er det som etter min mening fungerer best i praksis: http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer13.html

sigurdi

Er noe sporet av her, men utgangspunktet var jo en krasj i rundkjøring, så må blande meg litt jeg også.

(Selv kjører jeg rundt med regelverket for kjøring i rundkjøringen i hanskeromme, slik at jeg kan levere det ut når jeg får en bil inn i min venste side, pga jeg skal rett frem ligger i høyre fil (når det ikke er skiltet annerledes) og en kommer på insiden og skal også rett frem.)

Tok sertifikat på vestlandet, der jeg lærte å bruke blinklys både til høyre og venstre før rundkjøring, dette for å "hjelpe" andre som også var på vei inn i rundkjøringen og kunne tilpasse farten sin i forhold til meg.
Kjørelærer sin lærdom var at når en var 20-50 meter fra rundkjøringen kunne en tilpasse farten og holde fin fart gjennom. Restultat trafikken flyter bedre.

Flyttet til Øslandet, der nesten ingen bruker blinklys inn til rundkjøring, de fleste rundkjøringer i norge er så små, at det ikke går ann å se på filvalget hvor vedkommende har tenkt seg.
Må kjøre frem til kanten, stoppe, vente se hvor bilen har tenkt seg og av og til se et blinklys når de skal ut.  :-(

Flyten er nesten lik 0 i rundkjøringene her, dersom det er litt trafikk.

Kan minne litt om 4 kryss i USA der alle har blinkende rødt lys, første mann til krysset er første mann over, men alle må stoppe 100%. (Svært lite flyt)

Er dog blitt noe bedre i de senere åra.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

TS

Sitat fra: janmb på søndag 17. november 2013, klokken 23:04
Sitat fra: petersv på søndag 17. november 2013, klokken 21:11
Det finnes bare to kategorier av "rundkørere" etter mitt hode; egoistene som ikke vil gi tegn og skape flyt, og de "andre". Uheldigvis er sistnevnte i stort mindretall...  :-X

Der tar du skammelig feil. Selv om jeg er kraftig motstander av generell blinking til venstre i forbindelse med rundkjøring blinker jeg alltid til høyre.

Du har dessverre helt rett i sistnevnte dog - de som aldri gidder blinke i det hele tatt er sørgelig overrepresentert - noe som ironisk nok også er noe av grunnen til at denne dumme venstreblinkinga noen sinne har hatt noe for seg. Om alle blinket til høyre når de skal ville fravær av blinking faktisk dekke det behovet noen bruker venstreblink til per i dag.

Uansett, gir meg her, dette er off topic så det holder

Hvorfor er det ekkelt eller dyrt for noen å blinke til venstre slik de fleste andre europeere gjør ?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

cra

Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 17:43
Gjensidige har også en liten quis her kan du se hvem som har "skyld" i ulike situasjoner: https://www.gjensidige.no/privat/tema/bilen-min/rundkjoring

Barneskirenn!  ;) ;D  De birde hatt et "omvendt" eksempel 1, siden det er den situasjonen man oftest kommer borti som gir lite flyt. (A stopper fordi han tror han har vikeplikt for B, selv om A er først inne i rundkjøringa.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Oreo

Min gode nabo var redd jeg var involvert i denne krasjen i Okstadbakken i ettermiddag, da han hadde observert en svart Tesla der.
Heldigvis var det ikke meg, men klarer ikke helt å observere noen Tesla i filmsnutten. Muligens helt nede i venstre hjørne i slutten av filmen??
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

cairnz

Det ser ikke akkurat ut som en Model S.. hverken speilene eller baken..

Elbilist

Tai

Ser for liten ut til å være en Model S...

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Maartensommer


BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Birger

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. november 2013, klokken 19:13
Sitat fra: janmb på søndag 17. november 2013, klokken 17:25
Blinke til venstre i rundkjøring indikerer egentlig at du har tenkt deg inn på midtøya - om man skal være veldig vrang.

Det er like meningsfylt som å blinke til venstre hver gang du kjører i en venstresving.
Spøker du, eller mener du virkelig dette? Blir nesten sjokkert når folk skriver slikt, samtidig er det lite som overrasker av egenkonstruert logikk i trafikken  :-\

+1
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Birger

Sitat fra: janmb på søndag 17. november 2013, klokken 20:31
Sitat fra: Griffel på søndag 17. november 2013, klokken 17:43
Selv om det "ikke finnes en eneste trafikkregel for rundkjøring" har vegvesenet laget snutt, og informasjonsskriv:
http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer10.html

Og her er nettopp poenget at hva vegvesenet mener (eller trafikkskolene for den del) er knakende irrelevant.

øh... det er vel heller hva du mener som er irrelevant?

Det de mener er relevant ettersom de er fagetat.

At det ikke er lovfestet NØYAKTIG slik de har det i sine videoer er en annen sak. Relevant er det.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA